• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτρης Στασινούλας μέλος ΔΣ της ΕνΔΕ' | 28 Αυγούστου 2024, 13:50

    Για να εξασφαλιστεί η αξιοπρεπής λειτουργία των δύο επετηρίδων του πρώτου βαθμού και η εν γένει εύρυθμη λειτουργία των Δικαστηρίων από 16.09.2024 θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα παρακάτω και να τροποποιηθεί το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο όσον αφορά την τροποποίηση του ΚΟΔΚΔΛ ως εξής: Άρθρο 4 του ΚΟΔΚΔΛ (άρθρο 65 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου) Δεδομένου ότι στα πλαίσια των διατάξεων του ν.5108/2024 προκρίνεται η ενοποίηση των δύο κλάδων του πρώτου βαθμού θα πρέπει αυτό να αποτυπωθεί και στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Δικαστικών Λειτουργών, ώστε Πρωτοδίκες γενικής και ειδικής επετηρίδας να χαίρουν ίδιας αντιμετώπισης, εφόσον εκτελούν τα ίδια καθήκοντα. Προκειμένου να εναρμονισθεί το άρθρο αυτό με τις επιταγές του ν.5108/2024 Να τροποποιηθούν οι παραγράφοι 1, 3, και 5 του άρθρου αυτού ως εξής: Παράγραφος 1: Συνεπώς προτείνουμε το υπό στοιχείο α’ να απαλειφθεί και στο στοιχείο β’ να προστεθεί μετά τη λέξη «πρωτοδίκη», η φράση «ανεξάρτητα από την επετηρίδα στην οποία ανήκει», προκειμένου μετά την τροποποίησή το περιεχόμενο του στοιχείου β) να είναι το εξής «β. το μονομελές πρωτοδικείο ή πλημμελειοδικείο, από πρόεδρο πρωτοδικών ή πρωτοδίκη, ανεξάρτητα από την επετηρίδα στην οποία ανήκει» Παράγραφος 3: Στις πολυμελείς συνθέσεις των Δικαστηρίων κατά την έκδοση των αποφάσεων, πρώτος εκφέρει την άποψή του ο νεώτερος στην αρχαιότητα Δικαστής, προκειμένου να μην επηρεαστεί η απόφασή του από την άποψη των αρχαιότερων και πιο έμπειρων αυτού μελών της σύνθεσης του Δικαστηρίου. Εν προκειμένω όμως με αυτή την πρόβλεψη του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 7 § 4 του ν.5108/2024, δημιουργείται το παράδοξο ότι μεταξύ ομοιόβαθμων Πρωτοδικών ειδικής και γενικής επετηρίδας θα εκφέρει πρώτος την άποψή του ο Πρωτοδίκης ειδικής επετηρίδας, ο οποίος στις συνηθέστερες περιπτώσεις θα έχει μεγαλύτερη δικαστική εμπειρία από τον Πρωτοδίκη γενικής επετηρίδας. Το γεγονός αυτό όμως, ακόμη και στις περιπτώσεις που δεν θα ασκεί καμία επιρροή στον νεώτερο σε δικαστική εμπειρία Πρωτοδίκη γενικής επετηρίδας, εύλογα θα δημιουργεί αμφιβολίες στους πολίτες και στους δικηγόρους, καθώς ανατρέπει τα όσα ίσχυαν τις τελευταίες δεκαετίες, και οι αμφιβολίες αυτές δεν θα αμβλυνθούν με τον χρόνο, δεδομένου ότι οι Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας από 16.09.2024 θα ασκούν τα ίδια καθήκοντα με τους γενικής επετηρίδας. Σημειωτέον ότι από το νόμο 5108/2024 δεν προκύπτει