1. Οι εγκεκριμένοι οργανισμοί ή φορείς για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης κατά των Ναρκωτικών καταρτίζουν προγράμματα για την πρόληψη της διάδοσης και της χρήσης των ναρκωτικών στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Δράσης και τα υποβάλλουν για έγκριση στον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Όμοια προγράμματα μπορεί να καταρτίζουν και η Εκκλησία της Ελλάδος, οι Ο.Τ.Α., οι συνδικαλιστικοί φορείς, καθώς και οποιοσδήποτε κρατικός ή ιδιωτικός μη κερδοσκοπικός φορέας. Τα προγράμματα αυτά υποβάλλονται για επεξεργασία στο Γνωμοδοτικό Συμβούλιο του άρθρου 51 και εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Προγράμματα πρόληψης, που αφορούν μονάδες αρμοδιότητας άλλων Υπουργείων, εφαρμόζονται με κοινή απόφαση του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού.
2. Με εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής Σχεδιασμού και Συντονισμού για την Αντιμετώπιση των Ναρκωτικών προς το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης παρέχονται οι γενικές κατευθύνσεις για τη σύνταξη των προγραμμάτων και προσδιορίζονται οι στόχοι, η λειτουργία και οι διαδικασίες εποπτείας και αξιολόγησης τους.
3. Η εφαρμογή προγραμμάτων για την πρόληψη της διάδοσης και χρήσης ναρκωτικών από οποιονδήποτε φορέα χωρίς την τήρηση της διαδικασίας που προβλέπεται στην παράγραφο 1 αποτελεί λόγο ανάκλησης της άδειας λειτουργίας του φορέα ή διάλυσης του σωματείου κατ’ άρθρο 105 του Α.Κ.
Άρθρο 61 Προγράμματα πρόληψης
- 59 ΣχόλιαΆρθρο 1 Ορισμός ναρκωτικών
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 2 Παραγωγή, κατοχή και διακίνηση ναρκωτικών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 3 Πρόδρομες ουσίεςΆρθρο 3 Πρόδρομες ουσίες
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 4 Έλεγχος και εποπτεία επί των ναρκωτικών
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 5 Επιτροπή Ναρκωτικών
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 6 Αμοιβή μελών και γραμματέα
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 7 Καθορισμός προϋποθέσεων διάθεσης σκευασμάτων και ιδιοσκευασμάτωνΆρθρο 7 Καθορισμός προϋποθέσεων διάθεσης σκευασμάτων και ιδιοσκευασμάτων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 8 Συνταγές χορήγησης ναρκωτικών και παραβάτες αυτών
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 9 Χορήγηση ναρκωτικών από φαρμακοποιούς
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 10 Προμήθεια ναρκωτικών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 11 Κατεργασία ναρκωτικών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 12 Φαρμακευτικά σκευάσματα οπίουΆρθρο 12 Φαρμακευτικά σκευάσματα οπίου
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 13 Πώληση ναρκωτικών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 14 Υποχρεώσεις φαρμακοποιώνΆρθρο 14 Υποχρεώσεις φαρμακοποιών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 15 Έλεγχος διάθεσης ναρκωτικών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 16 Καθορισμός τιμής ναρκωτικώνΆρθρο 16 Καθορισμός τιμής ναρκωτικών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 17 Τελωνειακή φύλαξη ναρκωτικώνΆρθρο 17 Τελωνειακή φύλαξη ναρκωτικών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 18 Εξαγωγή ναρκωτικών
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 19 Αποστολή ναρκωτικών διαμέσου της Ελλάδας και εισαγωγή τους με δέματα ή επιστολές
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 20 Διακίνηση ναρκωτικών
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 21 Προνομιούχες περιπτώσεις
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 22 Διακεκριμένες περιπτώσεις
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 23 Ιδιαίτερα διακεκριμένες περιπτώσεις
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 24 Πρόκληση και διαφήμιση
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 25 Οδήγηση μεταφορικών μέσων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 26 Ευθύνη και κυρώσεις νομικών προσώπων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 27 Ευνοϊκά μέτρα
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 28 Πράξεις ελεγκτικών οργάνωνΆρθρο 28 Πράξεις ελεγκτικών οργάνων
- 79 ΣχόλιαΆρθρο 29 Προμήθεια και κατοχή ναρκωτικών ουσιών για προσωπική χρήση
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 30 Μεταχείριση εξαρτημένων χρηστών από ναρκωτικές ουσίες
