Άρθρο 3 Ποινικά αδικήματα

1.         Η απόρριψη ρυπογόνων ουσιών από πλοίο σε οποιαδήποτε από τις περιοχές της παραγράφου 1 του άρθρου 2, από την οποία προκαλείται υποβάθμιση της ποιότητας του θαλάσσιου ύδατος τιμωρείται:

α) με κάθειρξη μέχρι δέκα ετών και χρηματική ποινή από τρεις χιλιάδες (3.000) έως τριακόσιες χιλιάδες (300.000) ευρώ αν, εξαιτίας της σοβαρότητας της υποβάθμισης, δημιουργείται κίνδυνος θανάτου ή βαριάς σωματικής βλάβης ή ευρεία οικολογική διατάραξη ή καταστροφή.

β) με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους και χρηματική ποινή από χίλια πεντακόσια (1.500) έως πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ στις υπόλοιπες περιπτώσεις.

2.         Όποιος από αμέλεια έγινε υπαίτιος:

α)  της πράξης της περίπτωσης α΄ της προηγούμενης παραγράφου, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών και χρηματική ποινή από χίλια (1.000) έως δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ.

β) της πράξης της περίπτωσης β΄ της προηγούμενης παραγράφου, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών και χρηματική ποινή από διακόσια (200) έως τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ.

3.         Επαναλαμβανόμενες μικρής σημασίας απορρίψεις, οι οποίες, όχι μεμονωμένα, αλλά σε συνδυασμό μεταξύ τους και ενόψει της τοπικής και χρονικής ενότητας, επιφέρουν υποβάθμιση της ποιότητας του θαλάσσιου ύδατος, τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι μηνών και χρηματική ποινή από χίλια (1.000) έως δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ.

4.         Όποιος από αμέλεια έγινε υπαίτιος της πράξης της προηγούμενης παραγράφου, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών μηνών και χρηματική ποινή από διακόσια (200) έως τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ.

5.         Όποιος με οποιονδήποτε τρόπο συμβάλλει, χωρίς να μπορεί να χαρακτηριστεί ως συμμέτοχος, στην τέλεση των εγκλημάτων των παραγράφων 1 και 3 του άρθρου αυτού, τιμωρείται με τις αντίστοιχες ποινές, μειωμένες κατά το άρθρο 83 του Ποινικού Κώδικα.

6.         Αν ο δράστης των παραβάσεων των προηγούμενων παραγράφων περιορίσει ο ίδιος ουσιωδώς ή συντελέσει, με έγκαιρη αναγγελία προς την αρχή, στην ουσιώδη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων της ρύπανσης ή της υποβάθμισης της ποιότητας του θαλάσσιου ύδατος, που προκάλεσε η ενέργεια ή η παράλειψή του, το δικαστήριο μπορεί να του επιβάλει ποινή μειωμένη, σύμφωνα με το άρθρο 83 του Ποινικού Κώδικα ή να τον απαλλάξει από κάθε ποινή.

7.         Οι διατάξεις των παραγράφων 2 και 4 δεν εφαρμόζονται σε περίπτωση ελαφράς ασυνείδητης αμέλειας.

  • 24 Σεπτεμβρίου 2011, 21:31 | Γιωργος Χ.

