1. Οι υπηρετούντες, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, ειρηνοδίκες εντάσσονται σε ειδική επετηρίδα κατά τη σειρά αρχαιότητας που είχαν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, η οποία ισχύει παράλληλα με την ισχύουσα γενική επετηρίδα των λοιπών δικαστικών λειτουργών των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων.
2. Με την επιφύλαξη της παρ. 4, οι υπηρετούντες, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, ειρηνοδίκες εξακολουθούν να εκτελούν τα καθήκοντα που εκτελούσαν έως την κατάργηση των ειρηνοδικείων χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι περιορισμοί της καθ’ ύλη αρμοδιότητας αυτών.
3. Οι υπηρετούντες κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος ειρηνοδίκες παρακολουθούν υποχρεωτικά προγράμματα επιμόρφωσης, ιδίως στον τομέα του ποινικού δικαίου και της ποινικής δικονομίας.
4. Μετά από την επιτυχή ολοκλήρωση των προγραμμάτων επιμόρφωσης της παρ. 3, οι υπηρετούντες, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, ειρηνοδίκες εκδικάζουν υποθέσεις μονομελούς πλημμελειοδικείου και το σύνολο των αστικών υποθέσεων. Επίσης, συμμετέχουν σε συνθέσεις τριμελών πλημμελειοδικείων, χωρίς ο αριθμός του να δύναται να υπερβαίνει τους δύο (2) ανά σύνθεση. Στις πολυμελείς συνθέσεις, μεταξύ πρωτοδίκη και υπηρετούντος, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, ειρηνοδίκη, αρχαιότερος θεωρείται ο πρωτοδίκης της γενικής επετηρίδας.
Αρχική Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου ΔικαιοσύνηςΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ – ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΕΠΕΤΗΡΙΔΑ ΔΙΚΑΣΤΩΝ ΠΡΩΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ Άρθρο 7 Κατάργηση βαθμών ιεραρχίας ειρηνοδικών – Ειδική επετηρίδα – Καθήκοντα – Επιμόρφωση
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ – ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΕΠΕΤΗΡΙΔΑ ΔΙΚΑΣΤΩΝ ΠΡΩΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ Άρθρο 7 Κατάργηση βαθμών ιεραρχίας ειρηνοδικών – Ειδική επετηρίδα – Καθήκοντα – Επιμόρφωση
- 145 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α’ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ – ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1: Σκοπός
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 2 Αντικείμενο
- 4 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΟΡΙΣΜΟΙ Άρθρο 3 Ορισμοί
- 47 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ Άρθρο 4 Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας της πολιτικής δικαιοσύνης – Οργανικές θέσεις δικαστικών λειτουργών και δικαστικών υπαλλήλων
- 46 ΣχόλιαΆρθρο 5 Καθ’ ύλη αρμοδιότητα των εδρών των πρωτοδικείων
- 800 ΣχόλιαΆρθρο 6 Αναδιάρθρωση πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων πρώτου βαθμού και καθορισμός της κατά τόπο αρμοδιότητάς τους
- 127 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ – ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΕΠΕΤΗΡΙΔΑ ΔΙΚΑΣΤΩΝ ΠΡΩΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ Άρθρο 7 Κατάργηση βαθμών ιεραρχίας ειρηνοδικών – Ειδική επετηρίδα – Καθήκοντα – Επιμόρφωση
- 287 ΣχόλιαΆρθρο 8 Ένταξη στην ειδική επετηρίδα – Βαθμολογική αντιστοιχία – Ένταξη στη γενική επετηρίδα
- 44 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΠΡΩΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ Άρθρο 9 Μεταθέσεις δικαστικών λειτουργών πρώτου βαθμού
- 81 ΣχόλιαΆρθρο 10 Μισθολογική κατάσταση
- 31 ΣχόλιαΆρθρο 11 ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Υπηρεσιακή κατάσταση δικαστικών υπαλλήλων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ’ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΕΤΕΙΩΝ Άρθρο 12 Μεταφορά διαχειριστικών αρμοδιοτήτων από τους προϊσταμένους πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων και εισαγγελιών στο Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών ΚτιρίωνΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ’ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΕΤΕΙΩΝ Άρθρο 12 Μεταφορά διαχειριστικών αρμοδιοτήτων από τους προϊσταμένους πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων και εισαγγελιών στο Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτιρίων
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Η’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 13 Εξουσιοδοτική διάταξη
- 23 ΣχόλιαΆρθρο 14 Μεταβατικές διατάξεις
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΜΕΡΟΣ Β’ ΕΘΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ, ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΝΤΑΛΜΑ ΣΥΛΛΗΨΗΣ, ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ, ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ, ΣΥΝΤΑΞΗ ΔΙΑΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΕΚΘEΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥΣ ΕΠΙΜΕΛΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 15 ΣκοπόςΜΕΡΟΣ Β’ ΕΘΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ, ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΝΤΑΛΜΑ ΣΥΛΛΗΨΗΣ, ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ, ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ, ΣΥΝΤΑΞΗ ΔΙΑΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΕΚΘEΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥΣ ΕΠΙΜΕΛΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 15 Σκοπός
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 16 Αντικείμενο
- 20 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ, ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4871/2021 Άρθρο 17 Βαθμός των δικαστικών και εισαγγελικών λειτουργών που τοποθετούνται ως Διευθυντές Κατάρτισης και Επιμόρφωσης – Αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 11 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 18 Διορισμός εξεταστών της ξένης γλώσσας – Τροποποίηση άρθρου 18 ν. 4871/2021Άρθρο 18 Διορισμός εξεταστών της ξένης γλώσσας – Τροποποίηση άρθρου 18 ν. 4871/2021
