Άρθρο 40 Αυτοματοποιημένη ατομική λήψη αποφάσεων – Αντικατάσταση άρθρου 52 ν. 4624/2019

Το άρθρο 52 του ν. 4264/2019 (Α’ 137) αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 52
Αυτοματοποιημένη ατομική λήψη αποφάσεων
(άρθρο 11 της Οδηγίας)
1. Απαγορεύεται η λήψη απόφασης που βασίζεται αποκλειστικά σε αυτοματοποιημένη επεξεργασία, περιλαμβανομένης της κατάρτισης προφίλ, η οποία παράγει δυσμενή έννομα αποτελέσματα για το υποκείμενο των δεδομένων ή το επηρεάζει σημαντικά, εκτός εάν προβλέπεται ρητά από διάταξη νόμου ή του δικαίου της Ένωσης, η οποία ορίζει τις κατάλληλες εγγυήσεις για τα δικαιώματα και τις ελευθερίες του υποκειμένου των δεδομένων, όπως ρυθμίσεις που κατοχυρώνουν την ειδική και εύληπτη ενημέρωση του υποκειμένου των δεδομένων, το δικαίωμα εξασφάλισης ανθρώπινης παρέμβασης εκ μέρους του υπευθύνου επεξεργασίας και το δικαίωμα του υποκειμένου των δεδομένων να διατυπώσει τις απόψεις του, να απαιτήσει αιτιολόγηση της απόφασης που ελήφθη κατόπιν της εν λόγω αξιολόγησης και να αμφισβητήσει ή να ζητήσει επανεξέταση της απόφασης.
2. Οι αποφάσεις της παρ. 1 δεν επιτρέπεται να βασίζονται σε επεξεργασία των ειδικών κατηγοριών δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 46, εκτός εάν τούτο προβλέπεται ρητά από διάταξη νόμου ή από το δίκαιο της Ένωσης και υφίστανται κατάλληλα μέτρα για την προστασία των δικαιωμάτων, των ελευθεριών και των έννομων συμφερόντων του υποκειμένου των δεδομένων, στα οποία συμπεριλαμβάνονται οι διασφαλίσεις που ορίζονται στην παρ. 2 του άρθρου 46.
3. Απαγορεύεται η κατάρτιση προφίλ που έχει ως αποτέλεσμα διακρίσεις σε βάρος φυσικών προσώπων με βάση τις ειδικές κατηγορίες δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 46.».

  • 22 Νοεμβρίου 2022, 12:49 | Homo Digitalis

    Οι διατάξεις του άρθρου 52 του ν.4624/2019 αναφορικά με την αυτοματοποιημένη ατομική λήψη αποφάσεων αποτελούν ένα από τα κύρια σημεία της καταγγελίας της Homo Digitalis ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθώς έρχονται σε αντίθεση με το άρθρο 11 της Οδηγίας 2016/680.

    Επομένως, η Homo Digitalis χαιρετίζει την πρόταση αναθεώρησης του άρθρου 52 που επιδιώκει το άρθρο 40 του παρόντος Σχ. Νόμου, καθώς οι προτεινόμενες διατάξεις συμφωνούν με το άρθρο 11 της Οδηγίας και ακολουθούν το πνεύμα και το γράμμα αυτού.

  • 22 Νοεμβρίου 2022, 11:13 | Σπυριδουλα Καρυδα

    Άρθρο 40: Αντικατάσταση άρθρου 52 ν. 4624/2019 για την αυτοματοποιημένη ατομική λήψη αποφάσεων
    Εσφαλμένη η επιλογή της αντιγραφής του άρθρου 11 της Οδηγίας. Ο Έλληνας νομοθέτης με την υιοθέτηση του άρθρου 52 του ν. 4624/2019 έκανε συνειδητά, προς διασφάλιση των θεμελιωδών δικαιωμάτων του υποκειμένου των δεδομένων, περιορισμένη χρήση του εύρους της διάταξης. Το εύρος προβλέπει η ρύθμιση της Οδηγίας… Για ποιο λόγο να γίνει αναφορά ως προς όλες τις περιπτώσεις της αυτοματοποιημένης επεξεργασίας, από τη στιγμή που αυτές απαιτούν την πρόβλεψη ειδικού τομεακού δικαίου για να εισαχθούν? Προφανώς και πάλι οι αρχές της ορθής ενσωμάτωσης αγνοήθηκαν. Η αναφορά δε «στα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται» είναι εντελώς πρωθύστερη. Η διάταξη υποδεικνύει στον εθνικό νομοθέτη τι πρέπει να κάνει στο μέλλον όταν θεσμοθετεί σχετικές νομικές διατάξεις και ειδικές τομεακές διατάξεις όπως π.χ. στον ΚΠΔ ή στις διατάξεις της νομοθεσίας για την Ελληνική Αστυνομία. Προφανώς δεν έγινε αντιληπτό. Όπως γενικότερα δεν έγινε αντιληπτό ότι η Οδηγία θέτει ένα γενικό νομικό πλαίσιο και ο εθνικός νομοθέτης καλείται με την υιοθέτηση ειδικών τομεακών κανόνων
    Επίσης, εντελώς εσφαλμένη η διατύπωση ´απαγορεύετά και μόνο προς δημιουργία εντυπώσεων. Από πλευράς ορολογίας και δογματικής δικαίου δπχ και με βάση την αρχή της επιτρεπτικοτητας ορθότερη ήταν για την εν λόγω επεξεργασία η χρήση του ρηματος επιτρέπεται, όπως ήταν η αρχική διατύπωση του άρθρου. Άλλη μια ένδειξη ότι οι τροποποιήσεις απέχουν του ενωσιακού κεκτημένου!
    Μετά τιμής
    Σπ.Καρυδα