ότι ο γενικής επετηρίδας θεωρείται γενικά αρχαιότερος από τον ειδικής επετηρίδας Πρωτοδίκη, σε αντίθετη περίπτωση άλλωστε θα ήταν περιττή η ρύθμιση του τελευταίου εδαφίου της 4ης παραγράφου του άρθρου 7 ν.5108/2024, το γεγονός δε ότι κατά την ένταξη στη γενική κατατάσσει ο ισχύων νόμος τον Πρωτοδίκη ειδικής επετηρίδας κάτω από τον τελευταίο Πρωτοδίκη γενικής επετηρίδας, δεν συνηγορεί στην αντίθετη άποψη, δεδομένου ότι αφενός στο άρθρο 8 § 1 γίνεται βαθμολογική αντιστοίχιση μεταξύ των Πρωτοδικών γενικής και ειδικής επετηρίδας και αφετέρου στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι η πρόβλεψη για την ένταξη στη γενική του άρθρου 8 § 2 του ίδιου νόμου δεν τέθηκε προκειμένου να μην διαταραχθεί η βαθμολογική ιεραρχία, αλλά προκειμένου να μην διαταραχθούν τα κεκτημένα κάθε επετηρίδας. Συνεπώς θα πρέπει να παραμείνει η ως έχει η παράγραφος 3, δίχως διαχωρισμό μεταξύ πρωτοδικών γενικής και ειδικής επετηρίδας. Παράγραφος 5: Προκειμένου να είναι πιο εύκολη και λειτουργική η ισοκατανομή των καθηκόντων μεταξύ των Πρωτοδικών γενικής και ειδικής επετηρίδας, προτείνουμε μετά το πρώτο εδάφιο να προστεθεί το εξής εδάφιο «Στα τμήματα που συγκροτούνται στα πολιτικά και ποινικά Δικαστήρια όπου απαιτείται η συμμετοχή πρωτοδίκη, συμμετέχουν σε έκαστο των τμημάτων αυτών πρωτοδίκες αμφότερων των επετηρίδων κατ’ αναλογία του αριθμού τους στο συνολικό αριθμό των υπηρετούντων πρωτοδικών», προκειμένου η παράγραφος αυτή να έχει το εξής περιεχόμενο «5. Τα δικαστήρια, αν το επιτρέπει ο αριθμός των δικαστών που υπηρετούν σε αυτά, διαιρούνται σε τμήματα. Στα τμήματα που συγκροτούνται στα πολιτικά και ποινικά Δικαστήρια όπου απαιτείται η συμμετοχή πρωτοδίκη, συμμετέχουν σε έκαστο των τμημάτων αυτών πρωτοδίκες αμφότερων των επετηρίδων κατ’ αναλογία του αριθμού τους στο συνολικό αριθμό των υπηρετούντων πρωτοδικών. Σχετική γνωστοποίηση γίνεται στον χώρο των ανακοινώσεων και στο οικείο πληροφοριακό σύστημα, εφόσον υπάρχει.» Άρθρα 5 και 6 ΚΟΔΚΔΛ (άρθρα 67 και 68 υπό διαβούλευση νομοσχεδίου) Για τους ίδιους ως άνω λόγους, στα πλαίσια της ενοποίησης δεν πρέπει να υπάρχει ποσοτικός περιορισμός στις πολυμελείς συνθέσεις των Δικαστηρίων και να γίνεται διαχωρισμός μεταξύ των Πρωτοδικών αμφότερων των επετηρίδων, για το λόγο αυτό είναι περιττές οι σχετικές τροποποιήσεις που προτείνονται από το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο στα άρθρα 5 και 6 του ΚΟΔΚΔΛ. Άρθρο 12 ΚΟΔΚΔΛ (άρθρο 69 υπό διαβούλευση νομοσχεδίου) Προκειμένου να είναι πιο εύκολη και λειτουργική η ισοκατανομή των θερινών καθηκόντων μεταξύ των Πρωτοδικών γενικής και ειδικής επετηρίδας, τα εδ. β΄ και γ΄ της παρ. 3 ως έχουν