• Σχόλιο του χρήστη 'Πηνελόπη Αϊβαλή - Ειρηνοδίκης Β' Τάξης' | 28 Αυγούστου 2024, 13:09

    Άρθρο 87: Η διαβάθμιση της ιεραρχίας, όπως φέρεται, παραβιάζει την αρχή της ίσης μεταχείρισης: Είναι μεν αμφότεροι Πρωτοδίκες, πλην όμως η διάταξη διαχωρίζει αδικαιολόγητα σε πρωτοδίκη και δικαστή ειδικής επετηρίδας, τοποθετώντας τον μεν πρώτο ιεραρχικά πάνω από τον αντεισαγγελέα πρωτοδικών, τον δε δεύτερο από κάτω. Ως εκ τούτου, θα πρέπει η η παρ.1β του άρθρου 66 ΚΟΔΚΔΛ να διαμορφωθεί ως εξής: «βγ) πρόεδρος, πρόεδρος ειδικής επετηρίδας, εισαγγελέας πρωτοδικών, πρωτοδίκης, πρωτοδίκης ειδικής επετηρίδας, αντεισαγγελέας πρωτοδικών, πάρεδρος πρωτοδικείου, πάρεδρος εισαγγελίας» Η παρ.2 ως εξής: «στ) οι πρόεδροι και οι εισαγγελείς πρωτοδικών, οι πρόεδροι πρωτοδικών διοικητικών δικαστηρίων, οι πρόεδροι πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας, ζ) οι εισηγητές του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, οι πρωτοδίκες γενικής, οι πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδες, οι αντεισαγγελείς πρωτοδικών, οι πρωτοδίκες των διοικητικών δικαστηρίων». Στην παρ.3 να απαλειφθεί η ήδη αναχρονιστική αναφορά σε δικαστές ειδικής επετηρίδας σε αντικατάσταση των Ειρηνοδικών, εφόσον πλέον οι τελευταίοι υπηρετούν σε ενιαίες οργανικές θέσεις με τους δικαστές γενικής επετηρίδας. Με το άρθρο 88 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου προκρίνεται η λύση της παροχής δυνατότητας στους υπηρετούντες κατά την έναρξη ισχύος του ν. 5108/2024 Ειρηνοδίκες να ενταχθούν στη γενική επετηρίδα, μετά από αίτησή τους, εφόσον έχουν ολοκληρώσει τα υποχρεωτικά προγράμματα επιμόρφωσης του άρθρου 7 του ν. 5108/2024 κλπ.. Ωστόσο, ορίζεται, ότι οι εντασσόμενοι στη γενική επετηρίδα των Πρωτοδικών, κάθε φορά, τοποθετούνται μετά από τον τελευταίο Πρωτοδίκη, με βάση τη σειρά που κατείχε ο καθένας εξ αυτών στην ειδική επετηρίδα κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης και καταλαμβάνουν τις οργανικές θέσεις των Πρωτοδικών γενικής επετηρίδας των Πρωτοδικείων στα οποία τοποθετούνται (σχετ. και το άρθρο 87). Δεν είναι δίκαιο ένας Ειρηνοδίκης 10, 20 ή και 30 ετών να είναι ιεραρχικά κατώτερος από έναν νέο πρωτοδίκη, ακόμα κι από τον πρωτοδίκη που μόλις αποφοίτησε από την ΕΣΔΙ, καθώς αυτό αποτελεί αδικαιολόγητη δυσμενή διάκριση σε βάρος των πρώην Ειρηνοδικών και με τον τρόπο αυτό δημιουργούνται Δικαστές δύο ταχυτήτων. Θα ήταν πιο δίκαιο ένα σύστημα, στο οποίο θα λαμβάνεται υπόψη ο υπηρεσιακός βίος των μέχρι πρότινος Ειρηνοδικών, ήτοι οι Ειρηνοδίκες Α’ Τάξης να εντάσσονται μετά τον τελευταίο Πρόεδρο Πρωτοδικών, οι Β’ μετά τον τελευταίο Πρωτοδίκη οκταετίας, οι Γ’ μετά τον τελευταίο Πρωτοδίκη τετραετίας και οι Δ’ μετά τον τελευταίο Πρωτοδίκη. Ή να προβλεφθεί η είσοδος στη γενική επετηρίδα απάντων των τέως Ειρηνοδικών με την αναγνώριση ενός αριθμού ετών υπηρεσίας, ώστε να επιτευχθεί πλήρης ενοποίηση. Επίσης, όπως εύστοχα έχει επισημανθεί από άλλους συναδέλφους, μετά την απαλοιφή της 90 παρ. 10 ΚΟΔΚΔΛ δεν υπάρχει μνεία για την ειδική επετηρίδα και τις προαγωγές εντός αυτής, δεδομένου ότι υπήρχαν βαθμοί Eιρηνοδικών που έφταναν σε αντιστοιχία με το βαθμό Προέδρου Πρωτοδικών. Ανάλογη βαθμολογική εξέλιξη πρέπει κατ’ ελάχιστον να χορηγηθεί και στους Πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας σε κάθε περίπτωση, άλλως προκύπτει περαιτέρω υποβάθμιση ενός σημαντικού αριθμού Δικαστών. Τέλος, πρέπει να καταργηθεί πλήρως η πρόβλεψη υποχρεωτικής μετάθεσης δικαστικών λειτουργών. Η μετάθεση δικαστικού λειτουργού θα πρέπει να είναι δυνατή αποκλειστικά και μόνο κατόπιν αίτησής του, με την επιφύλαξη της περιπτώσεως που προβλέπει η παράγραφος 4, περ. α’ του άρθρου 60 του ΚΟΔΚΔΛ, δηλαδή αν ο δικαστικός λειτουργός έχει υποπέσει σε βαρύ πειθαρχικό παράπτωμα.