ΜΕΡΟΣ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός

Σκοπός του παρόντος νόμου είναι:
α) η αποφόρτιση των δικαστηρίων από διαδικασίες που μπορούν με πρόσφορο τρόπο να διενεργηθούν από τους δικηγόρους μέσω της μεταφοράς ύλης από τα δικαστήρια με σκοπό την άμεση και αποτελεσματική ολοκλήρωση νομικών ενεργειών και κατ’ επέκταση την επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης, και
β) η άμεση εκκαθάριση και πληρωμή των αποζημιώσεων νομικής βοήθειας στους δικηγόρους μέσω στοχευμένων παρεμβάσεων και η απλοποίηση των σχετικών διαδικασιών.

  • 28 Φεβρουαρίου 2024, 22:21 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΤΡΩΤΣΙΟΣ

    ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
    Σύμφωνα με τον κώδικα δεοντολογίας του δικηγορικού λειτουργήματος τρεις είναι οι παράγοντες-πυλώνες της λειτουργίας και της απονομής της δικαιοσύνης, οι Δικαστικοί Λειτουργοί – Δικηγόροι και Δικαστικοί Υπάλληλοι. Ναι μεν απεμπλέκει τους Δικαστές εν μέρει από τις ήσσονος σημασίας υποθέσεις που βρίσκονται στα όρια της διοικητικής και της δικαιοδοτικής λειτουργίας, δίνει ύλη στους Δικηγόρους άλλα δυστυχώς ρίχνει όλο το βάρος της λειτουργίας και ελέγχου της διαδικασίας στη Γραμματεία και δεν φτάνει μόνο αυτό δίνει στη Γραμματεία την ευθύνη να παραπέμψει τους δικηγόρους που δεν κάνουν σωστά τη δουλεία τους στο πειθαρχικό τους όργανο λες και ο Γραμματέας είναι προϊστάμενός τους!!!!!!! Δυστυχώς στο εν λόγω νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμία προνόηση για τους Δικαστικούς Υπαλλήλους, οι οποίοι δεν φαίνονται πουθενά λες και δεν υπάρχουν ως βοηθητικά όργανα της δικαιοσύνης που συμβάλλουν ενεργά στο δικαιοδοτικό έργο και μετέχουν στην σύνθεση των δικαστηρίων σύμφωνα με το άρθρο 92 του Σ. και τη νομολογία του ΣΤΕ. Επίσης το υπό συζήτηση νομοσχέδιο δεν ξεκαθαρίζει ποιος θα πληρώσει την αμοιβή του δικηγόρου που εκδίδει την πράξη ο πολίτης ή το κράτος;;;; Σε μια τόσο δύσκολή οικονομική συγκυρία πάλι θα επιβαρυνθούν οι πολίτες και κατά αυτόν τον τρόπο θα γίνει ακόμη πιο ακριβή η Δικαιοσύνη για όλους.
    Η αξιολογούμενη ρύθμιση φρονώ ότι αντί να απλοποιήσει και να επιταχύνει τις διαδικασίες έκδοσης πράξεων-διατάξεων από τους δικηγόρους που αφορούν τα σωματεία, τα κληρονομητήρια και τις προσημειώσεις δημιουργεί μεγαλύτερη γραφειοκρατία, προβλήματα και χρονοκαθυστέρηση από αυτά που επαγγέλλεται σύμφωνα με την ανάλυση συνεπειών ρύθμισης που προσπαθεί να επιλύσει πλην της διάταξης που αφορά τις ένορκες βεβαιώσεις. Δεν προκύπτει από πουθενά η αποφόρτιση των δικαστηρίων και κατ’ επέκταση η επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης. Θεωρώ ότι είναι απίστευτης προχειρότητας διατάξεις και επιβαρύνουν υπέρμετρα την επισήμως κατά 65% πανελλαδικώς υποστελεχωμένη Γραμματεία των δικαστηρίων.