ορθώς απαλείφονται, όπως προτείνεται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, και προτείνουμε να προστεθεί δεύτερο εδάφιο με το εξής περιεχόμενο «Οι πρωτοδίκες γενικής και ειδικής επετηρίδας κατανέμονται στα τμήματα κατ’ αναλογία του αριθμού τους στο συνολικό αριθμό των υπηρετούντων πρωτοδικών», και το περιεχόμενο της παραγράφου 3 να διαμορφωθεί ως εξής: « 3. Κατά την περίοδο των θερινών τμημάτων συγκροτούνται ένα ή περισσότερα τμήματα, ανάλογα με τις ανάγκες του δικαστηρίου ή της εισαγγελίας. Οι πρωτοδίκες γενικής και ειδικής επετηρίδας κατανέμονται στα τμήματα κατ’ αναλογία του αριθμού τους στο συνολικό αριθμό των υπηρετούντων πρωτοδικών στο ίδιο Πρωτοδικείο.» Άρθρο 17 ΚΟΔΚΔΛ (άρθρο 72 υπό διαβούλευση νομοσχεδίου) Προκειμένου να μην αποκλειστούν από τα συμβούλια οι Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας, δεδομένου και του φθίνοντος αριθμού τους, λόγω αφυπηρετήσεων και εντάξεως στη γενική επετηρίδα, θα πρέπει αντί να καταργηθεί στην παράγραφο 3 η περίπτωση γ' να αντικατασταθεί ως εξής “γ. Στα πολιτικά δικαστήρια του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, στα οποία υπηρετούν δικαστές ειδικής επετηρίδας, το Συμβούλιο αποτελείται από έναν Πρόεδρο Πρωτοδικών, έναν Πρωτοδίκη γενικής επετηρίδας και έναν Πρωτοδίκη ειδικής επετηρίδας”. Άρθρο 30 Α ΚΟΔΚΔΛ (άρθρο 80 υπό διαβούλευση νομοσχεδίου Προς εναρμόνιση του ΚΟΔΚΔΛ με την παράγραφο 3 του άρθρου 5 και της παραγράφου 2 του άρθρου 14 του ν.5108/2024 ορθώς ρυθμίζεται η λειτουργία των Προανακριτικών Τμημάτων και η συμμετοχή των Δικαστών στις έρευνες κατ’ οίκον, πλην όμως για τις έρευνες κακώς γίνεται διάκριση μεταξύ Πρωτοδικών ειδικής και γενικής επετηρίδας. Η συγκεκριμένη υπηρεσία πέραν της 24ωρης επιφυλακής του εκάστοτε επιφορτισμένου με αυτή, τις περισσότερες φορές απαιτεί και την πολύωρη απασχόληση του, η οποία μπορεί να διαρκέσει και ολόκληρο το 24ωρο, δεδομένου ότι ο Δικαστής θα πρέπει να παρίσταται σε έρευνες που εμπλέκονται κλιμάκια διάφορων αρχών κάθε φορά (αστυνομικών, λιμενικών κλπ), δίχως να δύναται να προβλεφθεί εκ των προτέρων η διάρκεια των ερευνών αυτών σε έκαστη υπηρεσία, στερεί με τον τρόπο αυτό, τον επιφορτισμένο με την υπηρεσία αυτή, το χρόνο έκδοσης αποφάσεων όχι μόνο μίας ημέρας αλλά και ενδεχομένως και της επόμενης λόγω κόπωσης. Συνεπώς θα πρέπει η υπηρεσία αυτή, προκειμένου να μην επιβαρυνθούν υπέρμετρα οι διενεργούντες αυτή, να κατανέμεται κατά μήνα μεταξύ του συνόλου των υπηρετούντων Πρωτοδικών και Αντεισαγγελέων και Παρέδρων, κατά την κατανομή δε των υποθέσεων να αντιστοιχεί η υπηρεσία αυτή τουλάχιστον με υπηρεσία έδρας Μονομελούς Πλημμελειοδικείου. Επομένως, αφ' ης