Σε ανήλικους ή σε νεαρούς ενήλικες που τέλεσαν πράξεις προβλεπόμενες στον παρόντα Κώδικα εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 121 έως 133 του Π.Κ., εφόσον είναι ευμενέστερες για αυτούς.
Άρθρο 39 Ανήλικοι και νεαροί ενήλικες δράστες
- 59 ΣχόλιαΆρθρο 1 Ορισμός ναρκωτικών
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 2 Παραγωγή, κατοχή και διακίνηση ναρκωτικών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 3 Πρόδρομες ουσίεςΆρθρο 3 Πρόδρομες ουσίες
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 4 Έλεγχος και εποπτεία επί των ναρκωτικών
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 5 Επιτροπή Ναρκωτικών
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 6 Αμοιβή μελών και γραμματέα
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 7 Καθορισμός προϋποθέσεων διάθεσης σκευασμάτων και ιδιοσκευασμάτωνΆρθρο 7 Καθορισμός προϋποθέσεων διάθεσης σκευασμάτων και ιδιοσκευασμάτων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 8 Συνταγές χορήγησης ναρκωτικών και παραβάτες αυτών
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 9 Χορήγηση ναρκωτικών από φαρμακοποιούς
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 10 Προμήθεια ναρκωτικών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 11 Κατεργασία ναρκωτικών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 12 Φαρμακευτικά σκευάσματα οπίουΆρθρο 12 Φαρμακευτικά σκευάσματα οπίου
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 13 Πώληση ναρκωτικών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 14 Υποχρεώσεις φαρμακοποιώνΆρθρο 14 Υποχρεώσεις φαρμακοποιών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 15 Έλεγχος διάθεσης ναρκωτικών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 16 Καθορισμός τιμής ναρκωτικώνΆρθρο 16 Καθορισμός τιμής ναρκωτικών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 17 Τελωνειακή φύλαξη ναρκωτικώνΆρθρο 17 Τελωνειακή φύλαξη ναρκωτικών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 18 Εξαγωγή ναρκωτικών
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 19 Αποστολή ναρκωτικών διαμέσου της Ελλάδας και εισαγωγή τους με δέματα ή επιστολές
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 20 Διακίνηση ναρκωτικών
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 21 Προνομιούχες περιπτώσεις
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 22 Διακεκριμένες περιπτώσεις
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 23 Ιδιαίτερα διακεκριμένες περιπτώσεις
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 24 Πρόκληση και διαφήμιση
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 25 Οδήγηση μεταφορικών μέσων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 26 Ευθύνη και κυρώσεις νομικών προσώπων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 27 Ευνοϊκά μέτρα
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 28 Πράξεις ελεγκτικών οργάνωνΆρθρο 28 Πράξεις ελεγκτικών οργάνων
- 79 ΣχόλιαΆρθρο 29 Προμήθεια και κατοχή ναρκωτικών ουσιών για προσωπική χρήση
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 30 Μεταχείριση εξαρτημένων χρηστών από ναρκωτικές ουσίες
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 31 Ειδική μεταχείριση χρηστών ναρκωτικών ουσιών στην προδικασία
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 32 Έννομες συνέπειες της συμμετοχής σε θεραπευτικά προγράμματα εκτός καταστημάτων κράτησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 33 Έννομες συνέπειες της ολοκλήρωσης θεραπευτικού προγράμματος εκτός σωφρονιστικών καταστημάτων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 34 Εισαγωγή σε θεραπευτικό ή ειδικό κατάστημα κράτησης
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 35 Υφ’ όρον απόλυση
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 36 Απαγόρευση άσκησης επαγγέλματος
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 37 Περιορισμοί διαμονήςΆρθρο 37 Περιορισμοί διαμονής
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 38 Εκτέλεση μέτρου περιορισμού διαμονήςΆρθρο 38 Εκτέλεση μέτρου περιορισμού διαμονής
