• Σχόλιο του χρήστη 'Γ' | 24 Αυγούστου 2024, 21:46

    Διαβάζοντας κάνεις το άρθρο 87 αναρωτιέται αν ο συντάκτης του είχε σώας τας φρένας. Διότι, σε μία απέλπιδα προσπάθεια να συμμαζευτούν τα ασυμμάζευτα, κάθε έννοια λογικής (αλλά και ηθικής) καταλύεται στο συγκεκριμένο άρθρο και αυτό που μένει είναι η γελοιοποίηση του νομοθετούντος και ο ευτελισμός της νομοθετικής διαδικασίας. Στο άρθρο 87 οι μάσκες της «ενοποίησης» πέφτουν και αποκαλύπτεται πια ξεκάθαρα η ήδη γνωστή σε όλους αλήθεια: ενοποίηση σημαίνει στυγνή χρησιμοποίηση των ειρηνοδικών! Σημειώνεται ότι οι τελευταίοι, στη συντριπτική τουλάχιστον πλειοψηφία τους, δεν επιθύμησαν ποτέ να γίνουν πρωτοδίκες. Αυτό τους επιβλήθηκε τελικά κακήν κακώς και εφαρμόζεται στην πράξη με ένα ακατανόητο και πρωτοφανές σε ένταση μίσος εναντίον τους. Το άρθρο 87, τροποποιώντας το άρθρο 66, παρ. 1 του Κώδικα, μας λέει καταρχάς ότι, όσον αφορά τα πολιτικά και ποινικά δικαστήρια, υπάρχουν δύο διακριτοί βαθμοί ιεραρχίας δικαστικών λειτουργών: αυτός του «πρωτοδίκη» και αυτός του «δικαστή ειδικής επετηρίδας». Ο «δικαστής ειδικής επετηρίδας», βέβαια, όπως αναφέρει η ίδια διάταξη παρακάτω, είναι και αυτός πρωτοδίκης [βλ. παρ. 3, περ. α) του άρθρου 66 του Κώδικα, ως τροποποιείται με το άρθρο 87 του νομοσχεδίου]. Συνεπώς, όσον αφορά τα πολιτικά και ποινικά δικαστήρια, φαίνεται να προκύπτει ως αρχικό συμπέρασμα ότι υπάρχουν πρωτοδίκες δύο «ταχυτήτων», που αντιστοιχούν στις δύο επετηρίδες, γενική και ειδική, που προβλέπει το άρθρο 3, περ. δ΄ και ε΄ του Ν. 5108/2024. Οι δύο διακριτοί αυτοί βαθμοί ιεραρχίας θα έπρεπε λογικά να συνεπάγονταν και διακριτές οργανικές θέσεις. Ο ίδιος όμως συντάκτης μας λέει στο άρθρο 64 του νομοσχεδίου, με το οποίο προστίθεται παρ. 4 στο άρθρο 3 του Κώδικα, ότι «οι οργανικές θέσεις των πρωτοδικών της γενικής επετηρίδας και των δικαστικών λειτουργών της ειδικής επετηρίδας είναι ενιαίες». Η πρόβλεψη δύο διακριτών βαθμών ιεραρχίας θα μπορούσε επίσης λογικά να συνεπάγονταν ότι η ένταξη των «δικαστών ειδικής επετηρίδας» στους «πρωτοδίκες» συνιστά προαγωγή. Μα οι «δικαστές ειδικής επετηρίδας», όπως προαναφέρθηκε, είναι, σύμφωνα με την ίδια διάταξη, και αυτοί πρωτοδίκες. Πώς είναι δυνατόν ένας πρωτοδίκης να προαχθεί σε πρωτοδίκη; Το άρθρο 87, συνεχίζοντας και τροποποιώντας την παρ. 2 του άρθρου 66 του Κώδικα, εξομοιώνει βαθμολογικά τους «πρωτοδίκες» και τους «δικαστές ειδικής επετηρίδας» [περ. ζ)]. Μα, αφού οι «πρωτοδίκες» και οι «δικαστές ειδικής επετηρίδας» είναι αμφότεροι δικαστικοί λειτουργοί των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων και εξομοιώνονται βαθμολογικά με την παρ. 2 του άρθρου 66, πώς γίνεται να προβλέπονται συγχρόνως ως διακριτοί βαθμοί ιεραρχίας στην αμέσως προηγούμενη παρ. 1 του ίδιου άρθρου; Ειρήσθω εν παρόδω, είναι τέτοια η σύγχυση στην παρ. 2 που οι περιπτώσεις η) και θ) επαναλαμβάνονται ταυτόσημες. Εκεί όμως που ο συντάκτης του νομοσχεδίου «δίνει τα ρέστα του», είναι η παρ. 3 του τροποποιηθέντος με το άρθρο 87 άρθρου 66 του Κώδικα. Εδώ συναντά κανείς για πρώτη φορά και τον όρο «πρόεδρος πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας». Ελλείψει ειδικότερης αναφοράς στην παρ. 1 του άρθρου 66, προφανώς ο «πρόεδρος πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας» εντάσσεται στους «δικαστές ειδικής επετηρίδας» και, εν συνεχεία, με την παρ. 2 περ. ζ) του άρθρου 66, ο πρόεδρος πρωτοδικών εξομοιώνεται βαθμολογικά με πρωτοδίκη! Αν μάλιστα, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, η πρόβλεψη των δύο διακριτών βαθμών «πρωτοδικών» και «δικαστών ειδικής επετηρίδας» στην παρ. 1 του άρθρου 66 θα μπορούσε να συνεπάγεται ότι η ένταξη των «δικαστών ειδικής επετηρίδας» στους «πρωτοδίκες» συνιστά προαγωγή, δεν είναι απίθανο να δει κανείς έναν πρόεδρο πρωτοδικών να προάγεται σε πρωτοδίκη! Όλα τα προηγούμενα είναι μεν κωμικά, πλην όμως ίσως είναι ακίνδυνα. Τα πράγματα ωστόσο αλλάζουν τελείως και παίρνουν εγκληματική διάσταση με τα όσα ορίζει η περ. α) της παρ. 3 του τροποποιηθέντος άρθρου 66. Εδώ με ένα «πλην», ο συντάκτης της καταργεί όλα τα χρόνια προϋπηρεσίας, όλη τη διαδρομή και όλη τη ζωή εντέλει των ειρηνοδικών μέσα στο δικαστικό σώμα. Αλήθεια, ποιός του έδωσε ένα τέτοιο δικαίωμα; Τα χρόνια αυτά οι ειρηνοδίκες δεν τα βρήκαν στο δρόμο! Τα ΔΟΥΛΕΨΑΝ! Υπέστησαν μεταθέσεις, εκτέλεσαν υπηρεσίες, ανέβηκαν σε έδρες, συνέγραψαν αποφάσεις. Και δεν πρόκειται να τα χαρίσουν σε κανέναν! Για να μην είμαστε βέβαια και εντελώς άδικοι, η μόνη προϋπηρεσία που αναγνωρίζεται στους ειρηνοδίκες είναι στις κατ’ οίκον έρευνες. Εκεί, πράγματι, όσοι έχουν κολλήσει ένσημα για μία δωδεκαετία και πλέον, κερδίζουν μία απαλλαγή από αυτές. Κατά τα λοιπά, θα δει κανείς μέσα στο δικαστικό σώμα να συντελείται κάτι ανεπανάληπτο: δικαστές, που όσο περνούν τα χρόνια αντί να «παλιώνουν» θα «ξανανιώνουν»! Νεοδιοριζόμενους δικαστές που θα είναι «αρχαιότεροι» των προ της συντάξεως δικαστών! Η Δικαιοσύνη μετατρέπεται σε τσίρκο, για να γελάσει ο κάθε πικραμένος. Θα πρέπει, ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στο δικαστικό σώμα, να δοθούν στη δημοσιότητα τα πρακτικά από τις συνεδριάσεις της επιτροπής που επεξεργάστηκε τις συγκεκριμένες αλλαγές στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων, ώστε να γνωρίζει κανείς με ποια λογική συντάχθηκε το άρθρο 87, αν φυσικά υπάρχει. Στο μεταξύ αναρτήθηκε και η απόφαση για τα προγράμματα «επιμόρφωσης» των ειρηνοδικών βάσει του νόμου της ενοποίησης. Αυτά θα λάβουν χώρα σε Αθήνα, Πειραιά, Κρήτη, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Λάρισα. Συνεπώς, δεκάδες ειρηνοδίκες είτε θα αναγκαστούν να ξεσπιτωθούν για έναν και πλέον μήνα, αφήνοντας πίσω τις οικογένειές τους και διαμένοντας σε ξενοδοχεία είτε θα αναγκαστούν να διανύουν χιλιόμετρα καθημερινά, προκειμένου να παρακολουθήσουν αυτά τα περιβόητα προγράμματα. Οι δε δαπάνες μετακίνησης - όταν και όποτε τους καταβληθούν - είναι βέβαιο ότι δεν θα καλύπτουν ούτε στο ελάχιστο τα πραγματικά έξοδα στα οποία θα υποβληθούν για την «επιμόρφωσή» τους. Άραγε στην ψηφιακή εποχή που ζούμε, δεν υπάρχει δυνατότητα αυτά τα προγράμματα «επιμόρφωσης» να διεξαχθούν ηλεκτρονικά; Πώς το Υπουργείο ευαγγελίζεται την άμεση ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης, αφού ούτε καν την «επιμόρφωση» των ειρηνοδικών δεν μπορεί να οργανώσει ψηφιακά; Καλό κουράγιο σε όλους τους δικαστικούς λειτουργούς για τη δύσκολη δικαστική χρονιά που έρχεται!