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 31 Ειδική μεταχείριση χρηστών ναρκωτικών ουσιών στην προδικασία
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 32 Έννομες συνέπειες της συμμετοχής σε θεραπευτικά προγράμματα εκτός καταστημάτων κράτησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 33 Έννομες συνέπειες της ολοκλήρωσης θεραπευτικού προγράμματος εκτός σωφρονιστικών καταστημάτων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 34 Εισαγωγή σε θεραπευτικό ή ειδικό κατάστημα κράτησης
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 35 Υφ’ όρον απόλυση
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 36 Απαγόρευση άσκησης επαγγέλματος
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 37 Περιορισμοί διαμονήςΆρθρο 37 Περιορισμοί διαμονής
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 38 Εκτέλεση μέτρου περιορισμού διαμονήςΆρθρο 38 Εκτέλεση μέτρου περιορισμού διαμονής
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 39 Ανήλικοι και νεαροί ενήλικες δράστες
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 40 Δήμευση
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 41 Κατάσχεση και Δήμευση ΝαρκωτικώνΆρθρο 41 Κατάσχεση και Δήμευση Ναρκωτικών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 42 ΠροανάκρισηΆρθρο 42 Προανάκριση
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 43 Προδικασία – Αρμοδιότητες
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 44 Εποπτεία προανάκρισης και προκαταρτικής εξέτασηςΆρθρο 44 Εποπτεία προανάκρισης και προκαταρτικής εξέτασης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 45 Διάθεση εσόδωνΆρθρο 45 Διάθεση εσόδων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 46 Μεταφορά πιστώσεωνΆρθρο 46 Μεταφορά πιστώσεων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 47 Διάθεση ναρκωτικών ουσιών για εκπαιδευτικούς σκοπούςΆρθρο 47 Διάθεση ναρκωτικών ουσιών για εκπαιδευτικούς σκοπούς
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 48 Διυπουργική Επιτροπή για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά των ΝαρκωτικώνΆρθρο 48 Διυπουργική Επιτροπή για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά των Ναρκωτικών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 49 Εθνικός Συντονιστής για την Αντιμετώπιση των Ναρκωτικών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 50 Εθνική Επιτροπή Σχεδιασμού και Συντονισμού για την Αντιμετώπιση των Ναρκωτικών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 51 Γνωμοδοτικό Συμβούλιο
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 52 Εγκεκριμένοι Οργανισμοί θεραπείας στο πλαίσιο του ποινικού συστήματος
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 53 Διοίκηση του Ο.ΚΑ.ΝΑ.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 54 Σκοπός του Ο.ΚΑ.ΝΑ.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 55 Πόροι του Ο.ΚΑ.ΝΑ.Άρθρο 55 Πόροι του Ο.ΚΑ.ΝΑ.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 56 Προσωπικό του Ο.ΚΑ.ΝΑ.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 57 Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕ.Θ.Ε.Α.)
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 58 Ειδικά προγράμματα απεξάρτησης στα Ψυχιατρικά Νοσοκομεία Αττικής και Θεσσαλονίκης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 59 Ανάπτυξη, εποπτεία και έλεγχος συμβουλευτικών σταθμών και θεραπευτικών κέντρων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 60 Κέντρα Απεξάρτησης Κρατουμένων
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 61 Προγράμματα πρόληψης
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
9 Σεπτεμβρίου 2011, 17:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
25 Σεπτεμβρίου 2011, 23:59
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
14 Σχόλια 294 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35461 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Η συνεργασία μου με Κέντρο Πρόληψης στο πλαίσιο ενός επιμορφωτικού σεμιναρίου για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατέδειξε δεδομένα ποιοτικής εργασίας: ξεκάθαροι στόχοι και πλαίσιο συνεργασίας,σαφές και δομομένο πρόγραμμα, συμμετοχή εκπαιδευτικών σε ώρες εκτός σχολικού προγράμματος και μάλιστα και Σαββατοκύριακο,συνέπεια και δέσμευση ως προς τη συμμετοχή τους,και μάλιστα χωρίς το σεμινάριο να προσφέρει επιδότηση.
