1. Ομόρρυθμη είναι η εταιρία με νομική προσωπικότητα που επιδιώκει εμπορικό σκοπό και για τα χρέη της οποίας ευθύνονται παράλληλα όλοι οι εταίροι απεριόριστα και εις ολόκληρον.
2. Εφόσον δεν υπάρχει ειδική ρύθμιση στο παρόν κεφάλαιο, εφαρμόζονται στην ομόρρυθμη εταιρία οι διατάξεις του αστικού κώδικα για την εταιρία, με εξαίρεση τις διατάξεις των άρθρων 758 και 761 του Αστικού Κώδικα.
Άρθρο 01: Έννοια, εφαρμοζόμενες διατάξεις
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 01: Έννοια, εφαρμοζόμενες διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 02: Εταιρική επωνυμία
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 03: Δημοσιότητα
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 04: Η εταιρική σύμβαση
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 05: Λήψη αποφάσεωνΆρθρο 05: Λήψη αποφάσεων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 06: Διαχείριση
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 07: Κέρδη και ζημίες
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 08: Μεταβίβαση εταιρικής συμμετοχής
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 09: Εξουσία εκπροσώπησηςΆρθρο 09: Εξουσία εκπροσώπησης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 10: Ευθύνη εταίρωνΆρθρο 10: Ευθύνη εταίρων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 11: Λύση της εταιρίας
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 12: Γεγονότα που επιφέρουν την έξοδο του εταίρουΆρθρο 12: Γεγονότα που επιφέρουν την έξοδο του εταίρου
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 13: Εκούσια έξοδος εταίρουΆρθρο 13: Εκούσια έξοδος εταίρου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 14: Έξοδος εταίρου προκαλούμενη από ατομικό του δανειστή
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 15: Αποκλεισμός εταίρουΆρθρο 15: Αποκλεισμός εταίρου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 16: Δικαιώματα και υποχρεώσεις εξερχόμενου και αποκλειόμενου εταίρου
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 17: Κληρονόμοι θανόντος εταίρου
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 18: Συνέχιση της εταιρίαςΆρθρο 18: Συνέχιση της εταιρίας
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 19: Μονοπρόσωπη εταιρία
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 20: Στάδιο εκκαθάρισηςΆρθρο 20: Στάδιο εκκαθάρισης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 21: ΠαραγραφήΆρθρο 21: Παραγραφή
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 22: Αστική εταιρία με νομική προσωπικότητα
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 23: Έννοια. Εφαρμοζόμενες διατάξεις
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 24: Εταιρική επωνυμίαΆρθρο 24: Εταιρική επωνυμία
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 25: Δημοσιότητα
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 26: Διαχείριση των εταιρικών υποθέσεωνΆρθρο 26: Διαχείριση των εταιρικών υποθέσεων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 27: Δικαίωμα ελέγχουΆρθρο 27: Δικαίωμα ελέγχου
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 28: Πράξεις ανταγωνισμούΆρθρο 28: Πράξεις ανταγωνισμού
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 29: Κέρδη και ζημίεςΆρθρο 29: Κέρδη και ζημίες
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 30: Εξουσία εκπροσώπησηςΆρθρο 30: Εξουσία εκπροσώπησης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 31: Ευθύνη ετερόρρυθμου εταίρουΆρθρο 31: Ευθύνη ετερόρρυθμου εταίρου
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 32: Ευθύνη ετερόρρυθμου εταίρου πριν την καταχώριση της εταιρίαςΆρθρο 32: Ευθύνη ετερόρρυθμου εταίρου πριν την καταχώριση της εταιρίας
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 33: Λύση της εταιρίαςΆρθρο 33: Λύση της εταιρίας
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 34: Μετατροπή ετερόρρυθμης σε ομόρρυθμη εταιρίαΆρθρο 34: Μετατροπή ετερόρρυθμης σε ομόρρυθμη εταιρία
