Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Για άλλη μία φορά κατατίθεται ένα νομοσχέδιο που προσπαθεί να «κουκουλώσει» το πρόβλημα, που στην περίπτωση των κενών άμισθων υποθηκοφυλακείων έχει προκληθεί από το ίδιο το Ελληνικό Κράτος. Όπως επισημαίνεται και στο σχόλιο της Ένωσης Αμίσθων Υποθηκοφυλάκων Ελλάδας κατά παράβαση του άρθρου 13 παρ. 2 του Ν.2993/2002 εδώ και μία πενταετία ΔΕΝ προκηρύσσονται πανελλήνιοι διαγωνισμοί για τις κενές θέσεις, ενώ αυτοί θα έπρεπε να προκηρύσσονται από τον εκάστοτε Υπουργό Δικαιοσύνης κατ’ έτος εντός του πρώτου 4μήνου. Μόνο στο Νομό Ηλείας είναι κλειστά αυτή τη στιγμή 3 Υποθηκοφυλακεία (Πύργου, Αμαλιάδας, Βάρδας) και θα εκκενωθεί και 4ο εντός των επόμενων ημερών (Μυρτουντίων-Λεχαινών). Από τα άνω υποθηκοφυλακεία τα 3 λειτουργούν και σαν Κτηματογραφικά Γραφεία (Πύργου, Βάρδας-Μανολάδας & Λεχαινών-Αρετής). Το πρόβλημα όπως και σε προηγούμενα σχόλια αναδεικνύεται, οφείλεται στο ότι οι παλιοί υποθηκοφύλακες, βλέποντας τις αποδοχές τους να μειώνονται δραστικά και μη δυνάμενοι πλέον να ανταποκριθούν, παραιτήθηκαν αφήνοντας ακόμα και οικονομικές εκκρεμότητες (μισθοδοσία, εργοδοτικές εισφορές, μισθώματα) πολλοί εξ αυτών, και οι παραιτήσεις τους έγιναν δεκτές από τον Υπουργό Δικαιοσύνης. Στη συνέχεια κλήθηκαν ως αναπληρωτές τους οι συμβολαιογράφοι, οι οποίοι όπως ήταν φυσικό αρνήθηκαν να επωμιστούν το βάρος της λειτουργίας της δημόσιας υπηρεσίας του υποθηκοφυλακείου με τους διορισμένους πολυάριθμους (αδικαιολόγητα πλέον, υπεράριθμους σε πολλά εξ αυτών υποθηκοφυλακεία) και υψηλά αμειβόμενους (δικαστικούς) υπαλλήλους, με υψηλά μισθώματα και κόστη δυσβάστακτα σε περίοδο βαθιάς οικονομικής κρίσης και με καμία προοπτική να μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά στα λειτουργικά έξοδα ή να προβλέπεται στο εγγύς μέλλον διορισμός μόνιμου άμισθου υποθηκοφύλακα στην κενή θέση. Με κλειστά τα Κτηματολογικά Γραφεία και τα Υποθηκοφυλακεία δεν μπορεί να γίνει ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΚΑΜΙΑ συμβολαιογραφική πράξη για σύσταση, μεταβίβαση κλπ εμπράγματου δικαιώματος, ούτε καταχώριση δικαστικής απόφασης, δεν μπορεί να ασκηθεί καμία αγωγή που αφορά σε δικαιώματα επί ακινήτων καθώς η συζήτησή της θα είναι απαράδεκτη αν δεν έχει γίνει καταχώριση εντός 30 ημερών στο Κτηματολόγιο, δεν μπορεί να χορηγηθεί κανένα δάνειο με εμπράγματη ασφάλεια, ούτε να διενεργηθεί πλειστηριασμός ακινήτων, επίσης δεν μπορούν να γίνουν διορθώσεις των πρώτων κτηματολογικών εγγραφών, παρότι εντός των επομένων μηνών οι πρώτες αυτές εγγραφές θα γίνουν οριστικές (στις 21-1-2016 για το Κτηματολογικό Γραφείο Αρετής) με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να χαθούν εμπράγματα δικαιώματα ιδιωτών κ.