Επιπλέον τα θέματα αφορούσαν τη διαπαιδαγώγηση των μαθητών και τη λειτουργία τάξης μέσω εναλλακτικών αλλά εγκεκριμένων εκπαιδευτικών υλικών και μεθόδων συντονισμού ομάδας.Διαδικασίες και πρακτικές που με τις παραπάνω προϋποθέσεις δεν συναντάμε συχνά και μάλιστα από φορείς θεσμοθετημένους για το συγκεκριμένο έργο όπως τα Κέντρα Πρόληψης κατά των Εξαρτησιογόνων Ουσιών. Ελπίζω η απουσία της αναφοράς τους στο παρόν άρθρο να μη σημαίνει ο,τιδήποτε αρνητικό για τις δομές αυτές.
Κυριες κ κυριοι!
Τα χρονια περνουν και τιποτα σχεδον δεν αλλαζει!Ζουμε στην σκια καταστασεων του παρελθωντος!Ειναι κριμα να ταλαιπωρειται ανυποπτο κοσμο η και κοσμο που συνηδιτα κανει αυτο που κανει(προσωπικη χρηση ναρκωτικων κ μη αλλων ουσιων) και η εμπορια και το μαυρο χρημα να κεινουνται ελευθερα!Επιτελους λειξτε το παραμυθι με την κανναβη!
Ανοιξτε τα ματια σας και τα αυτια σας ολος ο κοσμος και η επιστημη πανω απο ολα το φωναζει!
Ειναι η λιγοτερο εξαρτισιογονα και προκαλει λιγοτερο κακο περα τις πολλες αλλες ιδιοτητες που εχει σαν φυτο απο οποιαδιποτε αλλη ουσια ρεει ελευθερα στο κοσμο(νικοτινη,αλκοολ)
Στο προτεινόμενο Νομοσχέδιο, ενώ γίνεται αναφορά στο σημαντικό τομέα της πρόληψης της ουσιοεξάρτησης (Άρθρο 54 και 61), δεν αναφέρονται οι αρμόδιες δομές που έχουν αναπτυχθεί από το 1995, τα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας. Τα Κέντρα Πρόληψης ιδρύονται και λειτουργούν από τον ΟΚΑΝΑ, στο πλαίσιο της υλοποίησης μιας ενιαίας πολιτικής στον τομέα της πρόληψης της ουσιοεξάρτησης σε εθνικό επίπεδο, με τη συνεργασία και την ενεργό ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τοπικών φορέων, αναγνωρίζοντας τη συμβολή των τοπικών κοινωνιών στο έργο της πρόληψης και τη σημασία της ανάληψης κοινωνικής δράσης από την Τοπική Αυτοδιοίκηση προκειμένου να λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες και οι ιδιαιτερότητες της τοπικής κοινότητας. Δραστηριοποιούνται πάνω από μια 15ετία παρέχοντας υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και υλοποιώντας παρεμβάσεις πρόληψης και αγωγής υγείας στις τοπικές κοινότητες. Τα 71 Κέντρα Πρόληψης που λειτουργούν σήμερα καλύπτουν τις 13 περιφέρειες και τους 49 από τους 51 νομούς της χώρας. Τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για το έργο των Κέντρων Πρόληψης παρουσιάζονται στη σχετική έκδοση του ΕΚΤΕΠΝ (http://www.ektepn.gr/Documents/PDF/KP2009fiNaL.pdf).
Ακολούθως λοιπόν με τους Εγκεκριμένους Φορείς Θεραπείας που αναφέρονται, αναφορά θα πρέπει να γίνει και αντίστοιχα για την πρόληψη με τους Εγκεκριμένους Φορείς Πρόληψης, όπου θα περιλαμβάνονται τα 71 Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας, λαμβάνοντας υπόψη τον πρόσφατο Νόμο 3966/2011 σχετικά με τη λειτουργία των Κέντρων Πρόληψης.
