Αρχική Κώδικας Πολιτικής ΔικονομίαςΌγδοο Βιβλίο: Αναγκαστική ΕκτέλεσηΣχόλιο του χρήστη ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΣ Σ.Δ.Ε.Ε.Θ. | 28 Μαρτίου 2014, 10:15
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 933 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ: Ο διορισμός αντικλήτου που να κατοικεί στον τόπο της εκτέλεσης είναι απολύτως απαραίτητος. Ο πληρεξούσιος δικηγόρος που υπογράφει την επιταγή, αν δεν κατοικεί/εδρεύει στην περιφέρεια του πρωτοδικείου του τόπου της εκτέλεσης δεν καλύπτει τις ανάγκες διορισμού αντικλήτου. Η διάταξη του εδαφίου β΄ που αφορά την «ανακοπή» διόρθωσης της κατασχετήριας έκθεσης δεν έχει θέση στο άρθρο 933, το οποίο ρυθμίζει την ακυρωτική ανακοπή. Εξ άλλου είναι και αντιφατική προς την ειδική ρύθμιση που διατηρείται στο άρθρο 954 παρ. 4, κατά την οποία η σχετική απόφαση δημοσιεύεται το αργότερο την προηγούμενη του πλειστηριασμού ημέρα. Περαιτέρω, η φράση «τη δέκατη ημέρα πριν τον πλειστηριασμό» πρέπει να αντικατασταθεί με διατύπωση που θα προβλέπει το απώτερο χρονικό σημείο «δημοσίευσης» της αντίστοιχης απόφασης (: «μέχρι» ή «το αργότερο» κ.τ.λ.). Τέλος, μπορεί να δημιουργηθεί ζήτημα ως προς το όργανο/υποκείμενο που έχει το καθήκον της «δημοσίευσης». Άρθρο 943. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ: Πως είναι δυνατόν να γίνει δημόσια Κήρυξη κατά το άρθρο 963, εφ’ όσον αυτό καταργείται; Να αντικατασταθεί το εδάφιο της παραγράφου 3 όπως παρακάτω: *Πέντε (5) τουλάχιστον ημέρες πριν από την ημέρα του πλειστηριασμού γίνεται δημόσια κήρυξη στον τόπο του πλειστηριασμού, την δε ημέρα του πλειστηριασμού και αμέσως πριν αυτός αρχίσει, πρέπει να γίνεται κήρυξη από Κήρυκα στον τόπο του πλειστηριασμού και αυτό να αναφερθεί στην έκθεση του πλειστηριασμού*. Άρθρο 953 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ: Εάν Δικαστικός Επιμελητής επιβάλει κατάσχεση π.χ. κινητού ή κινητών στα χέρια του οφειλέτη και τον ορίσει φύλακα και μεσεγγυούχο, είναι δυνατόν να προκύψουν πλείστα όσα νομικά ή πραγματικά προβλήματα, όπως π.χ. κατά την παρ. 2 του άρθρου 958 που τροποποιείται, δεν θα είναι εφικτή ή δυνατή η επιβολή άλλης κατάσχεσης στα ίδια κινητά, επειδή ο οφειλέτης που ορίστηκε μεσεγγυούχος με την προηγούμενη κατάσχεση έχει αποκτήσει εν τω μεταξύ και την ιδιότητα του τρίτου και εάν δεν προτίθεται να τα αποδώσει (κακόπιστος), τότε δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί άλλη κατάσχεση. Εάν πάλι έχει ορισθεί άλλο πρόσωπο ως μεσεγγυούχος και έχει αφαιρεθεί το πράγμα από τα χέρια του οφειλέτη, τότε πως θα ανεύρει άλλος δανειστής το προς κατάσχεση κινητό ; και εάν το ανεύρει πως θα το κατάσχει σύμφωνα με την παρ. 1 του παρόντος άρθρου; Επίσης μπορεί να παρατηρηθούν περιπτώσεις συμπαιγνιών, όπως π.