• Σχόλιο του χρήστη 'ΦΩΤΙΟΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ' | 5 Ιανουαρίου 2025, 22:38

    ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ 1. Άρθρο 40, παρ. 3: Δεν υφίσταται λόγος να πραγματοποιείται νεκροψία - νεκροτομή σε περιστατικά (ανήλικο ή ενήλικο άτομο), στα οποία υπάρχει διάγνωση νοσήματος εν ζωή, από θεράποντα ιατρό (του νοσηλευτικού ιδρύματος - ιδιώτης ιατρός που τον κούραρε εν ζωή - του οίκου ευγηρίας κλπ.), το οποίο δύναται να οδηγήσει σε θανατηφόρα έκβαση και ως εκ τούτου αποτελεί αιτία θανάτου. 2. Άρθρο 42, άσκηση ιδιωτικού έργου με αμοιβή: Όπως οι ιατροί των νοσοκομείων (ΕΣΥ) έτσι και όλοι οι ιατροδικαστές δημόσιοι λειτουργοί, θα πρέπει να αποκτήσουν το δικαίωμα άσκησης ιδιωτικού έργου, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν θα αφορά σε περιστατικά, τα οποία επιλαμβάνονται οι ίδιοι ως πραγματογνώμονες. 3. Για κάθε περιστατικό θα πρέπει ο ιατροδικαστής υπηρεσίας να λαμβάνει γνώση ανεξαιρέτως, χωρίς κανέναν άλλο συνάδελφο - μεσάζοντα, προς αποφυγή λαθών, γιατί ως πραγματογνώμονας υπογράφει μόνο αυτός που επιλαμβάνεται το περιστατικό. Ομοίως σε περιστατικά στα οποία κρίνεται αναγκαία η αυτοψία, πρέπει να ενημερώνεται ο ιατροδικαστής που τελεί σε υπηρεσία και όχι μόνο ο εκάστοτε προϊστάμενος, που δεν παρίσταται καν στην διαδικασία. Το ημερολογιακό ονομαστικό μηνιαίο πρόγραμμα επιβάλλεται να αποστέλλεται εγκαίρως (από τον προηγούμενο μήνα), στις προανακριτικές αρχές. 4. Δεν είναι δυνατόν να ολοκληρωθεί μια έκθεση νεκροψίας νεκροτομής άνευ των εργαστηριακών εξετάσεων (εάν κρίνονται αναγκαίες). Ως εκ τούτου θα πρέπει τα εργαστήρια να εναρμονιστούν με τον χρόνο που θα ορίσει το Υπουργείο Δικαιοσύνης και να μην καθυστερούν τα αποτελέσματα των τοξικολογικών και ιστολογικών εξετάσεων, ώστε να προχωρούν οι ιατροδικαστές στην σύνταξη των εκθέσεων. Θα πρέπει να οριστεί σε κάθε πόλη που υπάρχει ιατροδικαστική υπηρεσία, εργαστήριο ιατροδικαστικής, και ιατροδικαστής σε νοσοκομείο, ένα εργαστήριο που δύναται να ανταποκριθεί στη συνέπεια του χρόνου για τις ιατρικές εξετάσεις. Προτείνω το εργαστήριο των ιατροδικαστικών υπηρεσιών, έτσι ώστε να μειωθεί και το κόστος των εξετάσεων αυτών για το Υπουργείο Δικαιοσύνης. π.χ. στη Θεσσαλονίκη εγώ προσωπικά χρωστούσα ιατροδικαστικές εκθέσεις (τουλάχιστον 2 ετών), στις οποίες είχα ζητήσει μόνο τοξικολογικές εξετάσεις και το τοξικολογικό εργαστήριο του Α.Π.Θ. δεν μου είχε παραδώσει αποτελέσματα στο σωστό χρόνο ή και ιστολογικές εξετάσεις που από το 2022 ακόμη δεν έχουν διεκπεραιωθεί. Πρέπει να γίνει μνεία ότι όταν παραλαμβάνω ως ιατροδικαστής, τα αποτελέσματα των εργαστηριακών εξετάσεων που έχω ζητήσει για κάθε περιστατικό, εντός της εβδομάδας διεκπεραιώνω και αποστέλλω την έκθεση. Θα ήταν λοιπόν δόκιμο, να αποστέλλονται οι τοξικολογικές εξετάσεις στο εργαστήριο της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκης, για όλα τα περιστατικά της Θεσσαλονίκης, τόσο για οικονομία χρόνου όσο και για τη μείωση του κόστους για το Υπουργείο Δικαιοσύνης. 5. Προτείνω σε κάθε πόλη που υπάρχει ιατροδικαστική υπηρεσία, εργαστήριο ιατροδικαστικής και ιατροδικαστής νοσοκομείου ή έστω δύο από τα παραπάνω, να λειτουργεί ένα κοινό νεκροτομείο με όλους τους εμπλεκομένους φορείς, με μοιρασμένες ημερολογιακές υπηρεσίες, βάση μηνιαίου καταρτισμένου προγράμματος. Έτσι καταργείται ο αυθαίρετος καταμερισμός Α.Τ. και περιστατικών μεταξύ Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας και Πανεπιστημιακού Εργαστηρίου Ιατροδικαστικής. Οι ειδικευόμενοι θα μπορούν να εκπαιδεύονται στο συγκεκριμένο νεκροτομείο, ώστε η ειδίκευσή τους να είναι πληρέστερη, με πολυποικιλότητα περιστατικών. Στα νεκροτομεία των πανεπιστημίων να τελούνται μόνο οι νεκροτομές για την εκπαίδευση των φοιτητών, στο εξάμηνο που διδάσκεται το μάθημα της ιατροδικαστικής. Οι νεκροτομές να διεξάγονται απο μέλη ΔΕΠ που εντάσσονται στις εφημερίες κάποιου πανεπιστημιακού νοσοκομείου και έτσι να μην μπαίνουν στην διαδικασία να πληρώνονται ανά περιστατικό, από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, μέσω του πίνακα ιατροδικαστικών δικαιωμάτων. 6. Προτείνω στα εργαστήρια ιατροδικαστικής των πανεπιστημίων να διεξάγονται ιατροδικαστικές εξετάσεις από τα μέλη ΔΕΠ, κατόχους τις ιατροδικαστικής ειδικότητας και όχι από πανεπιστημιακούς υποτρόφους, οι οποίοι είναι συμβασιούχοι εργασίας Ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, σύμφωνα με τις διατάξεις της 2/13917/0022/17-2-2012 κ.υ.α. (414/Β). Ως εκ τούτου δεν πληρώνονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά από ιδιωτικά έργα των ΕΛΚΕ, γεγονός το οποίο μπορεί να δημιουργήσει δικαστικές περιπλέξεις από τους ενδιαφερόμενους, κατά τη δικαστική διαδικασία. ΦΩΤΙΟΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ ΙΑΤΡΟΔΙΚΑΣΤΗΣ-ΝΟΜΙΚΟΣ ΑΝ. ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΙΑΤΡΟΔΙΚΑΣΤΙΚΉΣ ΑΠΘ