Ως γενικό σχόλιο, το προτεινόμενο Νομοσχέδιο αποτελεί ένα σημαντικό βήμα ως προς την αναγνώριση και την κατοχύρωση του δικαιώματος των χρηστών για θεραπεία, ενώ αναμένεται να ανατρέψει την αντιμετώπιση των χρηστών αποκλειστικά μέσω του συστήματος δικαιοσύνης. Τα αντίστοιχα Κεφάλαια και Άρθρα αποτελούν και τα δυνατά σημεία του Νομοσχεδίου και πρότασή μας αποτελεί η αναδρομική ισχύς του Νομοσχεδίου ώστε να επανεξεταστούν όλοι οι φυλακισμένοι που έχουν καταδικαστεί για παραβάσεις του ν. Περί Ναρκωτικών. Ωστόσο, στα αδύνατα σημεία του Νομοσχεδίου περιλαμβάνεται το Κεφάλαιο ΣΤ΄ όπου επιχειρείται μια συνοπτική περιγραφή στους φορείς σχεδιασμού, συντονισμού και υλοποίησης της πολιτικής στον τομέα των ναρκωτικών.
Βλ. επίσης σχόλια ΕΚΤΕΠΝ στα Άρθρα 50 και 52.
Το «προλαμβάνειν», είναι μεν καλύτερο (και φθηνότερο) του «θεραπεύειν», είναι όμως, δυσκολότερο. Είναι δυσκολότερο γιατί απευθύνεται σε υγιείς και από υγιείς… γιατί, πρέπει να πάθεις για να μάθεις. Και αν μεν είσαι σοφός, δεν θα επαναλάβεις το λάθος σου (καθόσον «το δις εξαρματάνειν ουκ ανδρός σοφού»), αν όμως δεν είσαι σοφός, όπως εμείς, τότε, πόσες φορές πρέπει να κάνεις το ίδιο λάθος για να μάθεις;
Απάντηση: αμέτρητες!..
Γι αυτό, θα συμφωνήσω με τον «μπαρουτοκαπνισμένο» σχολιαστή, που μας καλεί (Κοινωνία και Πολιτεία) να εμπιστευθούμε τις δομές των «θαλασσοδαρμένων» Κέντρων Πρόληψης.
Θα ήθελα να προσθέσω το εξής αναφορικά με την συμβολή των Κέντρων Πρόληψης στο αντικείμενο της Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας.
Αφ’ ης στιγμής τα Κέντρα Πρόληψης, που δεν αναφέρονται ρητώς στο παρόν άρθρο ή σε οποιοδήποτε άλλο του Σ/Ν, συνιστούν αποκεντρωμένες δομές με έντονη δραστηριότητα ε ν τ ό ς του καθημερινού κοινωνικού γίγνεσθαι και όχι «από καθέδρας», οι οποίες κατά συνέπεια στελεχώνονται από προσωπικό πεπειραμένο και «μπαρουτοκαπνισμένο»:
Γιατί δεν συμπεριλαμβάνονται στους «εγκεκριμένους οργανισμούς ή φορείς για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης κατά των Ναρκωτικών» που θα «καταρτίζουν προγράμματα για την πρόληψη της διάδοσης και της χρήσης των ναρκωτικών»;
Χρόνιο αίτημα των εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης (συνεργασίας ΟΚΑΝΑ & Αυτοδιοίκησης) είναι η πιστοποίηση τόσο ημών όσο και των δομών μας, ως ελάχιστη αναγνώριση και από πλευράς ελληνικής Πολιτείας των αναγνωρισμένων από το ευρωπαϊκό EMCDDA υπηρεσιών μας.
Αλλά όχι μόνο αυτό δεν γίνεται, μα ενώ τόσα χρόνια καταρτίζουμε και υλοποιούμε προγράμματα Πρόληψης και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας, τώρα η αρμοδιότητα αυτή φαίνεται να μετακυλίεται στους «εγκεκριμένους οργανισμούς ή φορείς», στους οποίους δεν εντασσόμαστε…
Παρακαλώ, λάβετε υπ’ όψιν σας τι σημαίνει μια εξ αποστάσεως, συγκεντροποιημένη κατάρτιση προγραμμάτων πρόληψης ενός κοινωνικού προβλήματος τόσο σύνθετου και πολυπαραγοντικού, που μορφοποιείται διαφορετικά από κοινότητα σε κοινότητα, από την μια κοινωνική ομάδα (που υπάρχει σε μια περιοχή) στην άλλη (όπου δεν υπάρχει ή έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά) κοκ.
Τα Κέντρα Πρόληψης ως αποκεντρωμένες δομές έχουν και ως προς το παραπάνω ένα σοβαρό, πραγματικό πλεονέκτημα.
