1. Ο εισαγωγικός διαγωνισμός περιλαμβάνει τρία (3) στάδια. Το πρώτο στάδιο, το οποίο διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη από την 15 έως την 18 Ιουλίου, περιλαμβάνει γραπτή εξέταση ξένης γλώσσας, η οποία συνίσταται στη μετάφραση ενός νομικού κειμένου δέκα (10) σειρών από την ξένη γλώσσα στην ελληνική και ενός δεύτερου κειμένου της ίδιας έκτασης από την ελληνική γλώσσα στην ξένη. Τα κείμενα αυτά είναι κοινά για όλες τις γλώσσες. Οι εξεταστές της ξένης γλώσσας που έχει τον μεγαλύτερο αριθμό συμμετοχών προετοιμάζουν τα υποψήφια προς εξέταση κείμενα, τα οποία είναι δύο (2) για τη μετάφραση από την ξένη γλώσσα στην ελληνική και δύο (2) για τη μετάφραση από την ελληνική στην ξένη γλώσσα. Κατά την ημέρα των γραπτών εξετάσεων διενεργείται κλήρωση ενώπιον του Γενικού Διευθυντή της Σχολής και των εξεταστών και εξάγονται από την κληρωτίδα δύο (2) θέματα προς μετάφραση, ένα (1) από την ξένη γλώσσα στην ελληνική, το οποίο εν συνεχεία διατυπώνεται από τους υπόλοιπους εξεταστές στην γλώσσα την οποία αυτοί εξετάζουν και ένα από την ελληνική στην ξένη. Επιτυχών θεωρείται ο υποψήφιος που συγκέντρωσε μέσο όρο γραπτών τουλάχιστον οκτώ (8) με άριστα το δεκαπέντε (15). Τα αποτελέσματα στην ξένη γλώσσα αναρτώνται στην ιστοσελίδα της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών το αργότερο έως την 30 Ιουλίου. Οι επιτυχόντες του πρώτου σταδίου συμμετέχουν στο δεύτερο στάδιο, ο δε βαθμός που συγκέντρωσαν στην ξένη γλώσσα δεν υπολογίζεται στα επόμενα στάδια.
2. Το δεύτερο στάδιο, το οποίο διεξάγεται εντός του μηνός Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη, περιλαμβάνει γραπτή εξέταση η οποία είναι κοινή στη μεν κατεύθυνση της Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης και στην κατεύθυνση των Ειρηνοδικών για όλους τους υποψηφίους, στις δε λοιπές κατευθύνσεις είναι ξεχωριστή ανά κατεύθυνση. Η γραπτή αυτή εξέταση περιλαμβάνει τα εξής αντικείμενα, που εξετάζονται ένα (1) ανά ημέρα, ως ακολούθως:
Α) Κατεύθυνση Διοικητικής Δικαιοσύνης: α) γενική νομική παιδεία, β) πρακτικό με έμφαση στο συνταγματικό δίκαιο, γ) πρακτικό με έμφαση στο διοικητικό δίκαιο. Στα ανωτέρω τρία (3) αντικείμενα εξετάζονται όλοι οι υποψήφιοι της ως άνω κατεύθυνσης, δα) πρακτικό με έμφαση στο δίκαιο διοικητικών διαφορών, στο οποίο εξετάζονται όσοι υποψήφιοι επιθυμούν να διοριστούν σε θέσεις δοκίμων δικαστικών λειτουργών του Συμβουλίου της Επικρατείας και των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων, δβ) πρακτικό με έμφαση στο δημοσιονομικό δίκαιο, στο οποίο εξετάζονται όσοι υποψήφιοι επιθυμούν να διοριστούν σε θέσεις δοκίμων δικαστικών λειτουργών του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Οι υποψήφιοι που επιθυμούν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό για την πλήρωση θέσεων και των δύο δικαιοδοσιών εξετάζονται και στα δύο (2) μαθήματα των υποπερ. δα) και δβ).
Β) Κατεύθυνση Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης και Κατεύθυνση Ειρηνοδικών: α) γενική νομική παιδεία, β) πρακτικό με έμφαση στο αστικό δίκαιο, στο εμπορικό δίκαιο και στην πολιτική δικονομία, γ) πρακτικό με έμφαση στο αστικό δίκαιο και στην πολιτική δικονομία και δ) πρακτικό με έμφαση στο ποινικό δίκαιο και στην ποινική δικονομία.
Γ) Κατεύθυνση Εισαγγελέων: α) γενική νομική παιδεία, β) πρακτικό με έμφαση στο ποινικό δίκαιο και στην ποινική δικονομία, γ) πρακτικό με έμφαση στο ευρωπαϊκό ποινικό δίκαιο και δ) πρακτικό με έμφαση στο αστικό δίκαιο και στην πολιτική δικονομία που αφορά στην κατεύθυνση των εισαγγελέων.
Τα πρακτικά θέματα διορθώνονται αποκλειστικά από τα μέλη των οικείων Επιτροπών, που είναι δικαστικοί λειτουργοί, και η γενική νομική παιδεία από έναν Καθηγητή και έναν δικηγόρο που αποτελούν μέλη των οικείων Επιτροπών. Ο Πρόεδρος της οικείας Επιτροπής κατανέμει την εξέταση των αντικειμένων κατά τέτοιο τρόπο, ώστε σε κάθε εξεταζόμενο αντικείμενο να αντιστοιχούν δύο (2) εξεταστές. Σε περίπτωση αναβαθμολόγησης γραπτών, τα πρακτικά θέματα διορθώνονται από τον Πρόεδρο της Επιτροπής ή τον νόμιμο αναπληρωτή του και η γενική νομική παιδεία από τον αρχαιότερο σε βαθμίδα Καθηγητή. Η αναβαθμολόγηση των γραπτών είναι υποχρεωτική σε περίπτωση που η διαφορά της βαθμολογίας μεταξύ των εξεταστών είναι από τρεις (3) μονάδες και άνω. Οι εξεταστές οφείλουν να προετοιμάσουν ο καθένας από δύο (2) θέματα για το προς εξέταση αντικείμενο. Την ημέρα των εξετάσεων συνέρχεται η εξεταστική επιτροπή, εγκρίνει κατά πλειοψηφία δύο (2) από τα θέματα αυτά και ο Πρόεδρος αυτής, ενώπιον όλων των μελών της Επιτροπής, διενεργεί κλήρωση και το θέμα που εξάγεται από την κληρωτίδα τίθεται στις εξετάσεις. Τα αποτελέσματα του δεύτερου σταδίου ανακοινώνονται το αργότερο μέχρι την 30η Νοεμβρίου και αναρτώνται στην ιστοσελίδα της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών. Οι επιτυχόντες του δεύτερου σταδίου συμμετέχουν στο τρίτο στάδιο. Για την κατεύθυνση της Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης και για την κατεύθυνση των Ειρηνοδικών, για τις οποίες ο εισαγωγικός διαγωνισμός είναι κοινός, καταρτίζεται ένας ενιαίος πίνακας επιτυχόντων. Για τη Διοικητική Κατεύθυνση καταρτίζονται δύο πίνακες, ο καθένας από τους οποίους προκύπτει με βάση τις βαθμολογίες των υποψηφίων στα τρία (3) κοινώς εξεταζόμενα αντικείμενα (γενική νομική παιδεία, συνταγματικό και διοικητικό δίκαιο) και τη βαθμολογία στο αντικείμενο του δικαίου διοικητικών διαφορών για τον έναν πίνακα και τη βαθμολογία στο αντικείμενο του δημοσιονομικού δικαίου για τον άλλο πίνακα.