  • 26 Φεβρουαρίου 2024, 10:26 | ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΕΙΟΥ

    Δεν επιτυγχάνεται με αυτόν τον τρόπο αποφόρτιση των Δικαστηρίων, ενδεχομένως ελάχιστη των Δικαστών.
    Αντίθετα θα προκύψουν:-Επιπλέον γραφειοκρατία στις Γραμματείες των Δικαστηρίων, εφόσον στα περισσότερα αντικείμενα του νομοσχεδίου θα μεσολαβούν και θα συμμετέχουν ενεργά. Να τονιστεί εδώ ότι με την επικείμενη αναμόρφωση του δικαστικού χάρτη της χώρας ενδέχεται να προστεθούν και άλλα αντικείμενα εργασίας, οπότε ο όγκος της δικαστηριακής ύλης θα είναι δυσβάσταχτος και θα είναι αδύνατο να ανταποκριθούν οι υποστελεχωμένες και με ελλιπείς υποδομές Γραμματείες με όλα αυτά τα αντικείμενα.
    -Επιπλέον καθυστερήσεις και έξοδα για τον πολίτη λόγω των λαθών που θα ανακύπτουν.
    -Επιπλέον συνωστισμός πολιτών και δικηγόρων στα Δικαστήρια.
    Θα μπορούσε, αντί να μεσολαβεί και αναλώνεται η Γραμματεία, να δημιουργηθούν πλατφόρμες (που παρέχουν όλα τα εχέγγυα και διευκολύνουν κατά την αναζήτηση στοιχείων) και όπου δεν είναι εφικτό να συνεργαστούν οι Δικηγόροι με τους Συμβολαιογράφους.
    ΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΕΣ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΚΤΕΛΟΥΝ ΤΟ ΚΑΘΑΡΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑΚΟ ΤΟΥΣ ΕΡΓΟ, ΟΠΩΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΝΑ ΕΠΙΚΥΡΩΝΟΥΝ ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ ΣΕ ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΚΑΙ ΔΕΝ ΥΠΟΧΡΕΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΕΛΕΓΞΟΥΝ.
    ΜΕ ΠΟΙΑ ΛΟΓΙΚΗ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ- ΘΕΛΟΝΤΑΣ ΝΑ ΔΩΣΕΙ «ΔΟΥΛΕΙΑ» ΣΤΟΥΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ- ΓΙΑ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ «ΠΕΤΑΕΙ ΤΟ ΜΠΑΛΑΚΙ» ΣΤΙΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΕΣ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ, ΕΝΩ ΤΟ ΙΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΖΕΤΑΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΟΗΤΗ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΣΤΕΡΩΝΤΑΣ ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΕΜΨΥΧΟ ΥΛΙΚΟ (ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ),ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ (Π.Χ. ΕΛΕΓΧΟ ΥΠΟΓΡΑΦΩΝ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ, ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΑΠΟ ΛΙΣΤΕΣ). ΔΗΛΑΔΗ ΤΙ ΠΙΟ ΑΠΛΟ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΟΥΝ ΟΙ ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΣΤΟΥΣ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΟΥΣ ΑΝΤΙ ΝΑ ΣΥΝΩΣΤΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΝΑ ΤΑΛΑΙΠΩΡΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΤΗΝ ΟΥΡΑ ΣΕ ΑΠΑΡΧΑΙΩΜΕΝΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΝΑ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΠΕΡΙΤΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΕΣ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΑΝΑΦΕΡΘΕΝΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ (ΕΛΛΕΙΨΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ, ΕΛΛΕΙΨΗ ΧΩΡΩΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ, ΕΛΛΕΙΨΗ ΧΩΡΩΝ ΑΝΑΜΟΝΗΣ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ, ΕΛΛΕΙΨΗ ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ, ΕΛΛΕΙΨΗ ΧΩΡΩΝ ΑΡΧΕΙΩΝ, ΕΛΛΕΙΨΗ ΥΠΟΔΟΜΩΝ,ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΛΠ).