ο.κ.. Αυτονόητο είναι ότι δεν μπορούν να γίνουν πολλές άλλες πράξεις όπως: πχ έκδοση αδειών οικοδομής, βεβαιώσεις της δασικής υπηρεσίες κλπ, καθώς δεν μπορούν να εκδοθούν και να υποβληθούν από τους ενδιαφερόμενους τα προβλεπόμενα από το νόμο πιστοποιητικά από τα ορφανά Κτηματολογικά Γραφεία & Υποθηκοφυλακεία. Από αυτή την κατάσταση πλήττονται οικονομικά και χάνουν έσοδα δεκάδων χιλιάδων ευρώ μηνιαίως, τα οποία όσο οξύνεται η κατάσταση θα αυξηθούν, όχι μόνο το Ελληνικό Δημόσιο και το Εθνικό Κτηματολόγιο (ΕΚΧΑ), στα οποία αποδίδονται διάφορα ποσά (για τέλη χαρτοσήμου, ΤΑΧΔΙΚ, τέλη, ΦΠΑ και φόροι εισοδήματος από το πάγωμα των συναλλαγών και τα μηδενικά έσοδα των κάτωθι επαγγελματιών κλπ), αλλά και οι επαγγελματίες όπως οι συμβολαιογράφοι, οι δικηγόροι, οι πολιτικοί μηχανικοί, οι Τράπεζες για τις οποίες τόσο πολύ ανησυχούν οι εταίροι μας, αλλά και γενικά όλοι οι συναλλασσόμενοι: φυσικά και νομικά πρόσωπα, που δεν μπορούν να διεκπεραιώσουν τις υποθέσεις τους και οι συναλλαγές τους εκκρεμούν επί μακρόν. Ακόμα και αν γίνουν κάποιες συναλλαγές (μεταβιβάσεις κλπ) αυτές δεν διασφαλίζονται όσο οι συμβολαιογραφικές πράξεις δεν μπορούν να μεταγραφούν στα Υποθηκοφυλακεία. Η ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, ενώ ενημερώθηκε έγκαιρα από το Συμβολαιογραφικό Σώμα ότι το πρόβλημα υποβόσκει και θα εξαπλωθεί, κωφεύει και επιλέγει όταν πια το πρόβλημα εξαπλώνεται από την επαρχία (μην ξεχνάμε ότι τα άμισθα υποθηκοφυλακεία βρίσκονται ως επί το πλείστον στην περιφέρεια, ενώ τα έμμισθα είναι σε πρωτεύουσες, όπως Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα κλπ) και στο Περιστέρι, Μεσολόγγι κλπ να καταθέσει αυτή την απαράδεκτη και αντισυνταγματική πρόταση νόμου για τροποποίηση της παραγράφου 4 του άρθρου 5 του Κανονιστικού Διατάγματος της 19/23 Ιουλ. 1941, «πετώντας την καυτή πατάτα» στους συμβολαιογράφους. Σημειωτέον ότι οι συμβολαιογράφοι (μεγαλο-εισοδηματίες, βαριά φορολογούμενοι & μεγάλη πηγή εσόδων για το Δημόσιο, έως το 2009) έχουν πληγεί καίρια τα τελευταία χρόνια, όχι μόνο από την οικονομική κρίση, αλλά και από σωρεία λαθών και προχειροτήτων των ελληνικών κυβερνήσεων και των εταίρων τους, όπως (τι να προαναφέρουμε): φόρος υπεραξίας, αντισυνταγματικοί νόμοι για νομιμοποιήσεις/τακτοποιήσεις αυθαιρέτων, λάθη Εθνικού Κτηματολογίου, capital controls, επιβολή ΕΤΑΚ & ΕΝΦΙΑ, πιστοποιητικά ΠΕΑ, και επιπλέον μη έκδοση εγκυκλίων και εφαρμοστικών νόμων ή