Για τους σκοπούς του παρόντος νόμου:
α) «Λόγοι εθνικής ασφάλειας» είναι οι λόγοι που συνάπτονται με την προστασία των βασικών λειτουργιών του κράτους και των θεμελιωδών συμφερόντων του κοινωνικού συνόλου και περιλαμβάνουν την πρόληψη και την καταστολή δραστηριοτήτων ικανών να επιφέρουν πλήγμα στις συνταγματικές, πολιτικές, οικονομικές ή κοινωνικές δομές της χώρας όπως, ιδίως, λόγοι σχετικοί με την εθνική άμυνα, την εξωτερική πολιτική, την ενεργειακή ασφάλεια, την κυβερνοασφάλεια και την προστασία από άλλες υβριδικές απειλές, την προστασία του νομίσματος και της εθνικής οικονομίας, την προστασία από ανθρωπιστική κρίση, τη δημόσια υγεία και την προστασία του περιβάλλοντος.
β) «Πολιτικά πρόσωπα» είναι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, τα μέλη της κυβέρνησης και οι υφυπουργοί, οι βουλευτές και τα μέλη του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, οι αρχηγοί των πολιτικών κομμάτων που εκπροσωπούνται στη Βουλή και το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο και τα ανώτατα μονοπρόσωπα όργανα των ΟΤΑ Α’ και Β΄ βαθμού.
γ) «Ε.Υ.Π.» είναι η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών.
δ) «Α.Δ.Α.Ε.» είναι η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών.
ε) «Δ.Α.Ε.Ε.Β.» είναι η Διεύθυνση Αντιμετώπισης Ειδικών Εγκλημάτων Βίας της Ελληνικής Αστυνομίας.
Αρχική Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτώνΆρθρο 3 Ορισμοί
Άρθρο 3 Ορισμοί
- 11 ΣχόλιαΚεφάλαιο Α΄ ΓΕΝΙΚΑ Άρθρο 1 Σκοπός
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 2 ΑντικείμενοΆρθρο 2 Αντικείμενο
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 3 Ορισμοί
- 13 ΣχόλιαΚεφάλαιο Β΄ ΑΡΣΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Άρθρο 4 Άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 5 Διαχείριση υλικού σε άρσεις για λόγους εθνικής ασφάλειας
- 15 ΣχόλιαΆρθρο 6 Άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για τη διακρίβωση εγκλημάτων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 07 Διαχείριση υλικού σε άρσεις για τη διακρίβωση εγκλημάτων
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 08 Διαδικασία άρσης του απορρήτου
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 09 Δικαστικοί λειτουργοί της Ε.Υ.Π. και της Δ.Α.Ε.Ε.Β. – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 5 ν. 3649/2008 και παρ. 3 άρθρου 4 ν. 2265/1994Άρθρο 09 Δικαστικοί λειτουργοί της Ε.Υ.Π. και της Δ.Α.Ε.Ε.Β. – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 5 ν. 3649/2008 και παρ. 3 άρθρου 4 ν. 2265/1994
- 3 ΣχόλιαΚεφαλαίο Γ’ ΛΟΓΙΣΜΙΚΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ Άρθρο 10
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 11 Παραβίαση μη δημόσιων διαβιβάσεων δεδομένων ή ηλεκτρομαγνητικών εκπομπών – Τροποποίηση άρθρου 370Ε ΠΚΆρθρο 11 Παραβίαση μη δημόσιων διαβιβάσεων δεδομένων ή ηλεκτρομαγνητικών εκπομπών – Τροποποίηση άρθρου 370Ε ΠΚ
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 12 Απαγορευμένα λογισμικά και συσκευές παρακολούθησης – Προσθήκη άρθρου 370ΣΤ ΠΚ
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 13 Προμήθεια λογισμικών και συσκευών παρακολούθησης από το Δημόσιο
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 14 Ενημέρωση κοινού
- 1 ΣχόλιοΚεφάλαιο Δ΄ ΘΕΜΑΤΑ Ε.Υ.Π. Άρθρο 15 Διάρθρωση Ε.Υ.Π. – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 3 ν. 3649/2008
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 16 Λειτουργία του Κέντρου Τεχνολογικής Υποστήριξης, Ανάπτυξης και Καινοτομίας (ΚΕ.Τ.Υ.Α.Κ.) και ενίσχυση της διαφάνειας – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 3Α ν. 3649/2008 και παρ. 5 άρθρου 38 ν. 4412/2016Άρθρο 16 Λειτουργία του Κέντρου Τεχνολογικής Υποστήριξης, Ανάπτυξης και Καινοτομίας (ΚΕ.Τ.Υ.Α.Κ.) και ενίσχυση της διαφάνειας – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 3Α ν. 3649/2008 και παρ. 5 άρθρου 38 ν. 4412/2016
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 17 Θέματα Αρχής Ασφαλείας Πληροφοριών (INFOSEC) – Τροποποίηση περ. 7 άρθρου 4 ν. 3649/2008
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 18 Διοίκηση Ε.Υ.Π.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 19 Ακαδημία Πληροφοριών και Αντικατασκοπείας Ε.Υ.Π.