  • Άρθρο 40Δ
    [Από]
    [καινούριο]
    [Σε]
    Άρθρο 40Δ
    Εκτελών την επεξεργασία – Αντικατάσταση παραγράφου 3 του άρθρου 60 ν. 4624/2019
    Η παράγραφος 3 του άρθρου 60 του ν. 4624/2019 (Α’ 137) αντικαθίσταται ως εξής:
    «3. Η επεξεργασία μέσω εκτελούντος την επεξεργασία πρέπει να βασίζεται σε σύμβαση ή άλλη νομική πράξη που συνδέει τον εκτελούντα την επεξεργασία με τον υπεύθυνο επεξεργασίας, η οποία καθορίζει το αντικείμενο, τη διάρκεια, τη φύση και το σκοπό της επεξεργασίας, τη φύση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, τις κατηγορίες των υποκειμένων των δεδομένων και τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του υπεύθυνου επεξεργασίας.».
    [Αιτιολογία: να αντικατασταθεί ο αδόκιμος όρος «υπεύθυνου προσώπου» με τον δόκιμο όρο «υπεύθυνου επεξεργασίας» προς ορθή ενσωμάτωση του άρθρου 22 παρ. 3 της οδηγίας. Να χρησιμοποιηθεί πλήρης ο όρος «υποκειμένου των δεδομένων»]

  • Άρθρο 40Γ
    [Από]
    [καινούριο]
    [Σε]
    Άρθρο 40Γ
    Δικαιώματα του υποκειμένου των δεδομένων σε ποινικές έρευνες και διαδικασίες – Αντικατάσταση άρθρου 59 ν. 4624/2019
    Το άρθρο 59 του ν. 4624/2019 (Α’ 137) αντικαθίσταται ως εξής:
    «Άρθρο 59
    Δικαιώματα του υποκειμένου των δεδομένων σε ποινικές έρευνες και διαδικασίες
    (άρθρο 18 της Οδηγίας)
    Εάν τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα περιέχονται σε δικαστική απόφαση ή αρχείο ή φάκελο υπόθεσης που υποβάλλεται σε επεξεργασία στο πλαίσιο ποινικής έρευνας και διαδικασίας, τα δικαιώματα ενημέρωσης για την επεξεργασία, πρόσβασης, διόρθωσης ή διαγραφής και περιορισμού των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, κατά τις διατάξεις των άρθρων 54 έως και 56, ασκούνται χωρίς οικονομική επιβάρυνση σύμφωνα με όσα ορίζουν οι διατάξεις του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, ειδικές δικονομικές διατάξεις και ο Κώδικας Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών (ΚΟΔΚΔΛ), όπως κάθε φορά ισχύουν.».
    [Αιτιολογία: να γίνεται ρητή αναφορά σε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που περιέχονται σε δικαστική απόφαση ή αρχείο ή φάκελο υπόθεσης που υποβάλλεται σε επεξεργασία στο πλαίσιο ποινικής έρευνας και διαδικασίας, όπως προβλέπεται στο άρθρο 18 της οδηγίας. Να αποσαφηνιστεί ότι η άσκηση των δικαιωμάτων του υποκειμένου των δεδομένων γίνεται χωρίς οικονομική επιβάρυνση, όπως προβλέπεται στο άρ. 12 παρ. 4 της οδηγίας]