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 35: Μετατροπή εταιρίας περιορισμένης ευθύνης σε ομόρρυθμη ή ετερόρρυθμη εταιρία
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 36: Ετερόρρυθμη εταιρία κατά μετοχές
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 37: Έννοια αφανούς εταιρίας
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 38: Εισφορά αφανούς εταίρουΆρθρο 38: Εισφορά αφανούς εταίρου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 39: Σχέσεις με τρίτους
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 40: Διαχείριση της αφανούς εταιρίαςΆρθρο 40: Διαχείριση της αφανούς εταιρίας
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 41: Κέρδη και ζημίεςΆρθρο 41: Κέρδη και ζημίες
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 42: Δικαιώματα του αφανούς εταίρου για έλεγχοΆρθρο 42: Δικαιώματα του αφανούς εταίρου για έλεγχο
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 43: Λύση και εκκαθάριση της αφανούς εταιρίαςΆρθρο 43: Λύση και εκκαθάριση της αφανούς εταιρίας
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 44: Πτώχευση του εμφανούς εταίρουΆρθρο 44: Πτώχευση του εμφανούς εταίρου
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 45: Μεταβατικές διατάξεις
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 46: Τελική διάταξηΆρθρο 46: Τελική διάταξη
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
22 Φεβρουαρίου 2012, 10:30
Ανοικτή σε Σχόλια έως
4 Μαρτίου 2012, 23:59
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
9 Σχόλια 54 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35461 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Το τμήμα του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Ανάπτυξης, που αφορά και τη δημιουργία νέας εταιρικής μορφής («Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρία»), για την οποία έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση, έπρεπε να αποχωριστεί από το πολυνομοσχέδιο και να συνδυαστεί με το παρόν νομοσχέδιο. Ετσι, το παρόν νομοσχέδιο θα παρείχε πλήρη ρύθμιση των μικρών εταιριών.
Επισήμανση: Στον τίτλο του νόμου, η λέξη «Εταιρείες» έχει γραφεί με «ει», ενώ στο κείμενο του νόμου, η ίδια λέξη γράφεται εσφαλμένως με «ι».
Η διαφωνία και οι επιφυλάξεις μου σε κάποιες παρατηρήσεις του συναδέλφου κ. Ψυχομάνη (π.χ. σημεία 5 και 6), καταδεικνύουν την απόλυτη σύμφωνία μου στην αρχική παρατήρησή του. Με μάι αναγκαία προσθήκη. Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό, εν όψει και της γενικής εφαρμογής των περί εταιρείας διατάξεων του Α.Κ., ότι με το νομοσχέδιο ουσιαστικά τροποποιείται ο Αστικός Κώδικας. Λίγος σεβασμός στα ιερά τέρατα που συτνέπραξαν στην κατάρτισή του δεν βλάπτει.
Το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα για διαβούλευση είναι απαράδεκτο.
Έστω και την υστάτη στιγμή, ας υπάρξει λίγο σοβαρότητα για το θέμα αυτό. Ας δοθεί περισσότερος χρόνος στη διαβούλευση.
ΕΤΣΙ ΚΙ ΑΛΛΙΩΣ ΛΟΓΩ ΚΑΙ ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ , Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΠΑΕΙ ΓΙΑ ΠΑΤΟ ΚΑΙ ΠΙΟ ΚΑΤΩ… ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟ ΑΣ ΥΠΑΡΞΕΙ ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ !
Οι Νόμοι οι οποίοι ρυθμίζουν την ίδρυση και λειτουργία θεσμών διαχρονικών και σημαντικών για την Οικονομία και τους εμπόρους όπως είναι οι εμπορικές εταιρίες και οι οποίοι συνήθως κωδικοποιούνται , δεν είναι επιτρεπτό να συντάσσονται «στο πόδι» χωρίς κατά τη σύνταξή τους να ληφθούν υπ’ όψη οι βασικές και θεμελιώδεις αρχές που διέπουν την δομή και τη λειτουργία τους ,τον δικαιολογητικό δηλαδή λόγο της υπάρξεώς τους.
Είναι περιττό να σχολιάσω τα άρθρα ένα προς ένα.
Κάθε προσπάθεια βελτίωσή τους «επί του κειμένου» είναι μάταιη εφόσον βρίθουν νομικών ,λογικών και εννοιολογικών αλλά και εκφραστικών σφαλμάτων.
Εκσυγχρονισμός της Νομοθεσίας δεν σημαίνει «απλοϊκοποίησή» και εκλαϊκισμό των κειμένων των Νόμων αλλά συστηματικοποίηση και ενδεχομένως διευκρίνιση και συμπλήρωση των υφισταμένων ρυθμίσεων όπου αυτό εμπεριστατωμένα κρίνεται από τους αρμοδίους .
