Αρχική Αντιμετώπιση νέων μορφών βίας κατά των γυναικών –Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1385 – Πρόσθετες ρυθμίσεις στον νόμο περί ενδοοικογενειακής βίας –Αναδιοργάνωση των ιατροδικαστικών υπηρεσιών...ΜΕΡΟΣ Γ’ ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΙΑΤΡΟΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ (Άρθρα 38-46)Σχόλιο του χρήστη Σωκράτης Τσαντίρης | 4 Ιανουαρίου 2025, 22:43
Σχολιασμός του Άρθρου 46 που αφορά Εξουσιοδοτικές διατάξεις: 1.Αναγράφεται ότι με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης εκδίδονται πρωτόκολλα ενεργειών της ιατροδικαστικής υπηρεσίας για τις περιπτώσεις ........., καθώς και της εν γένει ιατροδικαστικής διερεύνησης. Οι συστάσεις και οι κατευθυντήριες οδηγίες για την Ιατροδικαστική Διερεύνηση Περιστατικών, προφανώς εκδίδονται από τις αρμόδιες αρχές, ωστόσο αφορούν έργο στο πλαίσιο αρμόδιας ομάδας εργασίας με τη συμμετοχή εκπροσώπων των ιατροδικαστών και εναρμόνιση με τα διεθνή ιατροδικαστικά πρωτόκολλα. Συνεπώς, θα πρέπει να συσταθεί μία επιτροπή με έργο την συνολική εξέταση του ζητημάτων που τίθενται και μετά ακολουθούν οι ανάλογες αρμόδιες Υπουργικές αποφάσεις-συστάσεις. Μεταξύ των στόχων ομάδων εργασίας των Ιατροδικαστών, είναι η σύνταξη και δημοσιοποίηση κατευθυντήριων οδηγιών για τη διαχείριση ιατροδικαστικών περιστατικών. Ο οδηγός αυτός παράλληλα θα πρέπει να ενημερώνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα από ειδική Επιτροπή με μέλη εντεταλμένα να παρακολουθούν την διαχείριση των περιστατικών. Έχει αποδειχθεί ότι αυτός ο οδηγός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής πρακτικής των ιατρών και εγκρίνεται από τους θεσμικούς φορείς και από άλλες δομές Υγείας στη χώρα μας. Συνεπώς, θα πρέπει πρώτα να συσταθεί αρμόδια επιτροπή ιατροδικαστών. 2.Αναφέρεται ότι με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Δικαιοσύνης, καταρτίζεται Κώδικας Δεοντολογίας Ιατροδικαστικού επαγγέλματος. Οι ιατροδικαστές είναι ιατροί και είναι απαραίτητα εγγεγραμμένοι στους οικείους ιατρικούς συλλόγους. Συνεπώς, πρέπει να εναρμονίζονται με τον κώδικα ιατρικής Δεοντολογίας ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜΟ 3418/2005 [ΦΕΚ Α’ 287], που συυμπεριλαμβάνει άρθρα για ορθή πρακτική σε διαγνωστικές πράξεις κτλ. Σύμφωνα με το Άρθρο 338 - Νόμος 4512/2018 Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας, οποιαδήποτε απόφαση αντίθετη με τις διατάξεις του ν. 3418/2005 (Α΄287) είναι άκυρη. Αν στη λήψη των αποφάσεων αυτών έχουν συμμετάσχει ιατροί, υπέχουν πειθαρχικές ευθύνες. 3.Αναφέρεται ότι με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται μετά από πρόταση των Υπουργών Δικαιοσύνης και Εσωτερικών, συστήνεται ειδικό συμβούλιο ιατροδικαστών με αρμοδιότητα την επιλογή των προϊσταμένων όλων των οργανικών μονάδων των ιατροδικαστικών υπηρεσιών και ρυθμίζονται όλα τα αναγκαία θέματα για την επιλογή των ανωτέρω προϊσταμένων και την αξιολόγηση του προσωπικού τους. Με απόφαση του Υπηρεσιακού Γραμματέα του Υπουργείου Δικαιοσύνης μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος του πρώτου εδαφίου τοποθετούνται ως προϊστάμενοι στις οργανικές μονάδες ιατροδικαστών υπάλληλοι που διαθέτουν την απαιτούμενη εμπειρία, λαμβανομένων υπόψη της ευδόκιμης υπηρεσίας, των τίτλων σπουδών, της γνώσης ξένων γλωσσών και της κατοχής μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων. Είναι απόλυτα ορθή και αναγκαία η σύσταση ειδικού συμβουλίου ιατροδικαστών με αρμοδιότητα την επιλογή των προϊσταμένων όλων των οργανικών μονάδων. Αυτή η ομάδα εργασίας, θα εξετάσει τους βασικούς άξονες και θα αναδιαμορφώσει ένα ορθό σύστημα επιλογής προϊσταμένων ιατροδικαστικών υπηρεσιών, ανάλογα τα προσόντα, την εκπαίδευση, τις δυνατότητες διοίκησης, κτλ αλλά θα πρέπει να υπάρχει και εποπτεία του ΑΣΕΠ. Επίσης, θα πρέπει να συσταθούν πίνακες απόδοσης στη βάση ετήσιας αξιολόγησης επίτευξης στόχων καθώς και επιβράβευση παραγωγικότητας και παύση σε περίπτωση μη ικανοποιητικής απόδοσης. Τα παραπάνω, προϋποθέτουν διαγωνισμό υποψήφιων ιατροδικαστών μέσω διαγωνισμού από ειδική επιτροπή και τον ΑΣΕΠ και όχι με επιλογή με διοικητικά ή πολιτικά κριτήρια, κτλ. Επίσης, θα μπορεί να γίνει και αξιολόγηση των ήδη υπαρχόντων. Επομένως, κρίνω μη ορθή την επιλογή προϊσταμένων με απόφαση μόνο του Υπηρεσιακού Γραμματέα του Υπουργείου Δικαιοσύνης και χωρίς διαγωνισμό, έστω και προσωρινά, διότι αν δεν υπάρχει επιτροπή που να συμμετέχουν ιατροί και το ΑΣΕΠ, δεν μπορεί να κριθούν ορθά ιατρικά προσόντα κτλ. Οι επιτροπές γνωρίζω ότι είναι αρμόδιες να κρίνουν προσόντα, να βαθμολογούν και ανάλογα την βαθμολογία που προκύπτει από τους πίνακες του ΑΣΕΠ. Άλλωστε, στο Εθνικό Σύστημα Υγείας (αναλογικότητα), υφίστανται ειδικά Συμβούλια Επιλογής Ιατρών στη Βαθμίδα του Συντονιστή Διευθυντή ανα ειδικότητα, για θέσεις Νοσοκομείων ΕΣΥ, όλης της Επικράτειας όπως ανάλογες επιτροπές υπάρχουν στα Α.Ε.Ι. Συνεπώς, κρίνω ότι με απόφαση του Υπουργού ή του Υπηρεσιακού Γραμματέα, μπορεί συστήνεται και να συγκροτείται Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων με αρμοδιότητα τον έλεγχο των δικαιολογητικών, τη μοριοδότηση των αιτήσεων που υποβάλλονται και την επιλογή των ιατρών – ιατροδικαστών για το σύνολο των θέσεων που έχουν προκηρυχθεί και όχι να γίνεται μεμονομένη επιλογή, έστω προσωρινή αφού μέχρι σήμερα δεν γνωρίζω αν έχουν γίνει κρίσεις. Κριτήρια επιλογής ιατρών αποτελούν, μεταξύ άλλων, η εκπαιδευτική δραστηριότητα, η επιστημονική δραστηριότητα, η κλινική εμπειρία με κριτήριο στις ιατρικές-ιατροδικαστικές πράξεις, οι διοικητικές ικανότητες και το οργανωτικό έργο από θέσεις ευθύνης, ιδιαίτερα την τελευταία πενταετία, η συνεργασία με το ιατρικό και λοιπό προσωπικό, κτλ. Μετά από την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής συντάσσεται πρακτικό ανά προκήρυξη, το οποίο αποστέλλεται στην αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου. Θεωρώ ότι ο Υπουργός διατηρεί το δικαίωμα αναπομπής των πρακτικών με ανάλογη εφαρμογή των παρ. 1 και 2 του άρθρου 90 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α΄ 26). Σωκράτης Τσαντίρης Ιατροδικαστής