    ΤΟ ΘΕΜΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΟΥΤΕ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΩΝ ΧΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ ΑΛΛΑ Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΙΑΣ ΝΕΑΣ SOLAS ΚΑΙ MARPOL ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΩΜΑΤΟΣ ΣΕ ΛΙΜΕΝΙΚΟ Η΄ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ ΦΟΡΕΑ ΑΠΑΡΤΙΖΟΜΕΝΟ ΑΠΟ ΝΑΥΤΙΚΟΥΣ, ΝΑΥΠΗΓΟΥΣ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΩΣ ΑΤΟΜΩΝ ΠΟΥ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟ ΧΩΡΟ.
    ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΠΩΣ ΚΑΝΕΙΣ BYPASS ΣΤΟ OVERBOARD,ΠΩΣ ΞΕΓΕΛΑΣ ΤΟΥΣ ΑΙΣΘΗΤΗΡΕΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΟΥΝ ΛΙΓΟΤΕΡΑ PPM,ΠΩΣ ΝΑ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΙΣ ΠΟΣΗ ΣΤΑΧΤΗ ΑΠΟ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ,ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΟΦΕΙΛΕΙΣ ΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΒΑΣΗ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ,ΠΩΣ ΝΑ ΠΕΤΑΣ ΤΙΣ ΣΕΝΤΙΝΕΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΟΛΛΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΧΩΡΟ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΑΠΟΤΡΑΠΕΙ Η ΑΝΕΞΕΛΕΚΤΗ ΚΑΙ ΑΚΑΤΑΠΑΥΣΤΗ ΔΙΨΑ ΓΙΑ ΧΡΗΜΑ ΤΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΣΕ ΑΝΑΓΚΑΖΟΥΝ ΝΑ ΜΗΝ ΤΗΡΕΙΣ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ,ΑΝΑΠΑΥΣΗΣ ΚΑΙ ΩΡΑΡΙΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΕ ΠΛΟΙΑ ΑΠΕΙΛΩΝΤΑΣ ΣΕ ΩΣΤΟΣΟ ΝΑ ΤΗΡΕΙΣ ΨΕΥΤΙΚΑ ΧΑΡΤΙΑ ΜΕ ΦΟΒΟ ΤΗΝ ΑΠΟΛΥΣΗ ΚΑΙ ΜΑΥΡΙΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟ ΧΩΡΟ ΜΕ ΑΠΩΤΕΡΟ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΓΡΗΓΟΡΑ ΓΙΑΤΙ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΧΡΗΜΑ.
    ΜΕ ΜΟΝΟ ΣΚΟΠΟ ΤΟ ΚΕΡΔΟΣ,ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΗ ΕΞΟΥΘΕΝΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ,ΤΗΝ ΟΛΟΕΝΑ ΚΑΙ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ ΕΠΑΝΔΡΩΣΗ ΑΤΟΜΩΝ ΣΕ ΠΛΟΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΛΟΕΝΑ ΚΑΙ ΓΡΗΓΟΡΟΤΕΡΗ ΦΟΡΤΩΕΚΦΟΡΤΩΣΗ(CONTAINERS ΑΛΛΑ ΠΛΕΟΝ ΚΑΙ CAPE SIZE BULKS KAI VLCC) ΤΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΛΟΕΝΑ ΚΑΙ ΘΑ ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΙ.
    ΟΣΟ ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΙΣ ΑΠΟΖΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΕΧΟΥΝ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΚΛΙΘΟΥΝ ΚΑΙ ΘΑ ΑΠΟΔΩΣΟΥΝ ΤΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟ ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΙΒΛΗΘΕΙ ΚΑΙ ΑΠΛΩΣ ΘΑ ΤΟΥΣ ΑΝΕΒΑΣΟΥΝ ΤΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΡΑ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΧΡΟΝΟ.
    ΑΣ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΟΤΙ ΑΝ ΚΑΙ Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΠΕΡΝΑΕΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΝΑΥΛΑ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΕΥΡΩ.
    ΜΕ ΣΥΓΧΩΡΕΙΤΕ ΑΝ ΣΑΣ ΚΟΥΡΑΣΑ ΑΠΛΩΣ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΠΡΩΤΙΣΤΩΣ ΝΑ ΛΗΦΘΟΥΝ ΜΕΤΡΑ ΠΟΥ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΝ ΤΟ ΝΑΥΤΙΚΟ ΩΣΤΕ ΝΑ ΑΠΟΦΥΓΕΙ ΤΟ ΑΤΥΧΗΜΑ ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΙΦΕΡΕΙ ΤΗ ΜΟΛΥΝΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΟΥΜΕ ΣΕ ΠΟΙΝΙΚΑ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ
    ΓΙΩΡΓΟΣ Χ.