στιγμής οι Πρωτοδίκες γενικής και ειδικής επετηρίδας ασκούν τα ίδια καθήκοντα, δεν θα πρέπει να συμπεριληφθεί η προτεινόμενη στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο διάκριση μεταξύ των Πρωτοδικών ειδικής και γενικής επετηρίδας στην παράγραφο 5 του άρθρου 30 Α, το οποίο θα πρέπει να διαμορφωθεί ως εξής: “5. Μεταξύ των αρμοδιοτήτων του προανακριτή συμπεριλαμβάνεται και η κατά προτεραιότητα έναντι των λοιπών αρμόδιων δικαστικών λειτουργών διενέργεια ερευνών κατ’ οίκον σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 9 του Συντάγματος και των άρθρων 253 έως 256 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας (ν. 4620/2019, Α’ 182). Σε περίπτωση που δεν επαρκούν οι υπηρετούντες προανακριτές ή οι κατά την παρ. 2 του παρόντος αναπληρωτές τους, η έρευνα διενεργείται από τους νεότερους πρωτοδίκες, οι οποίοι δεν έχουν συμπληρώσει δωδεκαετή υπηρεσία και, εάν οι τελευταίοι δεν επαρκούν, από αντεισαγγελείς πλημμελειοδικών ή από εισαγγελικούς παρέδρους” Άρθρο 60 ΚΟΔΚΔΛ (άρθρο 85 υπό διαβούλευση νομοσχεδίου) Δεδομένου ότι οι Πρωτοδίκες αμφότερων των επετηρίδων ασκούν τα ίδια καθήκοντα και οι Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας υπάγονται σε μία αριθμητικά φθίνουσα “προσωρινή” και μη ανανεώσιμη επετηρίδα (σε αντίθεση με την αριθμητικά αύξουσα και συνεχώς ανανεούμενη γενική επετηρίδα της οποίας τα μέλη θα θεωρούνται εσαεί αρχαιότεροί τους), η βασική υπηρεσιακή ανάγκη που φαίνεται να εξυπηρετεί η προτεινόμενη τροποποίηση είναι να καλυφθούν, από τους εσαεί (ιεραρχικά και ανεξαρτήτως ηλικίας) νεώτερους Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας, οι κενές θέσεις σε Πρωτοδικεία που δεν επιθυμούν να τοποθετηθούν οι νεοδιόριστοι Πρωτοδίκες γενικής επετηρίδας, που με βάση τις παραπάνω νομοθετικές προβλέψεις θα λογίζονται ως αρχαιότεροι. Σταδιακά ωστόσο μία αυτεπάγγελτη μετάθεση για ανάγκες της υπηρεσίας ενός Πρωτοδίκη ειδικής επετηρίδας, θα ελλοχεύει τον κίνδυνο να παραμείνει αυτός απομακρυσμένος από τον τόπο συμφερόντων του σε ολόκληρο τον υπηρεσιακό του βίο, καθώς, με την άνιση μεταχείριση που επιφυλάσσεται στην υπηρεσιακή εξέλιξη των Πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας, στις επόμενες μεταθέσεις θα προηγούνται πάντα οι Πρωτοδίκες γενικής επετηρίδας ως αρχαιότεροί του. Έτσι μόνη ελπίδα, μετά από μια μελλοντική αυτεπάγγελτη μετάθεση για ανάγκες της υπηρεσίας, για εκούσια μετάθεση και προσέγγιση του τόπου συμφερόντων του, θα είναι η εκούσια (δια ένταξης στη γενική) ή ακούσια (δια συνταξιοδοτήσεως) αποχώρηση κάποιου Πρωτοδίκη ειδικής επετηρίδας στις θέσεις των οποίων θα προηγείται (σε σχέση με τους Πρωτοδίκες