  • 17 Φεβρουαρίου 2024, 15:56 | Α.Ν.

    Δεν ελαφρύνεται το έργο των Γραμματέων , ίσως των Δικαστών. Επίσης το ζήτημα της αποζημίωσης των δικηγόρων που θα υποκαθιστούν τους δικαστές, αφήνεται να ρυθμιστει με υπουργική απόφαση, συνεπώς δεν είναι γνωστό τελικά ποιος θα πληρώνει τον δικηγόρο, πόσο και υπο ποιους όρους (δημόσιο ή πολίτης).

    Η σωστή κατεύθυνση , και για την ελάφρυνση και για την ταχύτητα, θα ήταν ο δικηγόρος να εκτελει τα σχετικά καθήκοντα, χωρίς τη σύμπραξη ή μεσολάβηση του Γραμματέα, όπως προβλεφθηκε και με τις ένορκες βεβαιώσεις, να αναρτάται μεσω portal, και το πρωτότυπο των πράξεων, να κατατιθεται , αντί για στο Σύλλογο, στη Γραμματεία του Ειρηνοδικείου (που θα γίνει σε λίγο Πρωτοδικείο).

  • 17 Φεβρουαρίου 2024, 11:10 | Δημήτριος Ραζέλος, δικηγόρος

    Για άλλη μια φορά πάνε περίπατο οι αρχές της καλής νομοθέτησης. Άλλη μια αποσπασματική νομική ρύθμιση για να μην σχολιάσω την 4η; κατά σειρά (αν δεν κάνω λάθος) προσπάθεια ρύθμισης της καταβολής των οφειλών ΤΑΧΔΙΚ για την νομική βοήθεια. Πόσο δύσκολο είναι είναι ένα σύστημα, όπου καταθέτεις τα δικαιολογητικά στο αρμόδιο Δικαστήριο, τα ελέγχει ο παραλαμβάνων υπάλληλος και επί τόπου εκδίδεται ένταλμα πληρωμής της νομικής βοήθειας; Ούτε αλληλογραφίες ούτε τίποτε άλλο. Εναλλακτικά να μεταφορτώνονται τα δικαιολογητικά και να πραγματοποιείται η πληρωμή με χρήση αυτοματοποιημένων συστημάτων.

  • 17 Φεβρουαρίου 2024, 11:37 | Γιάννης Ιωαννίδης

    Φρονώ ότι πρέπει να προστεθεί άρθρο με το οποίο θα επιτρέπεται η άσκηση της Δικηγορίας σε δικηγόρο χωρίς να είναι εγγεγραμμένος στον δικηγορικό σύλλογο οποιασδήποτε περιφερείας και επίσης θα κατοχυρώνεται το δικαίωμα του δικηγόρου στην προσφορά των υπηρεσιών του ως ελευθέρου επαγγελματία και άμισθου λειτουργού της δικαιοσύνης κατά την δική του απόλυτη και ελεύθερη κρίση, δυναμένου όχι μόνον να μην αποτελεί μέλος οποιασδήποτε συνδικαλιστικής οργάνωσης (δικηγορικού συλλόγου) αλλά και όταν αποτελεί μέλος να έχει την ελεύθερη και απαλλαγμένη κυρώσεων επιλογή της μη συμμόρφωσης σε αποφάσεις του συλλόγου του για αποχή από την εργασία του.
    Είμαστε οι μοναδικοί επαγγελματίες που υποχρεωνόμαστε να απέχουμε από την εργασία μας όταν το αποφασίζουν τα Δ.Σ. των συλλόγων μας ή η ολομέλεια των Προέδρων μας, άλλως διαπράττουμε πειθαρχικό αδίκημα.
    Πρόκειται περί χρόνιας παθογένειας, που ουδείς υπουργός ή πρωθυπουργός διανοήθηκε να εξαλείψει και συνιστά πρακτική προδήλως αντίθετη με το Σύνταγμα και το Ευρωπαϊκό δίκαιο.