- 1 ΣχόλιοΚεφάλαιο Ε΄ ΘΕΜΑΤΑ ΚΥΒΕΡΝΟΑΣΦΑΛΕΙΑΣ Άρθρο 20 Σύσταση Επιτροπής Συντονισμού για θέματα Κυβερνοασφάλειας
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 21 Αποστολή ΕπιτροπήςΆρθρο 21 Αποστολή Επιτροπής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 22 Αρμοδιότητες Επιτροπής
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 23 Συγκρότηση και Λειτουργία ΕπιτροπήςΆρθρο 23 Συγκρότηση και Λειτουργία Επιτροπής
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 24 Ομάδες εργασίας ΕπιτροπήςΆρθρο 24 Ομάδες εργασίας Επιτροπής
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 25 Διοικητική και γραμματειακή υποστήριξη ΕπιτροπήςΆρθρο 25 Διοικητική και γραμματειακή υποστήριξη Επιτροπής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 26 Υποχρέωση ενημέρωσης και παροχής συνδρομής
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 27 Υποστήριξη δράσεων του εθνικού κέντρου συντονισμού της παρ. 1 του άρθρου 17 του ν. 4961/2022 – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 17 ν. 4961/2022Άρθρο 27 Υποστήριξη δράσεων του εθνικού κέντρου συντονισμού της παρ. 1 του άρθρου 17 του ν. 4961/2022 – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 17 ν. 4961/2022
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 28 Παρακολούθηση απειλών και ευπαθειών συστημάτων πληροφορικής και επικοινωνιώνΆρθρο 28 Παρακολούθηση απειλών και ευπαθειών συστημάτων πληροφορικής και επικοινωνιών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 29 Εθνικό Σχέδιο Αποτίμησης Επικινδυνότητας συστημάτων Τεχνολογίας Πληροφορικής και ΕπικοινωνιώνΆρθρο 29 Εθνικό Σχέδιο Αποτίμησης Επικινδυνότητας συστημάτων Τεχνολογίας Πληροφορικής και Επικοινωνιών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 30 Στελέχωση Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας (Ε.Α.Κ.)-Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 50 ν. 4635/2019Άρθρο 30 Στελέχωση Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας (Ε.Α.Κ.)-Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 50 ν. 4635/2019
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 31 Ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων του ν. 4577/2018Άρθρο 31 Ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων του ν. 4577/2018
- 2 ΣχόλιαΚεφάλαιο ΣΤ ΄ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ Άρθρο 32 Ορισμός του υπεύθυνου προστασίας δεδομένων σε δημόσιους φορείς – Αντικατάσταση παρ. 5 άρθρου 6 ν. 4624/2019
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 33 Πεδίο εφαρμογής του ν. 4624/2019 – Αντικατάσταση άρθρου 43 ν. 4624/2019
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 34 Ορισμοί – Τροποποίηση άρθρων 44, 53, 58 και 71 ν. 4624/2019
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 35 Αντικατάσταση τίτλου του Τμήματος ΙΙ του Κεφαλαίου Δ του ν. 4624/2019
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 36 Νομιμότητα της επεξεργασίας – Προσθήκη άρθρου 45Α στον ν. 4624/2019(άρθρο 8 της Οδηγίας 2016/680)
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 37 Επεξεργασία ειδικών κατηγοριών δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα – Αντικατάσταση άρθρου 46 ν. 4624/2019
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 38 Επεξεργασία για άλλους σκοπούς – Τροποποίηση άρθρου 47 ν. 4624/2019
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 39 Συγκατάθεση του υποκειμένου – Αντικατάσταση άρθρου 49 ν. 4624/2019
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 40 Αυτοματοποιημένη ατομική λήψη αποφάσεων – Αντικατάσταση άρθρου 52 ν. 4624/2019
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 41 Διόρθωση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα – Προθεσμίες αποθήκευσης και επανεξέτασης – Περιορισμός της επεξεργασίας – Αντικατάσταση άρθρου 73 ν. 4624/2019
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 42 Καταργούμενες διατάξεις – Αντικατάσταση άρθρου 84 ν. 4624/2019
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 43 Δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων από την εισαγγελική αρχή – Προσθήκη άρθρου 84Α στον ν. 4624/2019
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 44 Σύσταση Μόνιμης Επιστημονικής Επιτροπής Προσωπικών Δεδομένων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Κεφάλαιο Ζ ΄ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 45 Μεταβατικές διατάξειςΚεφάλαιο Ζ ΄ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 45 Μεταβατικές διατάξεις
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 46 Καταργούμενες διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΚεφάλαιο Η’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 47 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
15 Νοεμβρίου 2022, 17:40
Ανοικτή σε Σχόλια έως
22 Νοεμβρίου 2022, 17:40
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
10 Σχόλια 148 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35461 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, το απόρρητο των επικοινωνιών καλύπτει τόσο το περιεχόμενο της επικοινωνίας όσο και τα εξωτερικά στοιχεία αυτής. Ωστόσο, οι εισαγγελικές, ανακριτικές και προανακριτικές αρχές, επικαλούμενες ανά περιπτώσεις τις Γνωμοδοτήσεις 9/2009, 12/2009 και 9/2011 της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου, σύμφωνα με τις οποίες το απόρρητο των επικοινωνιών δεν καλύπτει την επικοινωνία μέσω διαδικτύου ή τα εξωτερικά στοιχεία της επικοινωνίας, επιβάλλουν στους παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών να γνωστοποιούν τα ηλεκτρονικά ίχνη μιας εγκληματικής πράξης, την ημεροχρονολογία και τα στοιχεία του προσώπου στο οποίο αντιστοιχεί το ηλεκτρονικό ίχνος, καθώς και εν γένει τα εξωτερικά στοιχεία της επικοινωνίας, χωρίς την τήρηση της διαδικασίας άρσης απορρήτου, φέρνοντάς τους αντιμέτωπους με την πιθανότητα επιβολής διοικητικών κυρώσεων από την ΑΔΑΕ και άλλες αρχές.
Παρόλο που από την ερμηνεία της υφιστάμενης νομοθεσίας είναι σαφές ότι το απόρρητο των επικοινωνιών καλύπτει τόσο την επικοινωνία μέσω διαδικτύου όσο και τα εξωτερικά στοιχεία της επικοινωνίας, προτείνουμε να αναλυθεί η έννοια του «απορρήτου των επικοινωνιών» και στους ορισμούς του παρόντος, ώστε να αποφευχθούν οι ανωτέρω πρακτικές.
Α. Άρθρο 3, στοιχείο α) του παρόντος Σχ. Νόμου: Ο προτεινόμενος ορισμός επιδιώκει να αποσαφηνίσει το περιεχόμενο της έννοιας των λόγων εθνικής ασφάλειας (τους οποίους μνημονεύει το Άρθρο 19 του Συντάγματος), η επίκληση των οποίων επιτρέπει περιορισμό του δικαιώματος απορρήτου των επικοινωνιών. Ωστόσο, θεωρείται άστοχη η αναφορά στην «προστασία από ανθρωπιστική κρίση» ως έναν από τους «λόγους εθνικής ασφάλειας». Μια κατάσταση ανθρωπιστικής κρίσης απαιτεί τη παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας. Αντιθέτως, ο όρος «προστασία από» προσδίδει μια διάσταση απειλής στην «ανθρωπιστική κρίση». Συνεπώς, προτείνεται η διαγραφή του όρου «προστασία από ανθρωπιστική κρίση» ή η αντικατάστασή της «προστασίας» από πιο προσήκουσα και εύστοχη έκφραση. Διαφορετικά, ευάλωτες κοινωνικά ομάδες οι οποίες θα βρίσκονται στο επίκεντρο της ανθρωπιστικής αυτής κρίσης, αλλά και δικηγόροι που υπερασπίζονται τα δικαιώματα υποκειμένων των ομάδων αυτών ή άλλοι εργαζόμενοι σε οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών που παρέχουν ανθρωπιστική βοήθεια, ενδέχεται κατά αυτόν τον τρόπο να αποτελέσουν αντικείμενο παρακολούθησης για λόγους εθνικής ασφάλειας.