γενικής επετηρίδας) στις μεταθέσεις, αποχωρήσεις όμως που θα είναι ελάχιστες μετά τα πρώτα έτη εφαρμογής του ν.5108/24 κατά τα οποία, εκτός του ότι θα έχει κατασταλάξει ο αριθμός όσων θέλουν να ενταχθούν στη γενική επετηρίδα, θα συνταξιοδοτηθεί παράλληλα και η πλειοψηφία των νυν Ειρηνοδικών που διορίστηκαν με το διαγωνισμό του 1999, ενώ η πλειοψηφία όσων διορίστηκαν με τους επόμενους διαγωνισμούς θα έχουν μπροστά τους τουλάχιστον 20 έτη υπηρεσίας μέχρι τη συνταξιοδότησή τους. Συνεπώς θα πρέπει να εξαιρεθούν οι Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας, από την αυτεπάγγελτη μετάθεση λόγω αναγκών της υπηρεσίας, καθώς ήδη θα μπορούν να καλύψουν ανάγκες της υπηρεσίας με τις διατάξεις περί απόσπασής τους, και να διαμορφωθεί η παράγραφος 3 ως εξής «3. Μετάθεση δικαστικού λειτουργού, πλην αυτών της ειδικής επετηρίδας των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων, μπορεί να γίνει είτε ύστερα από αίτηση αυτού είτε αυτεπαγγέλτως, προκειμένου να αντιμετωπισθεί υπηρεσιακή ανάγκη, η οποία πρέπει να εκτίθεται αναλυτικά στην απόφαση. Απαγορεύεται η μετάθεση που έχει σχέση με την άσκηση των δικαιοδοτικών και εν γένει υπηρεσιακών καθηκόντων του δικαστικού λειτουργού.» Άρθρο 66 ΚΟΔΚΔΛ (άρθρο 87 υπό διαβούλευση νομοσχεδίου) Μολονότι και ο ίδιος ο ν.5108/2024 προβλέπει την εξομοίωση και αντιστοίχιση των Ειρηνοδικών Α με Προέδρους Πρωτοδικών βλέπει κανείς ότι η τροποποίηση του αρθ.66 ΚΟΔΚΔΛ αγνόησε παντελώς την κατάταξη αυτή, καταργώντας το βαθμό του Ειρηνοδίκη Α και παραλείποντας πρόβλεψη για ανάλογη αντιστοιχία Δικαστή της ειδικής επετηρίδας. Σκοπός είναι η υποβάθμιση υπηρετούντων Δικαστών; Και η διατάραξη της ειδικής επετηρίδας, απαγορευμένη από τη διάταξη αρθ.88§6 Σ; Και όμως το ίδιο το σχέδιο κάνει αναφορά στην τροποποιούμενη αρθ.66§3 για προέδρους πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας. Πρέπει συναφώς να προβλεφθεί βαθμός αντίστοιχος του Προέδρου Πρωτοδικών για το Δικαστή της ειδικής επετηρίδας, λαμβανομένης υπόψη της επιβίωσης της επετηρίδας αυτής κι ενόψει των αυτών καθηκόντων που θα ασκούν πλέον οι Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας, άλλως επέρχεται υποβάθμιση Δικαστικών Λειτουργών. Να διαμορφωθεί δηλαδή η παρ.1β ως εξής: «βγ) πρόεδρος, πρόεδρος ειδικής επετηρίδας, εισαγγελέας πρωτοδικών, πρωτοδίκης, πρωτοδίκης ειδικής επετηρίδας, αντεισαγγελέας πρωτοδικών, πάρεδρος πρωτοδικείου, πάρεδρος εισαγγελίας,» Η παρ.2 ως εξής: «στ) οι πρόεδροι και οι εισαγγελείς πρωτοδικών, οι πρόεδροι πρωτοδικών διοικητικών δικαστηρίων, οι πρόεδροι πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας, ζ) οι εισηγητές