• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ' | 18 Απριλίου 2024, 13:29

    Σύμφωνα με τον σημερινό πίνακα αρχαιότητας-επετηρίδα των υπηρετούντων δικαστικών λειτουργών της πολιτικής δικαιοσύνης ο αρχαιότερος ειρηνοδίκης βρίσκεται μετά από τον τελευταίο πάρεδρο πρωτοδικείου. Η θέση στον πίνακα αρχαιότητας καθορίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό την υπηρεσιακή κατάσταση των δικαστικών λειτουργών. Είναι το σημαντικότερο κριτήριο προτίμησης σε μια αίτηση μετάθεσης, υπηρέτησης σε συγκεκριμένο τμήμα κ.λ.π. αλλά ρυθμίζει και απλούστερα ζητήματα διοικητικής οργάνωσης όπως την σειρά με την οποία θα μιλήσει ο δικαστικός λειτουργός σε μια ολομέλεια δικαστηρίου. Ωστόσο λόγω του γεγονότος ότι τα Ειρηνοδικεία αποτελούν αυτοτελείς δικαστικούς σχηματισμούς η θέση του αρχαιότερου ειρηνοδίκη (ενδεχόμενα ηλικίας 63 ετών με 35 χρόνια υπηρεσίας) κάτω από τον τελευταίο πάρεδρο πρωτοδικών (ενδεχόμενα ηλικίας 30 ετών με 0 χρόνια υπηρεσίας) είναι μόνο θεωρητική καθώς τα καθήκοντα τους δεν συμπλέκονται. Έτσι η αίτηση μετάθεσης ενός ειρηνοδίκη που βρίσκεται στην θέση 30 στην επετηρίδα των ειρηνοδικών προς κάποιο κεντρικό ειρηνοδικείο θα επηρεαστεί μόνο εφόσον κάποιος εκ των 29 ειρηνοδικών που είναι πάνω από αυτόν υποβάλει αίτησης μετάθεσης στο ίδιο ειρηνοδικείο. Τούτο σημαίνει ότι ένας ειρηνοδίκης ανεβαίνοντας στην κλίμακα της ιεραρχίας με την πάροδο του χρόνου και εφόσον έχει θετικές κρίσεις από το Α.Δ.Σ. απολαμβάνει υπηρεσιακά προνόμια αντίστοιχα του χρόνου προϋπηρεσίας του (επιλογή ειρηνοδικείου υπηρέτησης, τμήματος διακοπών, ενδεχόμενα διευθυντική θέση κλπ) ενώ η ύπαρξη εκατοντάδων πρωτοδικών πάνω από αυτόν στον πίνακα αρχαιότητας είναι μόνο θεωρητική και ως προς την υπηρεσιακή του ανέλιξη εντελώς αδιάφορη. Το υπουργείο έχει προτείνει την ύπαρξη της παράλληλης επετηρίδας προφανώς ως λύση για τα προβλήματα ιεραρχίας και ισότητας που άμεσα θα προκύψουν. Ωστόσο όταν δικαστές από διαφορετικούς κλάδους είναι μέλη του ίδιου δικαστηρίου και συνυπηρετούν ως ομοιόβαθμοι σε αυτό δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσει στην πράξη η παράλληλη επετηρίδα. Με λίγα λόγια παράλληλη επετηρίδα και συνυπηρέτηση είναι αδύνατη. Οι εύλογες αυτές ανησυχίες όχι μόνο δεν καθησυχάζονται αλλά αντιθέτως διογκώνονται από την έλλειψη οποιουδήποτε σχεδίου ως προς τον τρόπο λειτουργίας της παράλληλης επετηρίδας στην πράξη. Επιπλέον η πρόβλεψη στο εξαγγελλόμενο σχέδιο περί καταληκτικού βαθμού των πρώην ειρηνοδικών σε αυτόν του Προέδρου Πρωτοδικών είναι προδήλως αντισυνταγματική καθώς δεν είναι δυνατό ο ίδιος βαθμός να παρέχει διαφορετικά προνόμια και διαφορετική δυναμική εξέλιξης. Ή κάποιος γίνεται Πρωτοδίκης ή δεν γίνεται. Δεν μπορεί να χωριστούν οι πρωτοδίκες σε δύο κατηγορίες στους «εξελίξιμους» και στους «ανεξέλικτους». Συνεπώς για τους λόγους που αναπτύχθηκαν ανωτέρω σχετικά με την μέχρι τώρα αυτόνομη εξέλιξη των ειρηνοδικών στην περίπτωση ενοποίησης οι ειρηνοδίκες θεωρητικά και μόνο αναβαθμίζονται υπηρεσιακά ενώ θα παρατηρηθεί το αντισυνταγματικό, άτοπο, άδικο αλλά και άκομψο αποτέλεσμα 65χρονός δικαστικός λειτουργός να ασκεί τα ίδια καθήκοντα με κάποιον 25 χρόνια νεότερο του επειδή ο νομοθέτης αγνοώντας και υποτιμώντας την εμπειρία και τον χρόνο προϋπηρεσίας του τον θεώρησε a priori ανεπαρκή να εξελιχθεί ιεραρχικά, καταδικάζοντας τον σε αιώνια στασιμότητα και στερώντας από αυτόν ακόμα και το δικαίωμα να θέσει την υπηρεσιακή του ικανότητα προς προαγωγή στην κρίση στο ΑΔΣ. Ο ανωτέρω λόγος της παράλληλης και αυτόνομης υπηρεσιακής εξέλιξης σε συνδυασμό με κάποιές άλλες υπηρεσιακές ιδιότητες του κλάδου των ειρηνοδικών ωθούν πολλούς νομικούς που επιθυμούν να εισέλθουν στο Δικαστικό Σώμα να επιλέγουν συνειδητά τον κλάδο τον ειρηνοδικών όπως φαίνεται και από τους πρόσφατους διαγωνισμούς ειρηνοδικών των 2011 και 2016 με την μαζική συμμετοχή χιλιάδων υποψηφίων. Καταληκτικά πρέπει να γίνει σαφές ότι αν δεν γίνει κατανοητή η αυτοτελής και ανεξάρτητη υπηρεσιακή εξέλιξη των ειρηνοδικών ώστε αντιστοίχως να γίνουν σεβαστά στην πράξη τα υπηρεσιακά τους κεκτημένα καμία προσπάθεια ενοποίησης δεν θα καταλήξει σε δίκαιο αποτέλεσμα ένταξης τους στον ενοποιημένο βαθμό. (απόσπασμα από την με αριθμό 26α/8.2.2024 απόφαση της Ολομέλειας Ειρηνοδικείου Πειραιά σχετικώς με την προτεινόμενη από την εκτελεστική εξουσία ενοποίηση πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας της πολιτικής δικαιοσύνης).