Η πρόταση και έκκλησή μου είναι:
-Απόσυρση και ολική κατάργηση του αναρτηθέντος κειμένου.
-Εξ υπαρχής σύνταξη σχεδίου Νόμου με ορθό νομοτεχνικό τρόπο στον οποίο να περιληφθούν οι αλλαγές οι οποίες είναι απαραίτητες και τις οποίες η Επιστημονική και η Επιχειρηματική Κοινότητα ήδη γνωρίζουν.
-Επιμέλεια του κειμένου από γνώστες της Ελληνικής Γλώσσας και της Νομικής Ορολογίας.
Οι ίδιες παρατηρήσεις ισχύουν και για το αναρτηθέν προ μηνός περίπου σχέδιο Νόμου για την ιδιωτική εταιρία.
Εν κατακλείδι ,οι όποιες διαρθρωτικές αλλαγές πρέπει να γίνονται «γρήγορα ναι, πρόχειρα όχι».
Βιργινία Θεοδωροπούλου-Δένδια
Λέκτορας Εμπορικού Δικαίου
Γεν.Τμήμα Δικαίου
ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Αγάπητέ κε/κα,
Φοβάμαι οτι αυτού του είδους η εταιρία είναι αναχρονιστική!
Οι διάφορες εταιρικές μορφές που ευδοκιμούν στον Ελληνικό παράδεισο δεν προσέφεραν τίποτα μέχρι τώρα και δεν χρειάζονται. Συνεπώς και τούτος ο νόμος που προτείνετε δεν είναι απαραίτητος.
Ο επιχειρηματίας θα πρέπει να ασχολείται με την επιχείρησή του για να δημιουργεί πλούτο και να δίδει εργασία στο εργατικό δυναμικό της χώρας και όχι με το πια μορφή εταιρίας να διαλέξει και μετά πως να την μετατρέψει σε κάποιας άλλης μορφής όταν θα ανακαλύψει ότι δεν του ταιριάζει αυτή που έχει ή ότι δεν ξέρω τι.
Οταν πχ στην Μεγάλη Βρετανία, αν εξαιρέσει κανείς τον ελεύθερο επαγγελματία/Συνεταιρισμό (Sole Trader/Partnership), υπάρχει μόνο η ΕΠΕ (δεν έχει πολλά κοινά με την Ελληνική ΕΠΕ!) με τις δύο μορφές της PLC/Ltd (δημόσια ή ιδιωτική, δηλ. εισηγμένη ή μη στο χρηματιστήριο, για να κάνω και το δάσκαλο) γιατί εμείς χρειαζόμαστε τόσες πολλές μορφές εταιρίας; Η διαφοροποίηση στα βιβλία, στην φορολογία κλπ μπορεί να γίνει από το ύψος του τζίρου και το αντικείμενο της επιχείρησης όπως γίνεται στην προαναφερθείσα χώρα.
Ετσι και οι εφοριακοί θα μπορούν να μάθουν να ελέγχουν πιο αποτελεσματικά αυτή τη μοναδική αυτή μορφή εταιρίας με τα αναμενόμενα αποτελέσματα για την αποτελεσματικότητα των ελέγχων και την οικονομία της χώρας.
Και για να σας μεταφέρω και κάτι άλλο από τη Μεγ. Βρατανία που θα έδινε μεγάλη ώθηση στις μικρές επιχειρήσεις, οι μικρού τζίρου επιχειρήσεις δεν είναι υποχρεωτικό να είναι εγγεγραμμένες για ΦΠΑ (δηλ. δεν χρεώνουν ΦΠΑ τους καταναλωτές). Αυτό δίδει στις μικρές επιχειρήσεις ένα πλεονέκτημα έναντι των μεγάλων (που έχουν οικονομίες κλίμακας) για να μπορούν να τις ανταγωνίζονται.
Και το καλύτερο έρχεται εδώ. Δεν θα τους κυνηγάμε βρε αδερφέ και για την απόδοση του ΦΠΑ ενώ οι καταναλωτές θα ζητούν πάντα αποδείξεις επειδή δεν θα επιβαρύνονται το ΦΠΑ και θα μαζεύουμε και παραπάνω φόρους!
Brilliant που θα έλεγαν και οι Βρετανοί. Με ένα σπάρο δυο τρυγόνια!