Τέλος, ο ορισμός είναι αρκετά ευρύς με αποτέλεσμα εντέλει να μην αποσαφηνίζεται η έννοια των λόγων εθνικής ασφάλειας, αλλά αντιθέτως να δημιουργείται ένας μακροσκελής κατάλογος σχετικών λόγων. Αντιθέτως, θα ήταν προτιμότερο ο ορισμός να μην περιλαμβάνει τον σχετικό κατάλογο παραδειγμάτων λόγων εθνικής ασφάλειας και να ολοκληρώνεται πριν την παράθεση αυτών, ως εξής: “Λόγοι εθνικής ασφάλειας» είναι οι λόγοι που συνάπτονται με την προστασία των βασικών λειτουργιών του κράτους και των θεμελιωδών συμφερόντων του κοινωνικού συνόλου και περιλαμβάνουν την πρόληψη και την καταστολή δραστηριοτήτων ικανών να επιφέρουν πλήγμα στις συνταγματικές, πολιτικές, οικονομικές ή κοινωνικές δομές της χώρας.”
Η ΔΔ-Ελλάς εκφράζει τον προβληματισμό της για τον υπερβολικά διευρυμένο ορισμό των «λόγων εθνικής ασφάλειας» που δίνεται στο συγκεκριμένο άρθρο. Κατά την διατύπωση του ΣχΝ, οι λόγοι εθνικής ασφάλειας, οι οποίοι δύνανται να δικαιολογήσουν την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών, μπορούν να σχετίζονται με οποιαδήποτε δραστηριότητα σχετίζεται με την εθνική οικονομία ή το περιβάλλον, τη δημόσια υγεία, την ανθρωπιστική κρίση και άλλες «υβριδικές απειλές». Με αυτό το περιεχόμενο, πέρα από το ότι καθιστά δεκτική παρακολούθησης δυνητικά κάθε επικοινωνία που έχει κοινωνική ή οικονομική αναφορά, δημιουργεί εύλογη αμφιβολία και για την αντίστροφη όψη: ήτοι εάν κάθε σχετική πληροφορία που είναι στην διάθεση των κρατικών αρχών και σχετίζεται με αυτά τα πεδία, εκτός διαφορετικής πρόβλεψης θα μπορεί να χαρακτηρίζεται ως «διαβαθμισμένη». Εάν, όμως, αυτή η συσχέτιση ισχύει, τότε ο νόμος 4990/2020 (Α΄ 210 – 11.11.2022) για την προστασία των προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου λειτουργικά εξουδετερώνεται. Υπενθυμίζεται ότι η ΔΔ-Ελλάς, κατά την διαβούλευση του ΣχΝ που ψηφίστηκε και δημοσιεύτηκε ως ο ν. 4990/2022, είχε ζητήσει την εξειδίκευση της έννοιας των «διαβαθμισμένων πληροφορίων» στο συγκεκριμένο νόμο, για να προβλέπεται μεν η προσήκουσα προστασία σημαντικών πληροφορίων για την εθνική ασφάλεια κατά την σαφή συνταγματική έννοια της τελευταίας (βλ. άρ. 19 Σ.), αλλά να υπάρχει σημαντικό αντικειμενικό πεδίο εφαρμογής για την υποβολή αναφορών παράνομων πράξεων ή άλλων καταχρηστικών συμπεριφορών κατά τον ν. 4990/2022. Σε κάθε περίπτωση, η αναγκαιότητα για σαφή κανονιστικό περιορισμό της έννοιας των διαβαθμισμένων πληροφοριών στο άρ. 5 του ν. 4990/2022 καθίσταται πλέον περισσότερο επιτακτική.
