Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ: «Παρεμβάσεις στο νομοθετικό πλαίσιο της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και...»ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΩΔΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Άρθρο 30 Γονικές άδειες ανατροφής τέκνου – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 104 Κώδικα δικαστικών υπαλλήλωνΣχόλιο του χρήστη Δήμητρα | 12 Απριλίου 2025, 19:59
Η υπό εξέταση νομοθετική πρωτοβουλία συνιστά ευκαιρία για την αποκατάσταση ενός σημαντικού ερμηνευτικού και κανονιστικού κενού, το οποίο αφορά υπαλλήλους που έχουν αναλάβει, δυνάμει αμετάκλητης δικαστικής απόφασης, την ιδιότητα του δικαστικού συμπαραστάτη ατόμων με σοβαρές αναπηρίες ή ψυχική νόσο. Η ισχύουσα διατύπωση του άρθρου 150 του Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων προβλέπει τη δυνατότητα μετάθεσης για λόγους υγείας του υπαλλήλου ή των μελών της οικογένειάς του, χωρίς ωστόσο να περιλαμβάνει ρητά την ιδιότητα του δικαστικού συμπαραστάτη, μολονότι πρόκειται για θεσμοθετημένο ρόλο με αυξημένες ευθύνες και διαρκή ανάγκη φυσικής παρουσίας. Η παράλειψη αυτή έχει οδηγήσει επανειλημμένα στην απόρριψη αιτημάτων μετάθεσης υπαλλήλων που, παρότι φροντίζουν ευάλωτα πρόσωπα χωρίς άλλη υποστηρικτική δομή, δεν μπορούν να υπαχθούν στους προβλεπόμενους λόγους. Το πρόβλημα δεν είναι μεμονωμένο. Πολλοί υπάλληλοι έχουν έρθει αντιμέτωποι με το ίδιο αδιέξοδο, καθώς η μη ρητή αναγνώριση της δικαστικής συμπαράστασης ως λόγου κατεπείγουσας μετάθεσης στερεί τη δυνατότητα πρακτικής άσκησης της προστατευτικής αυτής σχέσης, με συνέπειες όχι μόνο για τους ίδιους αλλά και για τα πρόσωπα που εξαρτώνται απολύτως από αυτούς για τη στοιχειώδη καθημερινή διαβίωση και εκπροσώπησή τους. Επιπλέον, στον Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων (ν. 3528/2007) η ιδιότητα του δικαστικού συμπαραστάτη αναγνωρίζεται ήδη σε ανάλογες περιπτώσεις, γεγονός που αναδεικνύει τη θεσμική αναντιστοιχία και την άνιση μεταχείριση εντός του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Η ανάγκη τροποποίησης ή αυθεντικής ερμηνείας της σχετικής διάταξης κρίνεται επιτακτική. Προτείνεται η σαφής πρόβλεψη ότι στους λόγους υγείας που θεμελιώνουν αίτημα μετάθεσης υπάγεται και η υποχρέωση ουσιαστικής φροντίδας προσώπου υπό δικαστική συμπαράσταση, κατ’ ανάλογη εφαρμογή των υφιστάμενων διατάξεων του δημοσιοϋπαλληλικού πλαισίου και σε εναρμόνιση με το Σύνταγμα (άρθρα 21 και 25) και τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (ν. 4074/2012). Είμαι βέβαιος ότι θα ανταποκριθείτε στην ανάγκη για την ως ανω συστηματική αποσαφήνιση. Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας