1. Με την επιφύλαξη της παρ. 2, η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
2. α) Με την επιφύλαξη των περ. γ) και δ), η ισχύς του Μέρους Α’ αρχίζει από τη 16η.9.2024 και ειδικά για την Περιφέρεια Αττικής από την 1η.1.2026.
β) Η ισχύς της παρ. 4 του άρθρου 7 αρχίζει από τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
γ) Η ισχύς του άρθρου 12 αρχίζει την 1η.1.2026.
δ) Η ισχύς των άρθρων 21, 23, 24, 25, 26, 27 και 29 αρχίζει από τον πρώτο εισαγωγικό διαγνωνισμό Δικαστικών Λειτουργών της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών που θα προκηρυχθεί μετά από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.
ε) Η ισχύς του άρθρου 34 αρχίζει την 1η.1.2024.
Αρχική Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου ΔικαιοσύνηςΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 46 Έναρξη ισχύος
ΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 46 Έναρξη ισχύος
- 145 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α’ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ – ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1: Σκοπός
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 2 Αντικείμενο
- 4 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΟΡΙΣΜΟΙ Άρθρο 3 Ορισμοί
- 47 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ Άρθρο 4 Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας της πολιτικής δικαιοσύνης – Οργανικές θέσεις δικαστικών λειτουργών και δικαστικών υπαλλήλων
- 46 ΣχόλιαΆρθρο 5 Καθ’ ύλη αρμοδιότητα των εδρών των πρωτοδικείων
- 800 ΣχόλιαΆρθρο 6 Αναδιάρθρωση πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων πρώτου βαθμού και καθορισμός της κατά τόπο αρμοδιότητάς τους
- 127 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ – ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΕΠΕΤΗΡΙΔΑ ΔΙΚΑΣΤΩΝ ΠΡΩΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ Άρθρο 7 Κατάργηση βαθμών ιεραρχίας ειρηνοδικών – Ειδική επετηρίδα – Καθήκοντα – Επιμόρφωση
- 287 ΣχόλιαΆρθρο 8 Ένταξη στην ειδική επετηρίδα – Βαθμολογική αντιστοιχία – Ένταξη στη γενική επετηρίδα
- 44 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΠΡΩΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ Άρθρο 9 Μεταθέσεις δικαστικών λειτουργών πρώτου βαθμού
- 81 ΣχόλιαΆρθρο 10 Μισθολογική κατάσταση
- 31 ΣχόλιαΆρθρο 11 ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Υπηρεσιακή κατάσταση δικαστικών υπαλλήλων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ’ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΕΤΕΙΩΝ Άρθρο 12 Μεταφορά διαχειριστικών αρμοδιοτήτων από τους προϊσταμένους πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων και εισαγγελιών στο Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών ΚτιρίωνΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ’ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΕΤΕΙΩΝ Άρθρο 12 Μεταφορά διαχειριστικών αρμοδιοτήτων από τους προϊσταμένους πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων και εισαγγελιών στο Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτιρίων
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Η’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 13 Εξουσιοδοτική διάταξη
- 23 ΣχόλιαΆρθρο 14 Μεταβατικές διατάξεις
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΜΕΡΟΣ Β’ ΕΘΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ, ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΝΤΑΛΜΑ ΣΥΛΛΗΨΗΣ, ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ, ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ, ΣΥΝΤΑΞΗ ΔΙΑΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΕΚΘEΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥΣ ΕΠΙΜΕΛΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 15 ΣκοπόςΜΕΡΟΣ Β’ ΕΘΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ, ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΝΤΑΛΜΑ ΣΥΛΛΗΨΗΣ, ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ, ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ, ΣΥΝΤΑΞΗ ΔΙΑΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΕΚΘEΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥΣ ΕΠΙΜΕΛΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 15 Σκοπός
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 16 Αντικείμενο
- 20 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ, ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4871/2021 Άρθρο 17 Βαθμός των δικαστικών και εισαγγελικών λειτουργών που τοποθετούνται ως Διευθυντές Κατάρτισης και Επιμόρφωσης – Αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 11 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 18 Διορισμός εξεταστών της ξένης γλώσσας – Τροποποίηση άρθρου 18 ν. 4871/2021Άρθρο 18 Διορισμός εξεταστών της ξένης γλώσσας – Τροποποίηση άρθρου 18 ν. 4871/2021
- 47 ΣχόλιαΆρθρο 19 Ενοποίηση των σταδίων γραπτής εξέτασης με τη συμπερίληψη της εξέτασης ξένης γλώσσας – Τροποποίηση άρθρου 19 ν. 4871/2021
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 20 Βαθμολόγηση των υποψηφίων μετά από την κατάργηση της διενέργειας ξεχωριστών γραπτών εξετάσεων ξένης γλώσσας και την ενσωμάτωση της εξέτασης στις γραπτές εξετάσεις των λοιπών μαθημάτων του εισαγωγικού διαγωνισμού – Τροποποίηση άρθρου 20 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 21 Κατάργηση της ξεχωριστής εκπαίδευσης των σπουδαστών που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δόκιμων εισηγητών του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Γενικής Επιτροπείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 23 ν. 4871/2021Άρθρο 21 Κατάργηση της ξεχωριστής εκπαίδευσης των σπουδαστών που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δόκιμων εισηγητών του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Γενικής Επιτροπείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 23 ν. 4871/2021
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 22 Τήρηση των αρχών και κανόνων που διέπουν την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα κατά την επεξεργασία αντιγράφων φακέλων δικογραφιών στο πλαίσιο των προγραμμάτων σπουδών – Προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 25 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 23 Βασικοί διδάσκοντες και αξιολόγηση των εκπαιδευόμενων κατά το πρώτο στάδιο κατάρτισης – Τροποποίηση παρ. 1 και 3 άρθρου 27 ν. 4871/2021Άρθρο 23 Βασικοί διδάσκοντες και αξιολόγηση των εκπαιδευόμενων κατά το πρώτο στάδιο κατάρτισης – Τροποποίηση παρ. 1 και 3 άρθρου 27 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 24 Ύλη και επιτροπή εξετάσεων αποφοίτησης της κατεύθυνσης της Διοικητικής Δικαιοσύνης – Τροποποίηση άρθρου 28 ν. 4871/2021Άρθρο 24 Ύλη και επιτροπή εξετάσεων αποφοίτησης της κατεύθυνσης της Διοικητικής Δικαιοσύνης – Τροποποίηση άρθρου 28 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 25 Καθορισμός της σειράς επιτυχίας στους πίνακες επιτυχόντων των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών μετά από το τέλος του πρώτου σταδίου κατάρτισης – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 29 ν. 4871/2021Άρθρο 25 Καθορισμός της σειράς επιτυχίας στους πίνακες επιτυχόντων των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών μετά από το τέλος του πρώτου σταδίου κατάρτισης – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 29 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 26 Κατανομή των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών και περιλαμβάνονται στους πίνακες επιτυχόντων μετά από το τέλος του πρώτου σταδίου κατάρτισης στα τμήματα της κατεύθυνσης Διοικητικής Δικαιοσύνης – Τροποποίηση άρθρου 30 ν. 4871/2021Άρθρο 26 Κατανομή των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών και περιλαμβάνονται στους πίνακες επιτυχόντων μετά από το τέλος του πρώτου σταδίου κατάρτισης στα τμήματα της κατεύθυνσης Διοικητικής Δικαιοσύνης – Τροποποίηση άρθρου 30 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 27 Εξαγωγή του τελικού βαθμού με βάση τον οποίο καθορίζεται η σειρά των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών στους πίνακες αρχαιότητας – Αντικατάσταση υποπερ. αβ) περ. α) παρ. 1 άρθρου 32 ν. 4871/2021Άρθρο 27 Εξαγωγή του τελικού βαθμού με βάση τον οποίο καθορίζεται η σειρά των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών στους πίνακες αρχαιότητας – Αντικατάσταση υποπερ. αβ) περ. α) παρ. 1 άρθρου 32 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 28 Συγκρότηση της επιτροπής ψυχιατρικής διερεύνησης των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 34 ν. 4871/2021Άρθρο 28 Συγκρότηση της επιτροπής ψυχιατρικής διερεύνησης των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 34 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 29 Διορισμός των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 36 ν. 4871/2021Άρθρο 29 Διορισμός των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 36 ν. 4871/2021
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 30 Βαθμός του ψυχιάτρου που χορηγεί το πιστοποιητικό ψυχικής υγείας – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 55H ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 31 Διδάσκοντες που αξιολογούν τους εκπαιδευόμενους που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων κατά το πρώτο στάδιο κατάρτισης – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 55ΙΘ ν. 4871/2021Άρθρο 31 Διδάσκοντες που αξιολογούν τους εκπαιδευόμενους που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων κατά το πρώτο στάδιο κατάρτισης – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 55ΙΘ ν. 4871/2021
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 32 Δικαστικές υπηρεσίες στις οποίες πραγματοποιείται η πρακτική άσκηση των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 55KB ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 33 Συγκρότηση της επιτροπής ψυχιατρικής διερεύνησης των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 55KΔ ν. 4871/2021Άρθρο 33 Συγκρότηση της επιτροπής ψυχιατρικής διερεύνησης των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 55KΔ ν. 4871/2021
- 38 ΣχόλιαΆρθρο 34 Επιστροφή αποδοχών από τους εκπαιδευόμενους που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων και από τους διοριζόμενους σε θέσεις δικαστικών υπαλλήλων – Προσθήκη παρ. 2 στο άρθρο 55ΚΕ ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 35 Επανακαθορισμός της σύνθεσης της Επιτροπής εισαγωγικού διαγωνισμού για την επιλογή των εκπαιδευομένων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων – Τροποποίηση άρθρου 55Θ ν. 4871/2021Άρθρο 35 Επανακαθορισμός της σύνθεσης της Επιτροπής εισαγωγικού διαγωνισμού για την επιλογή των εκπαιδευομένων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων – Τροποποίηση άρθρου 55Θ ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΕΝΤΑΛΜΑΤΟΣ ΣΥΛΛΗΨΗΣ – ΡΥΘΜΙΣΗ ΠΛΗΜΜΕΛΗΜΑΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 3251/2004 ΚΑΙ Ν. 4786/2021 Άρθρο 36 Κατάργηση δυνητικού λόγου μη εκτέλεσης ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 12 ν. 3251/2004ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΕΝΤΑΛΜΑΤΟΣ ΣΥΛΛΗΨΗΣ – ΡΥΘΜΙΣΗ ΠΛΗΜΜΕΛΗΜΑΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 3251/2004 ΚΑΙ Ν. 4786/2021 Άρθρο 36 Κατάργηση δυνητικού λόγου μη εκτέλεσης ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 12 ν. 3251/2004
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 37 Εκτέλεση του ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης κατά Έλληνα υπηκόου – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 13 ν. 3251/2004Άρθρο 37 Εκτέλεση του ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης κατά Έλληνα υπηκόου – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 13 ν. 3251/2004
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 38 Άρνηση διαμεταγωγής υπηκόου άλλου κράτους μέλους – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 30 ν. 3251/2004Άρθρο 38 Άρνηση διαμεταγωγής υπηκόου άλλου κράτους μέλους – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 30 ν. 3251/2004
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 39 Κατάργηση παραπομπής σε πλημμελήματα αρμοδιότητας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας που διώκονται αυτοτελώς – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 16Β ν. 4786/2021Άρθρο 39 Κατάργηση παραπομπής σε πλημμελήματα αρμοδιότητας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας που διώκονται αυτοτελώς – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 16Β ν. 4786/2021
- 2 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022 Άρθρο 40 Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δικαστικής Αστυνομίας – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 3 ν. 4963/2022
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 41 Κατανομή των οργανικών θέσεων του προσωπικού της περιφερειακής υπηρεσίας πολιτικού τομέα της Δικαστικής Αστυνομίας στη Γενική Επιτροπεία της Επικρατείας των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων – Τροποποίηση περ. γ) παρ. 3 άρθρου 16Α ν. 4963/2022Άρθρο 41 Κατανομή των οργανικών θέσεων του προσωπικού της περιφερειακής υπηρεσίας πολιτικού τομέα της Δικαστικής Αστυνομίας στη Γενική Επιτροπεία της Επικρατείας των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων – Τροποποίηση περ. γ) παρ. 3 άρθρου 16Α ν. 4963/2022
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 42 Χρονική διάρκεια εισαγωγικής εκπαίδευσης του αστυνομικού τομέα της Δικαστικής Αστυνομίας – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 33 ν. 4963/2022
- 5 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΛΟΙΠΕΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ Άρθρο 43 Κατάργηση της υποχρέωσης ενημέρωσης για τη δυνατότητα διαμεσολαβητικής διευθέτησης σε δίκες στις οποίες διάδικος είναι το Δημόσιο, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου – Προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 3 του ν. 4640/2019
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 44 Σύνταξη διαπιστωτικών εκθέσεων από δικαστικό επιμελητή έπειτα από παραγγελία – Τροποποίηση περ. γ) παρ. 2 άρθρου 1 ν. 2318/1995Άρθρο 44 Σύνταξη διαπιστωτικών εκθέσεων από δικαστικό επιμελητή έπειτα από παραγγελία – Τροποποίηση περ. γ) παρ. 2 άρθρου 1 ν. 2318/1995
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 45 Αδυναμία εξάλειψης του αξιοποίνου και μη επιβολής ποινής σε περιπτώσεις αδικημάτων που στρέφονται κατά των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τροποποίηση άρθρου 24 ν. 4689/2020Άρθρο 45 Αδυναμία εξάλειψης του αξιοποίνου και μη επιβολής ποινής σε περιπτώσεις αδικημάτων που στρέφονται κατά των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τροποποίηση άρθρου 24 ν. 4689/2020
- 13 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 46 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
4 Απριλίου 2024, 23:58
Ανοικτή σε Σχόλια έως
18 Απριλίου 2024, 21:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
13 Σχόλια 1781 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35461 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Παρατήρηση επί των άρ. 46 και 14:
Δεδομένης της έναρξης ισχύος του Α΄ μέρους για την Περιφέρεια Αττικής από 01/01/2026, όπως ρητά ορίζεται στο άρ. 46 παρ. 2, η διάταξη του άρ. 14 παρ. 1 που μιλάει για Περιφερειακές έδρες του Πρωτοδικείου Αθηνών μέχρι 31/12/2025, καθίσταται άνευ αντικειμένου, διαφορετικά προκαλείται αντίφαση και ως εκ τούτου ασάφεια ως προς το χρόνο έναρξης ισχύος του νόμου στην Αττική. Μάλιστα το ίδιο το άρ. 14 περιέχει εσωτερική αντίφαση μεταξύ των διατάξεών του δεδομένου ότι ενώ η παρ. 1 ρυθμίζει την υλική αρμοδιότητα των περιφερειακών εδρών του Πρωτοδικείου Αθηνών μέχρι 31/12/2025, στην παρ. 5 η οποία αναφέρεται στον επαναπροσδιορισμό των υποθέσεων οι οποίες είναι προσδιορισμένες ή προσδιορίζονται μέχρι 15/09/2024 (ενν. να συζητηθούν μετά την 16η/09/2024) σε Ειρηνοδικεία που καταργούνται και δεν μετατρέπονται σε περιφερειακές έδρες, αναφέρεται ότι για την Περιφέρεια Αττικής η ως άνω ρύθμιση περί επαναπροσδιορισμού ισχύει για όσες υποθέσεις προσδιορίζονται μέχρι την 31η.12.2025. Το Ειρηνοδικείο Αθηνών, π.χ., πώς θα καταργηθεί μεν στις 16/09/2024 (επιχείρημα εκ των άρ. 6 και 14.1), αλλά θα προσδιορίζει υποθέσεις μέχρι 31/12/2025 και δεν θα επαναπροσδιορίσει τις υποθέσεις του μέχρι τότε (επιχείρημα εκ του 14.5); Έτσι, η μεν παρ. 5 του άρ. 14 βρίσκεται σε συμφωνία με το άρ. 46, ενώ η παρ. 1 του άρ. 14 όχι και η αναφορά στην τελευταία σε περιφερειακές έδρες λογικά θα πρέπει να ερμηνευτεί ως αναφορά στα σημερινά υφιστάμενα Περιφερειακά Ειρηνοδικεία της Αττικής. Αν το σχέδιο νόμου δεν εννοεί αυτό θα πρέπει να επαναδιατυπωθούν προ της ψήφισής τους οι ανωτέρω διατάξεις ώστε να είναι σαφές (και να μην επιδέχεται διαφόρων ερμηνειών) ποιες ακριβώς διατάξεις του μέρους Α΄ τίθενται σε ισχύ και σε ποια Δικαστήρια από 16/09/2024 και ποιες από 01/01/2026.
Είναι απολύτως απαραίτητο να διευκρινίζονται τουλάχιστον τα ανωτέρω ρητά και με σαφήνεια στο ίδιο το κείμενο του νόμου.
Η ενοποίηση των ειρηνοδικείων με τα πρωτοδικεία δεν είναι από μόνη της αρκετη ώστε να υπάρξει επιτάχυνση. Οι ειρηνοδικες που θα αναλάβουν καθήκοντα πρωτοδικων έχουν ήδη χρεωμένο μεγάλο αριθμό υποθέσεων που εκκρεμούν. Δεν αρκεί μόνο η διατήρηση των οργανικών θέσεων των δικαστικων λειτουργών, αλλά απαιτείται άμεσα η αύξηση τους. Ο πιο άμεσος τρόπος και ο λιγότερο κοστοβορος για το κράτος είναι να διοριστουν οι επιτυχόντες ειρηνοδικες του 2014,ωστε να αναλάβουν άμεσα καθήκοντα και να αποσυμφορησουν το σύστημα.
Είναι προφανές πως η διάταξη χρήζει επαναδιατύπωσης καθώς έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το άρθρο 14 (μεταβατικές διατάξεις). Πώς είναι δυνατό να ανασταλεί το σύνολο του πρώτου μέρους του νόμου, ήτοι η ίδια η ενοποίηση εντός της Αττικής, αλλά παράλληλα να μιλάμε για περιφερειακές έδρες Πρωτοδικείου Αθηνών και Πειραιώς μέχρι 31-12-2025? Μήπως απλώς αναστέλλεται η ολοκλήρωση της ενοποίησης και όχι η ενοποίηση per se? Σε διαφορετική περίπτωση και δοθέντος ότι βάσει του ΚΠΟΛΔ για μια υπόθεση μπορεί να είναι αρμόδια πλείονα του ενός δικαστήρια, θα οδηγούμασταν σe forum shopping, δλδ ο συνήγορος του ενάγοντος θα ηδύνατο να επιλέξει να καταθέσει αγωγή σε Πρωτοδικείο πχ επαρχίας αντί για Ειρηνοδικείο Αθήνας. Κάτι τέτοιο προφανώς δεν μπορεί να είναι δυνατό, αφού για την ίδια υπόθεση δεν μπορούμε να έχουμε εκδίκαση σε πρώτο και δεύτερο βαθμό από διαφορετικά δικαστήρια.
Η ενοποίηση που επιχειρείται δεν έχει μελετηθεί σωστά και θα προκαλέσει πλείστα προβλήματα. Μία τέτοια μεταρρύθμιση χρειάζεται ενδελεχή μελέτη και ουσιαστική ακρόαση των ενδιαφερομένων, οι οποίοι καλούνται να την εφαρμόσουν. Επιστέγασμα της προχειρότητας η έναρξη ισχύος για την Αττική, με αποτέλεσμα την ύπαρξη δύο δικονομιών!! Ανήκουστο και απαράδεκτο! Έτσι προσβάλλεται το κύρος της δικαιοσύνης!
Η αναστολή στην Αττική θα πρέπει να αφορά μόνο τη συγχώνευση των επιμέρους δικαστικών καταστημάτων. Οι πρώην Ειρηνοδίκες Αττικής θα πρέπει να έχουν τα ίδια καθήκοντα με τους συναδέλφους τους που υπηρετούν στην επαρχία, να έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν άμεσα στα σεμινάρια επιμόρφωσης και να επιθεωρηθούν κανονικά από Επιθεωρητή του Αρείου Πάγου, ώστε να δύνανται να κάνουν και αυτοί αίτηση για την εισαγωγή τους στη γενική επετηρίδα αμέσως, όταν αυτό θα είναι επιτρεπτό. Ειδάλλως, θα προκύψει το παράδοξο οι Πρωτοδίκες της ειδικής επετηρίδας που θα υπηρετούν στην επαρχία να δύνανται να αιτηθούν την ένταξη τους στη γενική επετηρίδα πριν από τους Πρωτοδίκες της ειδικής επετηρίδας που υπηρετούν στην Αττική με αποτέλεσμα μακροπρόθεσμα Πρωτοδίκης της ειδικής επετηρίδας που υπηρετεί στην Αττική και είναι αρχαιότερος από συνάδελφό του που υπηρετεί στην επαρχία να βρεθεί στη γενική επετηρίδα κάτω από αυτόν.
