Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Καθ’ όσον, δεν υπάρχει στη διαβούλευση, δυνατότητα σχολιασμού του νομοσχεδίου επί της αρχής, αφήνω το σχόλιό μου στο πρώτο άρθρο που αφορά τις τροποποιήσεις στον Ποινικό Κώδικα. Αξιότιμε Υπουργέ, κ. Παρασκευόπουλε, Παρατήρησα πως και στη δεύτερη νομοθετική πρωτοβουλία σας, δεν έχετε συμπεριλάβει στις αλλαγές του Ποινικού Κώδικα, την ουσιώδη και κεφαλαιώδους σημασίας κατάργηση των άρθρων 198 & 199 του ΠΚ (κακόβουλη βλασφημία και καθύβριση θρησκευμάτων), την οποία και επιβάλλεται να συμπεριλάβετε στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο. Δεν μπορώ (ή μάλλον δεν θέλω...) να κατανοήσω, τί είδους νομοσχέδιο πρέπει να συνταχθεί και τί είδους "συζήτηση" πρέπει να προηγηθεί, για να καταργηθούν τα άνωθι, μόλις, δύο (2) επίμαχα άρθρα από Υπουργό κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, τη στιγμή που και τα στελέχη του, ως αντιπολίτευση, υποστήριζαν με θέρμη την εν λόγω κατάργηση... ΧΡΟΝΙΚΟ: Όπως είναι γνωστό, στις 21 Σεπτεμβρίου του 2012, ο 27χρονος ημεδαπός Φίλιππος Λοΐζος, ο οποίος διατηρούσε χιουμοριστική σελίδα στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, Facebook με τον τίτλο «Γέροντας Παστίτσιος/Elder Pastitsios», συνελήφθη και κατηγορήθηκε (εν συνεχεία, τον Ιανουάριο του 2014, κρίθηκε ένοχος) για κακόβουλη βλασφημία και καθύβριση θρησκευμάτων εναντίον του Γέροντα Παΐσιου και του Ορθόδοξου Χριστιανισμού, επειδή στην πραγματικότητα απλώς ασκούσε σάτιρα στην εκμετάλλευση των προφητειών του Παϊσίου από ιστοσελίδες ορθόδοξου περιεχομένου. (βλ. ιστοτοπο ΕΛ.ΑΣ.: http://www.astynomia.gr/index.php?option=ozo_content&lang=%27..%27&perform=view&id=20338&Itemid=965&lang ) Ας μην ξεχάσουμε όμως ότι την ίδια περίοδο (11.10.2012) διαπράχθηκαν επιθέσεις, προπηλακισμοί και κατηγορίες περί βλασφημίας κατά του σκηνοθέτη, κ. Λαέρτη Βασιλείου, και των συντελεστών της θεατρικής παράστασης «Corpus Christi» στο Θέατρο Χυτήριο. Επιθετικές ενέργειες εναντίον μιας καλλιτεχνικής δημιουργίας η οποία, ως τέτοια, δεν νοείται να υπόκειται σε οποιουσδήποτε περιορισμούς ως προς την ελευθερία της δημιουργίας, με βάση το Σύνταγμα της χώρας (άρθρο 16, παρ. 1). Η προαναφερθείσα σύλληψη, βασίσθηκε στα άρθρα 198 και 199 του ΠΚ (ν. 1492 ΦΕΚ 182 Α΄-17.08.1950). Παρατίθενται τα σχετικά άρθρα: Αρθρο: 198 - Κακόβουλη βλασφημία 1. Με φυλάκιση μέχρι δύο ετών τιμωρείται όποιος δημόσια και κακόβουλα βρίζει με οποιονδήποτε τρόπο το Θεό. 2. Όποιος, εκτός από την περίπτωση της παραγράφου 1, εκδηλώνει δημόσια με βλασφημία έλλειψη σεβασμού προς τα θεία, τιμωρείται με κράτηση έως έξι (6) μήνες ή με πρόστιμο έως τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ. Αρθρο: 199 - Καθύβριση θρησκευμάτων Όποιος δημόσια και κακόβουλα καθυβρίζει με οποιονδήποτε τρόπο την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού ή άλλη θρησκεία ανεκτή στην Ελλάδα τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών. (Βλ. ιστότοπο Υπουργείου Δικαιοσύνης > Κώδικες > ΠΚ: http://www.ministryofjustice.gr/site/kodikes/%CE%95%CF%85%CF%81%CE%B5%CF%84%CE%AE%CF%81%CE%B9%CE%BF/%CE%A0%CE%9F%CE%99%CE%9D%CE%99%CE%9A%CE%9F%CE%A3%CE%9A%CE%A9%CE%94%CE%99%CE%9A%CE%91%CE%A3/tabid/432/language/en-US/Default.aspx ) Τα άνωθι άρθρα θα πρέπει να ΚΑΤΑΡΓΗΘΟΥΝ ΑΜΕΣΑ, κατά την παρούσα τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα, (ή έστω σύντομα, σε μια επόμενη νομοθέτηση), για τους εξής λόγους: 1) Διότι τέτοιες τακτικές παραβιάζουν το συνταγματικώς κατοχυρωμένο δικαίωμα της ελευθερίας της έκφρασης (άρθρο 14, παρ. 1 Συντάγματος) και οδηγούν αυτόματα σε φαινόμενα λογοκρισίας τα οποία είναι επίσης αντισυνταγματικά (άρθρο 14, παρ. 2 Συντάγματος). (βλ. http://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/To-Politevma/Syntagma/article-14/ ) 2) Η ελευθερία της έκφρασης είναι δικαίωμα του ανθρώπου και θεμελιώδης ελευθερία, με βάση το άρθρο 10 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ, 1950) του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Παρατίθεται το άρθρο: «Άρθρον 10 - Ελευθερία έκφρασης 1. Παν πρόσωπον έχει δικαίωμα εις την ελευθερίαν εκφράσεως. Το δικαίωμα τούτο περιλαμβάνει την ελευθερίαν γνώμης ως και την ελευθερίαν λήψεως ή μεταδόσεως πληροφοριών ή ιδεών, άνευ επεμβάσεως δημοσίων αρχών και ασχέτως συνόρων. Το παρόν άρθρον δεν κωλύει τα Κράτη από του να υποβάλωσι τας επιχειρήσεις ραδιοφωνίας κινηματογράφου ή τηλεοράσεως εις κανονισμούς εκδόσεως αδειών λειτουργίας. 2. Η άσκησις των ελευθεριών τούτων, συνεπαγομένων καθήκοντα και ευθύνας δύναται να υπαχθή εις ωρισμένας διατυπώσεις, όρους, περιορισμούς ή κυρώσεις, προβλεπομένους υπό του νόμου και αποτελούντας αναγκαία μέτρα εν δημοκρατική κοινωνία δια την εθνικήν ασφάλειαν, την εδαφικήν ακεραιότητα ή την δημοσίαν ασφάλειαν την προάσπισιν της τάξεως και πρόληψιν του εγκλήματος, την προστασίαν της υγείας ή της ηθικής, την προστασίαν της υπολήψεως ή των δικαιωμάτων των τρίτων, την παρεμπόδισιν της κοινολογήσεως εμπιστευτικών πληροφοριών ή την διασφάλισιν του κύρους και αμεροληψίας της δικαστικής εξουσίας.» (βλ. τη Σύμβαση εδώ: https://justiceforgreece.wordpress.com/2013/12/09/%CE%B5%CF%85%CF%81%CF%89%CF%80%CE%B1%CF%8A%CE%BA%CE%AE-%CF%83%CF%8D%CE%BC%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CF%89%CE%BC%CE%AC%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B1%CE%BD/ ) 3) Στις 11 Σεπτεμβρίου του 2011, το Γραφείο της Ύπατης Αρμοστεία για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (Ο.Η.Ε.), εξέδωσε Γενικό Σχόλιο 34 (βλ. σελ. 12 του αρχείου: http://tbinternet.ohchr.org/_layouts/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=CCPR%2fC%2fGC%2f34&Lang=en ), ερμηνεύοντας το άρθρο 19 (περί της «Ελευθερίας της Γνώμης και της Έκφρασης») της Οικουμενικής Διακήρυξης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα με ιδιαίτερη έμφαση στους ανεκτούς περιορισμούς στο Διαδίκτυο. Στη βάση αυτή και με την επιφύλαξη των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 20 του «Διεθνούς Συμφώνου των Ατομικών και Πολιτικών Δικαιωμάτων» του Ο.Η.Ε. (βλ. http://www.unric.org/el/index.php?option=com_content&view=article&id=26230&Itemid=33 , όπου υπάρχει απαγόρευση στην επίκληση εθvικoύ, φυλετικoύ ή θρησκευτικoύ μίσoυς, πoυ απoτελεί υπoκίvηση διακρίσεωv, εχθρότητας ή βίας), στην παράγραφο 48 του Γενικού Σχολίου 34, αναφέρεται το εξής: «48. Οι απαγορεύσεις στις δηλώσεις ασέβειας για μια θρησκεία ή για ένα άλλο σύστημα πίστεως, όπως οι νόμοι περί βλασφημίας, είναι ασύμβατοι με το Σύμφωνο, εκτός από τις ειδικές περιστάσεις που περιγράφονται στο άρθρο 20, παράγραφο 2, του Συμφώνου. Τέτοιοι περιορισμοί πρέπει επίσης να τηρούν τις αυστηρές προϋποθέσεις του άρθρου 19, παραγραφο 3, όπως κι αυτές των άρθρων 2, 5, 17, 18 και 26. Έτσι, για παράδειγμα, δεν θα ήταν επιτρεπτό αυτοί οι νόμοι να επιβάλλουν διακρίσεις υπέρ ή εναντίον μίας ή ορισμένων θρησκειών ή συστημάτων πίστεως, ή των υποστηρικτών τους έναντι άλλων, ή των πιστών τους έναντι των μη-πιστών. Ούτε θα ήταν επιτρεπτό τέτοιες απαγορεύσεις να χρησιμοποιούνται για να αποτραπεί ή για να τιμωρηθεί η επίκριση θρησκευτικών ηγετών ή ο σχολιασμός θρησκευτικού δόγματος και δογμάτων πίστης.» 4) Οι επίσημες ανακοινώσεις και -ειδικότερα- οι απόψεις στελεχών τού ΣΥΡΙΖΑ για τη σύλληψη και την καταδίκη του 27χρονου ήταν οι ακόλουθες. Δεν χρειάζεται να αναφέρω ότι συμφωνώ με τις απόψεις αυτές, τις οποίες ο ΣΥΡΙΖΑ πλέον είναι ηθικά υποχρεωμένος να εφαρμόσει στην πράξη. α) 25/09/2012 «Αποσπάσματα συνέντευξης Δημ. Παπαδημούλη στο ΒΗΜΑ FM Κίνδυνος για τη δημοκρατία η δίωξη απόψεων και όχι πράξεων Όσοι συγχέουν το σεβασμό στο θρησκευτικό συναίσθημα με τη σύλληψη του 27χρονου από τα Ψαχνά Ευβοίας είτε δεν είναι καλά πληροφορημένοι, είτε ψαρεύουν σκόπιμα στα θολά νερά. Το να συλλαμβάνεις έναν άνθρωπο με την κατηγορία της κακόβουλης βλασφημίας παραβιάζοντας μάλιστα και το απόρρητο, το οποίο αίρεται μόνο σε περίπτωση κακουργήματος, μας πάει πολύ πίσω, σε εποχές μεσαιωνικού σκοταδισμού που θυμίζουν Τεχεράνη και όχι Αθήνα. Είναι κίνδυνος για τη δημοκρατία και κακό σημάδι να ενεργοποιείται ο κρατικός μηχανισμός βάσει μιας αναχρονιστικής νομοθεσίας που πρέπει επειγόντως να αλλάξει. Σημασία έχει να βάλουμε ένα φραγμό όλοι, θρησκευόμενοι και μη, σε έναν κίνδυνο: τον κίνδυνο να πηγαίνει κάποιος φυλακή επειδή διατυπώνει την άποψή του, έστω και αιχμηρά, να διώκονται δηλαδή οι απόψεις του και όχι οι πράξεις του.» (βλ. http://www.syriza.gr/article/id/47426/Apospasmata-synenteykshs-Dhm.-Papadhmoylh-sto--BHMA-FM.html#.VRINOOFvrIW ) β) 16/01/2014 «Δήλωση Β. Κατριβάνου για την καταδίκη του "Γέροντα Παστίτσιου" Η σημερινή καταδίκη του 27χρονου διαχειριστή της ιστοσελίδας «Γέρων Παστίτσιος», Φίλιππου Λοΐζου, σε δεκάμηνη φυλάκιση με αναστολή για καθύβριση θρησκεύματος κατʼ εξακολούθηση πλήττει στην καρδιά της την ελευθερία της έκφρασης. Ταυτόχρονα, αποτελεί νίκη των πιο σκοταδιστικών και ακροδεξιών κύκλων που ζήτησαν, και τελικά πέτυχαν, τη λογοκρισία και την ποινική καταδίκη της σάτιρας και του λόγου. Ο «Παστίτσιος» δεν προσέβαλε το θρησκευτικό αίσθημα, ούτε τις αξίες του ανθρωπισμού και της ανεκτικότητας που πρεσβεύει η χριστιανική πίστη. Αντίθετα, η σάτιρά του έθιξε πρώτα τη νεοναζιστική (και παγανιστική) Χρυσή Αυγή, η οποία έφερε πρώτη το θέμα στη Βουλή, υποδυόμενη τη θεοσεβούμενη, στην πραγματικότητα για λόγους ψηφοθηρίας. Αντί η υπόθεση να τεθεί κατευθείαν στο αρχείο, οι διωκτικοί μηχανισμοί ανταποκρίθηκαν πρόθυμα στο αίτημα των κύκλων αυτών, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε περιπτώσεις όπου πράγματι απειλούνται έννομα αγαθά ή και ανθρώπινες ζωές, πλην όμως Αστυνομία και Δικαιοσύνη δεν δείχνουν παρόμοιο ζήλο. Η σημερινή καταδικαστική απόφαση αποτελεί ντροπή και για την ελευθερία και για τη δημοκρατία. Και, ταυτόχρονα, μια ευκαιρία για να ξανατεθεί επιτακτικά το ζήτημα της κατάργησης του αδικήματος της βλασφημίας και της καθύβρισης θρησκευμάτων. Πρόκειται για κραυγαλέο νομικό αναχρονισμό. Ο θεός, όπως επανειλημμένα έχουν τεκμηριώσει διαπρεπείς επιστήμονες, πιστοί και άπιστοι, δεν έχει ανάγκη από εισαγγελείς, τακτικούς ή αυτόκλητους. ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ» (βλ. http://www.syriza.gr/article/Dhlwsh-B.-Katribanoy-gia-thn-katadikh-toy-Geronta-Pastitsioy.html#.VRIMneFvrIW ) β) 17/01/2014 «ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΣΥΡΙΖΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΟΥ «ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΑΣΤΙΤΣΙΟΥ» ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΑΤΙΡΑ Το Τμήμα Δικαιωμάτων του ΣΥΡΙΖΑ εκφράζει την ανησυχία του για το πλήγμα που δέχτηκε το συνταγματικά κατοχυρωμένο αγαθό της ελευθερίας της έκφρασης ύστερα από την καταδίκη σε 10 μήνες φυλάκιση με αναστολή του Φίλιππου Λοϊζου, δημιουργού της σατιρικής φιγούρας του Γέροντα Παστίτσιου. Το δικαίωμα στην άσκηση ελεύθερης σάτιρας, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, αποτελεί ουσιώδες κεκτημένο του ευρωπαϊκού νομικού πολιτισμού. Η παραβίασή του θέτει σε κίνδυνο τις ατομικές και πολιτικές