• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ' | 18 Απριλίου 2024, 14:20

    Προτάσεις Ενοποίησης Α) Προοδευτική τμηματική ενοποίηση σε εθελοντική βάση. Από δημοσκοπήσεις προκύπτει περίπου ένα 15-20% των ειρηνοδικών επιθυμεί την μετακίνηση στον κλάδο των Πρωτοδικών. Αυτό σημαίνει ότι ένας σημαντικός αριθμός περίπου 200 Δικαστικών Λειτουργών θα είναι άμεσα διαθέσιμος προς μετακίνηση γεγονός που συνιστά μερική μεν ως προς το ποσοστό πλήρη όμως ως προς τον τρόπο ενσωμάτωσης ενοποίηση. Σταδιακά μπορεί να ενσωματωθεί σε εθελοντική βάση και άλλος αριθμός ειρηνοδικών και με δεδομένο ότι πλέον δεν θα γίνονται διορισμοί ειρηνοδικών η ύλη των ειρηνοδικείων με την σταδιακή μετακίνηση και τις συνταξιοδοτήσεις θα μειώνεται ώστε να προσαρμόζεται στην συνήθη δικαστική ύλη που αντιστοιχεί ετησίως σε κάθε Δικαστικό Λειτουργό. Τα οφέλη από αυτήν την πρόταση θα είναι πολλαπλά καθώς η μετακίνηση θα γίνει σε εθελοντική βάση χωρίς πλήθος βίαιων ανατροπών. Επιπλέον αποκτάται σταδιακά η τεχνογνωσία ενοποίησης αλλά και θα επαληθευτεί στην πράξη κατά πόσον η ενοποίηση είναι πρόσφορη να επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα που προσδοκά το Υπουργείο Δικαιοσύνης και το επιτυχές ή όχι του όλου εγχειρήματος. Β) Σε περίπτωση επιλογής της άμεσης και πλήρους ενοποίησης με ενιαία επετηρίδα προτείνουμε για τους λόγους που ως ανωτέρω αναπτύχθηκαν την ένταξη των ειρηνοδικών Δ, Γ και Β’ Τάξης ως πρωτοδικών με σειρά στην επετηρίδα πίσω από τον τελευταίο πρωτοδίκη που διορίστηκε στο ίδιο ημερολογιακό έτος και αντίστοιχα την ένταξη των Ειρηνοδικών Α’ τάξης ως Προέδρων Πρωτοδικών. Χρήσιμο σε αυτήν την περίπτωση θα ήταν χρήσιμο να προβλεφθεί ένα στάδιο προσαρμογής πριν οι ειρηνοδίκες αναλάβουν ποινικά καθήκοντα ως προεδρεύοντες (πχ για ένα έτος να ανεβαίνουν ως σύνεδροι στις τριμελείς ποινικές συνθέσεις). Σε αυτό το σημείο πρέπει να επισημανθεί ότι πολλοί ειρηνοδίκες διαθέτουν ήδη προηγούμενη ποινική εμπειρία προεδρεύοντας στην εκδίκαση πταισμάτων πριν αυτά καταργηθούν και έχοντας συμμετάσχει ως σύνεδροι σε υποθέσεις πλημμελημάτων σε δικαστήρια συνήθως της επαρχίας. Συνεπώς η παρακολούθηση σχετικών επιμορφωτικών σεμιναρίων πρέπει να είναι σε μόνο σε προαιρετική βάση για όσους εξ’ αυτών το επιθυμούν. Αυτή είναι σε περίπτωση που η εκτελεστική εξουσία επιλέξει την ενιαία επετηρίδα η απλούστερη, πρακτικότερη, νόμιμη αλλά και δικαιότερη λύση για όλους τους υπηρετούντες δικαστικούς λειτουργούς. Γ) Σε περίπτωση που η εκτελεστική εξουσία επιμείνει στην παράλληλη επετηρίδα αυτή μπορεί να λειτουργήσει μόνο με ένα τρόπο δηλαδή με την εκδίκαση διακριτών κατηγοριών αστικών και ποινικών υποθέσεων που θα εκδικάζει έκαστος κλάδος. Για παράδειγμα οι πρωτοδίκες-πρώην ειρηνοδίκες μπορούν να εκδικάζουν όλες ή τμήμα των περιουσιακών διαφορών καθώς και εγκλήματα κατά της ιδιοκτησίας. Η διάκριση της ύλης είναι αυτονόητο ότι πρέπει να γίνει με δίκαιο τρόπο ώστε σε κάθε δικαστικό λειτουργό ανεξαρτήτως κλάδου να αντιστοιχεί ίσο δικαστικό έργο. Επιπλέον επειδή δεν είναι συνταγματικά ανεκτό να υπάρχουν πρωτοδίκες με διαφορετικά προνόμια (μία κατηγορία με εξελίξιμους πρωτοδίκες και μία άλλη κατηγορία με ανεξέλικτους) κάποια στιγμή θα τεθεί το ζήτημα της προαγωγής των πρώην ειρηνοδικών στον βαθμό του εφέτη. Επειδή σε αυτή την περίπτωση θα τεθεί και πάλι το ζήτημα από ποιον κλάδο θα προτιμηθεί ο δικαστικός λειτουργός που θα προαχθεί η παράλληλη επετηρίδα μπορεί να λειτουργήσει μόνο εφόσον η κατηγοριοποίηση των αστικών και ποινικών υποθέσεων που θα εκδικάζει κάθε κλάδος εφαρμοστεί και στον δεύτερο βαθμό. (απόσπασμα από την με αριθμό 26α/8.2.2024 απόφαση της Ολομέλειας Ειρηνοδικείου Πειραιά σχετικώς με την προτεινόμενη από την εκτελεστική εξουσία ενοποίηση πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας της πολιτικής δικαιοσύνης. Στο ανωτέρω κείμενο περιέχονται οι τελικές προτάσεις ενοποίησης).