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 39 Ανήλικοι και νεαροί ενήλικες δράστες
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 40 Δήμευση
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 41 Κατάσχεση και Δήμευση ΝαρκωτικώνΆρθρο 41 Κατάσχεση και Δήμευση Ναρκωτικών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 42 ΠροανάκρισηΆρθρο 42 Προανάκριση
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 43 Προδικασία – Αρμοδιότητες
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 44 Εποπτεία προανάκρισης και προκαταρτικής εξέτασηςΆρθρο 44 Εποπτεία προανάκρισης και προκαταρτικής εξέτασης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 45 Διάθεση εσόδωνΆρθρο 45 Διάθεση εσόδων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 46 Μεταφορά πιστώσεωνΆρθρο 46 Μεταφορά πιστώσεων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 47 Διάθεση ναρκωτικών ουσιών για εκπαιδευτικούς σκοπούςΆρθρο 47 Διάθεση ναρκωτικών ουσιών για εκπαιδευτικούς σκοπούς
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 48 Διυπουργική Επιτροπή για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά των ΝαρκωτικώνΆρθρο 48 Διυπουργική Επιτροπή για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά των Ναρκωτικών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 49 Εθνικός Συντονιστής για την Αντιμετώπιση των Ναρκωτικών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 50 Εθνική Επιτροπή Σχεδιασμού και Συντονισμού για την Αντιμετώπιση των Ναρκωτικών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 51 Γνωμοδοτικό Συμβούλιο
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 52 Εγκεκριμένοι Οργανισμοί θεραπείας στο πλαίσιο του ποινικού συστήματος
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 53 Διοίκηση του Ο.ΚΑ.ΝΑ.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 54 Σκοπός του Ο.ΚΑ.ΝΑ.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 55 Πόροι του Ο.ΚΑ.ΝΑ.Άρθρο 55 Πόροι του Ο.ΚΑ.ΝΑ.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 56 Προσωπικό του Ο.ΚΑ.ΝΑ.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 57 Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕ.Θ.Ε.Α.)
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 58 Ειδικά προγράμματα απεξάρτησης στα Ψυχιατρικά Νοσοκομεία Αττικής και Θεσσαλονίκης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 59 Ανάπτυξη, εποπτεία και έλεγχος συμβουλευτικών σταθμών και θεραπευτικών κέντρων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 60 Κέντρα Απεξάρτησης Κρατουμένων
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 61 Προγράμματα πρόληψης
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
9 Σεπτεμβρίου 2011, 17:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
25 Σεπτεμβρίου 2011, 23:59
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
5 Σχόλια 294 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35461 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Σε σχέση με τα σχόλια που έχουν αναρτηθεί στο σημείο αυτό, η Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων Πειραιά έρχεται να προσθέσει τη θετική εμπειρία της από τη στενή συνεργασία με θεραπευτικά προγράμματα απεξάρτησης για έφηβους και μετέφηβους χρήστες που λειτουργούν σε Πειραιά και Αθήνα.
Επισημαίνουμε ότι οι ανήλικοι χρήστες μένουν απροστάτευτοι και ουσιαστικά εκτίθενται σε σοβαρό κίνδυνο, εάν δεν παραπεμφθούν κυρίως από την Υπηρεσία μας έγκαιρα σε θεραπευτικά προγράμματα. Συνεργαζόμενοι με τις οικογένειες των ανηλίκων εισπράττουμε την αγωνία τους, την απόγνωσή τους και το αίτημα για άμεση βοήθεια.
Αυξανόμενη τα τελευταία έτη η χρήση ναρκωτικών ουσιών από εφήβους, όπως προκύπτει και από τα στατιστικά στοιχεία που τηρεί η Υπηρεσία, καταδεικνύει την αναγκαιότητα έγκαιρης παρέμβασης των Επιμελητών Ανηλίκων, γεγονός που συνηγορεί στο επιχείρημα για εξαίρεση των ανηλίκων από την ψήφιση του Σχεδίου Νόμου για την αποποινικοποίηση των ναρκωτικών, όπως αναφέρεται και στην ανακοίνωση της Προέδρου του Δ.Σ. της Ε.Π.Α.Α.