έκδοση αντιφατικών και ακατάληπτων κακομεταφρασμένων νόμων και εγκυκλίων, που επί μήνες τους οδήγησαν σε αδυναμία σύνταξης οποιασδήποτε πράξεως και μηδενικά εισοδήματα, λίαν προσφάτως οδηγήθηκαν και σε περαιτέρω μείωση κατά 20% των εισπραττομένων αναλογικών δικαιωμάτων τους. Επιπροσθέτως έχουν αναχθεί σε «υπερελεγκτές» του Ελληνικού Δημοσίου για είσπραξη παντός είδους φόρου και τέλους καθώς το Δημόσιο δεν είχε ποτέ τον αντίστοιχο μηχανισμό ελέγχου, αλλά επίσης έχουν αναλάβει δια μέσου των συμβολαιογραφικών τους πράξεων, που πλέον των δεκάδων πιστοποιητικών πρέπει να συνοδεύονται και από: α) τοπογραφικά με συντεταγμένες ΕΓΣΑ’87 (όχι τυχαία το σύστημα που χρησιμοποιεί το Εθνικό Κτηματολόγιο για την κτηματογράφηση) ώστε να ολοκληρωθεί το έργο του Εθνικού Κτηματολογίου με έξοδα των ιδιωτών, καθώς τα σχετικά κονδύλια από την ΕΕ κατασπαταλήθηκαν από τις πρώτες μελέτες του πιλοτικού προγράμματος κτηματογράφησης και β) βεβαιώσεις περί μη δασικού χαρακτήρα στις κτηματογραφηθείσες περιοχές για τις οποίες έχει κυρωθεί δασικός χάρτης, ακόμα και για τα εντός σχεδίου πόλεως ακίνητα... Πλέον ο πολίτης δεν φοβάται να πάει στην Εφορία (Δ.Ο.Υ. τις λέμε τώρα!) αλλά στο συμβολαιογραφείο, όπου θα περάσει ανάκριση τρίτου βαθμού προκειμένου να μπορέσει (αν μπορέσει…) να μαζέψει όλα τα δικαιολογητικά που προβλέπει ο νόμος. Ας το πάρουν είδηση οι κυβερνώντες, οι συμβολαιογράφοι δεν αντέχουν άλλο! ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΚΕΝΩΝ ΑΜΙΣΘΩΝ ΥΠΟΘΗΚΟΦΥΛΑΚΕΙΩΝ ΔΕΝ ΛΥΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΜΙΑΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΕΝΑ ΑΡΘΡΟ. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης, η Κυβέρνηση ή η Βουλή, πρέπει να αποσύρει το εν λόγω πρόχειρο και αντισυνταγματικό άρθρο, που μόνο επιπλέον προβλήματα δημιουργεί, χωρίς να επιλύει το πρόβλημα. Θα πρέπει το θέμα των άμισθων υποθηκοφυλακείων να τεθεί ως εξής: Θέλουμε τα άμισθα υποθηκοφυλακεία; -Αν τα θέλουμε και τα χρειαζόμαστε θα πρέπει να γίνει άμεσα πανελλήνιος διαγωνισμός σύμφωνα με το άρθρο 13 παρ. 2 του Ν.2993/2002 για την κάλυψη όλων των κενών θέσεων σε όλη τη χώρα! -Αν δεν τα θέλουμε και δεν τα χρειαζόμαστε πρέπει άμεσα: α) Να προχωρήσει η συγχώνευσή τους με έμμισθα υποθηκοφυλακεία, που θα λειτουργούν στην έδρα κάθε Πρωτοδικείου (εξάλλου αυτό δικαιολογείται και από την κατάργηση δεκάδων Ειρηνοδικείων ανά την περιφέρεια) ή β) Να μετατραπούν σε Έμμισθα και το κόστος λειτουργίας τους να το επωμισθεί σε κάθε περίπτωση το Δημόσιο. Μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για δημόσιες