Περιμένουμε -καλύτερα: απαιτούμε μ’ ένα ακατανίκητο αίσθημα δικαίου- μια καλύτερη μεταχείριση των «θαλασσοδαρμένων» δομών μας από την ελληνική Πολιτεία. Ελπίζω αυτή να τροχοδρομηθεί με τρόπο ρητό από τον παρόντα νόμο.
Σ΄αυτές τις δύσκολες στιγμές που περνάμε όλοι και η κρίση μας χτυπά αλύπητα σε όλα τα επίπεδα (κοινωνικό, οικονομικό κ.α), γιατί το ελληνικό κράτος δεν αξιοποιεί στο μέγιστο βαθμό την εμπειρία και τις υπηρεσίες που προσφέρουν τα θεσμοθετημένα Κέντρα Πρόληψης της Εξάρτησης και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας, την ώρα μάλιστα που αυξάνεται καθημερινά το άγχος, το στρες, η απόγνωση και η ελληνική οικογένεια δοκιμάζεται τώρα περισσότερο από ποτέ;Τα Κέντρα Πρόληψης τα έχουν αγκαλιάσει θερμά οι τοπικές κοινωνίες όπου δραστηριοποιούνται και η ύπαρξη και ενίσχυσή τους κρίνεται τώρα περισσότερο επιτακτική από ποτέ. Οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, οι νέοι είναι οι αποδέκτες των υπηρεσιών των Κέντρων Πρόληψης όλα αυτά τα χρόνια. Για να αντιμετωπίσει κανείς τα κύματα χρειάζεται ισχυρούς και δυνατούς κυματοθραύστες, χρειάζεται ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, γεγονός για το οποίο εργάζονται όλα αυτά τα χρόνια το έμπειρο και εξειδεικευμένο επιστημονικό προσωπικό των Κέντρων Πρόληψης. Αξίζει ακόμη να τονιστεί ότι οι υπηρεσίες που προσφέρουν τα Κέντρα Πρόληψης είναι διεθνώς αναγνωρισμένες (έκθεση Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τα Ναρκωτικά και την Τοξικομανία EMCDDA)και στοιχίζουν μόλις 1€ ανά πολίτη.
Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα πανελλαδικό δίκτυο Κέντρων Πρόληψης το οποίο λειτουργεί τα τελευταία χρόνια (15-20 )με ιδιαίτερα εκπαιδευμένο προσωπικό, επιστημονική εποπτεία απο τον ΟΚΑΝΑ,τον οργανισμό που το ελληνικό κράτος έχει ορίσει υπεύθυνο για το σχεδιασμό και υλοποίηση Εθνικής Πολιτικής σχετικά με την πρόληψη (θεραπεία και επανένταξη) της χρήσης.Τα Κέντρα Πρόληψης όλα αυτά τα χρόνια εκπαιδεύουν το προσωπικό τους με στόχο την συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών τους και λειτουργούν με χρήματα των ελλήνων φορολογουμένων. Γιατί λοιπόν γιαυτά τα Κέντρα δεν γίνεται καμμιά αναφορά στο συγκεκριμένο άρθρο για την πρόληψη;Υπάρχουν πιο αρμόδιοι φορείς να σχεδιάζουν και να υλοποιούν προγράμματα πρόληψης;Ποιά είναι η πρόβλεψη για τη δουλειά που έγινε και συνεχίζει να γίνεται τόσα χρόνια;
ΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΧΟΥΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΜΕΝΑ ΣΤΕΛΕΧΗ, ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΖΟΥΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ????
Όπως όλοι γνωρίζουν, τα 74 Κέντρα Πρόληψης που λειτουργούν σε όλη την Ελλαδα για πάνω απο 10 χρόνια αποτελούν ένα αποκεντρωμένο δίκτυο υπηρεσιών πρώτης γραμμής με στόχο την ενίσχυση και έκπαίδευση του τοπικού πληθυσμού για την αποτροπή κάθε μορφής εξάρτησης και την προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας των πολιτών.
