Αρχική Ρυθμίσεις Ποινικού και Σωφρονιστικού ΔικαίουΚεφάλαιο Α: Απόδοση χρημάτων στο Δημόσιο και ποινική συνδιαλλαγή- Ρύθμιση δεσμευμένων ή κατασχεμένων περιουσιακών στοιχείωνΣχόλιο του χρήστη Λάμπρος Ροϊλός | 18 Μαρτίου 2014, 22:14
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
(Α)Σύμφωνα με το αρθρ.2 πργρ.3 του Α κεφαλαίου το ποσό που απιτείταιγια πλήρη ικανοποίηση του δημοσίου είναι το οριζόμενο στο κατηγορητήριο το οποίο όμως στην πράξη έχει αποδειχθεί ότι αποτελεί μικρό μέρος από το συνολικό ποσό της διασπάθισης του δημοσίου χρήματος της κάθε υπόθεσης (όπως π.χ. στα εξοπλιστικά προγράμματα). Αυτό γιατί με τον τρόπο που διακλαδώνεται το χρήμα μέσω off-shore εταιριών και αχυρανθρώπων, μέσω απορρήτων τραπεζικών καταθέσεων και επενδύσεων ανά την υφήλιο, το υπόλοιπο 80-90% παραμένει αλώβητο και ανεξιχνίαστο. Πολύ εύκολα λοιπόν ο κατηγορούμενος για τη συγκεκριμένη πράξη και για το συγκεκριμένο ποσό που κατηγορείται θα επιστρέφει το 10-20% για να «καταδικαστεί» αντί για ισόβια σε λίγα χρόνια με αναστολή ή εξαγορά (σύμφωνα με την πρόβλεψη του αρθρ.2 πργρ.4)ώστε να απολαύσει ανενόχλητος το άλλο 80-90% , χωρίς να εκτίσει ούτε μια μέρα στη φυλακή. (Β)Συνεπώς η πρόβλεψη μειώσεως της ποινής από ισόβια σε 3 χρόνια (που θα είναι βάσει των γενικών διατάξεων με αναστολή ή εξαγορά)ισοδυναμεί με αμνηστία των ήδη διαπραξάντων τα αδικήματα και παράλληλη ενθάρυνση των μελλοντικών δραστών για συνέχιση της παράνομης δραστηριότητας. Καταλύεται έτσι η βασικώτερη επιδίωξη του νόμου που είναι η αποτροπή μελλοντικών αδίκων πράξεων. Η πρόβλεψη για εξαίρεση πολιτικών προσώπων και άλλων υψηλά ισταμένων πρακτικά ακυρώνεται, γιατί σε μια υπόθεση π.χ. όπως αυτή περί τα εξοπλιστικά- του κ. Κάντα- το μικρό ψάρι δεν θα χρειάζεται να αποκαλύψει στοιχεία για τους άνωθεν αφού θα αρκεί να επιστρέψει κατά την προκαταρκτική εξέταση τα υπ’ αυτού «καταχρασθέντα» και να βραχυκυκλώσει έτσι την περαιτέρω έρευνα. Συγκρίθηκε το ποσό της άμεσης ωφέλειας του δημοσίου με αυτό της εν δυνάμει ζημίας από την κατάχρηση που πρόκειται να προκληθεί τώρα και στο μέλλον με το πρόσκαιρο ώφελος από την ρύθμιση αυτή; Για να μην γίνει λόγος για το ηθικό κόστος. (Γ)Για τους πιο πάνω λόγους προτείνεται: 1.Οι προβλέψεις για μειωμένες ποινές να είναι αυστηρότερες. 2.Να είναι αυτές χωρίς αναστολή ή εξαγορά. 3. Να απαιτείται αθροιστικά σαν προϋπόθεση και η υπόδειξη με στοιχεία και των άλλων συμμετόχων, άλλως η ευνοϊκή ρύθμιση να είναι διαβλητή με ένδικο μέσο αν αποδειχθεί η σκόπιμη αποσιώπηση. 4. Να μην περατούται η διερεύνηση της υπόθεσης και για άλλους συμμετόχους μετά την επιβολή της μειωμένης ποινής στον δράστη (που άλλωστε προβλέπεται ότι μπορεί να γίνει σε οποιοδήποτε στάδιο της ανάκρισης ή/και προκαταρτικής εξέτασης, πριν από την κλήση του σε απολογία). 5. Στην εξαίρεση του αρθρ.4 μετά το "δράστης"να προστεθεί "και ο συμμέτοχος". 6. Να γίνεται στο αρθρο 1 πρόβλεψη και για την χρήση των δεσμευμένων ακινήτων. Λάμπρος Ροϊλός-Συνταξιούχος δικηγόρος Παρ' Αρείω Πάγω.