  • 16 Φεβρουαρίου 2024, 15:15 | Π. Ν.

    Οι δικηγόροι μπορούν να αναλάβουν και απλές συμβολαιογραφικές πράξεις, όπως συναινετικά διαζύγια, πληρεξούσια, δηλώσεις κλπ.

  • 16 Φεβρουαρίου 2024, 13:20 | Αθανάσιος Τζέμος

    Το Νομοσχέδιο αυτό θα επιβαρύνει σημαντικά τον ήδη πολύ υψηλό φόρτο εργασίας των Ειρηνοδικείων. Κατά συνέπεια θα επιφέρει μακροπρόθεσμα μεγάλες καθυστερήσεις όχι μόνον στη διαδικασία των αποδοχών κληρονομίας αλλά και στα λοιπά καθήκοντα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του Ειρηνοδικείου.

    Σημειωθήτω ότι μεγάλο μέρος των πολιτών δεν γνωρίζει τί ακριβώς κληρονομεί (πχ. αγροτεμάχια) και αυτό θα επιδεινώσει περαιτέρω την λειτουργία των Ειρηνοδικείων.

    Επίσης, λόγω της αμφιβόλου ορθότητας της έκθεσης που θα συντάσσουν οι δικηγόροι, κρίνεται όλως αμφίβολη η περαιτέρω χρήση των εγγράφων αυτών ώς τίτλων για πράξεις μεταβίβασης.

    Αναφορικά με τους γραμματείς των Ειρηνοδικείων, με ποιά εκπαίδευση και με ποιές γνώσεις θα μπορέσουν να υποκαταστήσουν επαρκώς τους συμβολαιογράφους οι οποίοι έχουν την κατάλληλη κατάρτιση για τη συγγραφή αποδοχών κληρονομίας και για τον έλεγχο της ορθότητος των πιστοποιητικών (πχ. ΕΝΦΙΑ);

    Είναι προς όφελος τόσο του κράτους δικαίου όσο και της εύρυθμης λειτουργίας της εννόμου τάξεως να επανεξεταστεί το τμήμα του παρόντος Νομοσχεδίου που αφορά τις διατάξεις αποδοχής κληρονομίας.

  • 16 Φεβρουαρίου 2024, 11:25 | Διομήδης

    Ο οριστικός ευτελισμός του ρόλου του δικηγόρου και προϊόν απροκάλυπτης συναλλαγής της ηγεσίας της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων με το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Εξαργυρώνουμε τον μεγάλο αγώνα ενάντια στον απαράδεκτο νόμο Χατζηδάκη με αστεία αντιδωρήματα που θα οδηγήσουν ακόμα περισσότερους συναδέλφους σε δουλειά διεκπεραιωτή «ενορκοβεβαιωσάκια» σε μεγάλες δικηγορικές εταιρείες και γραφεία. Το 2016 κάναμε έξι μήνες αποχή για την αντικατάσταση της προφορικής διαδικασίας στις δίκες της τακτικής με ένορκες βεβαιώσεις. Τώρα ερχόμαστε να δικαιώσουμε αυτή την επιλογή, αρκεί το 50αρικο να καταλήγει στην τσέπη δικηγόρου! Για το γεγονός ότι με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται ακόμα περισσότερο το κόστος για τον πολίτη ούτε κουβέντα.
    Το νομοσχέδιο μεταλλάσσει τον δικηγόρο από συμπαραστάτη του πολίτη απέναντι στη δικαστική εξουσία και στο κράτος σε πάροχο οιονεί δικαστικών υπηρεσιών μέσω outsourcing. Και αυτό επικροτείται μάλιστα από τις ηγεσίες μας ως δικαίωση των αιτημάτων των δικηγόρων. Αφού λοιπόν αυτούς επιλέξαμε να μας εκπροσωπούν, καλά να πάθουμε.

  • 15 Φεβρουαρίου 2024, 12:23 | Vasily Psarommatis

    Bravoo