το κύριο πρόβλημα καθυστέρησης στην απονομή της δικαιοσύνης υφίσταται στο Πρωτοδικείο Αθηνών. Ποιο το νόημα στην αναστολή ισχύος του νόμου μόνο για την Αττική;;; Οι μεγαλεπήβολες αλλαγές θέλουν σίγουρα σθένος, αλλά χρειάζονται και επιστημονικές προτάσεις και μελέτες που θα τις στηρίζουν. Είναι απαράδεκτο να λειτουργήσουν ΔΥΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΕΣ επειδή βιαζόμαστε στη νομοθέτηση. Στην καθυστέρηση της απονομής της δικαιοσύνης εκτός από τον όγκο των εκκρεμών υποθέσεων συμβάλει και η πολυνομία καθώς και η αλλαγή των κωδίκων κάθε χρόνο!!! Οπότε για ποια επιτάχυνση μιλάμε;
Παρακαλώ να αποφευχθεί η λειτουργία διαφορετικών δικονομιών.
Προβληματισμό εγείρει το θέμα της έναρξης ισχύος του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, καθώς ακόμα δεν είναι σαφές αν η έναρξη τελικα θα αφορά την Αττική και θα γίνει από 1.1.2026 και εάν στην υπόλοιπη Ελλάδα, οι διατάξεις το νομοσχεδίου θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από 16.9.2024. Πέραν του παράδοξου φαινομένου, που θα δημιουργηθεί με δικαστές και δικονομία 2 ταχυτήτων (εντός και εκτός Αττικής) και ό,τι μπορει να συνεπάγεται αυτό υπηρεσιακά και για μεταθέσεις – προαγωγές συναδέλφων – που άραγε αυτήν την διετία θα παγώσουν; – θα ήθελα να επισημάνω από την πλευρά μου κάποια πράγματα, ως δικαστική λειτουργός, που γνωρίζει εκτός των άλλων λειτουργικά (όπως όλοι οι συνάδελφοί μου δικαστές) τις δυσκολίες και τις προκλήσεις του λειτουργήματός μας: Αρχικά κοινώς γνωστό, ότι οι αλλαγές και δη οι μεγάλες αλλάγες χρειάζονται λεπτομερή προγραμματισμό, στατηγική, προβλέψεις των όποιων ανατροπών και δυσκολιών στο μέλλον και το λεγόμενο «plan b» ώστε να αντιμετωπιστούν όλα αυτά αποτελεσματικά, όταν και εφόσον ανακύψουν. Εφόσον λοιπόν μιλάμε για την μεγαλύτερη αλλαγή, που επιχειρείται ποτέ στο σύστημα λειτουργίας και απονομής της ελληνικής δικαιοσύνης, το νομοσχέδιο μας αφήνει με την αίσθηση του μετέωρου και του αβέβαιου, ειδικώς ως προς την ύπαρξη σαφούς προγραμματισμού και υλοποίησης, δεδομένου, ότι στην ουσία θα πρέπει μέχρι 16.9.2024 ο νέος, μεγάλος και σύνθετος δικαστικός σχηματισμός (αποτελούμενους από τεράστιο ανθρώπινο δυναμικό, δικαστές, γραμματείς κλπ) να λειτουργεί στην εντέλεια, τόσο από την πλευρά της διαχείρσης των ανθρώπινων πόρων, όσο και από αυτήν της συστημικής οργάνωσης και διοίκησης. Αυτό γιατί μιλάμε για σύνθετη προεργασία υλοποίησης, που δεν πρέπει να γίνει αφήφιστα και πρόχειρα. Απαιτούνται αναλύσεις και προβλέψεις αριθμού εκδίκασης υποθέσεων τουλάχιστον σε βάθος 5ετίας, την στιγμή που υπάρχει