Αρχική ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...ΜΕΡΟΣ Γ’ – ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΠΡΟΣ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΟΝ Ν. 5108/2024 ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ – (Άρθρα 60-91)Σχόλιο του χρήστη ΝΙΚΟΛΕΤΤΑ ΤΖΙΑΝΟΥΔΑΚΗ | 28 Αυγούστου 2024, 02:42
Ο νομοθέτης στο ν. 5108/2024 και σύμφωνα με το άρθ. 7 αυτού ανέθεσε στους πρώην Ειρηνοδίκες τα αυτά αντικείμενα που ήδη δίκαζαν, χωρίς καθ΄ύλην περιορισμούς, όλο το προανακριτικό έργο, τα ήσσονος σημασίας ποινικά μετά από επιμόρφωση, μετά δε την επιμόρφωσή τους και λοιπές υποθέσεις αστικού δικαίου. Η διαφοροποίηση καθηκόντων μεταξύ των Δικαστών και η διατήρηση των δύο επετηρίδων ήταν επιλογή του νομοθέτη του ν. 5108/2024 καθώς ήταν η μόνη η οποία θα μπορούσε να προσδώσει Συνταγματικό έρεισμα, έστω και αμφίβολο, στην επιλογή του για διαφορετική, μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξή των πρώην Ειρηνοδικών. Ωστόσο, όταν ανατίθεται στους Ειρηνοδίκες ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ του Αστικού ΚΑΙ ΠΛΕΟΝ, με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΙΝΙΚΟΥ Δικαίου, είναι κατάφωρα άδικο και προβληματικό, ως παραβιάζον την αρχή της ισότητας, να μην έχουν ίδια δυνατότητα βαθμολογικής και μισθολογικής εξέλιξης (το εάν θα δίνονταν προβάδισμα κάποιων ετών στους Πρωτοδίκες Γενικής Επετηρίδας κατά την ημερομηνία κατάρτισης μιας ενιαίας επετηρίδας είναι διαφορετικό ζήτημα, όπως διαφορετικό ζήτημα είναι το χρονικό σημείο κατά το οποίο θα ενοποιούνταν οι επετηρίδες πχ μετά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων επιμόρφωσης όταν και πρακτικά όλοι οι Πρωτοδίκες, Ειδικής και Γενικής Επετηρίδας, θα δικάζουν τα ίδια). Συνεπώς, τα άρθ. 65,66 και 71 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου με τα οποία προτείνεται η συμμετοχή των πρώην Ειρηνοδικών στο ΜΟΔ και στα Συμβούλια (ποινικά) έρχονται σε αντίθεση τόσο με το άρθ. 7 του ν. 5108/2024, όσο και με το Σύνταγμα και πρέπει να τροποποιηθούν σχετικά ώστε να μην προβλέπεται η συμμετοχή των πρώην Ειρηνοδικών σε αυτά. Επίσης, η πρόβλεψη περί κληρώσεων (ασφαλιστικά, ποινικά) σε μικρότερους δικαστικούς σχηματισμούς κυρίως της επαρχίας, σε συνδυασμό με την προτεινόμενη αρμοδιότητα επί των εφέσεων, θα δημιουργήσει σαφέστατα το πρόβλημα να μην μπορεί να σχηματιστεί σύνθεση με τρεις Δικαστές και τους αναπληρωματικούς αυτών, προκειμένου να δικαστεί το πινάκιο των εφέσεων της αρμοδιότητας (εάν διατηρηθεί) του Πολυμελούς. Ειδικά σε έδρες οι οποίες έχουν και Περιφερειακά Δικαστήρια (1 ή 2), είναι πιθανόν να μην μπορεί καν να σχηματιστεί σωστή σύνθεση καθώς ένα άτομο θα είναι καθημερινά δεσμευμένο στην Περιφερειακή έδρα (σύμφωνα με τις εξαγγελίες του Υπουργείου περί "καθημερινού Δικαστή"), ενώ παράλληλα με το Πολυμελές Πρωτοδικείο, δικάζονται συνήθως, ποινικά μονομελή, ποινικά τριμελή, ασφαλιστικά μονομελούς κ.α. διαδικασίες οι οποίες κρατούν δεσμευμένους συγκεκριμένους Δικαστές οι οποίοι δεν θα μπορούν να κληθούν προς αναπλήρωση. Συνεπώς, η ρύθμιση περί κλήρωσης στα ασφαλιστικά πρέπει να απαλειφθεί.