  • Άρθρο 40Β
    [Από]
    [καινούριο]
    [Σε]
    Άρθρο 40Β
    Τρόπος άσκησης των δικαιωμάτων του υποκειμένου των δεδομένων – Προσθήκη παραγράφου 5 στο άρθρο 57 ν. 4624/2019
    Στον ν. 4624/2019 (Α’ 137) προστίθεται παράγραφος 5 στο άρθρο 57 ως εξής:
    «5. Ο υπεύθυνος επεξεργασίας διευκολύνει την άσκηση των δικαιωμάτων του υποκειμένου των δεδομένων δυνάμει των άρθρων 52, 55, 56, 56Α και 59 του παρόντος νόμου, εξασφαλίζοντας επιπλέον ότι η άσκηση των δικαιωμάτων γίνεται χωρίς οικονομική επιβάρυνση.».
    [Αιτιολογία: να αποτρέπονται προσκόμματα κατά την άσκηση των δικαιωμάτων και να διασαφηνιστεί ο ρόλος του υπεύθυνου επεξεργασίας κατά την άσκηση δικαιωμάτων του υποκειμένου των δεδομένων, όπως προβλέπεται και στην αιτιολογική σκέψη 40 και στο άρθρο 12 παρ. 2 και 4 της οδηγίας]

  • Άρθρο 40Α
    [Από]
    [καινούριο]
    [Σε]
    Άρθρο 40Α
    Άσκηση δικαιωμάτων από το υποκείμενο των δεδομένων και επαλήθευση από την Αρχή – Προσθήκη άρθρου 56Α στον ν. 4624/2019
    Στον ν. 4624/2019 (Α’ 137) προστίθεται άρθρο 56Α ως εξής:
    «Άρθρο 56Α
    Άσκηση δικαιωμάτων από το υποκείμενο των δεδομένων και επαλήθευση από την Αρχή
    (άρθρο 17 της Οδηγίας)
    1. Το υποκείμενο των δεδομένων δύναται να ασκήσει τα δικαιώματα ενημέρωσης σχετικά με την επεξεργασία, πρόσβασης, διαγραφής, διόρθωσης των προσωπικών του δεδομένων ή περιορισμού της επεξεργασίας και μέσω της Αρχής, σε περίπτωση άρνησης του υπεύθυνου επεξεργασίας να τα ικανοποιήσει εν όλω ή εν μέρει σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 54 παρ. 2, 55 παρ. 6 , 7 και 8, και 56 παρ. 6 και 7 του παρόντος νόμου.
    2. Όταν ασκείται το δικαίωμα που αναφέρεται στην παράγραφο 1, η Αρχή ελέγχει τη νομιμότητα της επεξεργασίας για λογαριασμό του υποκειμένου των δεδομένων και το ενημερώνει εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος για την έκβαση του ελέγχου, γνωστοποιώντας τουλάχιστον ότι έλαβαν χώρα όλες οι αναγκαίες επαληθεύσεις ή η επανεξέταση του αιτήματος από την Αρχή.
    3. Η Αρχή λαμβάνει γνώση της αιτιολογημένης απόφασης με την οποία ο υπεύθυνος επεξεργασίας αρνείται να ικανοποιήσει εν όλω ή εν μέρει την άσκηση των δικαιωμάτων του υποκειμένου των δεδομένων σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 54 παρ. 2, 55 παρ. 6 , 7 και 8, και 56 παρ. 6 και 7 του παρόντος νόμου, καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας πληροφορίας για την άσκηση των αρμοδιοτήτων και καθηκόντων της. Σε περίπτωση άρνησης ή περιορισμού των δικαιωμάτων της παραγράφου 1 για λόγους εθνικής ασφάλειας, η Αρχή ασκεί τις εκ του παρόντος άρθρου αρμοδιότητές της αποκλειστικά μέσω του Προέδρου της Αρχής ή του αναπληρωτή του. Η Αρχή ενημερώνει επίσης το υποκείμενο των δεδομένων για το δικαίωμά του να προσφύγει ενώπιον των αρμόδιων δικαστικών αρχών.».
    [Αιτιολογία: να ενσωματωθεί η δυνατότητα του υποκειμένου των δεδομένων για έμμεση άσκηση των δικαιωμάτων του μέσω της Αρχής, όταν ο υπεύθυνος επεξεργασίας αρνείται να ικανοποιήσει τα δικαιώματα αυτά εν όλω ή εν μέρει, όπως προβλέπεται στο άρθρο 17 της οδηγίας]

