• Σχόλιο του χρήστη 'Σωκρατης Τσαντιρης' | 7 Ιανουαρίου 2025, 09:28

    Α. Επί του άρθρου 42 του Σχεδίου Νόμου: Με την προτεινόμενη διάταξη επέρχεται δραστικός περιορισμός της δυνατότητας των ιατροδικαστών που υπηρετούν στην Ιατροδικαστική Υπηρεσία να ασκούν ιδιωτικό έργο με αμοιβή σύμφωνα με τους όρους και περιορισμούς που ισχύουν για το σύνολο των πολιτικών – δημοσίων υπαλλήλων, δηλαδή υπό τους όρους του άρθρου 31 του Ν. 3528/2007, καθώς ορίζεται ότι η παροχή ιδιωτικού έργου επιτρέπεται αποκλειστικά για την ταρίχευση και την αποτέφρωση σωρού. Αποκλείονται έτσι άλλες μορφές παροχής ιδιωτικού έργου, όπως η παροχή εκπαιδευτικού έργου, η σύνταξη γνωμοδοτήσεων για περιστατικά που δεν αφορούν την Ιατροδικαστική Υπηρεσία κ.ά. Η προτεινόμενη προσθήκη παραβιάζει κατάφωρα την συνταγματική αρχή της ισότητας, η οποία επιβάλλει την ομοιόμορφη μεταχείριση προσώπων που τελούν υπό τις αυτές ή παρόμοιες συνθήκες ή άλλως απαγορεύει την ανόμοια μεταχείριση αυτών (ΣτΕ 2100-1/2019, 874/2018, 1120-24/2016, 3372/2015, 17/2015 κ.ά.). Οι Ιατροδικαστές απασχολούνται κατά βάση στην Ιατροδικαστική Υπηρεσία, στις μονάδες του Ε.Σ.Υ., στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία, καθώς και σε Πανεπιστημιακές Μονάδες. Ασκούν δε σε όλες τις παραπάνω θέσεις παρεμφερή καθήκοντα, καθώς το βασικό αντικείμενο εργασίας τους είναι η διενέργεια ιατροδικαστικών πράξεων. Όπως δε έχει κριθεί από τη νομολογία, η Ιατροδικαστική Υπηρεσία αποτελεί πολιτική - διοικητική υπηρεσία και οι υπηρετούντες σ’ αυτήν Ιατροδικαστές είναι μόνιμοι διοικητικοί υπάλληλοι (ΣτΕ 2467/2010, 1678/1985, 2989/1983 κ.ά.), για τους οποίους ισχύουν επικουρικά οι διατάξεις του Ν. 3528/2007. Σημειωτέον ότι οι Ιατροδικαστές της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας δεν απολαμβάνουν πλέον ειδικής μισθολογικής μεταχείρισης, αλλά αντιθέτως θα εξομοιωθούν μισθολογικά με τους Ιατρούς, Οδοντιάτρους κ.λπ. που υπηρετούν στο Ε.Σ.Υ., με δεδομένο ότι ο βασικός μισθός τους είναι απόλυτα διασυνδεδεμένος με το Μ.Κ. του Συντονιστή Διευθυντή Τμημάτων Νοσοκομείων Ε.Σ.Υ. (αρ. 138 Ν. 4472/2017 και αρ. 58 Ν. 4999/2022). Ενώ λοιπόν το σύνολο των Ιατροδικαστών που υπηρετούν στις μονάδες του Ε.Σ.Υ., στα Α.Ε.Ι, στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία της χώρας και σε Πανεπιστημιακές κλινικές έχουν τη δυνατότητα να ασκούν και είναι γνωστό ότι ασκούν ιδιωτικό έργο (βλ. ιδίως το αρ. 10 του Ν. 4999/2022), η προτεινόμενη ρύθμιση έρχεται επί της ουσίας να καταργήσει κάθε σχετική δυνατότητα των Ιατροδικαστών που υπάγονται στο Υπουργείο Δικαιοσύνης χωρίς να υπάρχει νόμιμος λόγος που να δικαιολογεί τη διαφορετική αυτή μεταχείριση. Ταυτόχρονα, διαφοροποιείται αδικαιολόγητα το καθεστώς των Ιατροδικαστών ακόμη και σε σχέση με το σύνολο των λοιπών δημοσίων υπαλλήλων, για τους οποίους ισχύει το άρθρο 31 του Ν. 3528/2007, που επιτρέπει την παροχή ιδιωτικού έργου κατόπιν γνωμοδότησης του υπηρεσιακού συμβουλίου εφόσον: (α) η άδεια αφορά σε παροχή επ’ αμοιβή έργου σε ιδιώτη, το οποίο πρέπει να προσδιορίζεται σαφώς στην αίτηση κατά τρόπο που να επιτρέπει τον έλεγχο της συμβατότητας αυτού με τα υπηρεσιακά καθήκοντα του υπαλλήλου, (β) το ιδιωτικό έργο να μην δημιουργεί σύγκρουση συμφερόντων με την υπηρεσία και να μην θίγει το κύρος της και (γ) η άσκησή του να μην παρακωλύει την απρόσκοπτη άσκηση των υπηρεσιακών καθηκόντων του υπαλλήλου (ΝΣΚ 228/2018). Εν προκειμένω, ο νομοθέτης έρχεται να περιορίσει «προληπτικά» κατά τρόπο αυθαίρετο κάθε άσκηση ιδιωτικού έργου ακόμη και εάν αυτή είναι σύμφωνη προς τα κριτήρια του άρθρου 31 του Ν. 3528/2007. Η προτεινόμενη ρύθμιση θίγει επίσης το επιστημονικό κύρος των Ιατροδικαστών του Υπουργείου Δικαιοσύνης, καθώς τους διαφοροποιεί ριζικά και αδικαιολόγητα από τους Ιατροδικαστές του Υπουργείου Υγείας , των Α.Ε.Ι. Που εργάζονται και ιδιωτικά ή και άλλων υπηρεσιών. Σωκρατης Τσαντιρης Ιατροδικαστης