ελευθερίες.» (βλ. http://www.syriza.gr/article/ANAKOINWSH-TOY-TMHMATOS-DIKAIWMATWN-SYRIZA-SCHETIKA-ME-THN-KATADIKH-TOY-GERONTA-PASTITSIOY-KAI-THN-PARABIASH-TOY-DIKAIWMATOS-STHN-ELEYThERH-SATIRA.html#.VRIL5-FvrIW ) Βλ. ενδεικτικά και τα: «Σε τακτική δίκη ο διαχειριστής της σελίδας «Γέροντας Παστίτσιος»»: http://www.topontiki.gr/article/40619/se-taktiki-diki-o-diaheiristis-tis-selidas-gerontas-pastitsios και «Ελευθερώστε τον Παστίτσιο, λέει ο ΣΥΡΙΖΑ»: http://www.protothema.gr/politics/article/225250/eleytheroste-ton-pastitsio_-leei-o-syriza-/ 5) πιπλέον, τον Σεπτέμβριο του 2012, ξεκίνησε από τον χρήστη Eliza Goroya, με την υποστήριξη της Ένωσης Ουμανιστών/-τριών Ελλάδας (ΕΝΩ.ΟΥΜ.Ε), μια ηλεκτρονική εκστρατεία συλλογής υπογραφών/υποστηρικτών, με αίτημα την απελευθέρωση του τότε κρατούμενου «Γέροντα Παστίτσιου» αλλά και την κατάργηση των επίμαχων άρθρων, 198 και 199 του ΠΚ. Οι υπογραφές έχουν ανέλθει μέχρι σήμερα (25/3/2015) στις 10.971 υπογραφές. Βλ., το αίτημα εδώ: https://www.change.org/p/greek-parliament-free-geron-pastitsios-and-abolish-greek-anti-blasphemy-laws?utm_campaign=url_share_before_sign&utm_medium=url_share&utm_source=share_petition 6) Με αφορμή τη σύλληψη, δημοσιεύθηκαν Ανακοινώσεις και οργανώθηκαν ενέργειες συμπαράστασης από Μ.Κ.Ο., οι οποίες υπερασπίζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ελευθερία λόγου και θρησκείας όλων των πολιτών: α) από τη Διεθνή Αμνηστία, (βλ. http://www.amnesty.org.gr/blogger-pastitsios ), β) Από την Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και του Πολίτη, (βλ. http://www.hlhr.gr/index.php?MDL=pages&SiteID=223 ), η οποία οργάνωσε και σχετική εκδήλωση (βλ. http://www.hlhr.gr/index.php?MDL=pages&SiteID=859 ), και γ) από την Ένωση Αθέων, (βλ. http://union.atheia.gr/%CE%B4%CE%B5%CE%BB%CF%84%CE%AF%CE%BF-%CF%84%CF%8D%CF%80%CE%BF%CF%85-%CF%83%CF%8D%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CF%88%CE%B7-%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%AF%CF%84%CE%B7-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%B2%CE%BB%CE%B1%CF%83%CF%86/ και http://union.atheia.gr/%CE%B4%CE%B5%CE%BB%CF%84%CE%AF%CE%BF-%CF%84%CF%8D%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%B1%CE%AF%CF%84%CE%B7%CE%BC%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%AF%CE%B7%CF%83/ ). Είναι ευνόητο ότι η παρούσα συγκυρία είναι από τις πλέον κατάλληλες αλλά και πιο επιτακτικές για την κατάργηση των εν λόγω απαρχαιωμένων και μεσαιωνικών διατάξεων. Προς την κατεύθυνση αυτή, προσδοκώ ότι θα προβείτε άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες και διαβουλεύσεις κατά τη συζήτηση στη Βουλή των Ελλήνων ώστε να καταργηθούν τα επίμαχα και αναχρονιστικά, εν έτει 2015, άρθρα 198 & 199 του Ποινικού Κώδικα. Σας ευχαριστώ πολύ.