1. Στη διάταξη του άρθρου 464 προστίθεται εδάφιο δεύτερο ως εξής:
«Το ίδιο ισχύει σε εκκρεμείς ποινικές διαδικασίες για απιστία κατ’ άρθρο 390 παρ. 1 δεύτερο εδάφιο. Η προθεσμία των τεσσάρων μηνών αρχίζει από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου».
2. Στη διάταξη του άρθρου 465 προστίθεται εδάφιο δεύτερο ως εξής:
«Σε περίπτωση αρχικής ή επιγενόμενης συρροής χρηματικής ποινής του άρθρου 80 του ισχύοντος Ποινικού Κώδικα με χρηματική ποινή του άρθρου 57 του προϊσχύσαντος ΠΚ ή ειδικών ποινικών νόμων που εξακολουθούν να ισχύουν, αυτές εκτίονται αθροιστικά».
Ακόμη και διεθνείς επενδυτές ασχολήθηκαν με αυτή τη διάταξη. Προφανώς κάτι δεν πάει καλά εδώ… Ευθύνες για πολιτικά πρόσωπα βλέπω και πρέπει να αποδοθούν άμεσα…
Άρθρο 465
Με τις αλλαγές στα πλαίσια των ποινών με τον καινούριο ποινικό κώδικα (μειωμένες ποινές) παρατηρείται το φαινόμενο για ίδιες περιπτώσεις αδικημάτων όσοι έχουν καταδικαστεί με τον παλαιό ποινικό κώδικα να αναγκάζονται να εκτίσουν περισσότερα χρόνια σε σωφρονιστικά ιδρύματα σε σχέση με όσους καταδικάζονται με το νέο ποινικό κώδικα.
Παράδειγμα : Kάποιος που έχει καταδικαστεί με τον παλαιό κώδικα με το ανώτερο όριο πρόσκαιρης κάθειρξης δηλαδή τα 20 έτη, για να του χορηγηθεί υφ όρον απόλυση πρέπει να παραμείνει σε σωφρονιστικό κατάστημα χρόνο ίσο με το 1/3 της ποινής του (σχεδόν 7 έτη). Ενώ για το ίδιο αδίκημα με το νέο κώδικα κάποιος που έχει καταδικαστεί με το ανώτερο όριο πρόσκαιρης κάθειρξης δηλαδή τα 15 έτη πρέπει να παραμείνει χρόνο ίσο με τα 2/5 της ποινής του (6 έτη). Οι διαφορές αυτές είναι μεγαλύτερες (αναλογικά) όταν απομακρυνόμαστε (προς τα κάτω) από τα ανώτερα όρια ποινών.
Στα πλαίσια της αναλογικότητας και της ισότητας θα μπορούσε να προστεθεί στο άρθρο 465 η ανανέωση της ισχύς των «διατάξεων Παρασκευόπουλου» μαζί με όλες τις διατάξεις του προισχύσαντος ποινικού κώδικα για την υφ όρον απόλυση για πράξεις που τελέστηκαν ή δικάστηκαν πριν την εφαρμογή του νέου ποινικού κώδικα.
Το σχόλιο αφορά το άρθρο 463 ΠΚ ( μεταβατικές διατάξεις) δηλαδή για τους ειδικούς ποινικούς νόμου που δεν βλέπω να τροποποποιείται. Θα πρέπει να συμπληρωθεί τόσο ως προς την περίπτωση που προβλέπεται ποινή κάθειρξης ( 5-15 Κ) χωρίς άλλο ειδικότερο προσδιορισμό όσο και για την περίπτωση ου απειλείται ποινή κάθειρξης τουλάχιστον δέκα ετών.
Ούτε εξάμηνη παράταση, ούτε τρίμηνη παράταση, ούτε καμιά παράταση. Αυτή η διατύπωση πρέπει να εξαλειφθεί και να αφεθούν οι εισαγγελείς να κάνουν κανονικά το έργο τους. Η Νέα Δημοκρατία απείχε όταν ο ΣΥΡΙΖΑ άλλαζε τον ποινικό κώδικα, και τώρα φέρνει αυτό το έκτρωμα. Ποιον επιχειρούν να προστατεύσουν. Πρώην τραπεζίτη, πρώην κοσμηματοπώλη, πρώην φαρμακοβιομήχανο- λιπασματοβιομήχανο; Και με διαδικασίες εξπρές έως το τέλος Οκτωβρίου. Ο Ποινικός Κώδικας εργαλείο στα χέρια των αργυρώνητων.
Ναι αυτό:«Εκκρεμείς ποινικές διαδικασίες, που έχουν ανοίξει χωρίς την υποβολή εγκλήσεως με αντικείμενο πράξεις για την δίωξη των οποίων απαιτείται έγκληση στον παρόντα Κώδικα ενώ διώκονταν αυτεπαγγέλτως υπό το προϊσχύσαν δίκαιο, συνεχίζονται».
