1. Πτυχιούχοι νομικής ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της αλλοδαπής μπορούν να πραγματοποιούν άσκηση στην Ελλάδα, εφόσον πληρούν τις εξής προϋποθέσεις:
(α) είναι πολίτες κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή άλλου συμβαλλόμενου Κράτους της Συμφωνίας για τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο.
(β) είναι κάτοχοι πτυχίου Τμήματος Νομικής Σχολής από πανεπιστημιακή σχολή των πιο πάνω Κρατών
(γ) το πτυχίο τους δίνει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν άσκηση για την απόκτηση άδειας άσκησης δικηγορίας στο κράτος λήψης του πτυχίου τους.
(δ) έχουν συμμετάσχει επιτυχώς σε δοκιμασία επάρκειας, η οποία πιστοποιεί ότι οι γνώσεις και τα προσόντα τους αντιστοιχούν στις γνώσεις και τα προσόντα που απαιτούνται από την ελληνική νομοθεσία για την εγγραφή κάποιου ως ασκουμένου και περιλαμβάνουν γνώση του εθνικού δικαίου, ανάλογη με αυτή που πιστοποιείται από το πτυχίο Τμήματος Νομικής Σχολής ελληνικού Πανεπιστημίου.
2. Τις ίδιες προϋποθέσεις πρέπει να πληρούν και όσοι θέλουν να ασκηθούν στην Ελλάδα και έχουν ήδη εγγραφεί ως ασκούμενοι δικηγόροι στο μητρώο Δικηγορικού Συλλόγου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
3. Πτυχιούχοι νομικών σχολών εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης που αιτούνται να εγγραφούν στα μητρώα ασκουμένων δικηγόρων, οφείλουν, προηγουμένως, να αναγνωρίσουν το πτυχίο τους ως ισότιμο και αντίστοιχο με αυτό των ελληνικών νομικών σχολών.
‘Αρθρο 16: Ειδικές προϋποθέσεις
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 1:Η φύση της δικηγορίας.
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 2: Η θέση του δικηγόρου στην απονομή της Δικαιοσύνης.
- 21 ΣχόλιαΆρθρο 3: Το επάγγελμα του δικηγόρου.
- 7 Σχόλια‘Αρθρο 4: Απόκτηση της δικηγορικής ιδιότητας.
- 3 Σχόλια‘Αρθρο 5: Θεμελιώδεις αρχές και αξίες στην άσκηση της δικηγορίας.
- 21 Σχόλια‘Αρθρο 6: Προϋποθέσεις δικηγορικής ιδιότητας – Κωλύματα.
- 35 Σχόλια‘Αρθρο 7:Αυτοδίκαιη απώλεια και αποβολή της ιδιότητας του δικηγόρου.
- 42 Σχόλια‘Αρθρο 8: Έργα που επιτρέπονται στον δικηγόρο.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 9: Αντιποίηση της δικηγορίας.
- 16 Σχόλια‘Αρθρο 10: Μαθητεία φοιτητών σε Δικηγορικά Γραφεία
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 11: Γενικές προϋποθέσεις για την έναρξη της άσκησης.
- 3 Σχόλια‘Αρθρο 12: Προϋποθέσεις της ιδιότητας του ασκούμενου δικηγόρου – Κωλύματα.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 13: Δικαίωμα παράστασης του ασκούμενου δικηγόρου
- 10 Σχόλια‘Αρθρο 14: Διάρκεια της άσκησης – Περιεχόμενο.
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 15: Ειδική επιτροπή εποπτείας κατά την άσκηση.
- 17 Σχόλια‘Αρθρο 16: Ειδικές προϋποθέσεις
- 3 Σχόλια‘Αρθρο 17: Μόνιμη Επιτροπή Δοκιμασίας Επάρκειας.
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 18:Δοκιμασία Επάρκειας
- 7 Σχόλια‘Αρθρο 19: Περιεχόμενο της δοκιμασίας επάρκειας.
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 20:Συμμετοχή στο διαγωνισμό
- 18 Σχόλια‘Αρθρο 21:Μορφή και διαδικασία του διαγωνισμού
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 22: Επιτροπές Εξετάσεων.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 23: Διαδικασία και μέθοδοι βαθμολόγησης.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 24:Έκδοση των αποτελεσμάτων.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 25: Διορισμός δικηγόρων.
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 26: Ορκοδοσία.
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 27: Μετάθεση Δικηγόρου.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 28: Τήρηση Βιβλίου Διοριζομένων Δικηγόρων – Μητρώου – Ατομικού Φακέλου.
- 16 Σχόλια‘Αρθρο 29: Επαναδιορισμός Δικηγόρου.