Ολα αυτά βέβαιως-βεβαίως δεν χρειάζονται στην Ελλάδα όπου όλα πάνε πολύ καλά και δεν μας χρειάζονται τέτοιες … καινοτομίες για την υποβοήθηση της επιχειρηματικότητας! Εδώ χρειαζόμαστε πολλές μορφές εταιρίας προς οικονομική τέρψη λογιστών και δικηγόρων ….
Είναι φανερό οτι οι συντάκτες αυτού του σχεδίου νόμου δεν γνωρίζουν τι συμβαίνει στο χώρο αυτό στις χώρες που ανθεί η επιχειρηματικότητα. Ούτε πιστεύω πως διοίκησαν ποτέ επιχείρηση στην Ελλάδα ή το εξωτερικό.
Κρίμα. Μια τέτοια ευκαιρία για να δοθεί ώθηση στη ανάπτυξη αυτού του κατακαημένου τόπου με τη βοήθεια της νομοθεσίας και να πάει έτσι χαμένη στα χέρια άπειρων συμβούλων για να είμαι ευγενικός …
Εκφράζοντας τη λύπη μου σ’ αυτούς που χειρίζονται τα σχετικά θέματα, σας ευχαριστώ που διαβάσατε τα σχόλιά μου.
Κ Λιναριτάκης
Κύριοι
Θεωρώ ότι Θα πρέπει στο νόμο να προβλεφθούν και τα εξής :
1. Τί γίνεται στις Περιπτώσεις που ως ομόρρυθμα μελη σε ΟΕ ή ΕΕ, συμβάλλονται άλλα Νομικά πρόσωπα (Ελληνικά και κυρίως Αλλοδαπά από χώρες εκτός ΕΕ) και μάλιστα περιορισμένης ευθύνης, ποιός ευθύνεται απεριόριστα ;;;
Μήπως πρέπει να εισαχθεί και απεριόρθστη ευθύνη του φυσικού προσώπου που εκπροσωπεί νόμιμα τον κάθε εταίρο (νομικό πρόσωπο) και που θα οριστεί ως διαχειριστής της υπό σύσταση ΟΕ ή ΕΕ ;;;
2. Μπορούν δύο Νομικά πρόσωπα με το ίδιο φυσικό πρόσωπο ως νόμιμο εκπρόσωπο, να συστήσουν Ελληνική ΟΕ ή ΕΕ ;;; Δεν αντίκειται στο άρθρο 235 του ΑΚ περί αυτοσύμβασης ;;;
3. Μπορούν να ορισθούν διαχειριστές σε ΟΕ & ΕΕ, αλλοδαπά Φυσικά πρόσωπα, κυρίως από χώρες εκτός ΕΕ, αν δεν έχουν άδεια παραμονής και εργασίας στην Ελλάδα, για άσκηση ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητας ;;;
4. Να ορισθεί σαφέστερα σε ποιές περιπτώσεις επιβάλλεται η σύσταση ΟΕ ή ΕΕ κατά μετοχές……. Μήπως όταν συμβάλλονται δύο άλλες ΕΠΕ ή ΑΕ ;;;
Κύριοι,
χωρίς περιστροφές και εκ προοιμίου επισημαίνω: το νομοσχέδιο σας είναι προβληματικό και πρέπει οπωσδήποτε να το εγκαταλείψετε, αν ενδιαφέρεσθε πράγματι για την επιχειρηματικότητα στη χώρα μας.
Ενόψει της κρίσεως θα σας πρότεινα να αφήσετε τις ευρείες νομοθετικές παρεμβάσεις, που δημιουργούν πληθώρα νέων νομικών προβλημάτων και εκ των πραγμάτων εγκυμονούν κινδύνους για τις επιχειρήσεις και τη λειτουργία τους. Είμαι βέβαιος πως η άκαιρη πρωτοβουλία σας θα επιφέρει τα ακριβώς αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Θα δημιουργήσει δηλαδή περισσότερα προβλήματα απ’ όσα επιδιώκει να λύσει. Θα ήταν ίσως προτιμότερο να περιοριστείτε σε μεμονωμένα ζητήματα –π.χ. για τις αδημοσίευτες κοινοπραξίες,- και να αφήσετε το γενικότερο ζήτημα της νέας ρύθμισης των προσωπικών εμπορικών εταιριών να συζητηθεί ευρύτερα σε εύθετο χρόνο με την απαραίτητη νηφαλιότητα και οικονομική ηρεμία.