Αυτή η διατύπωση είναι μονόδρομος για να μη διασυρθεί η Χώρα, η Νέα Δημοκρατία και ο υπουργός Κώστας Τσιάρας, που πιστεύουμε ότι είναι σοβαρός άνθρωπος.
This bill is a shame for a state that wants to emerge as a modern European state. The cancellation of the prosecution of criminals involved in serious financial crimes shows that Greece has no legal certainty and no investor will put his money in the country. If the government finally votes on this provision, it will be stigmatized forever.
«Ορκίζομαι ενώπιον του Θεού να είμαι πιστός στην πατρίδα και το δημοκρατικό πολίτευμα, να υπακούω στο Σύνταγμα και στους νόμους που συμφωνούν με αυτό, να ακολουθώ τις παραδόσεις του δικηγορικού λειτουργήματος, να εκπληρώνω τα καθήκοντά μου έναντι των εντολέων μου ευσυνείδητα, να υπερασπίζομαι τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων των πολιτών και κατοίκων της χώρας και να αντιστέκομαι με κάθε μέσο εναντίον οποιουδήποτε επιχειρεί να καταλύσει το Σύνταγμα με τη βία.»
Οι δικηγόροι της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής προφανώς έχουν ξεχάσει ότι κάποτε δώσανε αυτό τον όρκο.
Αυτή η διάταξη είναι ντροπιαστική για ένα σύγχρονο δημοκρατικό κράτος.
Αφού κείμενα σαν τον ποινικό κώδικα ράβονται πλέον στα μέτρα του κάθε απατεώνα που είναι φορτωμένος με διώξεις και πλέον οι εισαγγελείς εξουδετερώνονται δεν υπάρχει πλέον τίποτε άλλο από το να οδηγηθούμε στο νόμο της ζούγκλας.
Ο χειρισμός της κακουργηματικής απιστίας τόσα από το ΣΥΡΙΖΑ όσο και τη Νέα Δημοκρατία αποτελεί πρόκληση για τους πολίτες.
Χαίρομαι με το σημερινό δημοσίευμα της εστίας που ζητάει τα πρακτικά της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής για τον Ποινικό Κώδικα, ώστε να ξέρουμε ποιοι εισηγούνται αυτά τα αίσχη.
Το συγκεκριμένο άρθρο του νέου Ποινικού Κώδικα ήταν εξαρχής προβληματικό. Δεδομένων των αντιδράσεων που υπήρξαν από τους δικαστές και τους εισαγγελείς θα συμφωνήσω πως η καλύτερη διατύπωση είναι αυτή που έχουν προτείνει και άλλοι στην διαβούλευση.
Το άρθρο 464 πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής:
«Εκκρεμείς ποινικές διαδικασίες, που έχουν ανοίξει χωρίς την υποβολή εγκλήσεως με αντικείμενο πράξεις για την δίωξη των οποίων απαιτείται έγκληση στον παρόντα Κώδικα ενώ διώκονταν αυτεπαγγέλτως υπό το προϊσχύσαν δίκαιο, συνεχίζονται».
Το άρθρο 464 πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής:
«Εκκρεμείς ποινικές διαδικασίες, που έχουν ανοίξει χωρίς την υποβολή εγκλήσεως με αντικείμενο πράξεις για την δίωξη των οποίων απαιτείται έγκληση στον παρόντα Κώδικα ενώ διώκονταν αυτεπαγγέλτως υπό το προϊσχύσαν δίκαιο, συνεχίζονται».
Είναι επικίνδυνο να καθίσταται ο ποινικός κώδικας «λάστιχο» και να αλλάζει αιφνιδιαστικά επηρεάζοντας ήδη ασκηθείσες διώξεις.
Οι μόνοι που ευνοούνται από αυτό είναι τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και τα μεγάλα δικηγορικά γραφεία που τους εκπροσωπούν.
Ας δούμε τι γίνεται σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες και πως οι εισαγγελίες κάνουν τη δουλειά τους.
Εκκρεμείς ποινικές διαδικασίες, που έχουν ανοίξει χωρίς την υποβολή εγκλήσεως ή μηνύσεως δεν θα πρέπει να τις αγγίξει ο νομοθέτης.
Η διάταξη αυτή είναι χυδαία και δείχνει πως θέλει να εξυπηρετήσει άτομα που ήδη αντιμετωπίζουν κακουργηματικές διώξεις για απιστία.
Η νέα κυβέρνηση δυστυχώς ξεκινάει τη θητεία της με τον αήθη τρόπο που ολοκλήρωσε τη θητεία της η προηγούμενη.