Από την έρευνα ESPAD, που πραγματοποίησε το ΕΠΙΨΥ το 2007 στο μαθητικό πληθυσμό, φαίνεται ότι η χρήση παράνομων ουσιών αυξήθηκε σημαντικά από τη δεκαετία του ’80, και μάλιστα διπλασιάστηκε στα αγόρια, όπου σημαντική αύξηση παρατηρείται μεταξύ 2003 και 2007. Παράλληλα αυξάνεται το ποσοστό των μαθητών που υποτιμούν τους κινδύνους από τη χρήση ναρκωτικών, ιδιαίτερα της κάνναβης και της Έκστασης (ecstasy).
Συνεπώς χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και όχι επιπόλαιοι πειραματισμοί με αποποινικοποίηση και έλλειψη ελέγχου.
Αλέξανδρος Ι. Νομικός
Ιατρός-Παθολογοανατόμος
Δρ. Πανεπιστημίου Αθηνών
O Σύνδεσμος Επιμελητών Ανηλίκων Δικαστηρίων Ανηλίκων (ΣΕΔΑ) συντάσσεται με τις θέσεις της Αντεισαγγελέως Εφετών Ειρήνης Πανταζή-Μελίστα.
Ο ΣΕΔΑ θεωρεί καταλυτική τη συνεργασία των ανήλικων χρηστών με τους Επιμελητές Ανηλίκων, οι οποίοι κινητοποιούν και παραπέμπουν τους ανήλικους χρήστες και τις οικογένειές τους προς θεραπευτικά προγράμματα απεξάρτησης, ενόψει του Δικαστηρίου ή κατόπιν αυτού κατά την παρακολούθηση των αναμορφωτικών/θεραπευτικών μέτρων.
Η αποποινικοποίηση της χρήσης των ουσιών θα αποκλείσει τη συνεργασία των ανήλικων χρηστών με τις Υπηρεσίες Επιμελητών Ανηλίκων. Ουσιαστικά θα αφήσει τους ανήλικους χρήστες και τις οικογένειές τους σε δυσπραγία και πιθανότατα θα τους ωθήσει σε παραίτηση από προσπάθειες απεξάρτησης, εγκλωβισμένους και εκτεθειμένους σε μεγαλύτερο κίνδυνο υγείας και περιθωριοποίησης.
Επομένως για την προστασία των ανηλίκων, προτείνουμε την εξαίρεσή τους από το σχέδιο Νόμου για την αποποινικοποίηση των ουσιών.
Σύνδεσμος Επιμελητών Ανηλίκων Δικαστηρίων Ανηλίκων (ΣΕΔΑ)
sedaepimelites@hotmail.com
Η Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων Αθήνας με βάση την πολυετή εμπειρία της στην αντιμετώπιση ανηλίκων παραβατών και ειδικότερα ανηλίκων χρηστών ναρκωτικών ουσιών, υιοθετεί τον προβληματισμό και τις θέσεις που εκφράζονται στο παραπάνω κείμενο της Προέδρου του ΔΣ της ΕΠΑ Αθήνας. Εκτιμά, ότι η μη εξαίρεση των ανηλίκων χρηστών από τις ρυθμίσεις του υπό ψήφιση νόμου θα οδηγήσει στην εξάπλωση του φαινομένου της χρήσης ναρκωτικών ουσιών στους ανηλίκους και στην αύξηση της νεανικής παραβατικότητας, με τις ανάλογες επιβαρυντικές επιπτώσεις για τους ίδιους, τις οικογένειες τους και γενικότερα το κοινωνικό σύνολο. Με δεδομένες τις ελλείψεις στον τομέα της πρόληψης στο κοινωνικοπρονοιακό σύστημα της χώρας, η εμπλοκή των ανηλίκων με το σύστημα της δικαιοσύνης υπήρξε προστατευτικός παράγοντας για χρήστες ουσιών, καθώς η Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων αποτελεί πολύ συχνά τον πρώτο σταθμό ανίχνευσης προβλημάτων χρήσης και παραπέμπει σε αρμόδιες υπηρεσίες.