Ήδη με πρόσφατο νόμο (3966/24.5.20011, άρθρο 58 ,παρ.4)με τον οποίο προστέθηκε ακροτελεύτιο άρθρο 61 στον ισχύοντα Κώδικα Νόμων για τα Ναρκωτικά, τα Κέντρα Πρόληψης καθιερώθηκαν και νομοθετικά ως δομές που λειτορυγούν με την συμμετοχή των Δήμων και Περιφερειών όλης της χώρας καθώς και τοπικών φορέων και με την επιστημονική εποπτεία του ΟΚΑΝΑ. Παρά τα »κενά» που άφησε ο προαναφερόμενος νόμος(δεν είναι υποχρεωτική η συμμετοχή των Δήμων και των Περιφερειών, δεν ορίζεται ως πάγια και τακτική η ισόποση χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Εσωτρικών)και παρά τη συνεχή υποχρηματοδότηση τους(το Υπουργείο Εσωτρικών έχει κηρύξει »στάση πληρωμών» εδω και δύο χρόνια)τα Κέντρα Πρόληψης συνεχίζουν να προσφέρουν τις πρωτοπόρες υπηρεσίες τους οι οποίες έχουν αναγνωριστεί πανευρωπαϊκά ,μέσα απο τις ειδικές αναφορές στις ετήσιες εκθέσεις του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τα Ναρκωτικά και την Τοξικομανία (EMCDDA).
Στο παρόν άρθρο δεν περιλαμβάνεται καμία από τις προϊσχύουσες διατάξεις (ν.3966/αρθρο 58, παρ.4) που ρυθμίζαν την ίδρυση, λειτουργία, χρηματοδότηση, επιστημονική παρακολούθηση και εποπτεία των Κέντρων Πρόληψης καθώς και την διοικητική και λειτουργική τους σχέση με τον ΟΚΑΝΑ.
Αν προστεθεί και η απόφαση της(26.8.2011) του Υπουργείου Οικονομικών για περικοπή κατά 50% του προϋπολογισμού των Κέντρων Πρόληψης(που στην πράξη ήταν ήδη περικομμένος) , ένα μόνο εύλογο ερώτημα απορρέει: γιατί δεν συμπεριλαμβάνονται ,ούτε αναφέρονται τα Κέντρα Πρόληψης στον παρόντα Κώδικα , εφ΄όσον για τους σκοπούς που περιγράφονται στο παρόν άρθρο ,υπήρξε πριν απο τρεις μήνες σχετική νομοθετική διάταξη?
Το συγκεκριμένο άρθρο -αν ψηφιστεί ως έχει -έρχεται να βάλει και δια νόμου την ταφόπλακα στις μοναδικές ίσως δομές σε όλη τη χώρα οι οποίες καταθέτουν: εξαμηνιαίο οικονομικό απολογισμό για τη δαπάνη μέχρι και του τελευταίου ευρώ, εξαμηνιαίο επιστημονικό απολογισμό για κάθε εργατοώρα, και παρέχουν αναγνωρισμένα ποιοτικές υπηρεσίες ,οι οποίες κοστίζουν ετησίως 1€ ανα πολίτη.
Ποιος είναι ο ρόλος των Κέντρων Πρόληψης, δηλαδή των θεσμοθετημένων φορέων που μέχρι σήμερα είχαν την ευθύνη σχεδιασμού και εφαρμογής των προγραμμάτων πρόληψης.
Γιατί άραγε δίνεται μια δυνατότητα σε φορείς όπως οι ΟΤΑ ή η Εκκλησία ή οι συνδικαλιστικοί φορείς, οι οποίοι όμως δεν έχουν την τεχνογνωσία να υλοποιήσουν τέτοια προγράμματα και παραβλέπεται το γεγονός ότι μέχρι τώρα όλοι οι παραπάνω φορείς συνεργαζόταν με τα Κέντρα Πρόληψης γι’ αυτο το σκοπό?
Όπως γνωρίζετε, τα 72 Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας, που λειτουργούν σε όλη την Ελλάδα για πάνω από 10 χρόνια, αποτελούν ένα αποκεντρωμένο δίκτυο υπηρεσιών πρώτης γραμμής με στόχο την ενίσχυση και εκπαίδευση του τοπικού πληθυσμού για την αποτροπή κάθε μορφής εξάρτησης και την προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας των πολιτών.
