Αρχική Δίκαιη ΔίκηΆρθρο 31: Τροποποίηση των περί προσωρινής κράτησης διατάξεωνΣχόλιο του χρήστη Λεωνίδας Χατζησταύρου Εφέτης | 26 Δεκεμβρίου 2011, 23:17
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κατά τη διαβούλευση επί της προτεινόμενης τροποποιήσεως του αρθρου 282 ΚΠΔ το Νοέμβριο του 2009 ,μετά την οποία ψηφίστηκε ο ν3811/2009,είχα επισημάνει τα ακόλουθα :΄"Δυστυχώς, για μία ακόμη φορά,χάριν της αποσυμφορήσεως των φυλακών, εξαιτίας και ορισμένων εσφαλμένων επιλογών ανακριτών,περιορίζεται περαιτέρω δραστικά ένα κρίσιμο όπλο της δικαιοσύνης και της κοινω- νίας κατά του εγκλήματος.Ετσι,σταδιακά φθάσαμε από την υποχρεωτική προφυλάκιση για κάθε κακούργημα,στην ουσιαστική αδυναμία επιβολής προσωρινής κράτησης για πλήθος κακουργημάτων.Ειδικότερα,με το σχέ- διο νόμου,εφόσον δεν συντρέχουν οι εξαιρετικές περιστάσεις του κιν- δύνου φυγής του κατηγορουμένου και της προηγούμενης αμετάκλητης κα- ταδίκης του για κακούργημα(σημειώνεται άλλωστε ότι η διαδικασία για την εκδίκαση ενός κακουργήματος μέχρις αμετακλήτου μπορεί να διαρκέ- σει και περισσότερο από 10 χρόνια),δεν θα μπορεί να διαταχθεί προσω- ρινή κράτηση για πολλά σοβαρότατα κακουργήματα,όπως π.χ.της αποπλά- νησης παιδιού ηλικίας 12-14 ετών (άρθρο 339παρ.1β ΠΚ),της σωματεμπο- ρείας(άρθρο 351παρ.1ΠΚ),της διακεκριμένης κλοπής(άρθρο 374ΠΚ),της κακουργηματικής απάτης(άρθρο 386παρ.3 ΠΚ),της συμμετοχής σε εγκληματική οργάνωση(άρθρο 187παρ.1 ΠΚ),της συμμετοχή σε τρομοκρατική οργάνω- ση(άρθρο187Α παρ.4 ΠΚ)κ.λ.π.Παρομοίως,σε περιπτώσεις ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή,όπως π.χ.στην περίπτωση του δυστυχήματος των Τεμπών,η αδυναμία επιβολής προσωρινής κράτησης είναι δυνατό να προκα- λέσει εκρηκτικές καταστάσεις.Εξάλλου,ο κίνδυνος παρεμπόδισης της ανα- κριτικής διαδικασίας και της απόκρυψης των στοιχείων,ιδίως σε ορισμέ- νες περιπτώσεις εγκλημάτων(π.χ.τρομοκρατίας,εκβιάσεων,σοβαρών οικονο- μικών εγκλημάτων κ.λ.π.),πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη προκειμέ- νου να κριθεί αν πρέπει να διαταχθεί ή όχι η προσωρινή κράτηση. Νομίζω,επομένως ότι δεν πρέπει να γίνει μία τέτοια ανελαστική ρύθμι- ση,που θα δημιουργήσει πλήθος προβλημάτων. Αυτό που θα μπορούσε να βελτιώσει αποφασιστικά την κατάσταση είναι η δημιουργία (ήδη από τη σχολή δικαστών)εξειδικευμένου σώματος ανακριτών,κατά τα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών,οπότε, η αποκλειστι- κή απασχόληση των ανακριτών στον κρίσιμο τομέα της ανάκρισης και η εμπειρία που θα αποκτούσαν θα συνεισέφερε αποτελεσματικά στην καλύ- τερη διερεύνηση τωνεγκλημάτων,στην ψύχραιμη,αντικειμενική και κατά τεκμήριο ορθότερη κρίση για την επιβολή ή όχι προσωρινής κράτησης". Μετά από δύο χρόνια έρχεται ο νομοθέτης να διορθώσει εν μέρει μία απαράδεκτη κατάσταση που δημιούργησε.Απλώς, θα έπρεπε η επάνοδος στο προηγούμενο καθεστώς να είναι πλήρης. Ορθή η ρύθμιση για την κράτηση του κατηγορουμένου σε περίπτωση διαφωνίας εισαγγελέα και ανακριτή.Ομως,δεδομένου ότι συχνά η απολογία διαρκεί μέχρι το βράδυ και επιπλέον θα έπρεπε να παρέχεται επαρκής χρόνος στο συμβούλιο για τη μελέτη της δικογραφίας,η απόφασή του θα έπρεπε να εκδίδεται εντός των δύο επόμενων ημερών.