Από τα στατιστικά στοιχεία των τελευταίων δυο ετών (δικαστικό έτος 2008-2009 και 2009-2010) προκύπτει ότι εισήχθησαν σε δίκη 406 συνολικά ανήλικοι, με την κατηγορία ότι τέλεσαν παράβαση του Κώδικα Νόμων περί Ναρκωτικών μόνη της ή και μαζί με άλλη αξιόποινη πράξη. Από αυτούς συνολικά 300 κατηγορούμενοι εισήχθησαν για προμήθεια και κατοχή προς ιδίαν χρήση μόνη ή μαζί με άλλη αξιόποινη πράξη, ενώ οι υπόλοιποι 106 εισήχθησαν για αγορά, κατοχή και πώληση, μόνη ή μαζί με άλλη αξιόποινη πράξη.
Οι ανήλικοι και οι οικογένειές τους έλαβαν και αξιοποίησαν υποστηρικτικές ψυχοκοινωνικές υπηρεσίες και συμβουλευτική από την Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων και συνεργαζόμενους φορείς τόσο προδικαστηριακά όσο και μετά την έκδοση της απόφασης.
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΗΣ Ε.Π.Α.Α.σχετικά με το σχέδιο Νόμου
‘’ΚΩΔΙΚΑΣ ΝΟΜΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ’’
Το Δ.Σ. της Ε.Π.Α.Α. επισημαίνει τον κίνδυνο που θα δημιουργήσει ως προς την προστασία του ανήλικου χρήστη ναρκωτικών ουσιών τυχόν αποποινικοποίηση της χρήσης.
Ο ανήλικος λόγω ανωριμότητας δεν δύναται να αυτοδιατίθεται. Οι γονείς του που είναι επιφορτισμένοι με την επιμέλειά του στις περισσότερες περιπτώσεις ανηλίκων χρηστών αδυνατούν να την ασκήσουν είτε από αδιαφορία ή μη αντίληψη της κρισιμότητας της κατάστασης του ανήλικου χρήστη λόγω χαμηλού νοητικού και κοινωνικοοικονομικού επιπέδου τους , είτε γιατί οι ίδιοι είναι χρήστες, είτε εκ λόγων συνασθηματικών που τους ωθούν στο να την συγκαλύπτουν υποβαθμίζοντάς τη, ενώ όσοι γονείς θελήσουν να επέμβουν στον ανήλικο χρήστη συμβουλευτικά ή προωθώντας τον σε πρόγραμμα θεραπείας αντιμετωπίζουν την άρνησή του, μη δυνάμενοι να επιβληθούν σε αυτόν, αλλά και γιατί πολλές φορές τυγχάνουν της άρνησης των δομών παρέμβασης.
Η αποποινικοποίηση της χρήσης ναρκωτικών ουσιών προυποθέτει αφενός μεν την καλλιέργεια κοινωνικής συνείδησης ως προς το φαινόμενο των ναρκωτικών ουσιών και ευαισθητοποίησης της κοινότητας ως προς την ανάγκη αντιμετώπισής του, αφετέρου δε την ικανοποιητική ύπαρξη και λειτουργία ενός έτοιμου κοινωνικού συστήματος πρόνοιας εφοδιασμένου με δομές επαρκώς και καταλλήλως στελεχωμένες καθώς και εξειδικευμένα άτομα σε θέματα αντιμετώπισης όχι μόνο των ανηλίκων χρηστών αλλά και στο πρόβλημα της ανήλικης θυματοποίησης και παραβατικότητας με το οποίο άμεσα σχετίζεται η χρήση ουσιών, που δυστυχώς στη χώρα μας είναι ελλιπές ως ανύπαρκτο και το οποίο σύστημα λόγω της υπάρχουσας οικονομικής κρίσης δεν προβλέπεται να λειτουργήσει προστατευτικά για τον ανήλικο χρήστη ουσιών. Το ήδη υπάρχον προνοιακό σύστημα από μόνο του δεν διαθέτει ενδεδειγμένους μηχανισμούς προσέγγισης και επιβολής του στον ανήλικο και επιλαμβάνεται αυτού κατόπιν επεμβάσεως του δικαστικού συστήματος και με την συνεργασία του.