του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, οι πρωτοδίκες γενικής, οι πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδες, οι αντεισαγγελείς πρωτοδικών, οι πρωτοδίκες των διοικητικών δικαστηρίων». Στην παρ.3 ν’ απαλειφθεί η ήδη αναχρονιστική αναφορά σε δικαστές ειδικής επετηρίδας σε αντικατάσταση των Ειρηνοδικών, εφόσον πλέον οι τελευταίοι υπηρετούν σε ενιαίες οργανικές θέσεις με τους δικαστές γενικής επετηρίδας και η αντιστοίχιση της αρχαιότητας τους είναι ζήτημα που λύνεται ευχερώς, αφού ήδη η διάταξη αρθ.8§1 ν.5108/24 δείχνει το δρόμο για μια τέτοια αντιστοίχιση. Άρθρο 90 ΚΟΔΚΔΛ (άρθρο 88 υπό διαβούλευση νομοσχεδίου) Η διαδικασία της ένταξης στη γενική επετηρίδα εν πολλοίς καθορίσθηκε με το ν.5108/2024 (αρθ.8§2) και εξειδικεύεται στο τροποποιούμενο αρθ.90. Ωστόσο ο νόμος αυτός θα επιδέχετο βελτίωση ώστε να ληφθεί υπόψη ο υπηρεσιακός βίος των έως πρότινος Ειρηνοδικών κατά τον αρχικό σχεδιασμό του Υπουργείου, ήτοι οι Ειρηνοδίκες Α να εντάσσονται μετά τον τελευταίο Πρόεδρο Πρωτοδικών, οι Β μετά τον τελευταίο Πρωτοδίκη οκταετίας, οι Γ μετά τον τελευταίο Πρωτοδίκη τετραετίας και οι Δ μετά τον τελευταίο Πρωτοδίκη ενδεχομένως κλιμακωτά προκειμένου να μη διασαλευθεί υπέρμετρα η γενική επετηρίδα. Άλλως ένα σχήμα παράλληλης διαδρομής της ειδικής επετηρίδας απελευθερωμένης κατά τα άνω ώστε οι Δικαστές αυτής να προάγονται σε ανώτερους του Προέδρου Πρωτοδικών βαθμούς μετά από κρίση και αξιολόγηση, την οποία ούτως ή άλλως θα υφίστανται με την επιθεώρησή τους, και πάντοτε υπό το πρίσμα ότι πλέον οι έως πρότινος Ειρηνοδίκες ασκούν πλέον πλήρη καθήκοντα Πρωτοδίκη. Επίσης μετά την απαλοιφή της 90 § 10 ΚΟΔΚΔΛ δεν υπάρχει μνεία για την ειδική επετηρίδα και τις προαγωγές εντός αυτής δεδομένου ότι υπήρχαν βαθμοί ειρηνοδικών που έφταναν σε αντιστοιχία με το βαθμό Προέδρου Πρωτοδικών. Ανάλογη βαθμολογική εξέλιξη πρέπει κατ’ ελάχιστον να χορηγηθεί και στους Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας σε κάθε περίπτωση άλλως προκύπτει περαιτέρω υποβάθμιση ενός σημαντικού αριθμού Δικαστών. Περαιτέρω, παρά το γεγονός ότι η ένταξη στη γενική, κατά τον ίδιο νόμο, δεν θεωρείται προαγωγή και οι Πρωτοδίκες αμφότερων των επετηρίδων έχουν τις ίδιες ως επί το πλείστον αρμοδιότητες, δεν αποσαφηνίζεται αν ο εντασσόμενος στη γενική θα παραμένει στο Πρωτοδικείο όπου υπηρετούσε ή αν πρέπει να μετατίθεται σε άλλη οργανική θέση γενικής επετηρίδας άλλου Πρωτοδικείου. Επειδή δεν προκύπτει κανένας δικαιολογητικός λόγος για μετακίνηση του εντασσόμενου στη γενική επετηρίδα σε αντίστοιχη οργανική θέση διαφορετικού Πρωτοδικείου, θα πρέπει να προβλεφθεί ρητά ότι οι εντασσόμενοι στη γενική επετηρίδα των Πρωτοδικών