χ να κατασχεθεί το ίδιο κινητό από περισσότερους δανειστές σε διαφορετικούς τόπους, να ορίζονται διαφορετικοί τόποι πλειστηριασμών (Ειρηνοδικεία), διαφορετικοί Συμβολαιογράφοι, με διαφορετικές τιμές πρώτης προσφοράς. Ποιο λοιπόν είναι το νόημα των πολλαπλών κατασχέσεων, εφ’ όσον με βεβαιότητα θα προκύψουν τα παραπάνω προβλήματα; Και γιατί διαφορετικοί δανειστές να επιβαρύνονται με έξοδα εκτέλεσης, εφ’ όσον δεν θα γνωρίζουν εκ των προτέρων ότι θα πληρωθούν από το εκπλειστηρίασμα; Και γιατί ο οφειλέτης να υποχρεώνεται να ασκεί περισσότερες ανακοπές, γεγονός που θα τον επιβαρύνει με δυσβάσταχτα έξοδα; Άρθρο 954 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ Η διατύπωση που χρησιμοποιεί η νέα διάταξη ως προς την ημέρα του πλειστηριασμού, η οποία ορίζεται υποχρεωτικά οκτώ μήνες από την ημέρα της κατάσχεσης, είναι ασαφής και θα προκαλέσει προβλήματα, αφού δεν προκύπτει με ασφάλεια αν η διάταξη θέτει [απώτατο ή ελάχιστο] χρονικό όριο, ή αντίθετα, ακριβές χρονικό σημείο.Πάντως το διάστημα των οκτώ (8) μηνών είναι υπερβολικά και ανεξήγητα μεγάλο.Η διάταξη είναι πιθανό να προκαλέσει μεγαλύτερα προβλήματα καθυστερήσεων και οικονομικών επιβαρύνσεων σε σύγκριση προς αυτά που πιθανώς θέλει να αντιμετωπίσει (βλ. λ.χ. κόστος φύλαξης, τόκοι υπερημερίας της απαίτησης, κίνδυνοι καταστροφών κ.τ.λ.). Από την παρ. 4 να απαλειφθεί η φράση τηρούνται οι διατυπώσεις του άρθρου 960 παρ. 2, διότι το άρθρο ήδη καταργείται και δεν θα υφίσταται. Άρθρο 955 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ Προτείνεται να γίνει αλλαγή στις προθεσμίες επίδοσης στον οφειλέτη, όταν αυτός έχει την κατοικία του σε διαφορετική περιφέρεια από αυτήν του τόπου της κατάσχεσης, από τρεις (3) ημέρες σε οκτώ (8) ημέρες σύμφωνα με τον υφιστάμενο Κ.Πολ.Δ. και της κατάθεσης των εγγράφων στο Συμβολαιογράφο, από πέντε (5) ημέρες σε δέκα (10) ημέρες μετά την ολοκλήρωση της κατάσχεσης, επειδή σε πολλές περιπτώσεις λόγω της ιδιαιτερότητας της επικράτειας και κυρίως της Νησιωτικής περιφέρειας, δεν θα είναι αρκούντως επαρκείς οι προθεσμίες που προτείνονται στο νέο Κ.Πολ.Δ. άλλως οι προτεινόμενες ημέρες να γίνουν *εργάσιμες*. Εξ’ άλλου η επιμήκυνση αυτών των προθεσμιών, ούτε αλλοιώνουν, ούτε επιφέρουν ακυρότητα στο κύρος της κατάσχεσης. Οι προθεσμίες επίδοσης της κατασχετήριας έκθεσης να εκκινούν από την ολοκλήρωση της κατάσχεσης και όχι από την έναρξή της, δεδομένου ότι σε μερικές περιπτώσεις, η κατάσχεση μπορεί να διαρκέσει περισσότερες της μίας ημέρας. Στην παρ. 2, η φράση *συντάσσοντας έκθεση για όλα αυτά * να αντικατασταθεί με την φράση *και ο αρμόδιος υπάλληλος του πλειστηριασμού συντάσσει τη σχετική πράξη*, διότι έτσι όπως είναι διατυπωμένο υπονοεί, ότι ο Δικαστικός Επιμελητής συντάσσει την πράξη και όχι ο Συμβολαιογράφος. Περαιτέρω η μη δημοσιότητα του πλειστηριασμού πιθανόν να επιφέρει βλάβη στο Ελληνικό Δημόσιο, διότι δεν θα τηρούνται οι διατυπώσεις του άρθρου 54 του Ν.