- 47 ΣχόλιαΆρθρο 19 Ενοποίηση των σταδίων γραπτής εξέτασης με τη συμπερίληψη της εξέτασης ξένης γλώσσας – Τροποποίηση άρθρου 19 ν. 4871/2021
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 20 Βαθμολόγηση των υποψηφίων μετά από την κατάργηση της διενέργειας ξεχωριστών γραπτών εξετάσεων ξένης γλώσσας και την ενσωμάτωση της εξέτασης στις γραπτές εξετάσεις των λοιπών μαθημάτων του εισαγωγικού διαγωνισμού – Τροποποίηση άρθρου 20 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 21 Κατάργηση της ξεχωριστής εκπαίδευσης των σπουδαστών που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δόκιμων εισηγητών του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Γενικής Επιτροπείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 23 ν. 4871/2021Άρθρο 21 Κατάργηση της ξεχωριστής εκπαίδευσης των σπουδαστών που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δόκιμων εισηγητών του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Γενικής Επιτροπείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 23 ν. 4871/2021
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 22 Τήρηση των αρχών και κανόνων που διέπουν την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα κατά την επεξεργασία αντιγράφων φακέλων δικογραφιών στο πλαίσιο των προγραμμάτων σπουδών – Προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 25 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 23 Βασικοί διδάσκοντες και αξιολόγηση των εκπαιδευόμενων κατά το πρώτο στάδιο κατάρτισης – Τροποποίηση παρ. 1 και 3 άρθρου 27 ν. 4871/2021Άρθρο 23 Βασικοί διδάσκοντες και αξιολόγηση των εκπαιδευόμενων κατά το πρώτο στάδιο κατάρτισης – Τροποποίηση παρ. 1 και 3 άρθρου 27 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 24 Ύλη και επιτροπή εξετάσεων αποφοίτησης της κατεύθυνσης της Διοικητικής Δικαιοσύνης – Τροποποίηση άρθρου 28 ν. 4871/2021Άρθρο 24 Ύλη και επιτροπή εξετάσεων αποφοίτησης της κατεύθυνσης της Διοικητικής Δικαιοσύνης – Τροποποίηση άρθρου 28 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 25 Καθορισμός της σειράς επιτυχίας στους πίνακες επιτυχόντων των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών μετά από το τέλος του πρώτου σταδίου κατάρτισης – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 29 ν. 4871/2021Άρθρο 25 Καθορισμός της σειράς επιτυχίας στους πίνακες επιτυχόντων των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών μετά από το τέλος του πρώτου σταδίου κατάρτισης – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 29 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 26 Κατανομή των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών και περιλαμβάνονται στους πίνακες επιτυχόντων μετά από το τέλος του πρώτου σταδίου κατάρτισης στα τμήματα της κατεύθυνσης Διοικητικής Δικαιοσύνης – Τροποποίηση άρθρου 30 ν. 4871/2021Άρθρο 26 Κατανομή των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών και περιλαμβάνονται στους πίνακες επιτυχόντων μετά από το τέλος του πρώτου σταδίου κατάρτισης στα τμήματα της κατεύθυνσης Διοικητικής Δικαιοσύνης – Τροποποίηση άρθρου 30 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 27 Εξαγωγή του τελικού βαθμού με βάση τον οποίο καθορίζεται η σειρά των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών στους πίνακες αρχαιότητας – Αντικατάσταση υποπερ. αβ) περ. α) παρ. 1 άρθρου 32 ν. 4871/2021Άρθρο 27 Εξαγωγή του τελικού βαθμού με βάση τον οποίο καθορίζεται η σειρά των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών στους πίνακες αρχαιότητας – Αντικατάσταση υποπερ. αβ) περ. α) παρ. 1 άρθρου 32 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 28 Συγκρότηση της επιτροπής ψυχιατρικής διερεύνησης των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 34 ν. 4871/2021Άρθρο 28 Συγκρότηση της επιτροπής ψυχιατρικής διερεύνησης των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 34 ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 29 Διορισμός των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 36 ν. 4871/2021Άρθρο 29 Διορισμός των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 36 ν. 4871/2021
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 30 Βαθμός του ψυχιάτρου που χορηγεί το πιστοποιητικό ψυχικής υγείας – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 55H ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 31 Διδάσκοντες που αξιολογούν τους εκπαιδευόμενους που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων κατά το πρώτο στάδιο κατάρτισης – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 55ΙΘ ν. 4871/2021Άρθρο 31 Διδάσκοντες που αξιολογούν τους εκπαιδευόμενους που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων κατά το πρώτο στάδιο κατάρτισης – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 55ΙΘ ν. 4871/2021
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 32 Δικαστικές υπηρεσίες στις οποίες πραγματοποιείται η πρακτική άσκηση των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 55KB ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 33 Συγκρότηση της επιτροπής ψυχιατρικής διερεύνησης των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 55KΔ ν. 4871/2021Άρθρο 33 Συγκρότηση της επιτροπής ψυχιατρικής διερεύνησης των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 55KΔ ν. 4871/2021
- 38 ΣχόλιαΆρθρο 34 Επιστροφή αποδοχών από τους εκπαιδευόμενους που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων και από τους διοριζόμενους σε θέσεις δικαστικών υπαλλήλων – Προσθήκη παρ. 2 στο άρθρο 55ΚΕ ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 35 Επανακαθορισμός της σύνθεσης της Επιτροπής εισαγωγικού διαγωνισμού για την επιλογή των εκπαιδευομένων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων – Τροποποίηση άρθρου 55Θ ν. 4871/2021Άρθρο 35 Επανακαθορισμός της σύνθεσης της Επιτροπής εισαγωγικού διαγωνισμού για την επιλογή των εκπαιδευομένων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων – Τροποποίηση άρθρου 55Θ ν. 4871/2021
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΕΝΤΑΛΜΑΤΟΣ ΣΥΛΛΗΨΗΣ – ΡΥΘΜΙΣΗ ΠΛΗΜΜΕΛΗΜΑΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 3251/2004 ΚΑΙ Ν. 4786/2021 Άρθρο 36 Κατάργηση δυνητικού λόγου μη εκτέλεσης ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 12 ν. 3251/2004ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΕΝΤΑΛΜΑΤΟΣ ΣΥΛΛΗΨΗΣ – ΡΥΘΜΙΣΗ ΠΛΗΜΜΕΛΗΜΑΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 3251/2004 ΚΑΙ Ν. 4786/2021 Άρθρο 36 Κατάργηση δυνητικού λόγου μη εκτέλεσης ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 12 ν. 3251/2004
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 37 Εκτέλεση του ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης κατά Έλληνα υπηκόου – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 13 ν. 3251/2004Άρθρο 37 Εκτέλεση του ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης κατά Έλληνα υπηκόου – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 13 ν. 3251/2004
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 38 Άρνηση διαμεταγωγής υπηκόου άλλου κράτους μέλους – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 30 ν. 3251/2004Άρθρο 38 Άρνηση διαμεταγωγής υπηκόου άλλου κράτους μέλους – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 30 ν. 3251/2004
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 39 Κατάργηση παραπομπής σε πλημμελήματα αρμοδιότητας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας που διώκονται αυτοτελώς – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 16Β ν. 4786/2021Άρθρο 39 Κατάργηση παραπομπής σε πλημμελήματα αρμοδιότητας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας που διώκονται αυτοτελώς – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 16Β ν. 4786/2021
- 2 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022 Άρθρο 40 Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δικαστικής Αστυνομίας – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 3 ν. 4963/2022
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 41 Κατανομή των οργανικών θέσεων του προσωπικού της περιφερειακής υπηρεσίας πολιτικού τομέα της Δικαστικής Αστυνομίας στη Γενική Επιτροπεία της Επικρατείας των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων – Τροποποίηση περ. γ) παρ. 3 άρθρου 16Α ν. 4963/2022Άρθρο 41 Κατανομή των οργανικών θέσεων του προσωπικού της περιφερειακής υπηρεσίας πολιτικού τομέα της Δικαστικής Αστυνομίας στη Γενική Επιτροπεία της Επικρατείας των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων – Τροποποίηση περ. γ) παρ. 3 άρθρου 16Α ν. 4963/2022
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 42 Χρονική διάρκεια εισαγωγικής εκπαίδευσης του αστυνομικού τομέα της Δικαστικής Αστυνομίας – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 33 ν. 4963/2022
- 5 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΛΟΙΠΕΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ Άρθρο 43 Κατάργηση της υποχρέωσης ενημέρωσης για τη δυνατότητα διαμεσολαβητικής διευθέτησης σε δίκες στις οποίες διάδικος είναι το Δημόσιο, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου – Προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 3 του ν. 4640/2019
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 44 Σύνταξη διαπιστωτικών εκθέσεων από δικαστικό επιμελητή έπειτα από παραγγελία – Τροποποίηση περ. γ) παρ. 2 άρθρου 1 ν. 2318/1995Άρθρο 44 Σύνταξη διαπιστωτικών εκθέσεων από δικαστικό επιμελητή έπειτα από παραγγελία – Τροποποίηση περ. γ) παρ. 2 άρθρου 1 ν. 2318/1995
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 45 Αδυναμία εξάλειψης του αξιοποίνου και μη επιβολής ποινής σε περιπτώσεις αδικημάτων που στρέφονται κατά των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τροποποίηση άρθρου 24 ν. 4689/2020Άρθρο 45 Αδυναμία εξάλειψης του αξιοποίνου και μη επιβολής ποινής σε περιπτώσεις αδικημάτων που στρέφονται κατά των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τροποποίηση άρθρου 24 ν. 4689/2020
- 13 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 46 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
4 Απριλίου 2024, 23:58
Ανοικτή σε Σχόλια έως
18 Απριλίου 2024, 21:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
127 Σχόλια 1781 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35461 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Τα άρθρα 7 και 8 είναι τα πλέον προσβλητικά άρθρα για έναν ολόκληρο κλάδο εργαζομένων. Μετά από τέτοια απαξίωση, υποτίμηση και εξευτελισμό, με ποια ψυχική ηρεμία καλούμαστε να τελέσουμε τα καθήκοντά μας;
Η λειτουργία δυο επετηρίδων με σχεδόν παρόμοια καθήκοντα και διαφορετικα δικαιώματα υπηρεσιακής εξέλιξης, το μονο βέβαιο, είναι ότι θα δημιουγήσει τεταμένο κλίμα και συγκρουσιακές καταστάσεις μεταξύ των δικαστών των δύο επετηρίδων σε ζητήματα δικαστηριακής οργάνωσης, όπως έχει ήδη διαφανεί πριν ακόμα από την ψήφιση του νόμου από τις τοποθετήσεις των εκπροσώπων τους.Επίσης, η εκδίκαση υποθέσεων αρμοδιότητας Πρωτοδικείου απο πρώην Ειρηνοδίκες της ειδικής επετηρίδας χωρίς καμία προοπτική υπηρεσιακής εξέλιξης, τους στερεί κάθε κίνητρο ποιοτικής και αποτελεσματικής εργασίας και θα οδηγήσει σε κάμψη του εργασιακού ηθικού τους.
Η λειτουργία δυο επετηρίδων με σχεδόν παρόμοια καθήκοντα και διαφορετικα δικαιώματα υπηρεσιακής εξέλιξης, το μονο βέβαιο είναι ότι θα δημιουγήσει τεταμένο κλίμα και συγκρουσιακές καταστάσεις μεταξύ των δικαστών των δύο επετηρίδων σε ζητήματα δικαστηριακής οργάνωσης, όπως έχει ήδη διαφανεί πριν ακόμα από την ψήφιση του νόμου από τις τοποθετήσεις των εκπροσώπων τους.Επίσης, η εκδίκαση υποθέσεων αρμοδιότητας Πρωτοδικείου απο πρώην Ειρηνοδίκες της ειδικής επετηρίδας χωρίς καμία προοπτική υπηρεσιακής εξέλιξης, τους στερεί κάθε κίνητρο ποιοτικής και αποτελεσματικής εργασίας και θα οδηγήσει σε κάμψη του εργασιακού ηθικού τους.
Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου απαξιώνει τους Ειρηνοδίκες τόσο ως τακτικούς ισόβιους Δικαστές, με κατοχυρωμένη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη και με επιτυχημένη προϋπηρεσία, όσο και ως επιστήμονες, κατόχους πτυχίου νομικών σπουδών από τις πλέον υψηλόβαθμες σχολές της χώρας αλλά και τίτλων μεταπτυχιακών σπουδών ή και διδακτορικών, και τους μεταχειρίζεται ως ανειδίκευτους εργαζομένους (σε καμία περίπτωση ως δημόσιους λειτουργούς) στους οποίους επιφυλάσσει μισθολογική και βαθμολογική υποτίμηση.
Σε πλήρη αντίθεση με συνταγματικές διατάξεις, αλλά και με διατάξεις του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ και της ΕΣΔΑ, το σχέδιο νόμου καθιστά τους νυν Ειρηνοδίκες ως το μόνο κλάδο Δικαστών που δεν θα έχει καμία βαθμολογική εξέλιξη και που θα βρίσκεται διαρκώς σε θέση κατώτερη από τους Πρωτοδίκες Γενικής Επετηρίδας. Νυν μαθητές του σχολείου που ίσως κάποτε γίνουν Πρωτοδίκες της Γενικής Επετηρίδας θα είναι ιεραρχικά ανώτεροι από νυν υπηρετούντες τακτικούς Δικαστές. Η επιλογή αυτή πέρα από τα πρακτικά ζητήματα που δημιουργεί (κατανομή υποθέσεων, όγκος χρέωσης, επιλογή υπηρεσιών κλπ), προσβάλλει βάναυσα την αρχή της ισότητας, την αρχή της αναλογικότητας αλλά και το δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας.
Ειρηνοδίκες, η πλειονότητα των οποίων βρίσκεται στην πιο παραγωγική τους ηλικία θα βιώσουν την πλήρη απαξίωση του έργου τους και θα στερηθούν κάθε θεμιτό κίνητρο για να συνεχίσουν να ασκούν τα καθήκοντά τους όχι μόνο γρήγορα αλλά και αποτελεσματικά. Αλήθεια, πόσο παραγωγικός μπορεί να είναι ένας Δικαστής που στα 60 του θα βρίσκεται για 20 και πλέον έτη στην ίδια θέση, χωρίς κανέναν επιπλέον βαθμό, χωρίς καμία προοπτική μισθολογικής εξέλιξης; Κι αλήθεια πώς θα αισθάνεται ο διάδικος που η υπόθεσή του θα δικάζεται από έναν στάσιμο Δικαστή έναντι ενός άλλου διαδίκου που η υπόθεσή του θα δικάζεται από έναν Δικαστή άξιο προαγωγής;
Περαιτέρω, το σχέδιο νόμου θίγει κεκτημένα μισθολογικά δικαιώματα των Ειρηνοδικών, οι οποίοι σε βάθος χρόνου θα λάβουν εντέλει σημαντικά μικρότερες μισθολογικές και συνταξιοδοτικές αποδοχές από αυτές που θα λάμβαναν υπό το ισχύον μισθολογικό καθεστώς. Για τους λόγους αυτούς συντάσσομαι με την υπ’ αριθμ. 30/2024 απόφαση της Ολομέλειας του Ειρηνοδικείου Αθηνών και τις όμοιου περιεχομένου αποφάσεις των Ολομελειών και άλλων Ειρηνοδικείων.
Η υπηρεσιακή και βαθμολογική κατάσταση των νυν Ειρηνοδικών απορρέει από την αρχή του κράτους δικαίου, που επιτάσσει την υπηρέτηση και εξασφάλιση μιας λειτουργικής και εύρυθμης απονομής δικαιοσύνης, λαμβανομένης υπόψη αφενός της αρχής της προσωπικής ανεξαρτησίας, που θωρακίζει θεσμικά την υπηρεσιακή και μισθολογική τους μεταχείριση με βάση τη συνολική τους υπηρεσία, αφετέρου της αρχής της ισότητας προς τους λοιπούς δικαστικούς λειτουργούς της κύριας (γενικής) επετηρίδας. Η παρούσα ρύθμιση, ωστόσο, επιχειρεί με βίαιο τρόπο την ενοποίηση, χωρίς τον απαιτούμενο σεβασμό στους Ειρηνοδίκες, οι οποίοι θα αισθάνονται αδικημένοι είτε επιχειρήσουν να εισέλθουν στην γενική επετηρίδα, ξεκινώντας ουσιαστικά νέα καριέρα από την αρχή, χωρίς αναγνώριση της έως τώρα υπηρεσίας τους, είτε παραμείνουν στην ειδική επετηρίδα, όπου θα αναλάβουν διευρυμένα καθήκοντα, τα οποία δεν θα συνοδεύονται όμως από αντίστοιχη βαθμολογική και, κυρίως, μισθολογική εξέλιξη.
Πρέπει να καταστεί σαφές προς πάσα κατεύθυνση ότι όλοι οι δικαστικοί λειτουργοί πρέπει να ασκούν το λειτούργημά τους απερίσπαστοι, με υψηλό φρόνημα, νηφαλιότητα και ηρεμία, και όχι υπό καθεστώς ανασφάλειας και άνισης μεταχείρισης ορισμένων εξ αυτών έναντι άλλων συναδέλφων τους, διότι διαφορετικά πλήττεται σοβαρά η συνταγματικώς κατοχυρωμένη προσωπική και λειτουργική τους ανεξαρτησία.
Αν δεν γίνουν σημαντικές βελτιώσεις, οι σκοποί της ρύθμισης, όπως αυτοί αναλύονται στο άρθρο 1, δεν πρόκειται να επιτευχθούν.
Κατάφωρα αντισυνταγματικές διατάξεις που πρέπει να τροποποιηθούν! Συντάσσομαι με ολομέλειες Αθηνών και Θεσσαλονίκης!
Το άρθρο πρέπει να τροποποιηθεί, όπως ορθώς επισημαίνουν οι προτάσεις των ολομελειών των Ειρηνοδικείων Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Προκλητικά αντισυνταγματικές διατάξεις. Η απονομή καθηκόντων Πρωτοδίκη στους Ειρηνοδίκες είναι δυνατόν να συνιστά από μόνη της ενοποίηση;
Το άρθρο πρέπει να τροποποιηθεί, όπως ορθά επισημαίνουν οι προτάσεις των Ολομελειών των Ειρηνοδικείων Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Σε καμία περίπτωση δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για ενοποίηση και μάλιστα συνταγματικά ανεκτή, απλώς και μόνο επειδή απονέμονται στους Ειρηνοδίκες τα καθήκοντα των Πρωτοδικών.
Στην παρούσα διάταξη εντυπώνεται η δυσπιστία του νομοθέτη ως προς τους ειρηνοδίκες. Ενώ τους θεωρεί ικανούς, κατόπιν επιτυχούς ολοκλήρωσης των προγραμμάτων επιμόρφωσης, να εκδικάζουν υποθέσεις μονομελούς πλημμελειοδικείου, και μολονότι ήδη οι ειρηνοδίκες συμμετέχουν στις συνθέσεις του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου, εντούτοις δεν τους εμπιστεύεται να προεδρεύσουν σε Τριμελές. Προς τούτο, ουδόλως λαμβάνει μέριμνα ώστε μετά από έτερη -καταλληλότερη- επιμόρφωση και μετά από ορισμένα χρόνια υπηρεσίας, οι νυν ειρηνοδίκες να δύνανται να προεδρεύσουν σε Τριμελές. Ο νομοθέτης στην πραγματικότητα δεν επιθυμεί την ενοποίηση αφού και στις πολυμελείς συνθέσεις, μεταξύ πρωτοδίκη και υπηρετούντος, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, ειρηνοδίκη, αρχαιότερος θεωρείται ο πρωτοδίκης της γενικής επετηρίδας. Επομένως ο νυν ειρηνοδίκης θα είναι εσαεί κατώτερος δικαστή.
Οι ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου συνεπώς δεν εξυπηρετούν τον Σκοπό του Νόμου του άρθρου 1 αφού δεν αποτελούν ορθολογικότερη αξιοποίηση του έμψυχου δυναμικού.
Εκφράζω την αντίθεσή μου στο παρόν άρθρο και στο συνολικό νομοσχέδιο και δηλώνω ότι συντάσσομαι με τις προτάσεις της Ολομέλειας του Ειρηνοδικείου Θεσσαλονίκης.
Η συντριπτική πλειονότητα των ειρηνοδικων διαφωνεί με το νομοσχέδιο αυτό που βρίθει αντισυνταγματικων και άκρως προβληματικών ως προς την εφαρμογή τους διατάξεων. Θέλουμε να δουλέψουμε με σεβασμό όμως στα δικαιώματά μας, τα οποία καταπατώντας με τον πλέον επαίσχυντο τρόπο.
Πρέπει να διασφαλισθεί ότι η ισχύς της ειδικής επετηρίδας διαρκεί μέχρι την αφυπηρέτηση όλων των ειρηνοδικών που θα ενταχθούν και θα παραμείνουν σ’ αυτήν.
H διάταξη της παραγράφου 4 προσκρούει στον ίδιο το σκοπό του νομοθέτη, που έγκειται στην ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας. Της αρμοδιότητας των πρωτοδικών της ειδικής επετηρίδας φαίνεται να εκφεύγει μόνο η ανάληψη καθηκόντων Προέδρου τριμελούς συνθέσεως επί υποθέσεων Τριμελούς Πλημμελειοδικείου και η εκδίκαση αδικημάτων αρμοδιότητας Μ.Ο.Δ. Ως αντάλλαγμα για την «απαλλαγή» αυτή, οι πρωτοδικές της ειδικής επετηρίδας θα είναι πάντοτε, ανεξαρτήτως ετών υπηρεσίας και ηλικίας, νεότεροι του εκάστοτε πρωτοδίκη της γενικής επετηρίδας, ο οποίος μπορεί να έχει ελάχιστα χρόνια στο σώμα. Η πρόβλεψη αυτή, πέραν του ότι είναι κατάφωρα αντισυνταγματική, καθώς φαλκιδεύει κάθε έννοια επαγγελματικής τιμής και αξιοπρέπειας, εγκυμονεί κινδύνους για την ίδια την ασφάλεια δικαίου, καθώς στη στάθμιση του νομοθέτη φαίνεται να υπερτερεί το κριτήριο της αποφοίτησης από την ΕΣΔΙ έναντι της μακρόχρονης εμπειρίας ακόμα και σε υποθέσεις πρωτοδικείου. Προτείνεται η τροποποίηση της διάταξης με σκοπό την αναγνώριση των ετών υπηρεσίας των πρωτοδικών της ειδικής επετηρίδας, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην με αριθμό 30/2024 απόφαση της Ολομέλειας του Ειρηνοδικείου Αθηνών.
Οι υπηρετούντες Ειρηνοδίκες στο Ειρηνοδικείο Πύργου Ηλείας και στα λοιπά Ειρηνοδικεία της περιφερείας του Πρωτοδικείου Ηλείας, ήτοι στο Ειρηνοδικείο Ολυμπίων και στο Ειρηνοδικείο Αρήνης, εκφράζουν ομόφωνα την αντίθεσή τους με το προτεινόμενο νομοσχέδιο ενοποίησης του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, λόγω της αντισυνταγματικότητας των διατάξεών του και της άνισης αντιμετώπισης των ειρηνοδικών στα ζητήματα μισθολογικής και υπηρεσιακής εξέλιξής τους και συντάσσονται με τις προτάσεις των Ολομελειών των Ειρηνοδικείων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, οι οποίες κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ομόφωνα οι δικαστές του Ειρηνοδικείου Ζακύνθου συντασσόμαστε πλήρως με το σύνολο των προτεινόμενων από τις Ολομέλειες των δύο μεγαλύτερων Ειρηνοδικείων της χώρας τροποποιήσεων επί του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου για μία δίκαιη ενοποίηση που θα συνάδει με τη συνταγματική αρχή της ισότητας. Διαφωνούμε με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο και ιδίως με την προχειρότητα αυτού και τη δυσμενή αντιμετώπιση των Ειρηνοδικών σε σχέση με τους λοιπούς δικαστικούς λειτουργούς.
Συντάσσομαι με την 30/2024 απόφαση Ολομέλειας Ειρηνοδικείου Αθηνών και την προτεινόμενη με αυτήν προσθήκη β’ και γ’ εδαφίουυ στο άρθρο 7 παρ. 1 ως εξής <..Ομοίως συντάσσομαι με προτεινόμενη τροποποίηση του άυρθου 7 παρ. 4 ως εξής :<>
Το άρθρο 7 παρ. 4 εδ. β´ πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής : «Στις πολυμελείς συνθέσεις, μεταξύ πρωτοδίκη και υπηρετούντος, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, ειρηνοδίκη, αρχαιότερος θεωρείται ο πρωτοδίκης της γενικής επετηρίδας επετηρίδας µε τα αντίστοιχα έτη υπηρεσίας, µε βάση την αντιστοίχιση της παρ. 1 του άρθρου 8.
Άλλως θα δημιουργηθεί το παράδοξο ο Πρωτόδικης της ειδικής επετηρίδας να θεωρείται εκ προοιμίου κατώτερος από τον νυν φοιτητή της Νομικής, ο οποίος θα εισέλθει στο δικαστικό σώμα μετά από 10 χρόνια.
Οι ειρηνοδίκες δεν συμφωνούν με το παρόν νομοσχέδιο καθώς θίγει κεκτημένα και προσδοκώμενα δικαιώματα τους στον βωμό μιας ψευδεπίγραφης επιτάχυνσης που μόνο το υπουργείο υποθέτει ακόμα ότι μπορεί να επιτευχθεί με την σχεδιαζόμενη «ενοποίηση», την οποία προωθεί παρά το γεγονός ότι ΔΕΝ έχει την συναίνεση των εμπλεκόμενων φορέων, όπως εσφαλμένα εικάζεται.
Η όποια επιμόρφωσή μας (για το περιεχόμενο και τη διάρκεια της οποίας ουδείς λόγος γίνεται, καθιστώντας πλέον ασαφή την εν λόγω διάταξη) θα πρέπει να λάβει χώρα πλησίον του τόπου ασκήσεως των καθηκόντων μας, ή, και σε κάθε περίπτωση, διαδικτυακά, διότι σε διαφορετική περίπτωση θα διαταραχθεί σε μέγιστο βαθμό η οικογενειακή και επαγγελματική μας ζωή. Επίσης, καθόλη τη διάρκεια της εν λόγω επιμορφώσεως δέον όπως απαλλασσόμαστε από υπηρεσίες, έδρες και τυχόν έρευνες, καθώς – εν αντιθέσει με το πνεύμα και τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που δεν λαμβάνουν υπόψη ότι είμαστε εν ενεργεία ΔΙΚΑΣΤΕΣ και μας αντιμετωπίζουν ως νεοεισερχόμενους στο σώμα – έχουμε πλείστες χρεώσεις πολιτικών υποθέσεων (γεγονός που προφανώς αγνοεί ο κ. Υπουργός, καθώς καίτοι δικηγόρος, θεωρεί ότι οι Ειρηνοδίκες δεν είμαστε δικαστικοί λειτουργοί, αλλά ψαράδες ή δεν ξέρω και εγώ τι άλλο), τις οποίες καλούμαστε να διεκπεραιώσουμε και μάλιστα εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών, προκειμένου να μην υπάρχουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και αναφορές εις βάρος μας. Και φυσικά κάτι τέτοιο είναι απευκτέο καθόσον ύψιστος σκοπός του παρόντος νομοσχεδίου είναι η επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης, με την εξοικονόμηση ανθρωπίνου δυναμικού και δη με τη χρήση φτηνού εργατικού δυναμικού που τα κάνει όλα και συμφέρει, όπως ήμασταν οι Ειρηνοδίκες όλα αυτά τα χρόνια, και με την ψήφιση του νομοσχεδίου, ως έχει ως τώρα, θα εξακολουθήσουμε να είμαστε, με τη διαφορά ότι τώρα θα μας φωνάζουν Πρωτοδίκες και όχι Ειρηνοδίκες…
Ειρηνοδίκης Γ Τάξης Αθηνών
Πρόκειται για ρύθμιση που επιχειρεί με βίαιο τρόπο την ενοποίηση, χωρίς τον απαιτούμενο σεβασμό στους ειρηνοδίκες, οι οποίοι θα αισθάνονται αδικημένοι είτε επιχειρήσουν να εισέλθουν στην γενική επετηρίδα, ξεκινώντας ουσιαστικά νέα καριέρα από την αρχή χωρίς αναγνώριση της έως τώρα υπηρεσίας τους, είτε παραμείνουν στην ειδική επετηρίδα, όπου θα αναλάβουν διευρυμένα και επιπλέον καθήκοντα, χωρίς αντίστοιχη βαθμολογική και, κυρίως, μισθολογική εξέλιξη, δεδομένου ότι οι αποδοχές των αρχαιοτέρων (Α’ και κάποιων Β’ τάξης) θα παραμείνουν ως είχαν ή περίπου ως είχαν μέχρι σήμερα ενώ ο όγκος δουλειάς τους θα αυξηθεί κατακόρυφα, ενώ οι αποδοχές των νεότερων (Γ’ και κάποιων Β’ τάξης) θα αυξηθούν μεν πλην όμως θα παραμείνουν στάσιμες αφού δεν θα προάγονται, χωρίς ποτέ οι δικαστές αυτοί να λάβουν τις αποδοχές που θα λάμβαναν ως Ειρηνοδίκες Α’ τάξης.