Επιτρέψτε μου, ωστόσο, να επισημάνω στο νομοσχέδιο και σε αδρές γραμμές τα παρακάτω:
1. Από τον όρο «συνεμπορεύονται» της ισχυούσης νομοθεσίας και τον προσωπικό χαρακτήρα της ΟΕ βγάζαμε το συμπέρασμα ότι οι συνεμπορευόμενοι ομόρρυθμοι εταίροι είχαν την εμπορική ιδιότητα (έμποροι με τρόπο παράγωγο ή αντανακλαστικό) με τις εντεύθεν συνέπειες. Με το σχέδιο νόμου, τι θα ισχύει ως προς την εμπορική ιδιότητα τούτων;
2. Προσωπική εταιρία με έμφαση στη σημασία της προσωπικής συμβολής εκάστου εταίρου στην εταιρική δράση, δεν νοείται με επωνυμία σχηματιζομένη από το αντικείμενο της εμπορικής δραστηριότητας της εταιρίας. Τούτο πέρα από την αντίθεσή του προς την επικρατούσα για αιώνες συνήθεια, θα δημιουργήσει δυσκολίες στις συναλλαγές, αφού οι τρίτοι δεν θα έχουν πρόδηλη ενώπιόν τους (από την επωνυμία) την προσωπική ευθύνη συγκεκριμένων εταίρων, στην προσωπικότητα των οποίων στηρίζεται η εν γένει ύπαρξη και δράση της εταιρίας.
3. Στο σχέδιο (άρθρο 3) αναφέρεται ότι η ΟΕ εγγράφεται στο ΓΕΜΗ με τη σύμπραξη όλων των εταίρων. Φαίνεται λοιπόν ότι δεν απαιτείται η τήρηση εγγράφου τύπου, ούτε ως αποδεικτικού, ούτε ως συστατικού για την εταιρική σύμβαση. Λογικά, πάντως, αφού πριν την εγγραφή αυτή δεν υφίσταται ΟΕ ως νομικό πρόσωπο, το σχέδιο θα πρέπει να διατυπωθεί διαφορετικά. Π.χ. ότι «Με τη σύμπραξη όλων των εταίρων καταχωρίζονται στο ΓΕΜΗ τα στοιχεία της υπό ίδρυση ΟΕ……..» και ότι «Εφόσον οι εταίροι αρχίσουν την εμπορική δραστηριότητα πριν από την καταχώριση στο ΓΕΜΗ………..».
4. Στο άρθρο 9 δεν μπορεί να γράφεται ότι «κάθε εταίρος έχει εξουσία εκπροσώπησης….» γιατί δημιουργείται η εντύπωση ότι και ένας μη διαχειριστής εταίρος μπορεί να εκπροσωπεί την εταιρία, πράγμα λογικά και πρακτικά αδιανόητο. Ορθό λοιπόν είναι να γραφτεί ότι «Κάθε διαχειριστής εταίρος έχει εκπροσωπευτική εξουσία……».
Στο ίδιο άρθρο (παρ. 3), η διάταξη ότι «η υπέρβαση του σκοπού μπορεί να προταθεί ….» οφείλει προφανώς να συμπληρωθεί ως εξής : «Η υπέρβαση του σκοπού και η τυχόν ασκηθείσα εναντίωση διαχειριστή μπορεί να προταθεί ……….».
Στο ίδιο άρθρο και στην ίδια παράγραφο 3, η τελευταία πρόταση πρέπει προφανώς να διαμορφωθεί ως εξής: «Περιορισμοί της εκπροσωπευτικής εξουσίας….δεν προβάλλονται στους τρίτους, με την επιφύλαξη των ισχυόντων για τα δημοσιευμένα στο ΓΕΜΗ στοιχεία».