Δ. 356/74 (ΚΕΔΕ), οι οποίοι για τον ίδιο λόγο δεν θα λαμβάνουν εγγράφως γνώση της περαιτέρω διαδικασίας του πλειστηριασμού. Επομένως κατά τα ως άνω και εφ’ όσον καταργηθεί τελικά το άρθρο 960 του Κ.Πο.Δ. πρέπει να επιδίδεται η Κατασχετήρια Έκθεση στους ως άνω φορείς (Δ.Ο.Υ. ΙΚΑ, Τελωνεία). Άρθρο 956 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ Ο ορισμός μεσεγγυούχου, ο οποίος θα αναλάβει τη φύλαξη των κατασχεμένων πραγμάτων, επιβαρύνει περαιτέρω την εκτελεστική διαδικασία, εφ’ όσον διατηρηθεί η διενέργεια του πλειστηριασμού σε οχτώ μήνες, διότι αυξάνει το κόστος φύλαξης και συντήρησης των κατασχεμένων πραγμάτων σε βάρος του οφειλέτη. Η παραπάνω παρατήρηση καταδεικνύει την ανάγκη αλλαγής της ημέρας του πλειστηριασμού, έτσι όπως αυτή προβλέπεται από την παράγραφο 2, εδαφ. (ε) του άρθρου 954. Άρθρο 958 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ Παρ. 2. Υπάρχει ο κίνδυνος, εάν ένα κινητό πράγμα κατασχεθεί και από άλλους δανειστές, να ορισθούν πλειστηριασμοί την ίδια ημέρα, με διαφορετικούς υπαλλήλους επί του πλειστηριασμού (Συμβολαιογράφους), πιθανόν σε διαφορετικά Ειρηνοδικεία, με διαφορετικές τιμές πρώτης προσφοράς, οπότε σίγουρα θα προκύψουν νέα νομικά ή πραγματικά προβλήματα. Είναι πιθανό ότι το παραπάνω άρθρο θα δημιουργήσει πολλά περισσότερα προβλήματα από αυτά που προσπαθεί να επιλύσει, καθώς θα δώσει την ευκαιρία να πραγματοποιούνται εικονικοί πλειστηριασμοί (συμπαιγνία δανειστών - οφειλετών). ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΟ Αρθρο 960 Η κατάργηση της περίληψης της κατασχετήριας έκθεσης από τις προτεινόμενες διατάξεις για τον πλειστηριασμό κινητών, η οποία αποτελεί συστατικό και ουσιώδες στοιχείο της προδικασίας του πλειστηριασμού, δημιουργεί σοβαρό και επικίνδυνο κενό, το οποίο δεν αναπληρώνεται ικανοποιητικά από κάποιο ισοδύναμο μέσο, το οποίο μάλιστα να επιδίδεται στον καθ’ ου η εκτέλεση και σε άλλα ενδιαφερόμενα πρόσωπα, ή φορείς. Η δημοσίευση «αποσπάσματος της κατασχετήριας έκθεσης» που προβλέπεται στη νέα παρ. 3 του άρθρου 955 (όπως προτείνεται), αποτελώντας ένα μικρό απομεινάρι από τις διατάξεις του άρθρου 960, του οποίου προτείνεται η συνολική κατάργηση, δεν μπορεί να καλύψει ικανοποιητικά το κενό αυτό, αφού γίνεται: α) μέσα σε πολύ σύντομο χρόνο από την κατάσχεση («μέχρι την όγδοη ημέρα από την κατάσχεση»), β) στην ιστοσελίδα δημοσιεύσεων πλειστηριασμών του ΔΔΔ του ΤΑΝ και ΕΤΑΑ και γ) είναι πολύ πιθανό να μην εξυπηρετεί τελικά σε τίποτα, ενόψει όλων όσα είναι δυνατό να ακολουθήσουν μέχρι τον πλειστηριασμό (ανακοπές, ρυθμιστικά μέτρα, καταβολές, πραγματικές μεταβολές κ.τ.