  • Άρθρο 40
    Αυτοματοποιημένη ατομική λήψη αποφάσεων – Αντικατάσταση άρθρου 52 ν. 4624/2019
    [Από]
    2. Οι αποφάσεις της παρ. 1 δεν επιτρέπεται να βασίζονται σε επεξεργασία των ειδικών κατηγοριών δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 46, εκτός εάν τούτο προβλέπεται ρητά από διάταξη νόμου ή από το δίκαιο της Ένωσης …
    [Σε]
    2. … της Ευρωπαϊκής Ένωσης …
    [Αιτιολογία: να διευκρινισθεί ότι πρόκειται για την Ευρωπαϊκή Ένωση, για λόγους νομοτεχνικούς]

  • Άρθρο 40
    Αυτοματοποιημένη ατομική λήψη αποφάσεων – Αντικατάσταση άρθρου 52 ν. 4624/2019
    [Από]
    1. Απαγορεύεται η λήψη απόφασης που βασίζεται αποκλειστικά σε αυτοματοποιημένη επεξεργασία, περιλαμβανομένης της κατάρτισης προφίλ, η οποία παράγει δυσμενή έννομα αποτελέσματα για το υποκείμενο των δεδομένων ή το επηρεάζει σημαντικά, εκτός εάν προβλέπεται ρητά από διάταξη νόμου ή του δικαίου της Ένωσης, η οποία ορίζει τις κατάλληλες εγγυήσεις για τα δικαιώματα και τις ελευθερίες του υποκειμένου των δεδομένων, όπως ρυθμίσεις που κατοχυρώνουν την ειδική και εύληπτη ενημέρωση του υποκειμένου των δεδομένων, το δικαίωμα εξασφάλισης ανθρώπινης παρέμβασης εκ μέρους του υπευθύνου επεξεργασίας και το δικαίωμα του υποκειμένου των δεδομένων να διατυπώσει τις απόψεις του, να απαιτήσει αιτιολόγηση της απόφασης που ελήφθη κατόπιν της εν λόγω αξιολόγησης και να αμφισβητήσει ή να ζητήσει επανεξέταση της απόφασης.
    [Σε]
    1. Απαγορεύεται η λήψη απόφασης που βασίζεται αποκλειστικά σε αυτοματοποιημένη επεξεργασία, περιλαμβανομένης της κατάρτισης προφίλ, η οποία παράγει δυσμενή έννομα αποτελέσματα για το υποκείμενο των δεδομένων ή το επηρεάζει σημαντικά, εκτός εάν προβλέπεται ρητά από διάταξη νόμου ή του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία ορίζει τις κατάλληλες εγγυήσεις για τα δικαιώματα και τις ελευθερίες του υποκειμένου των δεδομένων, τουλάχιστον δε ρυθμίσεις που κατοχυρώνουν την ειδική και εύληπτη ενημέρωση του υποκειμένου των δεδομένων, το δικαίωμα εξασφάλισης ανθρώπινης παρέμβασης εκ μέρους του υπευθύνου επεξεργασίας και το δικαίωμα του υποκειμένου των δεδομένων να διατυπώσει τις απόψεις του, να απαιτήσει αιτιολόγηση της απόφασης που ελήφθη κατόπιν της εν λόγω αξιολόγησης και να αμφισβητήσει ή να ζητήσει επανεξέταση της απόφασης.
    [Αιτιολογία: Να αντικατασταθεί το εσφαλμένο «όπως», με το ορθό «τουλάχιστον δε», καθώς τα απαριθμούμενα δικαιώματα δεν είναι ενδεικτικά, αλλά υποχρεωτικά. Να εξασφαλιστεί ότι παρέχονται πάντοτε όλα τα δικαιώματα που προβλέπονται στην αιτιολογική σκέψη 38 και στο άρθρο 11 της οδηγίας (EE) 2016/680. Τα δικαιώματα αυτά αποτελούν την προϋπόθεση για την άρση της απαγόρευσης λήψης απόφασης που βασίζεται αποκλειστικά σε αυτοματοποιημένη επεξεργασία, περιλαμβανομένης της κατάρτισης προφίλ, η οποία παράγει δυσμενή έννομα αποτελέσματα για το υποκείμενο των δεδομένων ή το επηρεάζει σημαντικά. Κατά συνέπεια, κάθε ένα από τα δικαιώματα αυτά πρέπει να συνοδεύει κάθε σχετική λήψη απόφασης, καθώς τα δικαιώματα αυτά αποτελούν ένα ελάχιστο, το οποίο ο νομοθέτης οφείλει να εξασφαλίσει ή και να προσθέσει επί αυτού, όχι όμως και να αφαιρέσει από αυτό ή να μην μεριμνήσει περί τούτου (άρ. 1 παρ. 3 της οδηγίας). Να διευκρινισθεί ότι πρόκειται για την Ευρωπαϊκή Ένωση, για λόγους νομοτεχνικούς]