θα τοποθετούνται στα ίδια Πρωτοδικεία που υπηρετούσαν ως Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας, πλην αν ίδιοι αιτηθούν την τοποθέτησή τους σε άλλο Πρωτοδικείο. Πέραν των ανωτέρω, προϋπόθεση της ουσιαστικής ενοποίησης, και αδιαφόρως των ζητημάτων επετηρίδας με βάση και την αντιστοίχηση του αρθ.8 του ν.5108/2024, τυγχάνει η ομαλή μισθολογική εξέλιξη των εντασσόμενων Ειρηνοδικών στην ειδική επετηρίδα με επέκταση εφαρμογής του αρθ.4 ν.2521/1997 (όπως ισχύει μετά ν.3691/2008) . Η αιτιολογική έκθεση του ν.5108/2024 ως προς το άρθρο 10 του νόμου αυτού αναφέρει ότι οι Ειρηνοδίκες θα λαμβάνουν όλες τις αποδοχές των δικαστικών λειτουργών με τους οποίους αντιστοιχούν κατά το άρθρο 8 του ίδιου νόμου, συμπεριλαμβανομένων των μισθολογικών προαγωγών και κατ’ αναλογία των ετών πραγματικής δικαστικής υπηρεσίας, διατηρώντας τις υφιστάμενες αποδοχές τους όπου αυτές είναι υψηλότερες και ότι η ρύθμιση αυτή τίθεται ώστε να διασφαλιστεί η μη χειροτέρευση της θέσης και η μη διάψευση της εύλογης προσδοκίας τους αναφορικά με τη μισθολογική τους κατάσταση. Ωστόσο προκύπτουν ερμηνευτικές ασάφειες ως προς την εφαρμογή των μισθολογικών προαγωγών που προβλέπονται στο άρθρο 4 του ν. 2521/1997, ειδικότερα στο εν λόγω άρθρο τίθεται επιπλέον προϋπόθεση η μη προαγωγή του εκάστοτε Δικαστικού Λειτουργού, λόγω έλλειψης κενών οργανικών θέσεων, ενώ στους Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας, δεν υπάρχει σήμερα καμία πρόβλεψη βαθμολογικής προαγωγής. Επίσης δεν καθίσταται σαφές αν θα εφαρμοστεί, μετά την κατάργηση των Ειρηνοδικείων η περίπτωση στ) του άρθρου 4 § 1 τού ίδιου νόμου, για όσους δεν έχουν συμπληρώσει κατά την έναρξη εφαρμογής του νόμου τα 24 χρόνια υπηρεσίας, δεδομένου ότι η ρύθμιση αυτή ουδεμία σχέση είχε με τις μισθολογικές προαγωγές των Πρωτοδικών. Συνεπώς θα πρέπει στο άρθρο 90 να συμπεριληφθούν διατάξεις που να αποσαφηνίζουν το μισθολογικό καθεστώς των Πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας ως εξής: α) Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας, που δεν έχουν συμπληρώσει, κατά την έναρξη ισχύος του ν.5108/2024, τα 7 έτη συνολικής δικαστικής υπηρεσίας λαμβάνουν τις πλήρεις αποδοχές του Πρωτοδίκη γενικής επετηρίδας, κατά τους ορισμούς του άρθρου 8 § 1 περ. γ΄ του Ν. 5108/2024. Με τη συμπλήρωση επταετούς συνολικής υπηρεσίας, λαμβάνουν τις πλήρεις αποδοχές Προέδρου Πρωτοδικών, κατ’ αναλογική εφαρμογή του άρθρου 4 § 1α Ν. 2521/1997. β) Οι Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας που έχουν συμπληρώσει, κατά την έναρξη ισχύος του ν.5108/2024, ή συμπληρώνουν στη συνέχεια 7 έτη συνολικής δικαστικής υπηρεσίας, λαμβάνουν πλήρεις