• Σχόλιο του χρήστη 'Α.Β.' | 18 Απριλίου 2024, 20:33

    Τα αναγραφόμενα στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου ότι δηλαδή οι 916 ειρηνοδίκες δικάζουν μόνο το 20% της δικαστικής ύλης των αστικών υποθέσεων πρώτου βαθμού στο σύνολο της επικράτειας και οι 1100 πρωτοδίκες και πρόεδροι πρωτοδικών το υπόλοιπο 80% της ύλης, όπως ήδη έχει σχολιασθεί και από άλλους, είναι ΑΤΕΚΜΗΡΙΩΤΑ και ΑΝΑΚΡΙΒΗ. Από μια απλή έρευνα στα στατιστικά στοιχεία που είναι δημοσιευμένα στο Υπουργείο Δικαιοσύνης (ministryofjustice.gr), προκύπτει ότι: Οι εισερχόμενες αστικές υποθέσεις στα Ειρηνοδικεία και στα Πρωτοδικεία το Α΄, το Β΄ και το Γ΄ τρίμηνο του 2023 ήταν συνολικά 276.440 (Ειρηνοδικεία 113.239 – Πρωτοδικεία 163.201). Οι 916 Ειρηνοδίκες το ως άνω διάστημα εξέδωσαν 103.896 αποφάσεις και οι 1.100 Πρωτοδίκες και Πρόεδροι Πρωτοδικών εξέδωσαν 118.976 αποφάσεις. Επίσης, η αιτιολογική έκθεση ενώ αναφέρει ότι ο μέσος χρόνος έκδοσης απόφασης στο Ειρηνοδικείο είναι 354 ημέρες και στο Πρωτοδικείο 525 ημέρες, εντούτοις καταλήγει στο ΠΑΡΑΔΟΞΟ συμπέρασμα ότι οι Ειρηνοδίκες εκδίδουν αποφάσεις με πιο αργό ρυθμό σε σύγκριση με τους Πρωτοδίκες!!! Η παγκόσμια Τράπεζα προτείνει 3 επιλογές βελτιστοποίησης του δικαστικού χάρτη των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων στην Ελλάδα. Μία από αυτές είναι η ανακατανομή δικαστών και εισαγγελέων χωρίς ενοποίηση των δικαστικών υπηρεσιών. Η επιλογή αυτή, έχει ελάχιστες νομικές και κανονιστικές επιπτώσεις (βλ. πόρισμα Παγκόσμιας Τράπεζας). Η καλύτερη επιλογή τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή είναι η ανακατανομή των θέσεων των δικαστών, όπως αναφέρει και η Παγκόσμια Τράπεζα, ώστε να μειωθεί το κόστος από τη διατήρηση δικαστών σε θέσεις με χαμηλό φόρτο εργασίας. Επιπρόσθετα, και για περαιτέρω επιτάχυνση, δοθέντος ότι οι Ειρηνοδίκες δεν δικάζουν ποινικές υποθέσεις, πλην των Τριμελών Πλημμελειοδικείων, προτείνεται και η αύξηση της καθ’ ύλην αρμοδιότητας των Ειρηνοδικείων λχ. ειδικές διαδικασίες που υπάγονται σήμερα στο Πρωτοδικείο, ώστε να μειωθεί ο φόρτος εργασίας των Πρωτοδικείων (φυσικά υπάρχουν και άλλες επιλογές για την αύξηση της ύλης λχ κτηματολόγιο κλπ.) Τα παραπάνω συνιστούν επιλογές που θα βοηθήσουν στην επιτάχυνση της Δικαιοσύνης. Επιλογές που σέβονται και τους Ειρηνοδίκες και τους Πρωτοδίκες. Επιλογές που δεν διαταράσσουν τον εργασιακό βίο και τα κεκτημένα των ως άνω Δικαστικών Λειτουργών και λαμβάνουν υπόψη την ήδη διανυθείσα δικαστική και υπηρεσιακή διαδρομή τους, χωρίς να τίθενται θέματα γενικής ή ειδικής επετηρίδας. Επιλογές που δεν συνεπάγονται επιπλέον κόστος για το Κράτος. Επιλογές που δεν συνεπάγονται επιπλέον κόστος για τους Πολίτες (παραστάσεις, γραμμάτια προείσπραξης δικηγόρων λόγω της συγχώνευσης - ενοποίησης των Ειρηνοδικείων σε Πρωτοδικεία). Επιλογές σύμφωνες με το Σύνταγμα και του Νόμους του Κράτους. Ένα είναι βέβαιο: Η κατάργηση των Ειρηνοδικείων θα επιφέρει επιβράδυνση στην απονομή της Δικαιοσύνης και όχι επιτάχυνση, που είναι και το ζητούμενο. Έξαλλου, οι Ειρηνοδίκες, όπως προκύπτει και από τα αναρτημένα έως σήμερα σχόλια, ποτέ δεν ζήτησαν να γίνουν Πρωτοδίκες, και ως εκ τούτου δεν συμφωνούν με την ενοποίηση και την κατάργηση των Ειρηνοδικείων. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον το Υπουργείο επιμένει στην ενοποίηση, συνιστάται να αυξηθεί πρώτα η καθ’ ύλην αρμοδιότητα των Ειρηνοδικείων, με παράλληλη επιμόρφωση των δικαστικών λειτουργών, και η ενοποίηση αυτή να γίνει σταδιακά και σε βάθος ετών και όχι κατά τον τρόπο που επιχειρείται σήμερα, ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος προκειμένου να εξεταστούν καλύτερα όλα τα ενδεχόμενα που θα βοηθήσουν στην επιτάχυνση της Δικαιοσύνης και θα συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία των Δικαστηρίων και κυρίως εφόσον λυθούν πρώτα τα θέματα αντισυνταγματικότητας που τίθενται με το νομοσχέδιο.