λ). Τέλος, με τις τροποποιήσεις που προτείνονται για την προδικασία του πλειστηριασμού κινητών δημιουργείται ζήτημα συνύπαρξης με τις διατάξεις που προβλέπουν επιδόσεις της «περίληψης της κατασχετήριας έκθεσης» σε διάφορους τρίτους, ιδίως δε σε υπηρεσίες του ελληνικού δημοσίου (βλ. λ.χ. άρθρο 54 ν.δ. 356/1974 ΚΕΔΕ). Αρθρο 965 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ Εδώ γίνεται λόγος για «περίληψη της πράξης» και αναφορά τόσο στην «περίληψη της κατασχετήριας έκθεσης» όσο και στις «διατυπώσεις δημοσιότητας του άρθρου 960 παρ. 2», του οποίου όμως προτείνεται η κατάργηση……… Επίσης στην παρ. 3 να συμπληρωθεί ότι η καταβολή του πλειστηριάσματος θα γίνεται εκτός από μετρητά και με τραπεζική επιταγή Άρθρο 972 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ Η ημερομηνίες επίδοσης και κατάθεσης της Αναγγελίας να διατηρηθούν στις (15) ημέρες όπως προβλέπονταν πριν από την προτεινόμενη τροποποίηση, έτσι ώστε να δίδεται επί πλέον χρόνος στους δανειστές που προτίθενται να αναγγείλουν τις απαιτήσεις τους. Άρθρο 973 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ Προτείνεται να γίνει αλλαγή στην προθεσμία επίδοσης της Δήλωσης στον αρχικό επισπεύδοντα σε προθεσμία οκτώ εργασίμων (8) ημερών, διότι πολλές φορές συμβαίνει ο αρχικός επισπεύδοντας να είναι κάτοικος διαφορετικής περιφέρειας από αυτήν του τόπου της εκτέλεσης. Επίσης προτείνεται λόγω της μη επαρκούς δημοσιότητας και για την προστασία, τόσο των πολιτών (οφειλετών, δανειστών), όσο και Δημοσίου, να προστεθεί στο άνω άρθρο η έκδοση περίληψης της Δήλωσης, που να περιλαμβάνει τα στοιχεία της Περίληψης της Κατασχετήριας Έκθεσης που περιγράφεται στο άρθρο 999 του Κ.Πολ.Δ. με σκοπό την περαιτέρω δημοσιότητα του πλειστηριασμού. Περαιτέρω η μη δημοσιότητα του πλειστηριασμού πιθανόν να επιφέρει βλάβη στο Ελληνικό Δημόσιο, διότι δεν θα τηρούνται πλέον οι διατυπώσεις του άρθρου 54 του Ν.Δ. 356/74 (ΚΕΔΕ), αλλά και σε τυχόν ενυπόθηκους δανειστές, οι οποίοι για τον ίδιο λόγο δεν θα λαμβάνουν εγγράφως γνώση της περαιτέρω διαδικασίας του πλειστηριασμού. Επίσης στη παρ. 1 του άρθρου προβλέπεται ως νέα ημερομηνία επανάληψης του πλειστηριασμού, το διάστημα των πέντε (5) μηνών από τη δήλωση. Το ανωτέρω διάστημα είναι υπερβολικά μεγάλο και δεσμεύει περαιτέρω τους τυχόν τρίτους δανειστές και επιβαρύνει με επιπλέον τόκους υπερημερίας τον οφειλέτη. Η κατά την παρ. 3 πράξη της Δήλωσης συνέχισης πρέπει να επιδίδεται και στον οφειλέτη εκτός από τον αρχικώς επισπεύδοντα, διότι η μη έκδοση της περίληψης η οποία καταργείται, στερεί από τον οφειλέτη το δικαίωμα ενημέρωσης. Εάν αυτό ισχύσει, τότε η Δήλωση να επιδίδεται στον οφειλέτη σε οχτώ τουλάχιστον ημέρες και όχι σε τρεις (οι λόγοι αναπτύσσονται στις παρατηρήσεις του άρθρου 955). Άρθρο 983 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ: Προτείνεται η επίδοση του κατασχετήριου στα χέρια Πιστωτικού ιδρύματος ως τρίτου, να