Ήδη με τον πρόσφατο νόμο 3966/2011 (Α’ 118/24.5.2011) με τον οποίο προστέθηκε ακροτελεύτιο άρθρο 61 στον ισχύοντα Κώδικα Νόμων για τα Ναρκωτικά, τα Κέντρα Πρόληψης καθιερώθηκαν και νομοθετικά ως δομές που λειτουργούν με τη συμμετοχή των Δήμων και Περιφερειών όλης της χώρας καθώς και τοπικών φορέων και με την επιστημονική εποπτεία του ΟΚΑΝΑ. Μέσα από θεσμικές συνεργασίες με το Υπουργείο Παιδείας και το Υπουργείο Άμυνας και με την χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Εσωτερικών (μέσω των ΚΑΠ) τα Κέντρα Πρόληψης προσφέρουν πρωτοπόρες υπηρεσίες που έχουν αναγνωρισθεί πανευρωπαϊκά μέσα από τις ειδικές αναφορές στις ετήσιες εκθέσεις του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τα Ναρκωτικά και την Τοξικομανία (EMCDDA).
Το Σχέδιο Νόμου «Κώδικας Ναρκωτικών» που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση στις 09/09/2011 δεν περιλαμβάνει καμία από τις προϊσχύουσες διατάξεις που ρυθμίζουν την ίδρυση, λειτουργία, χρηματοδότηση, επιστημονική παρακολούθηση και εποπτεία των Κέντρων Πρόληψης καθώς και την διοικητική και λειτουργική τους σχέση με τον ΟΚΑΝΑ.
Αν το προς διαβούλευση Σχέδιο Νόμου παραμείνει ως έχει, τότε καταρχάς το πανελλαδικό δίκτυο των Κέντρων Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας δεν αναφέρεται σε κανένα άρθρο του – ενδεικτικά αναφέρουμε τα πλέον σχετικά με το αντικείμενο των Κέντρων Πρόληψης άρθρα 54, 59!
Το δε άρθρο 61, ως έχει στο παρόν Σχέδιο Νόμου, καταργεί την τροποποίηση του άρθρου 61 του Κώδικα Νόμων για τα Ναρκωτικά, που ψηφίστηκε προ τετραμήνου και έστω μερικώς (ως καθαρά ιδιωτικού δικαίου δομές) κατοχυρώνει τα Κέντρα Πρόληψης – σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις του τότε αρμόδιου Υφυπουργού Εσωτερικών, κου. Ντόλιου, εντός της Βουλής.
Κατόπιν των παραπάνω παρακαλούμε όπως το άρθρο 61 του ισχύοντος Κώδικα Νόμων για τα Ναρκωτικά, όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 58 του Νόμου 3966/2011, συμπεριληφθεί και παραμείνει σε ισχύ με την ψήφιση του Σχεδίου Νόμου «Κώδικας Ναρκωτικών». Περαιτέρω δε να αποτυπώνεται ρητά στο παρόν Σχέδιο Νόμου η πολιτική αναφορικά με την συνέχιση της λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης της χώρας και του ρόλου τους στην κοινωνία.
Τούτα όλα παρακαλούμε να λάβετε υπ’ όψιν συνεκτιμώντας και τις ρηξικέλευθες παρερμηνείες του Σχεδίου Νόμου εκ μέρους μερίδας των ΜΜΕ, που ήδη ακούμε να αναδιατυπώνονται από εφήβους και που ακόμη πιο επιτακτικά καθιστούν αναγκαία την λειτουργία προγραμμάτων Πρόληψης των Εξαρτήσεων για έγκυρη ενημέρωση και προαγωγή της υγείας της νεολαίας, μέσα από το δίκτυο των έμπειρων εργαζομένων των Κέντρων Πρόληψης.
Το Δ.Σ. του Σωματείου Εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης
Απαραίτητο στοιχείο της πρόληψης είναι η σωστή Αγωγή Υγείας από εξειδικευμένους επαγγελματίες υγείας. Επίσης, απαραίτητη είναι η δημιουργία εξειδικευμένων κέντρων συμβουλευτικής όπως στην Ολλανδία.
ΟΠΟΙΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΝΤΑΣ ΚΥΡΙΩΣ ΤΟΥ ΓΟΝΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΑ ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ
Επίσης είναι πλέον επιβεβλημένο, να ενταθούν στης πρόνοιες του νομού και ειδικές κατηγορίες ψυχαγωγικών ψηφιακών παιχνιδιών (MMO), καθώς και τυχερών παιγνίων καθότι είναι πιθανόν να οδηγήσουν σε παρόμοια με την χρήση ουσιών, αποτελέσματα.