  • 23 Σεπτεμβρίου 2011, 19:18 | NORD

    Τά πρόστιμα είναι γελοία. θά έπρεπε νά είναι εκατονταπλάσια σέ τέτοιες (βαρειάς) περιπτώσεις ρύπανσης.

  • 22 Σεπτεμβρίου 2011, 21:32 | ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ Κ.

    ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΟΙ ΠΟΙΝΕΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΑ ΑΥΣΤΗΡΕΣ, ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΤΡΕΨΕΙ ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΕΝΑ ΦΟΡΤΗΓΟ ΠΛΟΙΟ ,ΝΑ ΠΡΟΣΑΡΑΞΕΙ ΑΝΟΙΧΤΑ ΤΟΥ ΚΟΛΠΟΥ ΤΗΣ ΠΑΡΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΚΟΡΩΝΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ, ΚΑΙ ΝΑ ΕΝΕΡΓΗΣΕΙ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟ, ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΑΡΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΦΟΡΤΙΟ.
    ΣΕ ΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΟΤΑΝ ΑΥΤΟ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΝΤΙΛΗΠΤΟ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΛΟΥΟΜΕΝΟΥΣ
    ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΠΟΥΝ ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ, ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΥΣΦΗΜΙΖΟΥΝ ΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΑΚΟΛΟΥΘΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ.ΟΤΑΝ ΛΟΙΠΟΝ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΜΕΣΟΠΕΛΑΓΑ ΣΥΝ ΤΗΝ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ, Η ΤΟΥ ΛΑΔΩΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΗ ΕΠΙΒΟΛΗ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΡΟΤΕΡΑ, ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΗΣ ΕΝΛΙΜΕΝΝΙΣΗΣ ΤΟΥ ΓΙΑ ΝΟΜΙΜΟ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟ,ΠΕΡΙΣΕΥΕΙ Η ΟΠΟΙΑ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΚΤΗΤΗ.
    ΌΤΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΑΜΕΣΑ Η ΕΜΜΕΣΑ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟ
    ΜΕ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΤΑΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ.ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΑΝΤΑΛΛΑΖΕΤΑΙ ΜΕ ΧΡΗΜΑ.ΑΠΛΑ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΟΤΕ.
    ΓΙ’ΑΥΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΤΟ ΠΟΣΟ ΤΩΝ 100.000.000 ΕΥΡΩ ΓΙΑ ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ ΣΚΟΠΙΜΗ ΜΟΛΥΝΣΗ ΤΩΝ ΘΑΛΑΣΣΩΝ,ΠΟΣΟ ΜΑΛΛΟΝ ΤΩΡΑ ΜΕ ΤΙΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΠΗΓΕΣ
    ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ.

    ΑΠΛΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΒΡΕ ΠΑΙΔΙΑ.

  • 22 Σεπτεμβρίου 2011, 17:40 | Παύλος X

    Πρέπει να ληφθούν υπόψιν περιστατικά ρύπανσης που έχουν γίνει στο παρελθόν και να ληφθούν τα απαραίτητα αποτρεπτικά μέτρα καθώς και οι ποινικές και άλλες διώξεις που θα ακολουθούν τις παραβάσεις που σχετίζονται με την εκούσια ή ακούσια υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και οικοσυστήματος.
    Δυστυχώς στην Ελλάδα κάθε χρόνο συμβαίνουν μικρά ή μεγάλα ατυχήματα που έχουν ως επακόλουθο την συνεχή υποβάθμιση της θαλάσσιας χλωρίδας και πανίδας αλλά και την υποβάθμιση αιγιαλών και ακτών που επηρεάζουν άμεσα και την ανθρώπινη δραστηριότητα.
    Μήπως θυμάται κανείς το Sea Diamond?

    Με εκτίμηση,
    πχ