5. Στις διατάξεις των άρθρων 11επ. του νομοσχεδίου εκθεμελιώνεται γενικά η έννοια της ομόρρυθμης ως προσωπικής εταιρίας δημιουργώντας ακόμα και ζητήματα συνταγματικότητας. Πράγματι, η καταγγελία σε μιαν προσωπική διαρκή σχέση και μάλιστα για σπουδαίο λόγο είναι αναφαίρετο ατομικό προσωπικό δικαίωμα του κάθε συμβαλλομένου. Γεγονότα, επίσης, που θίγουν τον προσωπικό χαρακτήρα μιας σχέσης, όπως ο θάνατος, η πτώχευση κ.λ.π. ενός εταίρου, επηρεάζουν αναπόφευκτα τη σχέση, η οποία κατά κανόνα χάνει το εννοιολογικό της έρεισμα και για το λόγο αυτό λύεται. Το νομοσχέδιο παραβλέπει τον προσωπικό δεσμό και επιδιώκει να διατηρήσει «έναν γάμο, χωρίς συζύγους»!!!, δημιουργώντας κινδύνους και στις συναλλαγές, ιδίως στους τρίτους, που συναλλάσσονταν με την εταιρία εμπιστευόμενοι τον θανόντα ή τον πτωχεύσαντα ή τον καταστάντα ανίκανο.
6. Εάν ισχύσει η νέα διάταξη ότι η ΟΕ «λύεται με δικαστική απόφαση κατόπιν αιτήσεως ενός εταίρου όταν υπάρχει σπουδαίος λόγος», τότε μέχρι την έκδοση της αποφάσεως, που πρέπει να καταστεί προφανώς και τελεσίδικη, ο αιτών εταίρος θα βρίσκεται δέσμιος της κακοβουλίας και εκδικητικότητας των συνεταίρων του. Τι είδους εταιρία θα μπορέσει να λειτουργήσει στο στάδιο αυτό, μπορείτε εύκολα να το φανταστείτε. Η ίδια παρατήρηση ισχύει και για την περίπτωση της κατά το νομοσχέδιο απλής εξόδου ενός εταίρου λόγω θανάτου, πτωχεύσεως ή θέσεως σε δικαστική συμπαράσταση, αντί της λύσεως της εταιρίας. Μπορεί, στ’ αλήθεια, να συνεχισθεί εταιρία με διενέξεις μεταξύ των εταίρων για το αν θα συνεχισθεί η εταιρία ή όχι, και με εκκρεμότητες ως προς την αποδοτέα στον εξερχόμενο αξία της συμμετοχής του; Και εν τω μεταξύ, ποια θα είναι η προστασία των τρίτων που θα συναλλάσσονται με μιαν εταιρία, που δεν θα διαθέτει ασφαλή υπαρκτική και περιουσιακή βάση; Όπως σοφά έχει κρίνει ο αστικός νομοθέτης (ΑΚ 775) σε μια τέτοια περίπτωση η συνέχιση της εταιρίας είναι δυνατή μόνον αν έχει συμφωνηθεί αυτή (ή συμφωνείται) μεταξύ των εταίρων.
7. Σε ΟΕ ορισμένου χρόνου η εκουσία έξοδος εταίρου είναι κατά τα ισχύοντα δυνατή μόνον αν έχει συμφωνηθεί μεταξύ των εταίρων, ανεξαρτήτως υπάρξεως σπουδαίου λόγου. Διαφορετικά, ο έχων σπουδαίο λόγο να εξέλθει μιας εταιρίας ορισμένου χρόνου μπορεί απλώς να καταγγείλει την σύμβαση. Η ανυπαρξία σπουδαίου λόγου στην περίπτωση αυτή, επιφέρει κανονικά (χωρίς να ληφθούν υπόψη οι λανθασμένες θέσεις της νομολογίας) ακυρότητα της καταγγελίας. Αν δε ο θέλων να εξέλθει της εταιρίας εταίρος παραβιάζει περαιτέρω τις συμβατικές του υποχρεώσεις υπάρχει η δυνατότητα του αποκλεισμού του και της αγωγής εναντίον του προς αποζημίωση των συνεταίρων του. Γιατί λοιπόν χρειάζεται η νέα διάταξη που ορίζει το παντελώς παράλογο ότι αν δεν υπάρχει σπουδαίος λόγος, ο θέλων να εξέλθει της εταιρίας εταίρος εξέρχεται της εταιρίας χωρίς να έχει δικαίωμα στην αξία της εταιρικής του συμμετοχής; Είναι δυνατόν να εξαρτάται η περιουσιακή θέση του εξερχομένου εταίρου στην ΟΕ από δικαστική απόφαση που θα κρίνει αν ο λόγος εξόδου είναι σπουδαίος ή όχι; Αν μάλιστα ο εξερχόμενος εταίρος θεωρεί μεν τον λόγο της εξόδου του σπουδαίο, αλλά το δικαστήριο κρίνει το αντίθετο, είναι λογικό ο ατυχής αυτός να χάνει τα περιουσιακά του δικαιώματα στην εταιρία; Γιατί εισάγετε διατάξεις προβληματικής εφαρμογής και αποτελεσματικότητας;
8. Στην περίπτωση της πρόκλησης εξόδου εταίρου από εταιρικό δανειστή, ώστε να καταστεί δυνατή η κατάσχεση της αξίας της εταιρικής του συμμετοχής, προκαλούμενη μάλιστα συγκεχυμένα είτε με δήλωση του δανειστή, είτε με δικαστική απόφαση !!!, το νομοσχέδιο προβλέπει τρίμηνη εκκρεμότητα. Επί 3 μήνες δηλαδή ο εταίρος θα είναι εταίρος υπό διωγμόν. Και η ΟΕ θα λειτουργεί κανονικά! Και οι τρίτοι θα εμπιστεύονται αυτό το τερατομόρφωμα του νέου νόμου!!!. Είναι προφανές πως μόνον οι ισχύουσες επί του θέματος διατάξεις διασφαλίζουν την καλύτερη λειτουργία της εταιρίας.
