Αρχική Σχέδιο Νόμου για τα ναρκωτικάΆρθρο 01: Ορισμός ναρκωτικώνΣχόλιο του χρήστη Κρίστα Παππά | 2 Νοεμβρίου 2012, 02:11
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Περί βιομηχανικής κάνναβης… Στη προηγούμενη διαβούλευση του σ/ν, που έγινε πριν από περίπου ένα χρόνο, είχαμε προτείνει να εξαιρούνται εξαρχής: α) τα προϊόντα από ποικιλίες βιομηχανικής κάνναβης με χαμηλή περιεκτικότητα σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC, < 0,2 %), β) οι ποικιλίες της βιομηχανικής κάνναβης που αναφέρονται στο Παράρτημα ΙΙ του Κανονισμού (ΕΕ) 796/2004 και του εκάστοτε ισχύοντα Κανονισμό της ΕΕ καθώς και όσες ποικιλίες βιομηχανικής κάνναβης πληρούν τα κριτήρια του άρθρου 39 του Κανονισμού (ΕΚ) 73/2009 του Συμβουλίου και του εκάστοτε ισχύοντα Κανονισμό της ΕΕ. Στην άνω πρόταση καταλήξαμε λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς επιστημονικές εξελίξεις, τις αναπτυξιακές δυνατότητες και προοπτικές που τεκμηριωμένα έχει η εκμετάλλευση της βιομηχανικής κάνναβης, καθώς και τις δεσμεύσεις όπως αυτές απορρέουν από την ισχύουσα Ευρωπαϊκή Νομοθεσία. Στο παρόν σ/ν η προσθήκη στο άρθρο 1, παρ. 2 «…. Στις παραπάνω ουσίες δεν περιλαμβάνονται τα προϊόντα κλωστικής κάνναβης sativa L.» είναι πράγματι ένα σημαντικό βήμα, όμως δεν λύνει οριστικά το πρόβλημα καθώς δύναται να διαιωνίσει τη σύγχυση οδηγώντας και πάλι, επαγγελματίες και άλλους πολίτες, άδικα στα δικαστήρια. Η συμπλήρωση της διάταξης εξαίρεσης με την αναφορά «… με χαμηλή περιεκτικότητα σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC, < 0,2 %)» δεν θα αφήνει κανένα περιθώριο για άδικες διώξεις. Αν και υπάρχει το δικαίωμα της αμφισβήτησης (άρθρο 41, παρ. 2), αυτό δεν προφυλάσσει από μία πιθανή (για να μην ειπωθεί σίγουρη) άδικη δίωξη όταν η περιεκτικότητα σε THC δεν αποσαφηνίζεται εξαρχής. Είναι λοιπόν απαραίτητο να περιληφθεί αυτή η διευκρινιστική αναφορά, ούτως ώστε να μην ενεργοποιούνται οι ανακριτικές διαδικασίες όταν το προϊόν έχει < 0,2 % THC. Σημειώνεται ότι πολλά καλλυντικά και τρόφιμα που περιέχουν κάνναβη με χαμηλή περιεκτικότητα σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC, < 0,2 %) παρασκευάζονται, πωλούνται και διακινούνται νόμιμα στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ. Επιπρόσθετα, για να είναι ολοκληρωμένο το παρόν σ/ν θα πρέπει να περιλάβει στις διατάξεις εξαίρεσης και τις ποικιλίες βιομηχανικής κάνναβης που αναφέρονται σε Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και περιέχουν < 0,2% THC, ώστε να δίνεται η δυνατότητα καλλιέργειάς της. Αν και στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι καλλιεργούμενες εκτάσεις με βιομηχανική κάνναβη είναι μικρότερες συγκριτικά με άλλα σκληρόινα φυτά (όπως το λινάρι), οι δυνατότητες εκμετάλλευσής της και οι αναπτυξιακές προοπτικές της είναι ιδιαίτερα αξιόλογες. Ενδιαφέρον για τον αγροτικό τομέα έχει το καθεστώς ενιαίας ενίσχυσης (ΕΚ 73/2009), το όποιο δίνει τη δυνατότητα χορήγησης στηρίξεων για καλλιέργειες με περιβαλλοντικά οφέλη (όπως είναι η βιομηχανική κάνναβη). Επίσης σημαντική είναι η όλο και αυξανόμενη χρήση της σε πολλούς τομείς της μεταποίησης, αλλά και σε νέα καινοτόμα πράσινα προϊόντα όπως αναφέρεται σε διπλανό σχόλιο. Πολλές Ευρωπαϊκές χώρες έχουν επανεντάξει την κλωστική κάνναβη στην γεωργική παραγωγή τους, με την Γαλλία να είναι 1η σε καλλιεργήσιμη έκταση. Η μεταποίηση και το εμπόριο κάνναβης έχουν σημαντική παρουσία σε χώρες του βορρά (όπως Γερμανία και Αγγλία), αλλά και στην Ισπανία, την Ιταλία και την Ρουμανία. Μία απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο, με την αγγλική λέξη για την κλωστική κάνναβη “hemp”, θα πείσει και τον πιο δύσπιστο για τις αναπτυξιακές δυνατότητες που δίνει το εύρος των προϊόντων που μπορούν να κατασκευαστούν από αυτό το παρεξηγημένο φυτό. Υπενθυμίζουμε ότι στην ξεχασμένη μελέτη του, το Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικής Έρευνας (ΕΘΙΑΓΕ), πριν από σχεδόν 12 χρόνια, η κλωστική κάνναβη χαρακτηρίζεται ως μία αξιόλογη εναλλακτική καλλιέργεια με πολλά οφέλη. Στην ίδια μελέτη παρουσιάζονται τα πλεονεκτήματά της, χωροθετούνται ζώνες καλλιέργειας και προτείνεται η επανένταξή της στις παραγωγικές δραστηριότητες της χώρας. Το παρόν σ/ν, δεν πρέπει να αποτελέσει τροχοπέδη σε μελλοντικές προσπάθειες καλλιέργειας και επεξεργασίας κλωστικής κάνναβης, την στιγμή που αναζητούνται νέες διέξοδοι στην γεωργία και την μεταποίηση. Άλλωστε, πρόκειται για ένα φυτό που καλλιεργήθηκε αδιάλειπτα στην χώρα μας, για χιλιετίες έως τα μέσα του προηγούμενο αιώνα, ενώ το βαμβάκι άρχισε να καλλιεργείται μόλις τον 2ο αιώνα π.χ. Τέλος, παραθέτονται τα σχόλια που είχαν υποβληθεί στην προηγούμενη διαβούλευση: http://www.opengov.gr/ministryofjustice/?c=2675 http://www.opengov.gr/ministryofjustice/?c=2755