Φαίνεται ότι δεν δόθηκε η δέουσα προσοχή και δεν έγινε προσπάθεια για τη διαφύλαξη του ηθικού του (μισού) έμψυχου δυναμικού του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, γεγονός που καταδεικνύει την προχειρότητα της ρύθμισης. Χωρίς διάλογο, χωρίς νομοπαρασκευαστική επιτροπή, με βιασύνη για την εκταμίευση των κονδυλίων.
Οι δικαστικοί λειτουργοί πρέπει να ασκούν το λειτούργημά τους απερίσπαστοι, με υψηλό φρόνημα, νηφαλιότητα και ηρεμία. Αντιθέτως, το σχέδιο νόμου έχει προκαλέσει πρωτόγνωρη αναστάτωση και ανασφάλεια.
Αν δεν γίνουν σημαντικές βελτιώσεις οι σκοποί της ρύθμισης, όπως αναλύονται στο άρθρο 1, δεν πρόκειται να επιτευχθούν.
7.4. Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι η ανωτέρω πρόβλεψη ισχύει για όσους έχουν ήδη την ιδιότητα του Πρωτοδίκη έως την έναρξη ισχύος του νόμου και όχι και για αυτούς που θα ακολουθήσουν, καθώς θα ήταν αφύσικο ένας πρωτοδίκης που θα διοριστεί μετά από 20 χρόνια να είναι αρχαιότερος από τον σήμερα υπηρετούντα Ειρηνοδίκη. Κάτι τέτοιο θα συνεπάγεται το πρωτοφανές η πάροδος του χρόνου να είναι όχι προαγωγή αλλά υποβάθμιση.
Προτείνεται η προσθήκη εδαφίου: Ο πρωτοδίκης της ειδικής επετηρίδας θεωρείται αρχαιότερος από κάθε πρωτοδίκη της γενικής επετηρίδας, που θα διοριστεί μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος.
Η ΣΥΝΤΡΙΠΤΙΚΗ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΩΝ ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΩΝ ΔΙΑΦΩΝΕΙ ΠΛΗΡΩΣ ΜΕ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ, ΔΙΟΤΙ ΒΡΙΘΕΙ ΠΡΟΧΕΙΡΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΑΠΑΞΙΩΝΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΣΩΜΑ ΤΩΝ ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΩΝ.
Η επιμόρφωση πρέπει απαραιτήτως να λάβει χώρα στον τόπο κατοικιας/ υπηρεσίας εκάστου επιμορφουμενου άλλως διαταρασσεται υπερμετρα η οικογενειακή ζωή και προσβάλλεται συνταγματικως προστατευομενα δικαιωματα
Η υπηρεσιακή και βαθμολογική κατάσταση των νυν Ειρηνοδικών απορρέει από την αρχή του κράτους δικαίου που επιτάσσει την υπηρέτηση και εξασφάλιση μιας λειτουργικής και εύρυθμης απονομής δικαιοσύνης, λαμβανομένης υπόψη αφενός της αρχής της προσωπικής ανεξαρτησίας, που θωρακίζει θεσμικά την υπηρεσιακή και μισθολογική τους μεταχείριση με βάση της συνολική τους υπηρεσία, αφετέρου της αρχής της ισοτιμίας προς τους λοιπούς δικαστικούς λειτουργούς της κύριας (γενικής) επετηρίδας. Και αυτό ανεξάρτητα από το σχήμα που εντέλει θα επιλεγεί.
Συνεπώς, εφόσον ο νομοθέτης κρίνει κυριαρχικά ότι δεν υποσκάπτεται το λειτουργικό έργο της δικαιοσύνης, κρίση ιδιαιτέρως πειστική, εφόσον συνοδεύεται και από κατανομή αντικειμένων (δικαιοδοσία), μπορεί να συστήσει, ως μέτρο *μεταβατικό*, (δηλαδή, είτε μέχρι την απορρόφηση των πρώην ειρηνοδικών στη γενική επετηρίδα, είτε μέχρι την αφυπηρέτησή τους εάν δε μεταφερθούν όλοι ή κανείς στη γενική επετηρίδα) δύο παράλληλες υπηρεσιακές πυραμίδες (επετηρίδες), εφόσον, πάντως, παρέχει δυνατότητα μετακίνησης και ακώλυτης εξέλιξης στους περαιτέρω βαθμούς.
Με βάση τα ανωτέρω, πώς με τις παρούσες ρυθμίσεις εξασφαλίζεται ο προσωρινός χαρακτήρας των δύο επετηρίδων και πώς η εξέλιξη των ειρηνοδικών εντός της ειδικής επετηρίδας;
Παρακαλούμε να λάβετε σοβαρά υπόψιν ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Ειρηνοδικών αισθάνεται απογοήτευση και αδικία από τις ανωτέρω προβλέψεις του νομοσχεδίου περί ενοποίησης, αφού στην πράξη αλλάζουμε όνομα και πάλι υπάρχει διάκριση ανάμεσά μας. Δύο μέτρα και δύο σταθμά για ΔΙΚΑΣΤΕΣ πρώτου βαθμού. Η Δικαιοσύνη δεν μπορεί να διέπεται από ΑΔΙΚΙΑ.
