• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΖΑΝΤΕΣ' | 18 Απριλίου 2024, 10:46

    Θα ήθελα να κάνω κάποια σχόλια για την περίπτωση του πρωτοδικείου Μεσολογγίου. ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ Μέρος Α «Με τις αξιολογούμενες ρυθμίσεις επιχειρείται να αντιμετωπιστεί το διαχρονικό πρόβλημα της (χρονικής) αποτελεσματικότητας της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης, καθώς και της καθυστέρησης στην έκδοση των δικαστικών αποφάσεων στην Ελλάδα» Στη σελίδα 74 της Έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας σημείο 176 σχετικά με την παραγωγικότητα των Πρωτοδικείων σε υποθέσεις πολιτικές αναφέρεται ρητά το εξής: «Το δικαστήριο με την υψηλότερη παραγωγικότητα φαίνεται να είναι αυτό του Μεσολογγίου με 626 εκκρεμείς υποθέσεις ανά δικαστή ετησίως το 2017-2021».Στη σελίδα 75 σημείο 179 σχετικά με την παραγωγικότητα των Πρωτοδικείων σε υποθέσεις ποινικές αναφέρεται ρητά « Τα δικαστήρια με τις υψηλότερες επιδόσεις από αυτή την άποψη φαίνεται να είναι του Μεσολογγίου (αναφέρει ποσοστό εκκαθάρισης όπως λέει χαρακτηριστικά το ιλιγγιώδες 196 τοις εκατό). Με το να μετατρέπετε το πιο αποτελεσματικό πρωτοδικείο στην Ελλάδα σε παράλληλο και να του αφαιρείτε και δικαστική ύλη πετυχαίνετε τον σκοπό της δικαστικής ρύθμισης? Θα έπρεπε να επιβραβεύσετε το εν λόγω πρωτοδικείο και όχι να του αφαιρείτε την έδρα. Ποια είναι τα τεχνοοικονομικά κριτήρια που επιβάλλουν την μοναδική εξαίρεση πρωτεύουσας σε ολόκληρη την Ελλάδα που θα χάσει την έδρα του πρωτοδικείου όταν είναι το πιο παραγωγικό? (ΆΡΘΡΟ 6) Η ειδική νομική υπηρεσία στην ανάλυση των συνεπειών ρύθμισης του σχεδίου νόμου για το άρθρο 6 αναφέρει « Σύμφωνα με την υπερνομοθετική επιταγή της παρ. 4 του άρθρου 101 του Συντάγματος, κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους. Θεσπίζεται, δηλαδή, μια ειδική δέσμευση ως εγγυητική υποχρέωση της Πολιτείας να προβαίνει σε ιδιαίτερες και πρόσφορες παρεμβάσεις με σκοπό την ισόρροπη βιωσιμότητα και την οικονομική-κοινωνική ανάπτυξη των ευάλωτων και κρίσιμων, σε εθνικό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό επίπεδο, περιοχών της Χώρας. Με αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζονται ανακολουθίες σε διάφορους νομούς της χώρας (Μεσσηνίας, Λακωνίας, Ηλείας, Αχαΐας, Αιτωλοακαρνανίας, Βοιωτίας) που διαθέτουν περισσότερα του ενός πρωτοδικεία.» Ο Δήμος Ι.Π Μεσολογγίου πληροί τα κριτήρια για να θεωρείται κρίσιμη περιοχή σε εθνικό , αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό επίπεδο. Σε εθνικό επίπεδο είναι η μόνη Ιερά πόλη στην Ελλάδα , μια ιστορική πόλη σημαντική για την Ελλάδα αλλά και διεθνούς σημασίας και αναγνώρισης. Δεν χρειάζεται περαιτέρω ανάλυση για όσους γνωρίζουν την περιοχή και την ιστορία της χώρας μας. Σε αναπτυξιακό επίπεδο είναι κρίσιμη περιοχή γιατί βρίσκεται σε μιας από τις πιο φτωχές οικονομικά περιφέρειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης οπότε οποιοδήποτε νομοθέτημα που θα επιδεινώσει την οικονομική της κατάσταση (θα αναλυθεί παρακάτω) πρέπει να αξιολογηθεί ανάλογα. Σε περιβαλλοντικό επίπεδο είναι σχεδόν ολόκληρη στο Εθνικό Πάρκο Λιμνοθάλασσών Μεσολογγίου-Αιτωλικού και ανήκει στο δίκτυο Natura και Ramsar και πολλές περιβαλλοντικές υποθέσεις που αφορούν τον κρίσιμο αυτόν τόπο κρίνονται από το Πρωτοδικείο Μεσολογγίου. Αφού θεμελιώθηκε ότι η περιοχή του Μεσολογγίου ανήκει στην παραπάνω υπερνομοθετική επιταγή του άρθρου 101 του Συντάγματος να εξετάσουμε αν αυτή η νομοθετική παρέμβαση συμβάλλει στην οικονομική-κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής ή το αντίθετο. Με το να προτείνετε να γίνει παράλληλο το πρωτοδικείο, να αποξηλωθεί από οργανικές θέσεις και τελικά μετά το 2026 πιθανόν να καταργηθεί θα γίνουν τα εξής: 1) Δυσκολία στην πρόσβαση των πολιτών στην δικαιοσύνη λόγω αύξησης της χιλιομετρικής απόστασης του Δικαστηρίου από τον τόπο διαμονής τους μέσω ενός απαρχαιωμένου και πολύ κακού οδικού δικτύου που ενώνει τις περιοχές του Μεσολογγίου και Αγρινίου. ( η απόσταση μετ’επιστροφής είναι περίπου 80 χιλιόμετρα με χρόνο μετακίνησης 80 λεπτά ). Αντιδιαμετρικά πρέπει να σημειώσουμε ότι το Πρωτοδικείο Μεσολογγίου έχει άμεση πρόσβαση στην υπερσύγχρονη Ιόνια Οδό και στο κέντρο της περιοχής που καλύπτει δικαστικά (Δήμος Ξηρομέρου-Δήμος Ναυπακτίας). 2) Αύξηση του κόστους μετακίνησης και για τους εργαζόμενους στο πρωτοδικείο και στους δικηγόρους , στους δικαστικούς επιμελητές και αστυνομίας με επακόλουθο την αύξηση του κόστους και για τους επαγγελματίες και για το Δημόσιο. 3) Χαμένες εργατοώρες και στους ιδιώτες και στους δημόσιους λειτουργούς με άμεσο αρνητικό οικονομικό αποτέλεσμα έστω και μικρό αλλά όχι αμελητέο αν συμπεριλάβουμε όλες τις περιφερειακές ενότητες . 4) Με την υποβάθμιση του πρωτοδικείου η ανεργία της περιοχής του Μεσολογγίου θα αυξηθεί όπως και θα μειωθεί ο τζίρος της περιοχής του Μεσολογγίου μιας και θα εκλείψουν πολλές έμμεσες θέσεις εργασίας ( υπηρεσίες, εστίαση, διαμονή κτλ) με αποτέλεσμα άλλο ένα οικονομικό χτύπημα στην περιοχή. (Έχουν προηγηθεί πάλι χωρίς μέριμνα αποξήλωση υπηρεσιών, απομάκρυνση των ΤΕΙ, στρατοπέδου κ.α) 5) Προβλήματα οδικής ασφάλειας για την μετακίνηση τους σε αυτό το επικίνδυνο επαρχιακό δίκτυο. Ένας εργαζόμενος που θα μετακινείται στο Αγρίνιο με ΙΧ μιας και δεν υπάρχουν συγκοινωνίες σταθερής τροχιάς (Τραίνα, Προαστιακός, Μετρό κτλ) θα πρέπει να διανύει 80 χλμ x235 ημέρες /ανά έτος= 18800 χλμ ανα έτος μόνο για να πηγαίνει στην δουλειά του. Το 2017 είχε αποκλειστεί η οδική σύνδεση με το Αγρίνιο λόγω κατολισθήσεων στο ύψος του φαραγιού της Κλεισούρας για δύο μήνες. Ο νομοθέτης θα πρέπει να λάβει υπόψιν του τα ζητήματα ασφαλείας και πραγματικά διασφαλίσει την ασφάλειά των εργαζόμενων και όσων θέλουν να έχουν πρόσβασή στην δικαιοσύνη. 6) Λόγω της υποβάθμισης του πρωτοδικείου και όταν/αν σε επόμενο επίπεδο καταργηθεί το πρωτοδικείο επειδή θα φύγει και ένας μέρος της αστυνομικής διεύθυνσης από την περιοχή του Μεσολογγίου η ασφάλεια των πολιτών θα χειροτερεύσει στην περιοχή χωρίς να είναι σε ικανοποιητικά επίπεδα ακόμα και τώρα. 7) Περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής α) οι υποθέσεις που αφορούν το ευαίσθητο περιβάλλον της περιοχής θα καθυστερούν αφού δεν τεκμαίρεται ότι η παραγωγικότητα του πρωτοδικείου Μεσολογγίου μπορεί να επιτευχθεί από το πρωτοδικείο Αγρίνιου και β) δευτερευόντως περίπου 300 οχήματα ημερησίως θα μετακινούνται επιπλέον από το Μεσολόγγι στο Αγρίνιο μετ ‘επιστροφής. 300 οχήματα x 80 χλμ=24000 χλμ την ημέρα. 235 εργάσιμες ημέρες τον χρόνο 5.640.000 χλμ το έτος Αυτά τα αυτοκίνητα θα παράγουν CO2 και NOx με επιπλέον περιβαλλοντική επιβάρυνση για το ευαίσθητο οικοσύστημά μας. Όλα τα παραπάνω υποδεικνύουν ότι η συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση όχι μόνο δεν συμβάλλει στην κοινωνικό-οικονομική ανάπτυξη της περιοχής αλλά την επιδεινώνει περαιτέρω και όλα αυτά δεν έχουν συμπεριληφθεί στην ανάλυση συνεπειών της ρύθμισης. Επιπλέον δεν τεκμαίρεται στην ανάλυση για ποιο λόγο αντί να προστατευτεί όπως επιτάσσεται από το σύνταγμα (παρ. 4 του άρθρου 101 ) η περιοχή μας είναι η μόνη που εξαιρείται και τελικά υποβαθμίζεται? Ευάγγελος Ζαντές Διπλ. Μηχανολόγος Μηχανικός