Το άρθρο 464 πρέπει να διατυπωθεί ως εξής:
«Εκκρεμείς ποινικές διαδικασίες, που έχουν ανοίξει χωρίς την υποβολή εγκλήσεως με αντικείμενο πράξεις για την δίωξη των οποίων απαιτείται έγκληση στον παρόντα Κώδικα ενώ διώκονταν αυτεπαγγέλτως υπό το προϊσχύσαν δίκαιο, συνεχίζονται».
1. Εκκρεμείς ποινικές διαδικασίες, που έχουν ανοίξει χωρίς την υποβολή εγκλήσεως ή μ η ν ύ σ ε ω ς με αντικείμενο πράξεις για την δίωξη των οποίων απαιτείται έγκληση στον παρόντα Κώδικα ενώ διώκονταν αυτεπαγγέλτως υπό το προϊσχύσαν δίκαιο, συνεχίζονται, εφόσον ο δικαιούμενος να υποβάλει έγκληση δηλώσει εντός έξι μηνών από την έναρξη της ισχύος του παρόντος ότι επιθυμεί την πρόοδό τους.
2. Εξαιρετικώς, η προθεσμία της εγκλήσεως για την ποινική δίωξη των αξιόποινων πράξεων που διώκονταν αυτεπαγγέλτως υπό το προϊσχύσαν δίκαιο και για τις οποίες ο παθών είχε λάβει γνώση για την πράξη που τελέστηκε και για το πρόσωπο που την τέλεσε ή για έναν από τους συμμετόχους της χωρίς να υποβάλει μήνυση έως την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος νόμου, εκτείνεται έως την 31.12.2019.
(Θεωρώ ότι με την προσθήκη της επεξηγήσεως «ή μηνύσεως» στην §1, αποφεύγονται ερμηνευτικές ασάφειες και δισημίες).
1. Εκκρεμείς ποινικές διαδικασίες, που έχουν ανοίξει χωρίς την υποβολή εγκλήσεως με αντικείμενο πράξεις για την δίωξη των οποίων απαιτείται έγκληση στον παρόντα Κώδικα ενώ διώκονταν αυτεπαγγέλτως υπό το προϊσχύσαν δίκαιο, συνεχίζονται, εφόσον ο δικαιούμενος να υποβάλει έγκληση δηλώσει εντός έξι μηνών από την έναρξη της ισχύος του παρόντος ότι επιθυμεί την πρόοδό τους.
2. Εξαιρετικώς, η προθεσμία της εγκλήσεως για την ποινική δίωξη των αξιόποινων πράξεων που διώκονταν αυτεπαγγέλτως υπό το προϊσχύσαν δίκαιο και για τις οποίες ο παθών είχε λάβει γνώση για την πράξη που τελέστηκε και για το πρόσωπο που την τέλεσε ή για έναν από τους συμμετόχους της χωρίς να υποβάλει μήνυση έως την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος νόμου, εκτείνεται έως την 31.12.2019.
{Η ανωτέρω διάταξη -2- προστατεύει όλους τους παθόντες που, μολονότι είχαν λάβει γνώση της εις βάρος του διάπραξης κάποιας εκ των πράξεων που αίφνης ετράπησαν από αυτεπαγγέλτως σε κατ’έγκληση διωκόμενες, δεν είχαν προλάβει για οποιονδήποτε λόγο να υποβάλουν μήνυση έως την 01.07.2019(λ.χ. γιατί συνέλεγαν στοιχεία, ή γιατί θεωρούσαν πως «έχουν χρόνο», εν όψει του αυτεπαγγέλτου-«απρόθεσμου» της μηνύσεως). Σε διαφορετική περίπτωση, σωρεία κακουργηματικών πράξεων που πλέον διώκονται κατ’έγκληση, θα μείνουν αδίκαστες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην απονομή του δικαίου..
Παραλλήλως, με την αύξηση από τέσσερις (4) σε έξι (6) μήνες της προθεσμίας της παραγράφου 1, καθίσταται ευχερέστερη η δίωξη των πράξεων στις οποίες η διάταξη αφορά, με δεδομένο ότι οι 2 πρώτοι μήνες (Ιούλιος-Αύγουστος) ήσαν μήνες θερινοί, ήτοι μειωμένης δραστηριότητος για τους ενδιαφερομένους να προβούν στην οικεία δήλωση και με ελλιπή, ακόμη, την ενημέρωσή τους επί των αλλαγών}.
Με τη διάταξη αυτή κακουργηματικές πράξεις που έχουν διωχθεί αυτεπάγγελτα και για τις οποίες δεν έχει υπάρξει μήνυση παύουν να ισχύσουν εάν έως τις 31 Οκτωβρίου 2019 δεν υποβληθεί η μήνυση.
Οδηγούμαστε σε μαζική απαλλαγή απατεώνων που είχαν διωχθεί αυτεπάγγελτα από τους εισαγγελείς. Το έργο των εισαγγελέων πάει στις καλένδες.
Ποια νομοπαρασκευαστική επιτροπή τα εισηγήθηκε αυτά;