Οι «Λόγοι εθνικής ασφάλειας» όπως είναι διατυπωμένοι επιτρέπουν την παρακολούθηση οιουδήποτε φέρει αντίθετη γνώμη από την εκάστοτε κυβερνητική
για οτιδήποτε αφορά την καθημερινή του ζωή. Είναι μια μορφή τρομοκρατίας προς την ελευθερία της έκφρασης και ταξινόμησης πολιτών διαφορετικών πολιτικών αντιλήψεων που μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά το δοκούν από οποιαδήποτε κρατούσα κυβέρνηση πιθανώς θεμιτό από τον κοινοβουλευτικό κόσμο αλλά άκρως επικίνδυνο για μια πραγματική δημοκρατία.
Οι Δήμαρχοι δεν είναι αμιγώς πολιτικά πρόσωπα. Δε νομοθετούν και η άσκηση της οποιασδήποτε εκτελεστικής εξουσίας είναι στα πλαίσια των περιθωρίων που καθορίζονται από το Υπουργείο Εσωτερικών και στα στενά όρια του Δήμου τους. Το παραπάνω κατά μια έννοια ισχύουν και για του Περιφερειάρχες, αλλά ο αριθμός τους είναι περιορισμένος.
Η ένταξη τους στον ορισμό «Πολιτικά Πρόσωπα» έχει σαν επακόλουθο η άρση του Απορρήτου τους για λόγους Εθνικής Ασφάλειας να εξαρτάται από τον Πρόεδρο της Βουλής.
Πολλοι Δήμαρχοι εκπροσωπούν τις πόλεις τους Διεθνώς και έρχονται σε επαφή με ξένα επιχειρηματικά και πολιτικά συμφέροντα ώστε να φέρουν επενδύσεις και τουρισμό ή αναγνωρισιμότητα στο Δήμο τους. Όλα τα παραπάνω μπορεί να είναι κατά περίπτωση εναντίον της Εθνικής Ασφάλειας.
Παράδειγμα του παραπάνω συλλογισμού αποτελεί η δράση Δημάρχων στην Ανατολική Θράκη, οι οποίοι συνεργάζονται με το Τουρκικό Προξενείο και διευκολύνουν το γειτονικό Κράτος στο έργο του για τη δημιουργία και αναγνώριση Τουρκικής Μειονότητας στην Ελλάδα.
Άλλο παράδειγμα αποτελούν οι σχέσεις Δημάρχων που εδραζουν πλησίον Αλβανικών, Βόρειομακεδονικων και Τουρκικών συνόρων. Οι σχέσεις μπορεί να αφορούν πολιτισμικούς ή τουριστικούς λόγους, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν ενέχει πάντα ο κίνδυνος για θέματα εθνικής ασφάλειας.
Πρόσφατο παράδειγμα αποτελούν και οι Δήμαρχοι των νησιών που σήκωσαν το βάρος της προσφυγικής κρίσης, αφού κάποιοι από αυτούς ακουσίως ή εκουσίως υποστηρίζοντας δράσεις ξένων ή και εγχώριων ΜΚΟ εξυπηρετούσαν συμφέροντα δικτύων λαθρομετανάστευσης και ξένων μυστικών υπηρεσιών.
Ως εκ τούτου θεωρώ ότι ο χαρακτηρισμός των Δημάρχων ως «Πολιτικά Πρόσωπα» καθιστά δυσκίνητο το έργο της ΕΥΠ για θέματα εθνικής ασφάλειας στα συγκεκριμένα πρόσωπα, ενώ παράλληλα ενέχει τον κίνδυνο να βρίσκεται ο Πρόεδρος της Βουλής σε μια συνεχή κατάσταση έγκρισης αιτημάτων για πρόσωπα που δεν έχουν ουσιαστική εκτελεστική και καθόλου νομοθετική εξουσία με ότι αυτό συνεπάγεται στο λειτουργικό και πολιτικό κομμάτι των αποφάσεων του Προέδρου.
Υπάρχει μια αντίφαση.
