Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Προτού υπεισέλθω στις δυσβάστακτες επιπτώσεις που έχει η ανάληψη της θέσεως του προσωρινού Υποθηκοφύλακα από Συμβολαιογράφο, σε προσωπικό επίπεδο, θα ήθελα να θέσω τα κάτωθι εύλογα ερωτήματα για τις ευθύνες των αρμοδίων οργάνων της Πολιτείας: 1) Γιατί επί μία πενταετία, αντίθετα από το Νόμο (αρθ.13 παρ.2 Ν 2993/2002), το Υπουργείο Δικαιοσύνης δεν έχει προκηρύξει πανελλήνιο διαγωνισμό υποθηκοφυλάκων; Ήδη σήμερα, σε 60 υποθηκοφυλακεία της χώρας ασκούν χρέη υποθηκοφύλακα συμβολαιογράφοι με ότι αυτό συνεπάγεται για την εύρυθμη και ομαλή λειτουργία τους. 2) Με ποιο τρόπο η Πολιτεία εγγυάται την εύρυθμη λειτουργία αυτής της τόσο σημαντικής δημόσιας υπηρεσίας; Ο αναπληρωτής συμβολαιογράφος, σε καμία περίπτωση δεν διαθέτει τις γνώσεις, την απαραίτητη κατάρτιση, την αναγκαία εξειδίκευση και τον χρόνο, ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει στις ευθύνες και στις υποχρεώσεις του Υποθ/κείου. Στις περιπτώσεις δε, που λειτουργεί Υποθηκοφυλακείο και κτηματολογικό γραφείο, και πρέπει να εκδοθούν αποφάσεις Προϊσταμένων κτηματολογικών γραφείων επί αιτήσεων προδήλων σφαλμάτων, αποφάσεις επί ενστάσεων κτλ, όπου φυσικά απαιτείται εξειδικευμένη γνώση , οφείλει το Υπουργείο να εξηγήσει πώς διασφαλίζει την εγκυρότητα των πράξεων αυτών, πώς κατοχυρώνει και προστατεύει τους πολίτες, αφού ο συμβολαιογράφος σε καμία περίπτωση δεν έχει τέτοιες γνώσεις ενώ παραμένει ελλιπής η κατά το νόμο επιβεβλημένη δημοσιονομική επίβλεψη από τα καθ’ ύλην αρμόδια όργανα. 3) Προτού η Πολιτεία παραδώσει στα χέρια του προσωρινού Υποθηκοφύλακα- συμβολαιογράφου το εκάστοτε Υποθηκοφυλακείο, έχει προβεί σε όλες εκείνες τις απαραίτητες ενέργειες τακτοποίησης των οικονομικών και λειτουργικών εκκρεμοτήτων (ενδεικτικά, έχει ελέγξει αν βρίσκονται σε πλήρη τάξη οι τόμοι των μεταγραφών κτλ) ή απλά του πετάει το φύλλο του μουτζούρη και τον καθιστά αυτομάτως τον χαμένο της υπόθεσης; 4) Πού βρίσκονται άραγε οι Συμβολαιογραφικοί Σύλλογοι και οι Δικηγορικοί Σύλλογοι της χώρας στη συγκεκριμένοι διαβούλευση και πώς επιτρέπουν, πρωτίστως ως νομικοί, να καταστρατηγούνται σε τέτοιο βαθμό ατομικά συνταγματικά δικαιώματα; Επιπτώσεις που έχει η ανάληψη της θέσεως του προσωρινού Υποθηκοφύλακα από Συμβολαιογράφο: Είναι γεγονός πως ουδείς, δεν θα ήθελε να βρίσκεται στη θέση του Συμβολαιογράφου που η μοίρα (είτε αρχαιότητα, είτε χρόνια δικηγορίας, είτε κλήρωση, είτε εκ περιτροπής με τους υπολοίπους) του επιφύλαξε τη θέση του προσωρινού υποθηκοφύλακα. Το τι συνεπάγεται, για έναν συμβολαιογράφο σε προσωπικό, επαγγελματικό, οικογενειακό, οικονομικό επίπεδο η ανάληψη τέτοιας θέσεως , είναι πασιφανές: Επιτάσσεται η εργασία του, η περιουσία του, του επιβάλλεται παρά τη θέλησή του, να αναλάβει επιχείρηση τις περισσότερες φορές ζημιογόνος. Στη περίπτωση δε, κατά την οποία τα έσοδα του Υποθηκοφυλακείου δεν καλύπτουν το κόστος λειτουργίας του, όπως ισχύει στα περισσότερα άμισθα υποθηκοφυλακεία σήμερα, (ενδεικτικά στο Υποθηκοφυλακείο Πύργου), το κόστος αυτό καλείται να το πληρώσει ο αναπληρωτής προσωπικά υπεισερχόμενος στις υποχρεώσεις του απερχόμενου Υποθηκοφύλακα. Κάτι τέτοιο, είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει στην προσωπική του καταστροφή αφού ίσως στο μέλλον να τον καταστήσει κατηγορούμενο για σειρά οικονομικών αδικημάτων(μη καταβολή μισθωμάτων , μη καταβολή δεδουλευμένων, μη καταβολή εργατικών εισφορών κα) για τον απλούστατο λόγο ότι δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να ανταπεξέλθει στις οικονομικές υποχρεώσεις, που συνεπάγεται η θέση αυτή. Η ανάθεση της συγκεκριμένης δημόσιας υπηρεσίας σε συμβολαιογράφο είναι κατάφωρα αντισυνταγματική διότι επί της ουσίας επιχειρείται , η δια της βίας επιβολή σε συμβολαιογράφο ανάληψης χρέους και Διοίκηση δι’ εξόδων του Υπηρεσίας - “Επιχειρήσεως”, η οποία είναι ζημιογόνα. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν ότι η ανάθεση έργου ή εργασίας στο Δημόσιο, οποιασδήποτε φύσεως, είτε πρόκειται για υπηρεσία, είτε πρόκειται για δημόσια υπηρεσία είναι οιονεί σύμβαση και ως τέτοια απαιτεί την συναίνεση αμφοτέρων των μερών σε καθεστώς ελευθέρας βουλήσεως αλλιώς πρόκειται για "επίταξη" εργασίας που διέπεται από εντελώς διαφορετικούς κανόνες και απαγορεύεται ρητά από το Σύνταγμα άρθρο 22 παρ.4. Εν κατακλείδι, η Πολιτεία πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της για την κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει σήμερα τα Υποθηκοφυλακεία επιλύοντας οριστικά το ζήτημα αυτό και σίγουρα η υπό διαβούλευση ρύθμιση απέχει πολύ από αυτή τη κατεύθυνση. Πρέπει να αντιληφθούν οι αρμόδιοι φορείς ότι το θέμα στην προκειμένη περίπτωση, δεν είναι η «αναπλήρωση» αλλά η «οριστική διευθέτηση» του προβλήματος των υποθηκοφυλακείων είτε με μετατροπή των άμισθων υποθηκοφυλάκων σε έμμισθα είτε με συγχώνευση με όμορα υποθηκοφυλακεία. Με παράτυπες διαδικασίες και διατάξεις-μπαλώματα που συνθλίβουν ατομικά και επαγγελματικά δικαιώματα, το μόνο που επιτυγχάνεται είναι η διαιώνιση του προβλήματος. Μαρία Γ. Δαμασκοπούλου, δικηγόρος Αθηνών.