- 31 Σχόλια‘Αρθρο 30: Προαγωγή Δικηγόρου.
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 31: Ταυτότητα Δικηγόρου.
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 32: Υποβολή Ετησίων Δηλώσεων.
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 33: Αναστολή της δικηγορικής ιδιότητας
- 14 Σχόλια‘Αρθρο 34: Μερική αναστολή της δικηγορικής ιδιότητας
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 35:Παύση Δικηγόρων
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 36: Υποχρέωση σεβασμού και τιμής στο λειτούργημα του δικηγόρου
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 37: Θεμελιώδεις υποχρεώσεις του δικηγόρου
- 19 Σχόλια‘Αρθρο 38: Περιγραφή του έργου του δικηγόρου
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 39: Αποδοχή εντολής. Τήρηση επιμέλειας και ευπρέπειας.
- 3 Σχόλια‘Αρθρο 40:Απόρρητο και Εχεμύθεια
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 41:Δικονομική Αντιμετώπιση του Δικηγόρου
- 10 Σχόλια‘Αρθρο 42: Επαγγελματική προβολή
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 43: Τήρηση των Αρχών Δεοντολογίας
- 48 Σχόλια‘Αρθρο 44:Έμμισθη εντολή.
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 45: Πρόσληψη εμμίσθου δικηγόρου.
- 7 Σχόλια‘Αρθρο 46: Περιορισμοί στους έμμισθους δικηγόρους.
- 56 Σχόλια‘Αρθρο 47: Διάρκεια και λήξη έμμισθης εντολής – Αποζημίωση.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 48:Παροχή υπηρεσιών από δικηγόρους συνταξιούχους άλλων κλάδων.
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 49:Παροχή Υπηρεσιών προς Δικηγόρους και Δικηγορικές Εταιρίες
- 25 Σχόλια‘Αρθρο 50:Ίδρυση Δικηγορικής Εταιρίας – Έδρα – Υποκαταστήματα – Νομική προσωπικότητα – Εταιρική Επωνυμία.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 51:Καταστατικό δικηγορικής εταιρίας και διαδικασία έγκρισής του.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 52: Είσοδος, Έξοδος και Αποβολή Εταίρου.‘Αρθρο 52: Είσοδος, Έξοδος και Αποβολή Εταίρου.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 53:Εισφορές – Εταιρική Περιουσία – Εταιρικές Μερίδες.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 54:Διοίκηση, Διαχείριση και Εκπροσώπηση της Εταιρείας.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 55: Δικαιώματα – Διανομή Εσόδων – Ευθύνη των Εταίρων – Διαφορές μεταξύ των Εταίρων – Σχέσεις με Εντολείς.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 56: Σχέσεις Εταιρίας προς τρίτους.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 57:Διάρκεια – Λύση και Εκκαθάριση.
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 58:Δικαίωμα σε αμοιβή – Ανάλογη Προκαταβολή.
- 11 Σχόλια‘Αρθρο 59: Αμοιβή δικηγόρου – Νόμιμες Αμοιβές.
- 7 Σχόλια‘Αρθρο 60: Εργολαβικό Δίκης.
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 61: Προκαταβολή εισφορών – κρατήσεων
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 62: Διανεμητικοί λογαριασμοί.
- 10 Σχόλια‘Αρθρο 63: Καθορισμός των νομίμων αμοιβών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 64:Αμοιβή στη σώρευση αγωγών.‘Αρθρο 64:Αμοιβή στη σώρευση αγωγών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 65:Αμοιβή για ανταγωγή, παρέμβαση, ανακοπή.‘Αρθρο 65:Αμοιβή για ανταγωγή, παρέμβαση, ανακοπή.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 66: Αμοιβή για ανακοίνωση δίκης και για ανακοπή.‘Αρθρο 66: Αμοιβή για ανακοίνωση δίκης και για ανακοπή.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 67: Αμοιβή για παρεμπίπτουσα αγωγή που αφορά σε τόκους κ.λπ‘Αρθρο 67: Αμοιβή για παρεμπίπτουσα αγωγή που αφορά σε τόκους κ.λπ
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 68: Αμοιβή για τη σύνταξη προτάσεων κατά την πρώτη συζήτηση.