Αφενός, σύμφωνα με το παρόν άρθρο:
Για τους σκοπούς του παρόντος νόμου:
α) «Λόγοι εθνικής ασφάλειας» […] περιλαμβάνουν την πρόληψη και την καταστολή δραστηριοτήτων ικανών να επιφέρουν πλήγμα στις συνταγματικές […] δομές της χώρας.
Αφετέρου, σύμφωνα με την -προσκείμενη στην κυβέρνηση- νυν Πρόεδρο της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων:
«Το απόρρητο των επικοινωνιών και της ελεύθερης ανταπόκρισης ή επικοινωνίας είναι απόλυτα απαραβίαστο και μόνο πραγματικοί λόγοι εθνικής ασφάλειας ή διακρίβωσης ιδιαίτερα σοβαρών εγκλημάτων μπορούν να το άρουν και να το περιορίσουν, δηλαδή, εφόσον συντρέχουν εξαιρετικές περιπτώσεις και ο περιορισμός του δικαιώματος συντελείται υπό αυστηρές προϋποθέσεις.
Σε μία ευνομούμενη πολιτεία, η προσβολή του δικαιώματος αυτού αποτελεί συνταγματική εκτροπή, παραβίαση της συνταγματικής νομιμότητας.»
Η συνισταμένη των ανωτέρω είναι ότι, εάν εφαρμοστούν οι προβλέψεις του παρόντος άρθρου, η ΕΥΠ πρέπει να παρακολουθεί, για λόγους εθνικής ασφαλείας, όσα φυσικά πρόσωπα συμμετείχαν
1. με τις πράξεις τους (φυσική συμμετοχή στις υποκλοπές), και
2. με τις παραλήψεις τους
(αδυναμία έγκαιρου εντοπισμού όσων διενήργησαν τις υποκλοπές
και πολιτική συμμετοχή στις υποκλοπές λόγω συντήρησης νομοθετικού κενού που οι ίδιοι γνώριζαν πως υπήρχε, και προς κάλυψη του οποίου προωθούν την παρούσα νομοθετική ρύθμιση, όπως αποδεινύεται από το Κεφάλαιο Α΄ ΓΕΝΙΚΑ Άρθρο 1 Σκοπός (α), (β), (γ) και (ε).)
Δηλαδή το παρόν άρθρο προβλέπει την παρακολούθηση από την ΕΥΠ των στελεχών της ΕΥΠ, της κυβέρνησης και όσων βουλευτών της παρείχαν ψήφο εμπιστοσύνης.
Αντιφατικό.
Ρητή και σαφή απαρίθμηση τι συνιστά οι «λόγοι εθνικής ασφάλειας, όπως και τι δεν περιλαμβάνει. Επαναδιατύοωση του όρου «κοινωνικό σύνολο» σε Έλληνες πολίτες ή πολίτες Ε.Ε. ως και κατοικούντες ανεξάρτητα από καθεστώς διαμονής.
Θα πρότεινα επίσης να προστεθεί ένα τελευταίο εδάφιο στην παράγραφο α, ή ξεχωριστή παράγραφος αμέσως μετά την α, που να ορίζει τι δεν συνιστά «λόγους εθνικής ασφάλειας». Μεταξύ αυτών Θα πρέπει να περιλαμβάνονται η νόμιμη άσκηση πολιτικής ή συνδικαλιστικής δράσης, καθώς και η ελεύθερη έκφραση και διάδοση ιδεών και επιστημονικών απόψεων.
Ο όρος «κοινωνικό σύνολο» θα πρέπει να επαναδιατυπωθεί σε Ελληνες πολίτες της Χώρας, και λοιποί πολίτες ανεξαρτήτως καθεστώτος παραμονής. Θα πρέπει να αναφερθούν ως πολίτες και όχι μόνο ως κοινωνικό σύνολο. Δυστυχώς καμία αναφορά για επιβούλευση εθνικής εδαφικής ακεραιότητας της Χώρας στον ορισμό. Καμία αναφορά επίσης σε ενεργειακά συμφέροντα.
Στους λόγους εθνικής ασφάλειας προτείνω να προστεθεί ρητά η διασφάλιση του αδιάβλητου των εκλογικών διαδικασιών.