γίνεται σε οποιοδήποτε υποκατάστημα, όπως ισχύει με τον υφιστάμενο ΚΠολΔ, διότι ο δανειστής δεν γνωρίζει εκ των προτέρων σε ποιό κατάστημα τηρείται ο λογαριασμός του οφειλέτη του και στο χρονικό διάστημα που θα μεσολαβήσει για να πραγματοποιηθεί η επίδοση στην έδρα του Πιστωτικού ιδρύματος, πιθανόν να μην υφίσταται πλέον (πιθανή ανάληψη) το προς κατάσχεση αντικείμενο (χρήματα). Εξ’ άλλου τα τραπεζικά ιδρύματα έχουν ενοποιημένα πληροφορικά συστήματα και λαμβάνουν γνώση άμεσα από κάθε υποκατάστημά τους. Επομένως η επίδοση στην έδρα του Πιστωτικού ιδρύματος, προσθέτει περαιτέρω έξοδα στο δανειστή, δημιουργεί καθυστέρηση σε ότι αφορά την αποτελεσματικότητα της κατάσχεσης και συμβάλλει στο συγκεντρωτισμό και όχι στην αποκέντρωση. Άρθρο 995 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ: Προτείνεται να γίνει αλλαγή στις προθεσμίες επίδοσης στον οφειλέτη όταν αυτός έχει την κατοικία του σε διαφορετική περιφέρεια από αυτήν του τόπου της κατάσχεσης, από τρεις (3) εργάσιμες ημέρες σε οκτώ εργάσιμες και της κατάθεσης στο Συμβολαιογράφο από δέκα (10) ημέρες σε δεκαπέντε (15) ημέρες μετά την ολοκλήρωση της κατάσχεσης, για τον λόγο ότι, σε πολλές περιπτώσεις λόγω της ιδιαιτερότητας της επικράτειας και κυρίως της Νησιωτικής περιφέρειας δεν είναι επαρκείς οι προθεσμίες που προτείνονται στο νέο Κ.Πολ.Δ. Εξ’ άλλου η επιμήκυνση αυτών των προθεσμιών, ούτε αλλοιώνουν, ούτε επιφέρουν ακυρότητα στο κύρος της κατάσχεσης. Το απόσπασμα της κατασχετήριας έκθεσης να δημοσιεύεται έως την δεκάτη πέμπτη ημέρα από την κατάσχεση και όχι την δεκάτη πέμπτη, διότι η ημέρα αυτή, μπορεί να είναι κατά νόμο εξαιρετέα. Περαιτέρω υπάρχει ο κίνδυνος ένα ακίνητο να κατασχεθεί και από άλλους δανειστές και να ορισθούν πλειστηριασμοί την ίδια ημέρα με διαφορετικούς υπαλλήλους επί του πλειστηριασμού (Συμβολαιογράφους) και πιθανόν με διαφορετικές τιμές πρώτης προσφοράς. Στην παραπάνω περίπτωση, θα παρατηρηθεί το φαινόμενο πολλαπλών πλειστηριασμών με διαφορετικές τιμές, πιθανόν εξ αιτίας συμπαιγνιών. Εάν τα παραπάνω συμβούν, ο οφειλέτης θα επιβαρυνθεί με περισσότερα έξοδα εκτέλεσης και αυτά στο μέλλον θα καταστούν απαιτητά από τους δανειστές, οι οποίοι δεν θα πληρωθούν από το εκπλειστηρίασμα. Άρθρο 999 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ Στο ανωτέρω άρθρο προβλέπεται, ότι η επίδοση της περίληψης πρέπει να γίνεται στον Ειρηνοδίκη του τόπου όπου έγινε η κατάσχεση και όχι στο Γραμματέα του Ειρηνοδικείου, όπως προβλέπεται στα άρθρα 955 παρ. 1 και άρθρο 995 παρ 2. και αφορούν τις επιδόσεις της κατασχετήριας έκθεσης κινητών και ακινήτων, οι οποίες γίνονται στον Γραμματέα του Ειρηνοδικείου Άρθρο 1021 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ: Εφ’ όσον τα άρθρα 960 και 1001 παρ. 1 καταργούνται, γιατί μνημονεύεται εδώ; (προχειρότητα;)