αποδοχές Προέδρου Πρωτοδικών, κατ’ αναλογική εφαρμογή του άρθρου 4 § 1 του ν. 2521/1997. γ) Οι Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας που έχουν συμπληρώσει, κατά την έναρξη ισχύος του ν.5108/2024, ή συμπληρώνουν στη συνέχεια τα 18 έτη συνολικής δικαστικής υπηρεσίας, και αν δεν έχουν προαχθεί σε Πρόεδρο Πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας, λαμβάνουν προσαύξηση ίση με τα πενήντα εκατοστά (50/100) της διαφοράς μεταξύ του βασικού μισθού που λαμβάνουν με το βασικό μισθό του εφέτη, κατ’ αναλογική εφαρμογή του άρθρου 4 § 1β ν. 2521/1997 δ) Οι Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας που έχουν συμπληρώσει, κατά την έναρξη ισχύος του ν.5108/2024, ή συμπληρώνουν στη συνέχεια τα 20 έτη συνολικής δικαστικής υπηρεσίας, και αν δεν έχουν προαχθεί σε Πρόεδρο Πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας, λαμβάνουν προσαύξηση ίση με τα ενενήντα εκατοστά (90/100) της διαφοράς μεταξύ του βασικού μισθού που λαμβάνουν με το βασικό μισθό του Εφέτη, κατ’ αναλογική εφαρμογή του άρθρου 4 § 1β ν. 2521/1997 ε) Οι Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας που έχουν συμπληρώσει, κατά την έναρξη ισχύος του ν.5108/2024, ή συμπληρώνουν στη συνέχεια τα 24 έτη συνολικής δικαστικής υπηρεσίας, και αν δεν έχουν προαχθεί σε Πρόεδρο Πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας, λαμβάνουν το βασικό μισθό Εφέτη, κατ’ αναλογική εφαρμογή του άρθρου 4 § 1στ ν.2521/1997 στ) Οι πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας που έχουν συμπληρώσει, κατά την έναρξη ισχύος του ν.5108/2024, ή συμπληρώνουν στη συνέχεια τα 27 έτη συνολικής δικαστικής υπηρεσίας, και αν δεν έχουν προαχθεί σε Πρόεδρο Πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας, λαμβάνουν προσαύξηση ίση με τα πενήντα εκατοστά (50/100) της διαφοράς μεταξύ του βασικού μισθού που λαμβάνουν με το βασικό μισθό του το βασικό μισθό του Προέδρου Εφετών κατ’ αναλογική εφαρμογή του άρθρου 4 § 1γ ν.2521/1997 ζ) Οι πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας που έχουν συμπληρώσει, κατά την έναρξη ισχύος του ν.5108/2024, ή συμπληρώνουν στη συνέχεια τα 30 έτη συνολικής δικαστικής υπηρεσίας, και αν δεν έχουν προαχθεί σε Πρόεδρο Πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας, λαμβάνουν προσαύξηση ίση με τα ενενήντα πέντε εκατοστά (95/100) της διαφοράς μεταξύ του βασικού μισθού που λαμβάνουν με το βασικό μισθό του το βασικό μισθό του Προέδρου Εφετών, κατ’ αναλογική εφαρμογή του άρθρου 4 § 1γ ν.2521/1997 Τα μέλη της ΕνΔΕ: Κυριλή Ευπραξία (Έφη), Ειρηνοδίκης Α’ τάξης Μπιχάκης Αργύρης, Ειρηνοδίκης Β’ τάξης Στασινούλας Δημήτριος, Ειρηνοδίκης Β’ τάξης