3. Το τρίτο στάδιο, το οποίο διεξάγεται από την 1η Δεκεμβρίου έως την 20η Δεκεμβρίου στην Αθήνα, περιλαμβάνει προφορική εξέταση των υποψηφίων, σε αντικείμενα στα οποία αυτοί εξετάστηκαν γραπτώς και επιπροσθέτως στο αντικείμενο του ευρωπαϊκού δικαίου. Ο Πρόεδρος της οικείας επιτροπής κατανέμει την εξέταση των θεματικών ενοτήτων σε όλα τα μέλη της επιτροπής που διενεργούν τις προφορικές εξετάσεις.
4. Τα τελικά αποτελέσματα ανακοινώνονται το αργότερο μέχρι και την 22α Δεκεμβρίου και αναρτώνται στην ιστοσελίδα της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών.
5. Με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, που εκδίδεται μετά από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου της Σχολής, δύναται να μεταβάλλονται οι εξεταζόμενες ξένες γλώσσες και θεματικές που περιλαμβάνονται στα τρία (3) στάδια του εισαγωγικού διαγωνισμού.
Βαλθηκατε να τα ισοπεδωσετε ολα… Θα κινηθουμε νομικά, δεν θα περασει ετσι αυτός ο εμπαιγμος σε βάρος μας… Αποσυρατε αμεσα αυτο το νομοσχεδιο – εκτρωμα!!!
Είναι παράλογο να αναγκάζονται οι υποψήφιοι όλης της Ελλάδας να πηγαίνουν σε μια μόνο τοποθεσία προκειμένου να διαγωνιστούν και μάλιστα αυτό να συμβαίνει δυο φορές μέσα στη διάρκεια ενός διαγωνισμού.
Μα καλά δεν σκέπτεστε τα υπέρογκα έξοδα των υποψηφίων προκειμένουν να λάβουν μέρος σε αυτές τις δύσκολες εξετάσεις που πλην ελαχίστων εξαιρέσεων συμμετέχουν παραπάνω του ενός έτους;
Επίσης είναι άδικο ένα μάθημα που αφορά μόνο και μόνο την ξένη γλώσσα και όχι την καθαυτού νομοθεσία να εξετάζεται σε προκριματικό στάδιο έναντι των υπολοίπων.
Είναι εκτός της κοινής λογικής, ένα μάθημα όπως αυτό της ξένης γλώσσας, να έχει τόσο σημαντικό ρόλο στο προκριματικό στάδιο, ώστε η βάση να είναι το 8 την ίδια στιγμή που τα υπόλοιπα μαθήματα ακόμη κι αυτά της αυξημένης βαρύτητας να έχουν βάση το 6.
Τέλος, είναι απαράδεκτο σε αυτό το προκριματικό στάδιο, οι υποψήφιοι απ’ όλη την χώρα να πρέπει να ταξιδέψουν στην Θεσσαλονική 2 φορές για να εξεταστούν, την στιγμή που η χώρα δεν έχει επανέλθει πλήρως από την οικονομική κρίση.
Δεν μπορεί ενα μαθημα, οπως αυτό της ξένης γλωσσας, το οποιο ειναι μειωμενης βαρύτητας σε σύγκριση με τα νομικα μαθήματα, να διαδραματιζει τοσο σημαντικό ρόλο στο προκριματικό σταδιο την στιγμη μάλιστα που για ολα τα υπόλοιπα μαθηματα, και αυτα της αυξημένης βαρύτητας, η βαση ειναι το 6, ενω για αυτο το μαθημα η βαση θα είναι το 8. Επισης πρεπει να εξεταστεί εκ νεουβη ύπαρξη αυτού του προκριματικου σταδίου καθως υποψήφιοι απο ολη την χωρα καλούνται να προσέλθουν 2 φορες στην Θεσσαλονίκη για να εξεταστούν, κανοντας ετσι την εξέταση ακομα πιο δυσμενεστερη
Απαράδεκτη η εξέταση της ξένης γλώσσας ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή στο επόμενο στάδιο. Κάτι τέτοιο θα έχει ως συνέπεια να αδικηθούν υποψήφιοι
με πολύ καλή γνώση της ελληνικής νομοθεσίας και νομολογίας οι οποίοι θα τεθούν εκτός της διαγωνιστικής διαδικασίας χωρίς προηγουμένως να έχουν διαγωνιστεί στα νομικά μαθήματα. Από μια και μόνο στιγμή θα κρίνονται οι κόποι ετών. Οι υποψήφιοι, οι οποίοι έχουν αφιερώσει πολλή μεγάλη προσπάθεια, κόπο, χρόνο και οικονομικούς πόρους, σίγουρα δεν αξίζουν αυτή την αντιμετώπιση, δεν αξίζουν να γίνονται πειραματόζωα σε αψυχολόγητες και αμφιβόλου σκοπιμότητος δοκιμές.
ανεπίτρεπτο ο τόπος διεξαγωγής των γραπτών να είναι μόνο η Θεσσαλονικη. Πολύ δε περισσότερο που επιδιώκεται να περαστεί και η απαράδεκτη ρύθμιση της κατάτμησης των σταδίων. Δηλαδή όρεξη και χρήματα να έχουνε οι υποψήφιοι να ταξιδεύουν καθε τόσο στη Θεσσαλονική!Απαραίτητη η πρόβλεψη περισσότερων εξεταστικών κέντρων κατα το προκριματικό γραπτο στάδιο ώστε να καταφέρουν να συμμετέχουν όσοι περισσότεροι επιθυμούν χωρίς να χρειάζεται να μαρτυρήσουν για να μεταβούν στην Θεσσαλονική. Διότι αυτό μπορεί να εξυπηρετεί απο πρακτικής απόψεως λίγους, σιγουρα όμως δεν εξυπηρετεί την συντριπτική πλειοψηφία των ενδιαφερομένων οι οποιοι δεν μπορούν να πληρώνουν διαμονή σε 5αστερα ξενοδοχεία!
Παράλογη η ρύθμιση ως προς το τμήμα του να εξετάζεται σαν πρώτο μάθημα στο προκριματικό στάδιο, αυτό της ξένης γλώσσας, δεδομένου ότι έως και σήμερα έχει μειωμένο συντελεστή βαρύτητας. Για ποιον λόγο συνεπώς επιλέγεται το συγκεκριμένο μάθημα σε προκριματικό στάδιο; δεν υπάρχει συγκεκριμένη απάντηση και για αυτό στην αιτιολογική. Σημειωτέον δε ότι η προσέλευση των υποψηφίων δύο φορές στην γραπτή εξέταση για τον εν λόγω διαγωνισμό λαμβάνει χώρα στην Θεσσαλονίκη υποβάλλοντας έτσι τους υποψηφίους σε περισσότερα έξοδα και κόπο. Θεωρώ ότι η διεξαγωγή του χρόνου των εξετάσεων πρέπει να παραμείνει ως έχει.
απαραδεκτο να πρεπει να πληρωνουν εναμισυ μισθο οι υποψηφιοι που δεν μενουν στην Θεσσαλονικη για να συμμετεχουν στο γραπτο σταδιο των εξετασεων αυτών. Ακρως αντισυνταγματικο να μην δινεται η δυνατοτητα επιλογης και ενος αλλου εξεταστικου κεντρου και δη στην πρωτευουσα της χωρας απο που προερχεται το μεγαλυτερο μερος των υποψηφιων (αυτονοητων λογω μεγαλυτερου πληθυσμου). ΑΠαραιτητη συνεπως η δημιουργια τουλαχιστον δυο εξεταστικών κεντρων αλλως περιοριζεται ανεπιτρεπτα η ελευθερια επαγγελματικης ανελιξης πληθωρας ενδιαφερομένων που δεν αντεχουν οικονομικά αλλα και πρακτικα (μπορει να εχουν οικογενειες με παιδια χωρις να υπαρχει baby-sitter να τα φροντισει!) να μεταβαινουν καθε φορα στη Βορειο Ελλαδα για να κατορθωσουν να διαγωνιστουν στο γραπτο σταδιο.
αν ποτε διαβαστουν ολα αυτα τα απεγνωσμενα σχολια πραγματικων αγωνιστων παιδιων , που αφησαν τις ζωες τους στο πουθενα για να κυνηγησουν το ονειρο τους … λαβετε υποψη επιτελους ποσο μας εχει κοστισει σωματικα ψυχικα και οικονομικα σε εμας και τις οικογενειες μας που περιμενουν ενα καλο νεο απο αυτο το διαγωνισμο για χρονια , για να ερχονται τετοιες αισχρες ρυθμισεις που θα επιβαρυνουν και αλλο το κοστος συμμετοχης μας στο διαγωνισμο. για μια φορα αφουγραστειτε τον πραγματικο παλμο των εξετασεων !!! μην εξοντωνετε αλλο τους υποψηφιους με τα αγγλικα και για να πλουτιζουν καποιοι με ιδιαιτερα μαθηματα δυσκολευοντας μας και αλλο στην επιτευξη του στοχου μας την στιγμη που δικαιως παλευουμε να αριστευσουμε στα νομικα μαθηματα. ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΤΟΥΝ.
Απαραδεκτο να πρεπει οι υποψηφιοι που δεν μενουν θεσσαλονικη να πληρωνουν 1500 ευρω (και παραπανω) διαμονη, εισιτηρια και διατροφη και να μεινουν 9 μερες στη Θεσσαλονικη προκειμενου να ασκησουν το δικαιωμα τους να δωσουν εξετασεις! Πρεπει να υπαρχουν οπωσδηποτε δυο εξεταστικα κεντρα για το γραπτο σταδιο και τουλαχιστον το ενα στην Αθηνα κατα προτεραιτητα, αφού ως μεγαλυτερη πολη, ευρισκομενη και γεωγραφικα πλησιεστερα στην πλειοψηφια των αλλων πολεων σε σχεση με την Θεσσαλονικη εχει συντομοτερη προσβαση ενω παραλληλα και η πλειοψηφια των ενδιαφερομενων μενει στην πρωτευουσα . ΕΝ πασει περιπτωσει η προβλεψη μονο της Θεσσαλονικης ως τοπου διεξαγωγης των εξετασεων δεν δικαιολογειται απο κανενα λογο, περιοριζει ανεπιτρεπτα και αντισυνταγματικα το δικαιωμα συμμετοχης των υποψηφιων που δεν εχουν οικονομικη δυναντοτητα να μεταβουν εκει!
Δεν είναι ορθολογικό οι γραπτές εξετάσεις που αφορούν το σύνολο των υποψηφίων να πραγματοποιούνται στη Θεσσαλονίκη. Δεδομένου ότι δεν διεξάγονται καν στις εγκαταστήσεις της ΕΣΔΙ αλλά σε ξενοδοχείο αυτή η επιλογή καθίσταται ακόμα πιο ανορθολογική. Προς αποφυγή μεγάλου οικονομικού κόστους των υποψηφίων, της μεγάλης ταλαιπωρίας λόγω απόστασης, οι εξετάσεις θα έπρεπε να γίνονται στην Αθήνα, όπου ζει και ο μισός πληθυσμός της Ελλάδας και είναι στο κέντρο του ηπειρωτικού κορμού, και επομένως βρίσκεται πιο κοντά στις περισσότερες περιοχές από τις οποίες προέρχονται οι υποψήφιοι.
Ξένη γλώσσα θα κρίνει την εισαγωγή σε έναν κορυφαίο νομικό διαγωνισμό! Και μη χειρότερα! Τότε βάλτε και στα απαραίτητα προσόντα το πτυχίο αγγλικής ή γαλλικής φιλολογίας ή μετάφρασης και διερμηνείας και αφήστε προαιρετικό το πτυχίο νομικής. Πλάκα μας κάνετε; Καλά, έτσι και περάσει αυτό το έκτρωμα, όποτε πάω σε δικαστήριο θα απαιτώ η διαδικασία να διαξάγεται μόνο στα αγγλικά ή στα γαλλικά, αφού οι δικαστές μας μπορεί να είναι σκράπες στα νομικά μαθήματα, αλλά σίγουρα θα είναι άριστοι στις ξένες γλώττες!
Αφού πρόκριμα για την εισαγωγή στην Εσδι δεν θα είναι η επάρκεια στα νομικά μαθήματα, αφού δεν σας ενδιαφέρει ο υποψήφιος δικαστής να είναι καλός στα νομικά μαθήματα, αλλά μόνο να είναι καλός στα αγγλικά ή τα γαλλικά, το μόνο που μένει να κάνετε είναι να βάλετε και στα δικαιολογητικά συμμετοχής διαζευτικά: είτε πτυχίο νομικής είτε πτυχίο αγγλικής ή γαλλικής φιλολογίας……. πάει και αυτός ο διαγωνισμός….τον γελοιοποιήσατε……
Δηλαδή σκοπός είναι οι μελλοντικοί δικαστές να είναι πρωτίστως καλοί στα αγγλικά ή στα γαλλικά και δευτερευόντως στη νομική επιστήμη ;;; Εφαρμογή των νόμων θα κάνουν ή μεταφράσεις κειμένων; Διαγωνισμό για την εισαγωγή στην ΕΣΔι θέλουμε ή διαγωνισμό για τη μεταφραστική υπηρεσία του υπουργείου εξωτερικών; Απαράδεκτη και εντελώς εκτός θέματος η εν λόγω διάταξη για αυτοτελές, πρώτο και προκριματικό στάδιο τη ξένη γλώσσα. Ειλικρινά είναι να απορεί κανείς ποιοι είχαν τη φαεινή ιδέα να προτείνουν κάτι τέτοιο που θα απαξιώσει το κύρος του διαγωνισμού, ως νομικού διαγωνισμού. Ακόμα και σήμερα, στην τωρινή μορφή του διαγωνισμού, υπάρχουν υποψήφιοι που ενώ αριστεύουν στα νομικά μαθήματα (που πάντα πρέπει να είναι και το ζητούμενο σε ένα τέτοιον διαγωνισμό) δεν καταφέρνουν να περάσουν στο δεύτερο στάδιο λόγω ξένης γλώσσας. Και όχι γιατί δεν είναι καλοί στα αγγλικά ή δεν έχουν το proficiency, αλλά γιατί είναι τόσο απαιτητικά τα θέματα της ξένης γλώσσας που τίθενται προς μετάφραση. Δηλαδή, ακόμα και σήμερα, ως έχει ο διαγωνισμός, η ξένη γλώσσα παίζει έτσι κι αλλιώς καθοριστικό ρόλο για να περάσει ο υποψήφιος στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού, ακόμα και ας έχει γράψει άριστα στα νομικά μαθήματα. Εντελώς λοιπόν ανούσιο και εκτός φύσης του διαγωνισμού να δημιουργηθεί ξεχωριστό και πρώτο μάλιστα στάδιο ξένης γλώσσας, εκτός και εάν κάποιοι θέλουν όχι πτυχιούχους νομικής αλλά αγγλικής ή γαλλικής φιλολογίας.
είναι δυνατόν ξαφνικά να περιορίζεται το όριο ηλικίας από τα 45 έτη στα 40; είναι τόσοι πολλοί οι υποψήφιοι σε αυτές τις ηλικίες που αυτή τη στιγμή έχουν αφήσει τις εργασίες τους για να διαβάσουν και ξαφνικά πέφτει το όριο ηλικίας 5 έτη; είναι απαράδεκτη αυτή η ρύθμιση! είναι καλύτερα να εισάγεται κάποιος 28 ετών παρά 41; με τι εμπειρία;
Η εξέταση της ξένης γλώσσας θα πρέπει να γίνεται σε χρόνο ταυτόχρονο με την εξέταση των νομικών μαθημάτων. Η προσέγγιση ότι η ξένη γλώσσα πρέπει να βαθμολογείται ξεχωριστά και να αποτελεί προϋπόθεση για να εξεταστεί ο διαγωνιζόμενος στα νομικά μαθήματα είναι δεκτή με το σκεπτικό ότι η επιτυχία στο διαγωνισμό θα βασίζεται στη βαθμολογία επί των νομικών μαθημάτων και δεν θα επηρεάζεται από τη βαθμολογία στο μάθημα της ξένης γλώσσας, της οποίας η γνώση όμως θα υπογραμμισθεί ως προϋπόθεση συμμετοχής στο διαγωνισμό. Η ρύθμιση όμως να γίνεται η εξέταση της ξένης γλώσσας σε χρόνο διάφορο του χρόνου εξέτασης των λοιπών μαθημάτων προκαλεί έντονα προβλήματα στους υποψηφίους. Συγκεκριμένα θα αναγκάσει την πλειοψηφία των συμμετεχόντων να μετακινηθούν στη Θεσσαλονίκη δύο φορές, κάτι που σημαίνει διπλό κόπο οργάνωσης (πολλοί υποψήφιοι εργάζονται σε επιχειρήσεις, έχουν οικογένειες, μένουν σε μεγάλη απόσταση από τη Θεσσαλονίκη), διπλά έξοδα μετακίνησης και διαμονής και επικράτηση του έντονου ψυχολογικού άγχους που συνοδεύει τις εξετάσεις σε διάστημα μεγαλύτερο των τριών μηνών. Είναι προτιμότερο η ξένη γλώσσα να εξετάζεται πρώτη πριν τα νομικά μαθήματα αλλά σε συνεχόμενες ημέρες κατά το μήνα Σεπτέμβριο, ως προϋπόθεση και πάλι της εξέτασης στα νομικά μαθήματα, με τον υποψήφιο να παίρνει το ρίσκο να μη λάβει βαθμολογία στα νομικά μαθήματα επί των οποίων θα εξετασθεί εάν δεν συγκεντρώσει την απαιτούμενη βαθμολογία στην ξένη γλώσσα. Είναι άλλωστε πολύ μικρός ο αριθμός υποψηφίων που δεν καταφέρνουν να επιτύχουν στην εξέταση της ξένης γλώσσας και θα μειωθεί ακόμα περισσότερο εφόσον θεσπιστεί η νέα ρύθμιση.
Ποια λογική καθιστά τα αγγλικα ως προκριματική προϋπόθεση να γίνει κάποιος δικαστής χωριστά από τα άλλα μαθήματα ;
Δεν είναι δυνατόν να τίθενται ως προκριματική προϋπόθεση να γίνει κάποιος δικαστής τα αγγλικά, χωριστά από τα άλλα μαθήματα!
Σε συνέχεια και προς επίρρωσιν των προπαρατεθέντων σχολιασμών στο υπό διαβούλευση άρθρο οφείλουν να επισημανθούν τα κάτωθι:
1) Η διεξαγωγή των εξετάσεων πρέπει να διενεργείται τις ίδιες ημέρες στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη, ακόμη δε και στις κατά τόπους έδρες των Πρωτοδικείων ή Εφετείων, ανάλογα με τον αριθμό των αποδεκτών υποψηφίων και τον τόπο κύριας κατοικίας τους, όπου αναλόγως θα κατανέμονται σε αντίστοιχες κοντινές έδρες Πρωτοδικείων ή Εφετείων, με έμφαση φυσικά στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη. Σκοπός αυτής της διαρρύθμισης είναι η αποφυγή πολλαπλών εξόδων των υποψηφίων, ταλαιπωρίας και μακρόχρονου σχεδιασμού για τα διαδικαστικά των μετακινήσεων, διαμονής κλπ. και επικέντρωση στον χρόνο μελέτης και προετοιμασίας. Είναι προτιμότερο να επωμιστεί το Κράτος τα έξοδα αποζημίωσης περισσοτέρων επιτηρητών δικαστών, παρά το αδύναμο μέρος εν προκειμένω, που είναι οι υποψήφιοι, να επωμίζονται το οικονομικό βάρος συμμετοχής στην εξεταστική διαδικασία (και μάλιστα για αρκετά έτη, έως ότου επιτύχουν την εισαγωγή τους), οι οποίοι αφικνούνται από διαφορετικές και ποικίλες οικονομικές και προσωπικές αφετηρίες. Η σύνολη διαδικασία διεξαγωγής των εξετάσεων οφείλει να διευκολύνει και να προσελκύει τους εξεταζομένους και όχι να τους αποτρέπει ποικιλοτρόπως, θέτοντας δυσχερή ή ανυπέρβλητα εμπόδια στην συμμετοχή τους, καθώς το υπέρτερο αγαθό για την Πολιτεἰα συγκεκριμένα είναι η στελέχωση της δικαιοσύνης με νομικούς επιστήμονες, οι οποίοι θα σμιλεύσουν το δικαιοδοτικό έργο και θα αναδείξουν το κύρος της στην σύγχρονη ελληνική κοινωνία.
2) Στο ίδιο πλαίσιο αποτροπής συμμετοχής στην εξεταστική διαδικασία εντάσσεται και η μακρά διάρκεια διεξαγωγής των εξετάσεων, η οποία θα αναλώνει το ήμισυ του έτους της διεξαγωγής τους. Είναι εξουθενωτικά κοπιώδης και ψυχοφθόρα η διαρκής, από την αρχή του έτους, τελική προετοιμασία του υποψηφίου για την διενέργεια της πρώτης εισαγωγικής και προκριματικής μάλιστα (!!!) εξέτασης της Αγγλικής γλώσσας, τον μήνα Ιούλιο, εντός της πανδημικής κρίσης. Αντί ο υποψήφιος να προετοιμάζεται κυρίως με κάλυψη κενών και επαναληπτικής μελέτης στα βασικά νομικά μαθήματα, θα αναλώνει το πρώτο εξάμηνο του έτους στην άριστη προετοιμασία του στην ξενόγλωσση νομική ορολογία, καθώς θα αποτελεί πρόκριμα για την συμμετοχή του στο υπόλοιπο τμήμα των εξετάσεων. Ευλόγως γεννάται η κρίση ότι, λόγω της σπουδαίας σημασίας του μαθήματος αυτού, ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων θα είναι ιδιαιτέρως αυξημένος, ώστε να προκριθούν κατά το δυνατόν λιγότεροι. Και πάλι υποβαθμίζεται η ουσία και το επικρατούν αίτημα των εξετάσεων, για να αποθεωθεί ο στείρος αποδομητικός φορμαλισμός.
3) Η καισαρική προβληματική της συγκεκριμένης ρύθμισης έγκειται στην όλως σφαλερά δογματική αναβάθμιση της ξένης νομικής γλωσσικής ορολογίας ως πρόκριμα συμμετοχής στο επόμενο στάδιο του διαγωνισμού. Από αυτήν την επιλογή αναδεικνύεται για πολλοστή φορά ο εγκεντρισμός στην αποθεωμένη ωφελιμοθηρία/βαθμοθηρία, καθώς ένα μάθημα ήσσονος νομικής αξίας στην δικαστηριακή πρακτική ανάγεται σε κριτήριο επιλογής των αξιώτερων να εισαχθούν στο δικαστικό σώμα. Παράλληλα, «ενηχείται» ο δυτικόφρων παθητικός, συμπλεγματικός και μειονεκτικός μιμητισμός, που διακατέχει σύνολη την νεώτερη νεοελληνική κοινωνία και την πολιτική και επιστημονική ηγεσία της χώρας διαχρονικά.
Διευκρινίζεται επί τούτου ότι, ουδεμία αξία στην δικαστηριακή πρακτική της τελευταίας τριακονταετίας έχει η γνώση ξενόγλωσσων νομικών όρων, αφού, όπως σωστά επισημάνθηκε σε προηγούμενο σχόλιο, τα μη μεταφρασμένα έγγραφα δεν λαμβάνονται υπόψη δικονομικά και απαιτείται διερμηνέας πάντα, ανεξαρτήτως της γνώσεως του δικαστή, όλα τα κοινοτικά κείμενα είναι μεταφρασμένα σε όλες τις γλώσσες της Ε.Ε. και εδώ και λίγα χρόνια το ΕΔΔΑ μεταφράζει τις πιο σημαντικές νομολογιακά αποφάσεις σε όλες τις γλώσσες των κρατών – μελών της ΕΣΔΑ, και προτίθεται να διευρύνει τις μεταφράσεις σε περισσότερες αποφάσεις τα προσεχή έτη, ομοίως δε οι ελληνικές υποθέσεις μεταφράζονται από την μεταφραστική υπηρεσία του Υπουργείου Εξωτερικών και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Άλλωστε, επίσημες γλώσσες του ΕΔΔΑ είναι μόνον η Αγγλική και η Γαλλική. Ουσιαστικά μόνον στις αποφάσεις του ΕΔΔΑ έγκειται η σημασία της γνώσης των δύο επισήμων γλωσσών, ώστε να γίνεται σχετική έρευνα από τον δικαστή στις μη μεταφρασμένες αποφάσεις. Από την πολυετή προσωπική μου εμπειρία ως συνήγορος ενώπιον του ΕΔΔΑ (και υποψήφιος για τις εξετάσεις της ΕΣΔΙ) έχω να παρατηρήσω ότι, οι Έλληνες δικαστές επιδεικνύουν μία απαρέσκεια στην επίκληση της νομολογίας του Δικαστηρίου, λόγω άγνοιας και συνειδητής μη εξοικείωσης με την έρευνα αυτής στην επίσημη ιστοσελίδα του Δικαστηρίου, ούτε εντρυφούν στην μελέτη των ξενόγλωσσων ερμηνευτικών εκδόσεων ή ξενόγλωσσων νομικών περιοδικών ανάλυσης της νομολογίας για την λειτουργική επεξεργασία των νομικών ισχυρισμών. Για τους λόγους αυτούς, προτείνω το μάθημα αυτό να εισαχθεί μόνον στα πλαίσια της εκπαίδευσης εντός της σχολής καθώς και στα επιμορφωτικά σεμινάρια των δικαστών και εισαγγελέων και να καταργηθεί από τις εξετάσεις εισαγωγής.
Ως ακατανόητος ελέγχεται ο προωθούμενος κατακερματισμός του γραπτού εισαγωγικού διαγωνισμού σε δύο στάδια, που ως αναπόδραστες συνέπειες θα επιφέρει την ανάγκη δις μετάβασης των υποψηφίων στη Θεσσαλονίκη, τη συνακόλουθη υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνσή τους (η οποία θα οξύνει περαιτέρω το πρόβλημα της οικονομικής δυσχέρειας που ήδη συνεπάγονται η άπαξ μετάβασή τους στη Θεσσαλονίκη και η προετοιμασία τους), καθώς και τη χρονική επέκταση του όλου διαγωνισμού, που τοιουτοτρόπως θα καταλήξει να καλύπτει διάστημα 6 μηνών, “αιχμαλωτίζοντας” τους υποψηφίους σε μακρά περίοδο άγχους, ανασφάλειας και επαγγελματικής αβεβαιότητας.
Έτι πιο ακατανόητες, άδικες και οπωσδήποτε αντικείμενες στον διακηρυσσόμενο σκοπό του Σχεδίου Νόμου κρίνονται η αναιτιολόγητη αναγωγή της εξέτασης των Αγγλικών σε προκριματικό στάδιο του γραπτού διαγωνισμού και η παράλληλη – ομοίως αναιτιολόγητη – θέσπιση του βαθμού 8/15 ως ελάχιστου απαιτούμενου για την προαγωγή στο δεύτερο στάδιο αυτού, ήτοι στην εξέταση των νομικών μαθημάτων και της Έκθεσης, ως προς τα οποία παραμένει ο βαθμός 6/15 ως ελάχιστος απαιτούμενος για τον μη αποκλεισμό του υποψηφίου από τον διαγωνισμό (παράλληλα με την επίτευξη του βαθμού 8/15 ως μέσου όρου από τον συνυπολογισμό της βαθμολόγησης όλων των εξεταζόμενων μαθημάτων). Η σχολιαζόμενη ρύθμιση ουδόλως πρόκειται να ενισχύσει την ποιότητα και την ταχύτητα της απονεμόμενης δικαιοσύνης, είναι δε καταφανώς άδικη και παράλογη, αφού θα αποκλείει εξ υπαρχής υποψηφίους με υψηλή νομική κατάρτιση μεν, λαμβάνοντες δε βαθμό χαμηλότερο του 8 (π.χ. 7,9) στα Αγγλικά, ενώ αντίθετα θα προάγει στο επόμενο στάδιο εξέτασης υποψηφίους λαμβάνοντες βαθμό τουλάχιστον ίσο του 8 στα Αγγλικά, πλην όμως στερούμενους ενδεχομένως εδραίας νομικής γνώσης. Κάθε άλλο παρά ευκταίο για την αναβάθμιση της Δικαιοσύνης είναι η πρόκριση, για παράδειγμα, ενός υποψηφίου λαμβάνοντος τον βαθμό 8 στα Αγγλικά και δυνάμενου να επιτύχει τον βαθμό 6 ή 8 ή 9 στα νομικά μαθήματα έναντι ετέρου υποψηφίου λαμβάνοντος τον βαθμό 7,9 στα Αγγλικά αλλά δυνάμενου να επιτύχει τον βαθμό 10 ή 13 ή 15 στα νομικά μαθήματα. Άλλοις λόγοις, δεν νοείται να αναβαθμίζονται τα Αγγλικά σε μάθημα βαρύτητας έναντι των νομικών μαθημάτων και πρόκριμα για την εξέταση σε αυτά. Εξ άλλου, με δεδομένο ότι στην εξέταση της Αγγλικής (ή άλλης ξένης) γλώσσας δίδεται το ανωτέρω αξιολογικό προβάδισμα σύμφωνα με το Σχέδιο Νόμου, ανεπίλυτη απορία γεννά ο μη συνυπολογισμός του λαμβανόμενου σε αυτή βαθμού στον μέσο όρο των εξεταζόμενων μαθημάτων μετά το πέρας του διαγωνισμού. Συμπερασματικά, η περί ης πρόκειται ρύθμιση φαίνεται να μετατρέπει την ξένη γλώσσα σε “κόφτη” που θα στερήσει ενδεχομένως την είσοδο στην ΕΣΔΙ από υποψηφίους με υψηλό επίπεδο νομικών γνώσεων. Τούτο εγείρει προβληματισμό σχετικά με τον προσανατολισμό και τη σκοπιμότητα του Σχεδίου Νόμου, παραχωρώντας γόνιμο έδαφος για την καλλιέργεια υπονοιών αναξιοκρατίας έως και διαβλητότητας του διαγωνισμού, καίτοι στόχος θα έπρεπε να είναι η κατά το δυνατόν μεγαλύτερη διαφάνειά του.
Αναγκαία και ωφέλιμη είναι, προφανώς, η ενιαία διεξαγωγή των γραπτών εξετάσεων σε ένα και μόνο στάδιο. Τούτο θα σήμαινε την οικονομική και γενικότερη διευκόλυνση των υποψηφίων, την άπαξ χρήση των υπηρεσιών των εποπτευόντων/επιτηρητών, την ορθή αξιολόγηση της σημασίας των νομικών μαθημάτων εν σχέσει προς εκείνη της ξένης γλώσσας και τη διασκέδαση των εγειρόμενων υπονοιών διαβλητότητας και αναξιοκρατίας στο πλαίσιο του διαγωνισμού. Ευκταία θα ήταν, επίσης, η διεξαγωγή των γραπτών εξετάσεων εκ παραλλήλου και συγχρόνως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (ανάλογα με τον τόπο κατοικίας εκάστου υποψηφίου στη Βόρεια ή Νότια Ελλάδα), ομοίως προς τον σκοπό της οικονομικής ελάφρυνσης των υποψηφίων δια της αποφυγής εξόδων μετάβασης και διαμονής σε άλλο τόπο. Άλλωστε, η εμπειρία της ταυτόχρονης διεξαγωγής των γραπτών εξετάσεων σε περισσότερα του ενός εξεταστικά κέντρα – όπως στην περίπτωση της 27ης και της 28ης σειράς εισαγωγής στην ΕΣΔΙ, λόγω των συνθηκών που διαμορφώθηκαν από την πανδημία του covid – αποδεικνύει περίτρανα ότι η παράλληλη διεξαγωγή του γραπτού σταδίου του διαγωνισμού σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι απολύτως εφικτή και δεν εγκυμονεί κίνδυνο διαρροής των θεμάτων.
Διάταξη η οποία θέτει οποιοδήποτε πρόκριμα για τη συμμετοχή κάποιου σε έναν τέτοιο, υψηλών απαιτήσεων, διαγωνισμό, είναι αμφιβόλου συνταγματικότητας. Σε κάθε περίπτωση αναρωτιέμαι με ποια κριτήρια ο νομοθέτης επιλέγει την εξέταση της ξένης γλώσσας ως πρόκριμα (η οποία αν δεν απατώμαι μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν προαιρετική) και όχι κάποιο άλλο από τα εξεταζόμενα μαθήματα π.χ. το αστικό ή αυτό της γενικής παιδείας. Ποιο σκοπό εξυπηρετει η συγκεκριμένη διάταξη διότι όσο προσεκτικά και αν διάβασα την αιτιολογική έκθεση δεν τον κατάλαβα και παρακαλώ ας με διαφωτίσει κάποιος από τους κυρίους που μπήκαν στον κόπο να θέσουν το σχέδιο αυτό σε διαβούλευση.
Απαράδεκτη νομοθετική ρύθμιση η οποία βάλλει κατά του κύρους του διαγωνισμού και μόνο αρνητικό πρόσημο έχει για τους κάτωθι λόγους:
α) θα οδηγήσει σε κατάφωρες αδικίες σε βάρος υποψηφίων με πολύ καλή ή ενδεχομένως και άριστη γνώση της ελληνικής νομοθεσίας και νομολογίας οι οποίοι θα τεθούν εκτός της διαγωνιστικής διαδικασίας ήδη από το πρώτο στάδιο χωρίς καν να τους δοθεί η δυνατότητα να διαγωνιστούν στα νομικά μαθήματα,
β) θα υποβαθμίσει αναμφίβολα το κύρος του πλέον σοβαρού νομικού διαγωνισμού ο οποίος θα μετατραπεί σε διαγωνισμό – παρωδία απευθυνόμενο πλέον πρωτίστως σε καλούς γνώστες της αγγλικής κλπ. νομικής ορολογίας και δευτερευόντως σε καλούς νομικούς με βαθιά γνώση του νομικού αντικειμένου,
γ) νομίζω ότι δεν ισχύει αντίστοιχη ρύθμιση σε καμία άλλη χώρα της Ε.Ε. αλλά ακόμη και να ισχύει είναι απαράδεκτη και δεν χρειαζόταν να την υιοθετήσουμε για τον απλούστατο λόγο ότι πρόκειται για διαγωνισμό απευθυνόμενο σε νομικούς και όχι σε μεταφραστές – διερμηνείς,
δ) προβλέπεται ο διορισμός μεταφραστών – διερμηνέων οι οποίοι συνεπικουρούν τους δικαστικούς λειτουργούς για την αντιμετώπιση των σχετικών αναγκών που ανακύπτουν,
ε) θα ανοίξει ο ασκός του Αιόλου καθώς οι αδικημένοι υποψήφιοι ορθώς θα διεκδικήσουν το δίκαιο τους δια της δικαστικής οδού,
στ) συνεπάγεται σημαντική αύξηση του κόστους συμμετοχής στο διαγωνισμό για τους περισσότερους υποψηφίους οι οποίοι δεν είναι κάτοικοι Θεσσαλονίκης καθώς θα επωμιστούν τα έξοδα μίας επιπλέον μετάβασης και διαμονής στη Θεσσαλονίκη και
ζ) θα διεξάγεται εν μέσω θέρους και με θερμοκρασίες που υπερβαίνουν τους 40 βαθμούς κατά το μήνα Ιούλιο με υποχρεωτική χρήση μάσκας καθώς ουδείς γνωρίζει τι μέλλει γενέσθαι με την πορεία του ιού στη χώρα μας και σε άθλιες αίθουσες ξενοδοχείων χωρίς κλιματισμό, δηλαδή σε συνθήκες λιποθυμίας…
Αποσύρατε άμεσα την απαράδεκτη αυτή τη ρύθμιση με την οποία είναι σαφής η πρόθεση να δοθεί σημαντικό προβάδισμα στους αποφοίτους των πανεπιστημίων της αλλοδαπής σε βάρος εκείνων των ελληνικών πανεπιστημίων οι οποίοι μάλλον αποτελούν παιδιά ενός κατώτερου θεού στην αξιολογική σας κλίμακα…
Αξιότιμοι Κύριοι, κάπου έλεος με το νομοσχέδιό σας! Προαπαιτούμενο για την είσοδο στο δικαστικό θα είναι η καλή γνώση της ξένης γλώσσας η οποία, για να θεωρηθεί κάποιος επιτυχών, θα βαθμολογείται και παραπάνω από τα νομικά μαθήματα;;; Το είπε και κάποιος άλλος εξαιρετικά εύστοχα: Τι επιδιώκετε να αναδείξετε με αυτό; Δικαστές ή μεταφραστές;;;΄Η μήπως να διαλύσετε τη Δικαιοσύνη;;; Επιπλέον, το «σπάσιμο» του διαγωνισμού σε 3 στάδια σε τι, ακριβώς, εξυπηρετεί; Σε τι ενοχλούσε το πώς διεξαγόταν ως τώρα (5 μαθήματα ανά 2,5 μέρες); Αντιθέτως, ακατανόητη η επιμονή να διενεργείται μόνον στη Θεσσαλονίκη, και μάλιστα, χωρίς προγραμματισμό, με ένα πρόγραμμα που ανακοινώνεται 2 μέρες πριν την έναρξη του διαγωνισμού! Επιτακτική η ανάγκη να διενεργείται ταυτόχρονα, τουλάχιστον, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Αντιλαμβάνεστε τι θα συμβεί αν κάποιος (για τη μείωση του ανωτάτου ορίου εισαγωγής στο 40 έτος, για την αξιολόγηση ανά «κάστες», με αμφίβολης νομιμότητας κριτήρια, για το ότι η ξένη γλώσσα είναι μάθημα βαρύτητας για την είσοδο στο δικαστικό) προσφύγει στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια… Άμεση μετατροπή των επίμαχων διατάξεων άμεσα!
Λογική προτεκτοράτου εν προκειμένω, καθώς η γνώση της ξένης γλώσσας ανάγεται σε προαπαιτούμενο και μάλιστα με αυξημένη βαθμολογική βάση.
Η διεξαγωγή του διαγωνισμού σε 3 στάδια θα διαμορφώσει μια εξαιρετικά δυσμενή κατάσταση για τους υποψηφίους για τους εξής λόγους: α. Οι εξετάσεις θα γίνουν κυριολεκτικά ένας μαραθώνιος, αφού η διαγωνιστική διαδικασία θα διαρκεί 6 ολόκληρους μήνες! Εκτός από το υπέρμετρο άγχος και την πίεση που υφίστανται οι υποψήφιοι κατά τη διάρκεια της εντατικής προετοιμασίας τους -διάρκειας τουλάχιστον ενός έτους- θα πρέπει να υποστούν και την ψυχολογική φθορά των τριών, ανά δίμηνο, σταδίων. β. Η εξέταση της ξένης γλώσσας κατά τον Ιούλιο δεν εξυπηρετεί καμία πρακτική σκοπιμότητα για τον ορθολογικό διαχωρισμό αμιγώς νομικών και μη μαθημάτων, αντιθέτως, θέτει ως πρωταρχική προϋπόθεση εισαγωγής στη Σχολή Δικαστών τη γνώση της ξένης γλώσσας, αφού η βάση επιτυχίας είναι αυξημένη σε σχέση με τα νομικά μαθήματα. Το οξύμωρο αποτέλεσμα που θα προκύψει είναι να προαχθούν στο επόμενο στάδιο υποψήφιοι που κατέχουν μεν σε ικανοποιητικό επίπεδο την αλλοδαπή νομική ορολογία, αλλά δεν διαθέτουν το απαιτούμενο γνωστικό επίπεδο για τα νομικά μαθήματα, και παράλληλα, να αποκλειστούν υποψήφιοι που έχουν το γνωστικό υπόβαθρο στα νομικά μαθήματα (που είναι και το κυρίως ζητούμενο για έναν δικαστικό λειτουργό), αλλά έγραψαν, λχ. 7 στην ξένη γλώσσα. Είναι εύκολα αντιληπτό ότι η κατάκτηση της νομικής ορολογίας σε άλλη γλώσσα είναι παιχνίδι μπροστά στην κατάκτηση της νομικής γνώσης και η ρύθμιση αυτή δεν έχει λογικό και αξιοκρατικό έρεισμα. γ. Η εξέταση εν μέσω θέρους, με υψηλές θερμοκρασίες, και ενώ η διάρκεια εξέτασης είναι 4 ώρες, σε μη κλιματιζόμενους χώρους, είναι απλά απάνθρωπη. Ορθότερο θα ήταν, εφόσον η ξένη γλώσσα είναι σημαντικό -αλλά όχι το κυρίαρχο- εργαλείο για τον δικαστικό λειτουργό, η εξέτασή της να διενεργείται τουλάχιστον μετά την εξέταση των νομικών μαθημάτων.
Δεν είναι δυνατόν να καθιερώνεται ένα προστάδιο και δη, εξέταση σε ξένη γλώσσα, τόσο καθοριστικό ώστε να αποκλείσει τη συνέχεια στον διαγωνισμό αλλά έπειτα να μην προσμετράται στον τελικό μέσο όρο. Η διάταξη είναι ακατανόητη και δεν συμβάλλει στη βελτίωση του διαγωνισμού. Αυτή η ρύθμιση σε συνδυασμό με την αύξηση του συντελεστή προφορικών δημιουργεί πολλά ερωτηματικά για το διαβλητό των εξετάσεων.
Επίσης, πρέπει να διεξάγεται ο διαγωνισμός στα κατά τόπους πρωτοδικεία, αν όχι τουλάχιστον σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Εμμέσως ήδη επιβάλλεται παράβολο συμμετοχής στους υποψηφίους οι οποίοι πρέπει να επωμισθούν κόστος μεταφοράς και διαμονής και μάλιστα δις αν ισχύσει η διάταξη.
Θέλετε δικαστές ή μεταφραστές;
Οι εξετάσεις Ειρηνοδικών και Δικαστών πρέπει να είναι διαφορετικές, και όχι κοινές, όπως ακριβώς συμβαίνει πλέον και με τους Εισαγγελείς.
Εκφράζω πραγματική απορία, σχετικά με το νέο προαπαιτούμενο συμμετοχής στις εξετάσεις. Δηλ. η καλύτερη γνώση των αγγλικών αποτελεί πρόκριμα τη στιγμή που όλοι λίγο πολύ έχουν επαρκή γνώση ξένης γλώσσας, που δεν χρειάζεται πουθενά στη διαδικασία, αφού τα μη μεταφρασμένα έγγραφα δεν λαμβάνονται υπόψη δικονομικά και απαιτείται διερμηνέας πάντα, ανεξαρτήτως της γνώσεως του δικαστή, και όταν όλα τα κοινοτικά κείμενα είναι μεταφρασμένα σε όλες τις γλώσσες της ΕΕ.
Οι δικαστές σε ξένες χώρες εξετάζονται σε άλλες γλώσσες για την επάρκειά τους? Θα έπρεπε να καταργηθεί η εξέταση της ξένης γλώσσας όχι να αποτελεί όρο συμμετοχής στο διαγωνισμό.
Απορώ ποιους εξυπηρετεί αυτή η ρύθμιση. Το επίπεδο της δικαιοσύνης ή αποφοίτους ξένων πανεπιστημίων.
Εγώ λέω να πάω για proficiency και κατευθείαν Άρειο Πάγο να γλιτώσω και τις εξετάσεις της εσδι.Περα από την πλάκα έκθεση και αγγλικά δεν έχουν καμία σχέση με το διαγωνισμό.Καλυτερα να δοθεί εμβάθυνση στα νομικά και όποιος θέλει ας γράφει έκθεση και αγγλικά και να παίρνει εφόσον γράψει πάνω από 10 προσαύξηση όπως στα μεταπτυχιακά. Πραγματικά εκτός στόχου οι ρυθμίσεις. Το 6 θεωρείται επαρκές για αστικό και ποινικό ενώ για τα αγγλικά θέλει 8;;; Ακατάληπτο.
Είναι δυνατόν η ξένη γλώσσα να έχει περισσότερη βαρύτητα από τα νομικά μαθήματα; Απαράδεκτη πρόταση, χωρίς ορθολογικό έρεισμα, προωθεί την αναξιοκρατία.
Η πρόβλεψη εξέτασης της αγγλικής γλώσσας είναι όλως περιττή εφόσον κάποιος έχει πιστοποίηση αγγλικής γλώσσας σε επίπεδο C2, πόσο μάλλον να εξετάζεται πλέον διακριτά από τα βασικά μαθήματα που έχουν την απαιτούμενη βαρύτητα και αποδεικνύουν την απαιτούμενη νομική κατάρτιση και την πληρότητα των νομικών γνώσεων ως προϋποθέσεις για την εισαγωγή των υποψηφίων στην ΕΣΔΙ. Μία τέτοια ρύθμιση που αναβαθμίζει αδικαιολόγητα την αγγλική γλώσσα σε τέτοιου είδους εξετάσεις, αυξάνει το όριο βάσης από 6 που ισχύει σε όλα τα βασικά μαθήματα σε 8 και μάλιστα μόνο σε αυτό το μάθημα, ακόμη και η ξεχωριστή εξέταση του κατά την θερινή περίοδο ενώ η εξέταση σε όλα τα υπόλοιπα μαθήματα θα λάβει χώρα 2 μήνες μετά είναι ξεκάθαρο ότι αντιμάχεται την προσπάθεια των υποψηφίων και αποσκοπεί στην αύξηση του βαθμού δυσκολίας των εξετάσεων με τον πιο αναξιοκρατικό τρόπο. Δεν είναι δυνατόν να αναγκάζετε τους υποψηφίους να μεταβαίνουν 2 φορές στη Θεσσαλονίκη εντός σύντομου χρονικού διαστήματος για να εξεταστούν άσκοπα στην αγγλική γλώσσα νωρίτερα από την εξέταση των βασικών μαθημάτων και να επιβαρύνονται επιπρόσθετα με έξοδα, στα οποία ήδη επιβαρύνονται για την εξέταση των υπόλοιπων μαθημάτων.Η πρόβλεψη αυτή δεν έχει καμία απολύτως ορθολογική βάση, αντίθετα υποκρύπτει μια προσπάθεια απελπισίας προκειμένου να αυξηθεί με οποιονδήποτε τρόπο ο βαθμός δυσκολίας και να αμβλυνθεί η δυνατότητα εισαγωγής στην ΕΣΔΙ.
Προφανώς υπάρχουν πολλά σημαντικότερα προβλήματα στην «δικαιοσύνη» από το να ασχολούνται με ανούσιες ρυθμίσεις που περιπλέκουν μια ήδη δυσάρεστη διαδικασία για τους υποψήφιους σε ακόμα πιο αναξιοκρατική.Ίσως το υπουργείο να πρέπει να εστιάσει σε ρυθμίσεις που θα αποσκοπούν στην επιλογή υποψηφίων με γνώμονα τις νομικές τους γνώσεις,την οξυδέρκεια και την ακεραιότητά τους.Αλλά τι να λέμε σε μια χώρα που η λογική και το δίκαιο είναι άγνωστες λέξεις.Απλά απογοήτευση…..
Να προβλεφθεί ότι ο εισαγωγικός διαγωνισμός θα διεξάγεται στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη ταυτόχρονα, ανάλογα με τον τόπο κατοικίας, όπως στις Πανελλήνιες ώστε να διευκολύνεται η πρόσβαση στις εξετάσεις. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως να διενεργούνται στη Θεσσαλονίκη αποκλειστικά.
Δεν υπάρχει λόγος να διεξάγεται η εξέταση της ξένης γλώσσας δύο (2) μήνες πριν την εξέταση των νομικών γνώσεων.
Τέλος, να ορίζεται ρητά ότι το πρόγραμμα των εξετάσεων θα ανακοινώνεται τουλάχιστον ένα (1) μήνα πριν την διεξαγωγή τους.
Απαραίτητη η τήρηση των προθεσμιών του νόμου ως προς την προκήρυξη και τη διενέργεια των σταδίων.. Εδώ ξαι χρόνια προβλέπονται συγκεκριμένες ημερομηνίες, οι οποίες ουδέποτε τηρούνται! Καταλήγοντας σε προκήρυξεις και διοργανώσεις της τελευταίας στιγμής τόσο από το υπουργείο όσο και από τους διαγωνιζόμενους εξαναγκάζοντας τους την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή να διοργανώνουν την μετακίνηση τους. Ως προς το πρώτο στάδιο διεξαγωγής των εξετάσεων αυτό θα πρέπει να διεξάγεται τουλάχιστον τον Ιούνιο και όχι τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο εντός του καύσωνα! Το υπουργείο θα πρέπει να λάβει υπόψη και τις συνθήκες στις οποίες καλούνται οι συμμετέχοντες να ανταπεξέλθουν με αποκορύφωμα τα τελευταία δυο έτη λόγω COVID χωρίς κλιματισμό ή με υποχρέωση τήρησης ανοιχτών παραθύρων με μειωμένες θερμοκρασίες.. Οι εξετάσεις αποτελέσουν έργο πνευματικό αλλά και σωματικό, απαιτούνται να τηρούνται ανθρώπινες συνθήκες με σεβασμό στην αξιοπρέπεια τους! Να γνωρίζουν εκ των προτέρων ένα σταθερό προγραμμα και να μην βρίσκονται προ εκπλήξεως εντός του μηνός Αυγούστου να ανευρίσκουν ραντεβού σε κρατικά νοσοκομεία εν μέσω διακοπών
Απαράδεκτο το 40ο έτος και αντισυνταγματικό. Επιβάλλεται η επαναφορά στην προτέρα ρύθμιση
Η ξένη γλώσσα δηλαδή αποτελεί το πρόκριμα για το αν κάποιος έχει νομική και ηθική κατάρτιση για να γίνει δικαστής ; Και στα νομικά μαθήματα μπορεί κάποιος να πάρει 6/15 και να γίνει δικαστής ενώ στα αγγλικά πλχ θέλει 8/15 ;
Απαράδεκτη ρύθμιση