μάλιστα και πρόβλεψη σε άρθρο του νομοσχεδίου για αυτεπάγγελτο επαναπροσδιορισμό υποθέσεων «στην πλέον σύντομη διαθέσιμη δικάσιμο» (συμπεριλαμβανομένων και των εκκρεμών στα ειρηνοδικεία υποθέσεων, γιατί οι 1.000 ειρηνοδίκες δεν «ρίχνονται στη μάχη» από το πουθενά, αλλά έχοντας το βάρος του σημαντικού αριθμού υποθέσεων, που εκκρεμούν στα ειρηνοδικεία αυτή τη στιγμή), ώστε να γίνει σωστή και αποτελεσματική κατανομή δικαστικών λειτουργών σε τμήματα πολιτικών υποθέσεων, αναλύσεις και κατανομή αντίστοιχα δικαστικών λειτουργών στην ποινική δικαιοσύνη, ψηφιοποιήση φακέλων ώστε ανά πάσα στιγμή ο δικαστής να έχει πρόσβαση στη δικάσιμό του (αν μιλάμε για επιτάχυνση το έτος 2024 δεν μπορούμε να φανταστούμε δικαστές και εισαγγελείς – όντες επιφορτισμένοι και με πολλά άλλα καθήκοντα – να γυρίζουν απο δικαστήριο σε δικαστήριο για να διαβάζουν την ποινική έδρα τους, η οποία θα εκδικάζεται στο εκάστοτε περιφερειακό πρωτοδικείο), αναδιοργάνωση και κατανομή οργανικών θέσεων γραμματέων (αναλόγως της εμπειρίας τους, ώστε να δουλεύουν και αυτοί γρήγορα) με τρόπο ώστε να είναι αποτελεσματικά στελεχωμένες όλες οι υπηρεσίες (συμπεριλαμβανομένων των περιφερειακών πρωτοδικείων) και να διευκολύνεται η πρόσβαση πολιτών και δικηγόρων σε αυτές, συστημική αποτύπωση όλων των υποθέσεων που θα επαναπροσδιοριστούν αυτεπαγγέλτως, ώστε να ενημερωθούν οι ενδιαφερόμενοι χωρίς περαιτέρω ταλαιπωρία για την δικάσιμό τους, τροποποιήσεις ΚΠολΔ, ΚΠοιΔικ, ΚΟΔ κλπ. Αυτά και ενδεχομένως άλλα πολλά, που ένας δικαστικός λειτουργός, γνωρίζοντας τις δυσκολίες του επαγγέλματος, επισημαίνει ως σημαντικά και που πράγματι είναι αμφίβολο αν υπάρχει χρόνος, σύστημα και πλάνο για να εφαρμοστούν μέχρι 16.9.2024. Αναμένουμε τις εξελίξεις και ελπίζουμε ότι δεν θα δούμε από 16.9.2024 δικαστές επιφορτισμένους με αυξημένη ύλη (διότι μην ξεχνάμε, όπως προανέφερα και τις εκκρεμείς υποθέσεις στα ειρηνοδικεία, που δεν θα εξαφανιστούν εν μία νυκτί) να γυρνάνε γύρω γύρω από περιφερειακό πρωτοδικείο σε περιφερειακό πρωτοδικείο, κάτι που θα συμβάλει στην μείωση του ήδη περιορισμένου χρόνου τους, τον οποίο πρέπει να αφιερώνουν στην επί της ουσίας μελέτη και επίλυση της κάθε υπόθεσης.
Με δεδομένο ότι η παρ. 4 του άρθρου 7 θα ισχύσει άμεσα από τη δημοσίευση του νομοσχεδίου στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης να φανταστεί κανείς ότι «τα προγράμματα επιμόρφωσης» θα τρέξουν εντός του καλοκαιριού, ήτοι της περιόδου των δικαστικών διακοπών; Γιατί, προφανώς, περιθώριο για άλλη εναλλακτική χρονική περίοδο δεν υπάρχει. Η ρύθμιση είναι τουλάχιστον κωμική!
