1. Οι υπόχρεοι σε Δ.Π.Κ. υποβάλλουν, στην προθεσμία της παρ. 1 του άρθρου 18, Δήλωση Οικονομικών Συμφερόντων (Δ.Ο.Σ.), η οποία περιλαμβάνει:
α) τις επαγγελματικές τους δραστηριότητες,
β) τη συμμετοχή τους στη διοίκηση πάσης φύσεως νομικών προσώπων και εταιριών, ενώσεων προσώπων και Ο.Κοι.Π.,
γ) οποιαδήποτε αμειβόμενη τακτική δραστηριότητα που αναλαμβάνουν παράλληλα με την άσκηση των καθηκόντων τους, είτε ως υπάλληλοι είτε ως αυτοαπασχολούμενοι,
δ) οποιαδήποτε αμειβόμενη μη κύρια δραστηριότητα, εάν η συνολική αμοιβή υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ ανά ημερολογιακό έτος,
ε) τη συμμετοχή σε εταιρεία ή κοινοπραξία, όταν αυτή η συμμετοχή ενδέχεται να έχει συνέπειες στη δημόσια πολιτική ή όταν δίνει στον υπόχρεο τη δυνατότητα σημαντικής επιρροής επί υποθέσεων της εν λόγω εταιρείας ή σύμπραξης,
στ) για την περίπτωση προσώπων που υπηρετούν σε αιρετή δημόσια θέση, οποιαδήποτε οικονομική υποστήριξη από τρίτους, σε προσωπικό ή σε υλικούς πόρους, που χορηγείται σε συνάρτηση με τη δημόσια δραστηριότητά τους, με ένδειξη της ταυτότητας των τρίτων αυτών, εάν η συνολική αξία υπερβαίνει τις τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ ανά ημερολογιακό έτος,
ζ) οποιαδήποτε συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα που προκάλεσαν άμεση ή δυνητική σύγκρουση συμφερόντων σε σχέση με τα καθήκοντά τους. Ως σύγκρουση συμφερόντων νοείται η περίπτωση κατά την οποία υπόχρεος έχει προσωπικό συμφέρον που μπορεί να επηρεάσει αθέμιτα την εκτέλεση των καθηκόντων του. Σύγκρουση συμφερόντων δεν υπάρχει στην περίπτωση που ο υπόχρεος αντλεί κάποιο όφελος μόνο ως μέλος του γενικότερου κοινού ή μίας ευρύτερης κατηγορίας ατόμων.
η) τα τυχόν καταγεγραμμένα συμφέροντα στο Μητρώο Διαφάνειας των άρθρων 8 έως 10 του ν. 4829/2021 (Α΄ 166).
2. Αν προβλέπεται κατά τον νόμο δημοσιοποίηση των Δ.Π.Κ., μπορεί, υπό τους ίδιους όρους, να δημοσιοποιηθούν και στοιχεία των Δ.Ο.Σ..
Στο πλαίσιο του ν. 3213/2003 προβλεπόταν ότι η δήλωση οικονομικών συμφερόντων περιλαμβάνει και «οποιαδήποτε αμειβόμενη περιστασιακή δραστηριότητα (περιλαμβανόμενων της συγγραφικής δραστηριότητας, του διδακτικού έργου ή της παροχής συμβουλών) …εάν η συνολική αμοιβή υπερβαίνει τις πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ ανά ημερολογιακό έτος» ενώ στο πλαίσιο του προτεινόμενου άρθρου αναφέρεται: « δ) οποιαδήποτε αμειβόμενη μη κύρια δραστηριότητα, εάν η συνολική αμοιβή υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ ανά ημερολογιακό έτος». Σημειώνεται ότι η αύξηση αυτή του ποσού παρουσιάζεται ως αδικαιολόγητη ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί προβληματισμούς η αλλαγή της διατύπωσης από «οποιαδήποτε αμειβόμενη περιστασιακή δραστηριότητα (περιλαμβανόμενων της συγγραφικής δραστηριότητας, του διδακτικού έργου ή της παροχής συμβουλών)» σε «οποιαδήποτε αμειβόμενη μη κύρια δραστηριότητα».
Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ. 2 του προτεινόμενου άρθρου (που επαναλαμβάνει την αντίστοιχη διατύπωση του ν. 3213/2003) «Αν προβλέπεται κατά τον νόμο δημοσιοποίηση των Δ.Π.Κ., μπορεί, υπό τους ίδιους όρους, να δημοσιοποιηθούν και στοιχεία των Δ.Ο.Σ.». Αναφέρεται, ωστόσο, ότι ήδη από το 2015 η έκθεση αξιολόγησης της Greco (βλ. σελ. 43 και 45) ανέφερε πως «Η δήλωση συμφερόντων στο μέλλον θα δημοσιεύεται μαζί με τους κανόνες που ισχύουν για τις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης» και πως «Επιπλέον, η δημοσίευση των σχετικών δηλώσεων δεν απαιτείται από τη νομοθεσία αλλά εξαρτάται από την απόφαση του Προέδρου της ΕΕΔΠΚ που αποφασίζει εάν θα δημοσιεύσει τα στοιχεία «συλλογικά ή όχι», τη διάρκεια της ηλεκτρονικής δημοσίευσης κλπ. Δεν αποτελεί ικανοποιητική λύση δεδομένης της εγγενούς έλλειψης προβλεψιμότητας και του κινδύνου ασυνέπειας στην πράξη».
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα ανωτέρω (σε συνδυασμό και με πρόσφατα περιστατικά που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας) προτείνεται να προβλεφθεί στον ίδιο το νόμο η δημοσιοποίηση των Δ.Ο.Σ. κατ’ αντιστοιχία με τα όσα προβλέπονται για τις Δ.Π.Κ., ούτως ώστε να εξασφαλιστεί η μέγιστη δυνατή διαφάνεια.