9. Το άρθρο 18 περί συνεχίσεως της εταιρίας μετά την επικύρωση του σχεδίου αναδιοργάνωσης είναι προφανώς περιττό.
10. Το άρθρο 19 περί δυνατότητας συνέχισης μιας μονοπρόσωπης ΟΕ δημιουργεί τα ερωτήματα (α) τι είδους εταιρία θα υπάρχει και θα λειτουργεί στο ενδιάμεσο διάστημα μέχρι την τυχόν είσοδο νέου εταίρου και (β)πως θα λυθούν θέματα εκκαθάρισης με τους εξελθόντες εταίρους ;
Τα ερωτήματα και οι επισημάνσεις σφαλμάτων είναι πολλά και στα επόμενα άρθρα που αφορούν την ετερόρρυθμη εταιρία και την αφανή εταιρία. Η καταγραφή τους υπερβαίνει τα όρια του παρόντος.
Υποβάλλω λοιπόν και πάλι θερμή παράκληση να περιορισθείτε –αν το θεωρείτε αναγκαίο- σε ρύθμιση μεμονωμένων θεμάτων προς την σωστή κατεύθυνση όπως έχει ήδη υποδείξει ο επιστημονικός διάλογος και να μην πειραματίζεσθε με δοκιμασμένους και επιτυχημένους στη γενικότητά τους θεσμούς καταλύοντας ανεπίγνωστα την ασφάλεια των συναλλαγών.
Σπύρος Ψυχομάνης
Καθηγητής
Κατ΄ αρχήν το χρονοδιάγραμμα, κι όχι μόνον αυτό άλλά όλων των διαβουλεύσεων, είναι προσβλητικό για τον διατυμπαανοζόμενο πνεύμα των διαβουλεύσεων, θα πρέπει κατ΄αρχήν α) να έχει μεγαλύτερη διάρκεια, τουλάχιστον δυο μηνών, β) κατάλογο συμετεχόντων κοινωνικών φορέων που έχουν άμεση επιροή επί των πρότασεων της διαβούλευση γ) επιπλέον χρόνο σε τρίτο κύκλο διαβούλευση συνθετικών τοποθετήσεων επί θετικών ή αρνητικών εκφρασθέντων απόψεων κατά τη διαβούλευση,
Ο τροχός έχει εφευρεθεί εδώ και χιλιαδες χρόνια με πολυσύνθετες εφαρμογές, δε νοήτε να μη υπάρχει ΗΔΗ και μια εισαγωγική προεργασία περιγραφικής εμπειριών πολιτκών λύσεων από άλλες χώρες, αυτό τουλάχιστον θα μπορούσε να ζητηθεί από τους κατά χώρες Έλληνες πολίτες που έχουν εικόνα και εμπειρεία από τη δική τους δραστηριότητα στις χώρες οπου διαμένουν, άλλως το όλο σκηνικό έχει την λειτυργικότητα του θεαθείνε του «νυψον όψιν δημοκρατικής ευαισθησίας και ουχί των μελλούμενων ανομημάτων»