• Σχόλιο του χρήστη 'ΖΑΙΡΑ' | 20 Αυγούστου 2024, 23:50

    Σε σχέση με τις διατάξεις του νέου Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων, που αφορούν τους προανακριτές θα ήθελα αρχικά να επισημάνω τα πολύ θετικά σημεία, που προβλέπει το νομοσχέδιο. Ειδικότερα: 1) Πολύ εύστοχα επανέρχεται η ρύθμιση που ορίζει ότι οι προνακριτές διενεργούν τις έρευνες, σύμφωνα με τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Κατά την άποψή μου η διάταξη του νόμου 5108/2024, που όριζε ότι ανατίθενται στους πρώην ειρηνοδίκες ήταν ιδιαίτερα άδικη, αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι με την ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, οι πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας, θα είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένοι με αρμοδιότητες τόσο των παλαιών Ειρηνοδικείων όσο και των νυν Πρωτοδικείων. 2) Επιπρόσθετα σωστή είναι η ρύθμιση του άρθρου 75 περ.δ του νομοσχεδίου, σύμφωνα με την οποία οι προανακριτές στο Πρωτοδικείο Αθηνών θα ανήκουν στο ποινικό τμήμα του Πρωτοδικείου. Αυτό θα έχει ως συνέπεια την αποσυμφόρηση των Πρωτοδικών Γενικής Επετηρίδας κυρίως ενόψει του νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, αφού πλέον οι περισσότερες υποθέσεις θα υπάγονται στα Μονομελή Πλημμελειοδικεία. Φυσικά πολύ σημαντική είναι και η συμμετοχή τους στα ΜΟΔ, αφού είναι πολύ πιο έμπειροι από τους ενόρκους. Με τον τρόπο αυτό και λαμβανομένης πάντα υπόψη της χρέωσης των γραφείων των προανακριτών, θα μπορούν οι τελευταίοι να ανεβαίνουν σε κάποιες έδρες Μονομελών ανά μήνα, διευκολύνοντας τους συναδέλφους τους αλλά και επιταχύνοντας την απονομή δικαιοσύνης. 3) Ιδιαίτερα σημαντικές επίσης είναι και οι διατάξεις των άρθρων 66 παρ.5 δ αλλά και 79 παρ.3 του νόμου σύμφωνα με τις οποίες οι αναπληρώσεις σε πολιτικά και ποινικά ακροατήρια μπορεί να γίνεται εν γένει από τους πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας, βαθμός ο οποίος πλέον είναι ενιαίος, αφού περιλαμβάνει τόσο τους πρώην ειρηνοδίκες όσο και τους πρώην πταισματοδίκες. Επιπρόσθετα από τη διατύπωση της διάταξης του άρθρου 79 του νομοσχεδίου η οποία ορίζει ότι μπορεί να τύχει αποκλειστικής απασχόλησης ο προανακριτής διεθνών δικαστικών συνδρομών, εξ αντιδιαστολής δύναται ευχερώς να συναχθεί ότι οι λοιποί προανακριτές δεν είναι αποκλειστικής απασχόλησης κι άρα αφού ληφθεί υπόψη η χρέωση των δικογραφιών των γραφείων τους, θα μπορούν να χρεωθούν και κάποιες αστικές υποθέσεις. Για παράδειγμα οι ανακριτές του Πρωτοδικείου Αθηνών κάποιους μήνες του δικαστικού έτους χρεώνονται εκουσίες κι επίσης έχει τύχει να χρεωθούν και κάποιες ειδικές διαδικασίες. Κατά συνέπεια το ορθό και το δίκαιο θα ήταν να γίνεται κάτι αντίστοιχο και για τους προανακριτές. Με τον τρόπο αυτό και με σωστό επιμερισμό εργασίας μεταξύ των δικαστών του πρώτου βαθμού, θα έχουμε και ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης. 4) Τέλος εφόσον κατά τη διάταξη του άρθρου 80 παρ.3 του νομοσχεδίου ο αριθμός των προανακριτικών γραφείων επαφίεται στην κρίση του προισταμένου του Πρωτοδικείου, θεωρώ ότι η διάταξη αυτή δίνει έρεισμα για την αποκατάσταση της ανισότητας που υπάρχει σε πολλά Πρωτοδικεία, όπου παρατηρείται ότι ο αριθμός των προανακριτικών γραφείων είναι μεγαλύτερος από τα ανακριτικά. Ωστόσο μετά τη διατύπωση των ανωτέρω παρατηρήσεων, θα ήθελα να θέσω υπόψη της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής του Υπουργείου, τα ακόλουθα, τα οποία συνδέονται άμεσα με το αρμόδιο όργανο αναφορικά με την παράταση της θητείας των προανακριτών. Συγκεκριμένα το άρθρο 80 παρ.1 και 6 η παράταση της θητείας των προανακριτών για άλλα τρία χρόνια και μάλιστα μετά την παρέλευση της τριετούς παράτασης που έχει ήδη δοθεί με το ν. 5108/2024, θα γίνεται ύστερα από απόφαση του τριμελούς συμβουλίου διοίκησης του Πρωτοδικείου. Ωστόσο η διάταξη αυτή έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα άρθρα 85 παρ.1 και 89 παρ.1 του νομοσχεδίου. Συγκεκριμένα, επειδή είναι γνωστό ότι η τοποθέτηση σε θέση πταισματοδίκη-προανακριτή θεωρείται μετάθεση, αρμόδιο για θέματα μεταθέσεων είναι το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο του Αρείου Πάγου κι όχι ο εκάστοτε προιστάμενος του Πρωτοδικείου και το τριμελές συμβούλιο. Επιπρόσθετα το άρθρο 90 του Συντάγματος ορίζει ρητά το αρμόδιο όργανο, που είναι το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο του Αρείου Πάγου. Ως εκ τούτου θεωρώ ότι θα πρέπει άμεσα να τροποποιηθεί η ανωτέρω διάταξη από το Υπουργείου, διότι ελλοχεύει ο κίνδυνος να κριθεί αντισυνταγματική η διάταξη από την Ολομέλεια του Αρείου Πάγου όταν εξετάσει το νέο δικαστικό χάρτη και το νέο Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 15 του νυν Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων.