Στον ν. 4624/2019 (Α’ 137) προστίθεται άρθρο 84Α ως εξής:
«Άρθρο 84Α
Δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων από την εισαγγελική αρχή
1. Με διάταξη του αρμόδιου Εισαγγελέα Πρωτοδικών ή του Εισαγγελέα Εφετών, εάν η υπόθεση εκκρεμεί στο Εφετείο, η Ελληνική Αστυνομία προβαίνει σε δημοσιοποίηση, για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες, των στοιχείων της ταυτότητας, της εικόνας και της ποινικής δίωξης κατηγορουμένου ή καταδικασθέντος για κακούργημα, για πλημμέλημα του 19ου κεφαλαίου του Ποινικού Κώδικα, καθώς και για πλημμέλημα το οποίο τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον δυο (2) ετών.
2. Η δημοσιοποίηση των προσωπικών δεδομένων της παρ. 1 αποσκοπεί αποκλειστικά:
α. στη διερεύνηση, ανίχνευση ή δίωξη των εγκλημάτων της παρ. 1,
β. στην εκτέλεση εντάλματος σύλληψης ή καταδικαστικής απόφασης του κατηγορούμενου για τα εγκλήματα της παρ. 1,
γ. στην άμεση προστασία του κοινωνικού συνόλου από την εγκληματική δράση του κατηγορουμένου, περιλαμβανομένης και της αποτροπής απειλής της δημόσιας ασφάλειας σε σχέση προς το διερευνώμενο έγκλημα.
3. Η αρμόδια εισαγγελική αρχή δύναται να εκδώσει ειδικά και εμπεριστατωμένα αιτιολογημένη διάταξη, εφαρμοζομένων αναλόγως των άρθρων 43 έως 45 του παρόντος και ιδίως τηρουμένων των γενικών αρχών επεξεργασίας, εφόσον η η δημοσιοποίηση των προσωπικών δεδομένων του κατηγορουμένου ή του καταδικασθέντος είναι πρόσφορη και απαραίτητη για την επίτευξη των σκοπών της παρ. 2 του παρόντος, εκτός εάν είναι δυνατή η επιλογή άλλων μέτρων λιγότερο επαχθών για τα θεμελιώδη δικαιώματα.
Η αίτηση υποβάλλεται από τις αρμόδιες αρχές της περ. ιδ του άρθρου 44. Σε περίπτωση διενέργειας προανάκρισης, η αίτηση υποβάλλεται από τον αρμόδιο ανακριτικό υπάλληλο, ενώ στην περίπτωση διενέργειας κύριας ανάκρισης από τον ανακριτή.
Η διάταξη της εισαγγελικής αρχής, η οποία εκτελείται από την Ελληνική Αστυνομία, περιέχει:
α) τα στοιχεία ταυτότητας του κατηγορουμένου ή καταδικασθέντος, β) την εικόνα του, γ) την ποινική δίωξη ή την καταδίκη, καθώς και την παράθεση των αναγκαίων πραγματικών περιστατικών, δ) τον σκοπό και τον στόχο της δημοσιοποίησης, ε) τον τρόπο και τα μέσα αυτής, στ) το χρονικό διάστημα διατήρησης της δημοσιοποίησης και κάθε αναπαραγωγής της, εντός του πλαισίου της παρ. 1.
Η δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων τα οποία αφορούν στην ποινική δίωξη ή την καταδίκη λαμβάνει χώρα με τρόπο σύμφωνο προς την υποχρέωση σεβασμού του τεκμηρίου της αθωότητας.
Η ισχύς της διάταξης παύει αυτοδικαίως με την παρέλευση του ορισθέντος χρονικού διαστήματος και απαγορεύεται η διατήρηση των δημοσιοποιημένων προσωπικών δεδομένων, καθώς και κάθε αναπαραγωγής τους. Σε περίπτωση εκπλήρωσης του επιδιωκόμενου σκοπού και στόχου σε συντομότερο χρονικό διάστημα από αυτό της παρ. 1, η εισαγγελική αρχή ανακαλεί τη διάταξη με την έκδοση νεότερης, η οποία εκτελείται από την Ελληνική Αστυνομία.
4. Κατά της διάταξης της εισαγγελικής αρχής επιτρέπεται προσφυγή εντός δύο (2) ημερών από τη γνωστοποίηση στον κατηγορούμενο ή κατάδικο ενώπιον του Προϊστάμενου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών ή του Προϊστάμενου της Εισαγγελίας Εφετών, εάν η υπόθεση εκκρεμεί στο Εφετείο, ο οποίος αποφαίνεται εντός δύο (2) ημερών. Μέχρι να αποφανθεί ο αρμόδιος Εισαγγελέας, απαγορεύονται η εκτέλεση της διάταξης και η δημοσιοποίηση των προσωπικών δεδομένων.
