Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στις επί μέρους διατάξεις του.
Αθήνα, 2011
Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στις επί μέρους διατάξεις του.
Αθήνα, 2011
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Γενικότερα, δίνεται η εντύπωση ότι οι συντάκτες του νομοσχεδίου δεν έχουν εμπειρία από τη λειτουργία των δικαστηρίων, με αποτέλεσμα να μην έχουν διαγνώσει τα πρακτικά προβλήματα που δημιουργούνται από τις προτέινόμενες τροποποιήσεις και το ουσιαστικά ανεφάρμοστο πολλών από αυτές, όπως π.χ. η υποχρέωση του ίδιου προεδρεύοντος δικαστή να προεδρεύει και στη μετ΄αναβολή συζήτηση στην ποινική δίκη ή η χωριστή εξέταση των μαρτύρων από τον εισηγητή στο Πολυμελές στην πολιτική δίκη….
Λόγω της προδήλου σπουδαιότητος του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, θεωρώ αυτονόητη και επιβεβλημένη την έναρξη ισχύος του συνόλου των διατάξεων αυτού από το νέο δικαστικό έτος. Οι σημαντικές αλλαγές ( είτε θετικές είτε αρνητικές ) της νομοθεσίας των Κωδίκων πρέπει να μην αιφνιδιάζουν. Άλλωστε, το περιθώριο που θα δοθεί με τη μετάθεση του χρόνου ενάρξεως της ισχύος του νόμου θα διευκολύνει την προετοιμασία ή τη δημιουργία των απαραιτήτων υποδομών για την ορθή εφαρμογή του στην πράξη.
Η απαίτηση άμεσης εφαρμογής του νόμου με την ψήφισή του χωρίς να έχουν ενημερωθεί και προετοιμαστεί επαρκώς όλοι οι παράγοντες της Δικαιοσύνης (δικαστές, δικηγόροι, υπάλληλοι δικαστηρίων) θα έχει ως συνέπεια την πλήρη παράλυση λειτουργίας των δικαστηρίων και φαινόμενα μπαχάλου. Το φαινόμενο δε θα επιταθεί σε πόλεις, όπου επαναφέρονται τα κωλύματα εντοπιότητας και θα πρέπει άμεσα να μετατεθούν δεκάδες δικαστές (και να έρθουν στη θέση τους άλλοι). Από μόνη η διάταξη αυτή δείχνει πόση εξοικείωση με τη δικαστηριακή πραγματικότητα έχουν τόσο οι άγνωστοι συντάκτες του νομοσχεδίου (ζουν στην Ελλάδα ή στην Αμερική;) όσο και ο Υπουργός και οι ακριβοπληρωμένοι σύμβουλοί του. Είναι δε απορίας άξιο πώς οι φωτισμένοι αυτοί άνθρωποι επιχειρούν να επιταχύνουν τη Δικαιοσύνη χωρίς να μειώσουν καθόλου τη δικηγορική ύλη. Ακόμη και τα συναινετικά διαζύγια θα γίνονται μεν με ιδιωτικό συμφωνητικό αλλά θα θέλουν και σύμπραξη δικηγόρων (;;;;;). Πολλές υποθέσεις, που θα έπρεπε να φύγουν τελειώς από τα δικαστήρια (π.χ. κληρονομητήρια, ίδρυση σωματείων) πάνε στα Ειρηνοδικεία μόνο και μόνο για να χρειάζεται σύμπραξη δικηγόρου. Αυτή είναι η απελευθέρωση των επαγγελμάτων;
Συμφωνώ με τον κ. Δ. Γάλλη ότι η έναρξη της ουσιαστικής ισχύος διατάξεων με τις οποίες τροποποιούνται σημαντικές διατάξεις βασικών νομοθετημάτων (όπως είναι ο Αστικός Κώδιξ, ο Κώδιξ Πολιτικής Δικονομίας κλπ.) πρέπει να τοποθετείται ικανό χρόνο μετά την δημοσίευση του περιλαμβάνοντος αυτές νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ώστε να υπάρξει περιθώριο ενημερώσεως όλων των ενδιαφερομένων και, ενδεχομένως, και εντοπισμού και έγκαιρης διορθώσεως των κακώς κειμένων των διατάξεων, όπως έγινε με τον Ν. 3043/2002 που βελτίωσε, τροποποιώντας αυτές, τις διατάξεις του Ν. 2915/2001. Η έναρξη ουσιαστικής ισχύος των διατάξεων του Ν. 3994/2011 άμα τη δημοσιεύσει του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, την 25.7.2011, υπήρξε ατυχές προηγούμενο προς αποφυγήν. (Εγώ προσωπικώς το πρωί της 25.7.2011 κατέθεσα στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών αίτηση διαταγής προς πληρωμή για ποσόν κατά τι έλασσον των 20.000 ευρώ -δεν μπορούσα βέβαια το πρωί της 25.7.2011 να γνωρίζω ότι ο Ν. 3994/2011 θα εδημοσιεύετο εκείνη ακριβώς την ημέρα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως- και εκ των υστέρων υποχρεώθηκα για την ίδια απαίτηση να υποβάλω άλλη αίτηση προς έκδοση διαταγής πληρωμής στο βάσει του Ν. 3994/2011 καταστάν, από 25.7.2011, αρμόδιο Ειρηνοδικείο Χαλανδρίου). Όσον αφορά το σχολιαζόμενο νομοσχέδιο, φρονώ ότι η έναρξη της ουσιαστικής ισχύος των διατάξεών του θα έπρεπε να τοποθετηθεί χρονικά τουλάχιστον 2 μήνες μετά την ημερομηνία δημοσιεύσεως στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η επέκταση του ωραρίου κατά δύο ώρες γιατί να γίνει 15.00 – 17.00 και οχι 08.00 – 16.00 ή 07.00 – 15.00 ; Έχετε σκεφτεί το πρόβλημα που θα δημιουργηθεί στις μεγάλες πόλεις; Θα πρέπει κάποιος να φεύγει από το σπίτι του και πάλι νωρίς για να αποφεύγει την κίνηση και να γυρίζει αργά χάνοντας ουσιαστικά όλη του την ημέρα και όλα αυτά μετά την επίθεση που έχουν υποστεί οι δικαστικοί υπάλληλοι με τις συνεχείς μειώσεις μισθών. Αν θέλετε να επιμηκύνετε το ωράριο λειτουργίας μπορείτε να φροντίσετε τα διαλείμματα να είναι αυστηρά ολιγόλεπτα και να μην επεκτείνονται πέραν της ώρας όπως συμβαίνει αρκετές φορές.
Ο νομος αυτός θα πετύχει ΜΌΝΟ αν ενισχυσετε τα Ειρηνοδικεια με νεους Ειρηνοδικες…
Προσωπική εκτίμηση αποτελεί οτι αν δεν διορισετε ΆΜΕΣΑ Ειρηνοδικες το νομοσχέδιο θα αποτύχει και την αποτυχία θα χρεωθεί ο ίδιος ο Υπουργός Δικαιοσύνης κ. Παπαϊωάννου, δεδομένου οτι ως δικηγορος γνωρίζει οτι τα Ειρηνοδικεια ΔΕΝ ΘΑ ΑΝΤΈΞΟΥΝ ΣΕ ΚΑΜΜΙΆ ΠΕΡΊΠΤΩΣΗ τέτοιο όγκο υποθέσεων, οπότε είτε θα υπολειτουργούν είτε στη χειρότερη περίπτωση θα ΚΑΤΑΝΤΗΣΟΥΝ σαν τα Πρωτοδικεια.
Στο παρόν νομοσχέδιο ΠΡΕΠΕΙ να τεθεί διάταξη που να ορίζει ρητά την πρόσληψη τουλάχιστον 350 με 500 Ειρηνοδικών….δεν ξέρω που θα βρεθούν ΑΛΛΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΒΡΕΘΟΎΝ……προβλέπω τρελό βατερλω αν ψηφιστεί το νομοσχέδιο χωρις να προβλεφθούν ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ και πρόσληψεις Ειρηνοδικών…
Ξέρω Ειρηνοδικες που διαβάζοντας το νομοσχέδιο τους έχει λουσει κρυος ιδρώτας….δεδομένου οτι φοβούνται οτι θα κλατάρουν απο τον όγκο των υποθέσεων.
Όλα τα 60 ήμερα που προβλέπονται σε αυτό το νομοσχέδιο απλώς εγγυώνται την αποτυχία του. Είναι ανεφάρμοστα. Αντίστοιχες προθεσμίες που τίθενται στους Δικαστές για έκδοση αποφάσεων, μαρτυρούν άσκηση πίεσης σε αυτούς και (έμμεσα, πλην σαφώς) διάθεση απόδοσης ευθυνών για τις καθυστερήσεις. Το ζήτημα δε θα λυθεί με τέτοιου είδους προθεσμίες.
Η διάταξη είναι απαράδεκτη. Όπως απαράδεκτη ήταν και η άμεση εφαρμογή της πρόσφατης εκτεταμένης τροποποίησης του ΚΠολΔ μέσα στο καλοκαίρι. Αυτές οι αλλαγές πρέπει να γίνονται με προειδοποίηση, ώστε να μη δημιουργείται ανασφάλεια δικαίου. Συνολικά, το νομοσχέδιο αυτό πρέπει να επανεξεταστεί πολύ προσεκτικά.