Οι προσωπικές και οικογενειακές ανάγκες εκάστου Δικαστικού Λειτουργού, του οποίου η ηλικία απέχει από αυτήν του σπουδαστή, επιτάσσουν τα υποχρεωτικά προγράμματα επιμόρφωσης να διεξαχθούν διαδικτυακά, άλλως και όλως επικουρικώς στην έδρα των κεντρικών πρωτοδικείων όπου έκαστος εξ αυτών υπηρετεί.
Η ευθύνη της πολιτικής απόφασης για την αναδιάρθρωση όχι μόνο του δικαστικού χάρτη, αλλά του δικαστικού συστήματος απονομής πολιτικής – ποινικής δικαιοσύνης, και η συνεπαγόμενη ευθύνη «καλής» νομοθέτησης, λαμβάνοντας υπόψη και σταθμίζοντας τις κοινωνικές ανάγκες, τις επιταγές του ευρωπαϊκού και εσωτερικού δικαίου και τη λειτουργική κατάσταση όλων των εμπλεκόμενων στο σύστημα απονομής δικαιοσύνης φορέων, βαρύνει αποκλειστικά τη νομοθετική εξουσία. Η απαξίωση μερίδας εν ενεργεία δικαστικών λειτουργών στη συνείδηση των πολιτών, που επιχειρείται μέσω επανειλημμένων δημόσιων τοποθετήσεων του Υπουργού και του Υφυπουργού Δικαιοσύνης, με επίκληση από τους ίδιους ανακριβών στατιστικών στοιχείων, εν γνώσει της ανακρίβειάς τους, δοθέντος ότι αυτή αποδεικνύεται ευχερώς με βάση τα αναρτημένα στην ηλεκτρονική σελίδα του ίδιου Υπουργείου στατιστικά, και με τη συνειδητή διαμόρφωση παραποιημένης εικόνας στη συλλογική συνείδηση αναφορικά με τη θέση, τις αρμοδιότητες, τον φόρτο εργασίας, τα προσόντα, την επάρκεια, τον τρόπο εισαγωγής στο δικαστικό σώμα και τις αποδοχές των υπηρετούντων Ειρηνοδικών ως εν ενεργεία δικαστών του πρώτου βαθμού πολιτικής δικαιοσύνης, καταδεικνύει ότι οι εμπνευστές του νομοσχεδίου έχουν πλήρη επίγνωση της ελαττωματικότητας αυτού. Οι Ειρηνοδίκες είτε κρινόμαστε και αξιολογούμαστε ως ικανοί και επιστημονικά και υπηρεσιακά επαρκείς, περίπτωση κατά την οποία και μόνο είναι νοητή η απονομή σε τέως Ειρηνοδίκες ταυτόσημων με τους Πρωτοδίκες καθηκόντων και αρμοδιοτήτων, δηλαδή η πραγματική ενοποίηση του α΄ βαθμού δικαιοδοσίας της πολιτικής δικαιοσύνης, που αυτονόητα συνεπάγεται την ίση μεταχείριση όλων των πρωτοβάθμιων δικαστών όχι μόνον ως προς τις υποχρεώσεις, αλλά και ως προς τα δικαιώματα (βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη), είτε όχι, περίπτωση κατά την οποία επιβάλλεται η διατήρησή μας ως υποκλάδου του α΄ βαθμού δικαιοδοσίας πολιτικής δικαιοσύνης, με διοικητική αυτοτέλεια, σαφώς διακριτά καθήκοντα και αρμοδιότητες και διαφοροποιημένες αποδοχές σε σχέση με τον κλάδο των Πρωτοδικών. Με το παρόν νομοσχέδιο καίτοι προβλέπονται ταυτόσημα καθήκοντα, αρμοδιότητα και υποχρεώσεις ως προς το σύνολο των πρωτοβάθμιων δικαστών πολιτικής – ποινικής δικαιοσύνης, ανεξαρτήτως προέλευσης, εντούτοις διατηρείται η διαφοροποίηση των τέως Ειρηνοδικών ως δικαστών του ενιαίου α΄ βαθμού, ενόψει του ότι, όσον αφορά στους εντασσόμενους στην Γενική Επετηρίδα, διαγράφεται αυθαίρετα η έως τώρα προϋπηρεσία τους ως δικαστών του α΄ βαθμού πολιτικής δικαιοσύνης, με συνέπεια αναλόγως του χρόνου εισέλευσης αυτών στη Γενική Επετηρίδα κατόπιν κρίσης και αξιολόγησης από το ΑΔΣ, να τοποθετούνται σε αυτήν συλλήβδην υπό τον νεότερο κατά σειρά αρχαιότητας Πρωτοδίκη, δηλαδή ακόμα και υπό τον σημερινό φοιτητή Νομικής Σχολής (!!!), όσον αφορά δε στους εντασσόμενους στην Ειδική Επετηρίδα, για τους οποίους ομοίως προβλέπεται επιμόρφωση και ανάθεση επί της ουσίας ταυτόσημων με τους ενταχθέντες στη ΓΕ καθηκόντων, αποκλείεται αυθαίρετα η ταυτόσημη βαθμολογική και, συνακόλουθα, μισθολογική εξέλιξη. Είναι σαφές ότι οι ρυθμίσεις αυτές, παρά τα αντιθέτως υποστηριζόμενα, δεν είναι αποδεκτές από το σύνολο των δικαστών της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης, βρίσκονται σε ευθεία αντίθεση με θεμελιώδεις αρχές, απορρέουσες από το Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, και οδηγούν στην καταστρατήγηση κάθε έννοιας δικαίου.
Το παρόν νομοσχέδιο- ακόμη και στην αναλυτική αυτού έκθεση- προσβάλλει τους ειρηνοδίκες, θίγει την αξιοπρέπειά τους και ανατρέπει την μισθολογική και υπηρεσιακή τους κατάσταση. Είναι μια βίαια μεταρρύθμιση που αμφισβητείται ότι θα επιτελέσει τον σκοπό, για τον οποίο νομοθετείται.