Πώς είναι δυνατόν να τεθεί άμεσα σε ισχύ η παρ. 4 του αρ. 7 εάν δεν έχει ολοκληρωθεί η επιμόρφωση της παρ. 3 του αρ. 7, η οποία δεν τίθεται άμεσα σε ισχύ;
Η Α΄ και Β΄ Σειρά Δικαστικών Υπαλλήλων εισήχθησαν στη Σχολή ως εκπαιδευόμενοι δικαστικοί υπάλληλοι, χωρίς την ύπαρξη ρητής πρόβλεψης στην προκήρυξη του διαγωνισμού για τα οριζόμενα στην περ. ε΄ της παρ. 2 του άρθ. 34 του παρόντος. Επιπλέον, το παρόν σχέδιο νόμου αποτελεί νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, συνεπώς είναι ανάγκη να διέπεται από το πνεύμα της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου στη Διοίκηση στην ουσία του, ως αρχή άρρηκτα συνδεδεμένη με το κράτος δικαίου και την προστασία της αξίας του ανθρώπου, οι οποίες αφορούν και τη νομοθετική λειτουργία, δεδομένου ότι το τελικό κείμενο θα αποτελεί τυπικό νόμο . Περαιτέρω, οι δόκιμοι δικαστικοί υπάλληλοι της Α΄ Σειράς έχουν αποδεχτεί ήδη το διορισμό τους, ο οποίος κοινοποιήθηκε περί τα μέσα Μαρτίου, με την αναδρομική ισχύ του τελευταίου από την 01.01.2024, συνεπώς αποτελεί νεφελώδες ζήτημα εάν – σε περίπτωση που δεν αντικατασταθεί η διατύπωση της διάταξης- θα καταλαμβάνονται από τις έννομες συνέπειές της. Προτείνεται, για τους ανωτέρω λόγους, η διατύπωση του άρθ. 34 ως προς την έναρξη ισχύος του ως ακολούθως: «Η ισχύς του άρθρου 34 αρχίζει από τον πρώτο εισαγωγικό διαγωνισμό Δικαστικών Υπαλλήλων της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών που θα προκηρυχθεί μετά από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου», ώστε για λόγους ασφαλείας δικαίου να μην καταλαμβάνονται από το ρυθμιστικό του πεδίο η Α΄ και Β΄ Σειρά. Άλλως, προτείνεται η διατύπωση της διάταξης ως ακολούθως: «Η ισχύς του άρθρου 34 αρχίζει την 1η.1.2024 από το δεύτερο εισαγωγικό διαγωνισμό Δικαστικών Υπαλλήλων της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών», ώστε να διαφυλαχθεί το κύρος του τυπικού νόμου και οι εκπαιδευόμενοι δικαστικοί υπάλληλοι της Β΄ Σειράς, λόγω της σταθερότητας ορισμένης νομικής κατάστασης που τους αφορά, να έχουν την ελάχιστη δυνατή βλάβη, εξαιτίας της ανατροπής της εύλογης πεποίθησης ότι η κατάσταση αυτή θα συνεχιστεί με τις ευμενείς για αυτούς μακροπρόθεσμες συνέπειες.
Η αναστολή στην Αττική θα πρέπει να περιορίζεται στο χωροταξικό. Είναι άτοπο οι ειρηνοδικες επαρχίας να εξομοιωθούν με πρωτοδικες και οι της Αττικής όχι. Αν γίνει αυτό συνεπάγεται ότι θα πρέπει να παραχθούν σε επόμενη τάξη αν έχουν τις προϋποθέσεις εντός του 2025, που θα δημιουργήσει περαιτέρω ατοπα. Ενω είναι αντιφατικό πχ πταισματοδικης Θήβας να έχει το βαθμό πρωτοδικη και ο πταισματοδικης Αθήνας να παραμείνει πταισματοδικης. Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι ο βαθμός καταργείται και οι ειρηνοδικες Αττικής δικάζουν στα ειρηνοδικεία που ήδη υπηρετούν τα υπάρχοντα πινάκια. Άλλωστε στατιστικά η αστική χρέωση των ειρηνοδικων Αττικής είναι πολλαπλάσια της επαρχίας. Η αναστολή θα πρέπει να μην αφορά όλο το άρθρο 7 και το 10
«Με την επιφύλαξη των περ. γ) και δ)» τινός; Mάλλον κάτι σας έχει ξεφύγει εδώ.
Ιδιαίτερα δύσκολο να κατανοήσουμε την έναρξη ισχύος του νόμου για την Περιφέρεια Αττικής. Αλλά σε κάθε περίπτωση, δεν μπορεί η έναρξη να τοποθετείται την 1-1-2026, δηλαδή στη μέση του δικαστικού έτους. Οι αλλαγές πρέπει να είναι παράλληλες με την έναρξη κάποιου δικαστικού έτους, πχ 16-9-2026 ή 16-9-2025.