Συχνότατα γονείς ανήλικων χρηστών ουσιών προστρέχουν στον Εισαγγελέα Ανηλίκων, αδύναμοι οι ίδιοι να επιβληθούν σε αυτούς, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις στερητικών συνδρόμων που τους καθιστούν ιδιαίτερα επικίνδυνους για τον εαυτό τους την οικογένειά τους και την Κοινωνία και ζητούν τη συνδρομή του. Ο Εισαγγελέας στις περιπτώσεις αυτές, μη υπάρχοντος κλειστού προγράμματος αντιμετώπισης των ανήλικων χρηστών, παραπέμπει αυτούς σε ψυχιατρικό κατάστημα προς διαπίστωση τυχόν ψυχιατρικής επικινδυνότητάς τους και θεραπεία. Ωστόσο οι ανήλικοι σπάνια εγκλείονται σε ψυχιατρικό κατάστημα και σχεδόν αυθημερόν εξέρχονται με συνταγές θεραπείας που τους χορηγούνται από τον ψυχίατρο, τις οποίες ωστόσο αυτοί δεν τηρούν και εξακολουθούν την χρήση ουσιών, παρά τις συστάσεις των γονέων τους.
Συνηθίζεται ακόμη από τους γονείς να καθίστανται οι ίδιοι κατήγοροι των παιδιών τους προκειμένου να επιτύχουν να σχηματισθεί δικογραφία σε βάρος τους ούτως ώστε με την επέμβαση του δικαστικού συστήματος να ‘’σωθούν’’ από τα ναρκωτικά δηλώνοντας ακόμη στο δικαστήριο και την επιθυμία εγκλεισμού τους σε σωφρονιστικό κατάστημα, ώστε να εξασφαλισθεί η για ένα μεγάλο διάστημα αποχή τους από τη χρήση και η μέσω προγράμμάτων αποθεραπεία τους.
Η δικαστηριακή πρακτική καταδεικνύει ότι η επέμβαση του δικαστικού συστήματος υπήρξε στις πλείστες των περιπτώσεων ευεργετική για τους ανήλικους χρήστες ουσιών, καθόσον αυτοί υπό το ενδεχόμενο άσκησης σε βάρος τους ποινικής δίωξης ή επιβολής ποινής που αντιμετώπιζαν με τη συντονισμένη δράση Εισαγγελέα, Δικαστή Ανηλίκων και ιδίως Επιμελητών της Υπηρεσίας Επιμελητών Ανηλίκων παραπέμποντο και συμμετείχαν , με μέριμνα και υπό την παρακολούθηση των τελευταίων, οι οποίοι παράλληλα ασκούσαν παιδαγωγικό προς αυτούς έργο, σε συμβουλευτικό ή θεραπευτικό πρόγραμμα μετά από εκτίμηση των αναγκών τους.
Υπό καθεστώς αποποινικοποίησης της χρήσης ναρκωτικών ουσιών αποκλείεται πλέον η επέμβαση του δικαστικού συστήματος και η εκ μέρους των επιμελητών ανηλίκων εκτέλεση του παιδαγωγικού προς τους ανήλικους χρήστες έργου τους και είναι βέβαιο ότι το προνοιακό σύστημα από μόνο του καθίσταται ανίσχυρο και πλήρως αναποτελεσματικό για την αντιμετώπιση των ανηλίκων χρηστών οι οποίοι θα αρνούνται τη συνεργασία με αυτό εκ του ασφαλούς.
Η Πολιτεία είναι αναγκαίο να ευαισθητοποιηθεί ως προς το σοβαρό θέμα της ανεπάρκειας του προνοιακού συστήματος και λαμβάνοντας υπόψη και την διαρκώς αυξανόμενη χρήση ναρκωτικών ουσιών από ανηλίκους να μην αποκλείσει, σε περίπτωση αποποινικοποίησης, της χρήσης ναρκωτικών ουσιών και ως προς τους ανηλίκους την επέμβαση του δικαστικού συστήματος στους ανήλικους χρήστες, θεσπίζοντας νομοθετικές διατάξεις οι οποίες θα προβλέπουν την προληπτική υπό τον Εισαγγελέα ή τον Δικαστή Ανηλίκων επέμβαση προς όφελός τους.
Η Πρόεδρος του Δ.Σ.της Ε.Π.Α.Α.
ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΝΤΑΖΗ ΜΕΛΙΣΤΑ
ΑΝΤΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ ΕΦΕΤΩΝ