5. Κατ’ εξαίρεση, στα κακουργήματα των άρθρων 187, 187Α, 187Β και εκείνων του 19ου Κεφαλαίου του Π.Κ., περί εγκλημάτων κατά της γενετήσιας ελευθερίας και οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής, η εισαγγελική διάταξη εκτελείται αμέσως, επικυρώνεται δε από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών εντός είκοσι τεσσάρων (24) ωρών, εφόσον αυτή έχει εκδοθεί από τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών. Διαφορετικά η ισχύς της σχετικής διάταξης παύει αυτοδικαίως με τη λήξη της προθεσμίας των είκοσι τεσσάρων (24) ωρών.
6. Ο κατηγορούμενος ή κατάδικος ασκεί ενώπιον του Προϊστάμενου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών ή του Προϊστάμενου της Εισαγγελίας Εφετών, εάν η υπόθεση εκκρεμεί στο Εφετείο, τα δικαιώματά του ως υποκείμενο των δεδομένων σύμφωνα με τα άρθρα 53 έως 59 του παρόντος, τα οποία εφαρμόζονται αναλόγως.».
Επίσης επισημαίνεται ότι η Ολ ΑΠ 63/2018 είχε υποβαλει παρατηρήσεις επι άρθρου 30 ΣχΝ που αφορούσε ακριβως το ζήτημα αυτό η οποία πρέπει να μελετηθεί και να ληφθεί υπόψη.
Μετά τιμής
Σπ.Καρυδα
Είναι ανεφάρμοστη η διάταξη για την ενημέρωση με την παρ.6 και εκτός λογικής ΚΠΔ.
Είναι ανεπίτρεπτο να συγχέονται τα δικαιώματα ενημέρωσης άρθρων 53 έως 58 με το άρθρο 59.
Δεν λειτουργούν. σωρευτικά. Η διάταξη θα οδηγήσει σε φοβερές δυσκολίες ως προς την εφαρμογή της.
Η διάταξη της δημοσιοποίησης των ονομάτων επιτελεί ύψιστο δημόσιο συμφέρον, τι επιπολαιότητα είναι αυτή στην ρύθμιση του?
Όπως δε ήδη σχολίασα δεν αποτελεί καν αντικείμενο της ενσωμάτωσης της Οδηγίας αλλά ειδική διάταξη που θα πρέπει να αποτελέσει περιεχόμενο του ΚΠοινΔ.
Δείτε λίγο και πρακτικές αλλοδαπών έννομων τάξεων για το ζήτημα.
Επίσης να σας υπενθυμίσω ότι η Ολ ΑΠ με γνωμοδότηση της είχε απορρίψει ως αντισυνταγματική την ίδρυση εποπτικής αρχής όσον αφορά τα πολιτικά και ποινικά δικαστήρια βλ Ολ ΑΠ 63/2018.
Πως λοιπόν τώρα ορίζεται εποπτική αρχή επι επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα από δικαστική αρχή?
Τι εννοείται ακριβως? Δεν σας αντιλαμβάνομαι? Τι σημαίνει αναλογως? Δεν είναι ορθή νομοθέτηση αυτή για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα!
Οπωσδηποτε πρέπει να γνωμοδοτήσει η Ολ ΑΠ και οι αρμόδιες ενώσεις να λάβουν θέση, εκτός και εάν αυτό έχει ήδη γίνει.
Δείτε σας παρακαλώ αυτή τη ρύθμιση…μας αφορά όλους.
Με τιμή!
Σπ.Καρυδα
Άρθρο 43
Δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων από την εισαγγελική αρχή – Προσθήκη άρθρου 84Α στον ν. 4624/2019
[Από]
3. Η αρμόδια εισαγγελική αρχή δύναται να εκδώσει ειδικά και εμπεριστατωμένα αιτιολογημένη διάταξη, εφαρμοζομένων αναλόγως των άρθρων 43 έως 45 του παρόντος και ιδίως τηρουμένων των γενικών αρχών επεξεργασίας, εφόσον η η δημοσιοποίηση …
[Σε]
… εφόσον η δημοσιοποίηση …
[Αιτιολογία: τυπογραφική διόρθωση]