υπηρεσίες! Επίσης είναι απαράδεκτο να λειτουργούν δημόσιες υπηρεσίες όπως τα υποθηκοφυλακεία με νομοθετικές διατάξεις από το 1941 και το 1952 ή και παλιότερες! Το θέμα πρέπει να τεθεί σε μηδενική βάση και να γίνει (αν είναι αυτό δυνατόν στην Ελλάδα) σωστός επανασχεδιασμός από την αρχή από το Υπουργείο Δικαιοσύνης σε συνεννόηση και σε συνεργασία με τους υποθηκοφύλακες, συμβολαιογράφους και δικηγόρους, που επί μακρόν τώρα χρονικό διάστημα υφίστανται τις συνέπειες από τη δυσλειτουργία του όλου συστήματος! Όλη αυτή η κατάσταση έχει δημιουργηθεί λόγω της παντελούς έλλειψης συγκεκριμένης πολιτικής αλλά και πολιτικής βούλησης από όλες τις κυβερνήσεις των μνημονίων. Λόγω της κατάστασης αυτής, πέραν του ότι, όπως επισημαίνεται στην αρχή δεν μπορούν να γίνουν πάρα πολλές πράξεις (όχι μόνο συμβολαιογραφικές) με οικονομικές, κοινωνικές και νομικές επιπτώσεις, το μέγεθος των οποίων θα φανεί στο άμεσο μέλλον, οδηγούνται είτε σε παραίτηση είτε σε ποινική και πειθαρχική δίωξη πολλοί συμβολαιογράφοι, που έχουν οριστεί αναπληρωτές υποθηκοφύλακες και αδυνατούν να αναλάβουν και να ασκήσουν τα καθήκοντα αυτά (γιατί για οικονομική αδυναμία πρόκειται και όχι για άρνηση συμμόρφωσης με τις αποφάσεις του Προέδρου Πρωτοδικών που τους διορίζει αναπληρωτές). Για ποια εξάλλου «αναπλήρωση» μιλάει ο νομοθέτης εν προκειμένω, όταν δεν διαβλέπεται να προκηρυχθεί διαγωνισμός για κάλυψη κενών θέσεων άμισθων υποθηκοφυλάκων;! .. Και αυτό αφορά διαπίστωση όχι μόνο για το εγγύς μέλλον, αλλά και για το απώτερο μέλλον και μέχρις ότου να ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση σε όλη την Ελληνική Επικράτεια και να λειτουργήσουν μόνο Κτηματολογικά Γραφεία…. (ίσως ζήσουν αυτή την μεγάλη στιγμή τα εγγόνια ή τα δισέγγονα των βουλευτών μας που θα κληθούν να ψηφίσουν, με τη διαδικασία του κατεπείγοντως άραγε; και το παρόν νομοσχέδιο). Αναπλήρωση νοείται μόνο για σύντομο χρονικό διάστημα, λόγω π.χ. αδείας, συνταξιοδοτήσεως ή θανάτου του υποθηκοφύλακα κ.ο.κ. και σίγουρα μέχρι να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την πλήρωση της κενής θέσης. Δεν νοείται αναπλήρωση επ’ άπειρον ή επ’ αόριστον μέχρι νεωτέρας! … Αυτό που επιχειρείται είναι εμπαιγμός όχι μόνο των εμπλεκομένων (συμβολαιογράφων, εργαζομένων σε υποθηκοφυλακεία κλπ) αλλά και όλων των πολιτών που είναι όμηροι της έκρυθμης κατάστασης που έχει δημιουργηθεί. Κατά τα λοιπά τα εμπεριστατωμένα σχόλια και προτάσεις του κου Μπράμου με καλύπτουν απόλυτα, και συμμερίζομαι απόλυτα τα αγωνιώδη ερωτηματικά που τίθενται με αγανάκτηση από συναδέλφους συμβολαιογράφους.