Αρχική ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...ΜΕΡΟΣ Α’ – ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΠΡΟΣ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΟΝ Ν. 5108/2024 ΠΕΡΙ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ – (Άρθρα 1-51)Σχόλιο του χρήστη ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ | 26 Αυγούστου 2024, 23:40
Το 99.9% των σφραγίσεων γίνεται κατόπιν ενημερωτικού σημειώματος του οικείου Α.Τ., το οποίο επιλαμβάνεται σε περιπτώσεις θανάτων προσώπων που έλαβαν χώρα όχι σε νοσοκομείο αλλά εντός οικίας και προκύπτει κίνδυνος για την εξαφάνιση-αρπαγή των πραγμάτων που βρίσκονται εντός της οικίας. Η σφράγιση αποτελεί απλά μια υλική ενέργεια που συνίσταται σε επίθεση σφραγίδων σε χώρο ώστε να μην είναι δυνατή η είσοδος χωρίς την διάρρηξη των σφραγίδων. Λόγω της καθαρά διαδικαστικής φύσης της διαδικασίας οι σχετικές διατάξεις για την σφράγιση χρήζουν ριζικής αναθεώρησης καθώς είναι αμφίβολο κατά πόσον απαιτείται συμμετοχή Δικαστικού Λειτουργού για τέτοιες ενέργειες ενώ γενικότερα η όλη διαδικασία είναι χρονοβόρα και επιπλέον συνεπάγεται δικαστικά έξοδα για τον πολίτη. Θα ήταν απλούστερο η σφράγιση να διενεργείται από το αστυνομικό όργανο που συντρέχει άμεσα στην οικία. Αλλωστε κάποιες φορές πριν την επίσημη σφράγιση (για την οποία πρέπει να μεσολαβήσει συνεδρίαση δικαστηρίου) γίνεται από τα αστυνομικά όργανα μια προσωρινή σφράγιση συντασσόμενης και της σχετικής έκθεσης. Θα πρέπει να αναθεωρηθεί συνεπώς η διαδικασία προς το απλούστερο και η σφράγιση να πραγματοποιείται από το αστυνομικό όργανο που επιλαμβάνεται του συμβάντος και ούτως ή άλλως μεταβαίνει στην προς σφράγιση οικία αφού πρώτα ληφθούν και οι σχετικές φωτογραφίες από τον χώρο. Μέχρι τώρα σύμφωνα με την διάταξη του άρθρου 835 ΚΠολΔ ο Συμβολαιογράφος που ενεργούσε την αποσφράγιση σε περίπτωση που διαπίστωνε ότι οι σφραγίδες είχαν παραβιαστεί ειδοποιούσε τον Ειρηνοδίκη, ο οποίος χωρίς υπαίτια καθυστέρηση όφειλε να μεταβεί στον τόπο ώστε να διαπιστώσει……αυτό που είχε διαπιστώσει ο συμβολαιογράφος δηλαδή την κατάσταση των σφραγίδων. Η παραπάνω διάταξη είχε ορθώς επικριθεί καθώς από την στιγμή που η διαπίστωση της διάρρηξης των σφραγίδων λαμβάνει χώρα από ένα Δημόσιο Λειτουργό αυξημένου κύρους και προσόντων όπως είναι ο Συμβολαιογράφος δεν υπάρχει κανένας λόγος να διαπιστωθεί εκ νέου και από Δικαστικό Λειτουργό! Ωστόσο με την προτεινόμενη νέα διάταξη η διαδικασία αντί να απλοποιείται δυσχεραίνεται ακόμα περισσότερο καθώς πλέον μετά την διαπίστωση της διάρρηξης των σφραγίδων από τον Συμβολαιογράφο χρειάζεται να μεταβεί όχι απλά ο Δικαστικός Λειτουργός αλλά το Δικαστήριο δηλαδή ο Δικαστής μαζί με τον Γραμματέα! Το πρόβλημα μάλιστα γίνεται οξύτερο καθώς μετά την κατάργηση των ειρηνοδικείων η απόσταση του τόπου της σφράγισης-αποσφράγισης από αυτόν του Δικαστηρίου μπορεί να είναι πολύ μεγάλη. Παράδειγμα εφαρμογής της νέας διάταξης: Έστω ότι με απόφαση του Πρωτοδικείου Πειραιά διατάσσεται σφράγιση οικίας κείμενης στα Κύθηρα και ακολούθως εκδίδεται και η απόφαση αποσφράγισης. Κατά την διενέργεια της αποσφράγισης ο συμβολαιογράφος Κυθήρων που την εκτελεί διαπιστώνει διάρρηξη των σφραγίδων. Με την προτεινόμενη διάταξη πρέπει χωρίς υπαίτια καθυστέρηση να μεταβεί από τον Πειραιά Πρωτοδίκης και Δικαστικός Γραμματέας απλά για να διαπιστώσουν την…διάρρηξη των σφραγίδων. Είναι αυτονόητο ότι μια τέτοια διαδικασία που συνεπάγεται τόσο χρόνο, γραφειοκρατία και έξοδα δεν είναι συμβατή με ένα σύγχρονο κράτος. Προτεινόμενη νέα διάταξη: Όποιος ενεργεί την αποσφράγιση οφείλει να εξετάσει την κατάσταση των σφραγίδων που έχουν τεθεί. Αν οι σφραγίδες που έχουν τεθεί δεν είναι άθικτες διακόπτει κάθε παραπέρα ενέργεια και αυτό το αναφέρει αμέσως εγγράφως στο Δικαστήριο που διέταξε την αποσφράγιση το οποίο μετά την έγγραφη ενημέρωση διατάζει κάθε κατά την κρίση του πρόσφορο μέτρο. Γεώργιος Αναγνωστόπουλος Ειρηνοδίκης Πειραιά