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 69: Αμοιβή για τη σύνταξη προτάσεων ενώπιον του δευτεροβάθμιου δικαστηρίου.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 70:Αμοιβή για τη σύνταξη αίτησης ασφαλιστικών μέτρων νομής, για αγωγή λογοδοσίας και αίτηση διαιτησίας.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 71: Αμοιβή για συμβιβασμό ή εξωδικαστική επίλυση της διαφοράς‘Αρθρο 71: Αμοιβή για συμβιβασμό ή εξωδικαστική επίλυση της διαφοράς
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 72: Αμοιβή για σύνταξη επιταγής προς εκτέλεση.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 73: Έλεγχος Τίτλων.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 74: Συμβόλαια.‘Αρθρο 74: Συμβόλαια.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 75: Αμοιβή εργασιών με περισσότερους εντολείς.‘Αρθρο 75: Αμοιβή εργασιών με περισσότερους εντολείς.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 76: Υποχρέωση σε ολόκληρον με περισσότερους εντολείς.‘Αρθρο 76: Υποχρέωση σε ολόκληρον με περισσότερους εντολείς.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 77 Αμοιβή δικηγόρων από κοινό εντολέα.Άρθρο 77 Αμοιβή δικηγόρων από κοινό εντολέα.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 78: Αμοιβή σε περίπτωση ανάκλησης εντολής.‘Αρθρο 78: Αμοιβή σε περίπτωση ανάκλησης εντολής.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 79: Αμοιβή σε περίπτωση μη εκτέλεσης εντολής.‘Αρθρο 79: Αμοιβή σε περίπτωση μη εκτέλεσης εντολής.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 80: Αμοιβή μη περατωμένης εντολής λόγω ανωτέρας βίας.‘Αρθρο 80: Αμοιβή μη περατωμένης εντολής λόγω ανωτέρας βίας.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 81: Αμοιβή για σύνταξη εγγράφου από δικηγόρο‘Αρθρο 81: Αμοιβή για σύνταξη εγγράφου από δικηγόρο
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 82: Αμοιβή δικηγόρου για αυτοπρόσωπη υπεράσπιση δικών του υποθέσεων.‘Αρθρο 82: Αμοιβή δικηγόρου για αυτοπρόσωπη υπεράσπιση δικών του υποθέσεων.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 83:Παροχή υπηρεσιών δωρεάν ή με μειωμένη αμοιβή.
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 84: Αμοιβή για δικαστικές ή εξώδικες υπηρεσίες.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 85: Δικαστική εκκαθάριση εξόδων και δικηγορικής αμοιβής από το δικηγόρο.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 86: Δικαστική εκκαθάριση εξόδων και δικηγορικής αμοιβής από τα δικαστήρια.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 87: Δικαίωμα επίσχεσης εγγράφων.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 88: Δικαστική προστασία αμοιβών δικηγόρων.
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 89: Οι δικηγορικοί Σύλλογοι.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 90: Διοικητική και Οικονομική Αυτοτέλεια.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 91: Σκοποί και Αρμοδιότητες Δικηγορικών Συλλόγων.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 92: Όργανα του Δικηγορικού Συλλόγου.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 93: Αρμοδιότητες Προέδρου και Εκπροσώπηση Δικηγορικού ΣυλλόγουΆρθρο 93: Αρμοδιότητες Προέδρου και Εκπροσώπηση Δικηγορικού Συλλόγου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 94: Αρμοδιότητες Γενικής Συνέλευσης.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 95: Αρμοδιότητες Διοικητικού Συμβουλίου.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 96: Κανονισμός οργάνωσης και λειτουργίας των δικηγορικών συλλόγων.Άρθρο 96: Κανονισμός οργάνωσης και λειτουργίας των δικηγορικών συλλόγων.
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 97: Αριθμός μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και θητεία.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 98: Σύγκληση Γενικής Συνέλευσης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 99: Απαρτία Γενικής Συνέλευσης.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 100: Διεξαγωγή Γενικής Συνέλευσης.Άρθρο 100: Διεξαγωγή Γενικής Συνέλευσης.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 101: Ψηφοφορία στη Γενική Συνέλευση.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 102:ΑποφάσειςΆρθρο 102:Αποφάσεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 103: Εκλογικό Δικαίωμα
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 104: Εκλογιμότητα.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 105: Ποιοι αποκλείονται να εκλεγούν.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 106:Έναρξη και λήξη θητείας του Διοικητικού Συμβουλίου.Άρθρο 106:Έναρξη και λήξη θητείας του Διοικητικού Συμβουλίου.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 107:Ημερομηνία και τόπος διεξαγωγής εκλογών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 108: Χρόνος ψηφοφορίας.Άρθρο 108: Χρόνος ψηφοφορίας.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 109:Υποβολή υποψηφιοτήτων. Μεμονωμένοι και συνδυασμοί.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 110: Ενιαίο ψηφοδέλτιο υποψηφίων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 111:Προϋποθέσεις έγκυρης δήλωσης υποψηφίωνΆρθρο 111:Προϋποθέσεις έγκυρης δήλωσης υποψηφίων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 112:Ανακήρυξη υποψηφίων και συνδυασμών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 113: Κατάλογος υποψηφίων και δημοσιεύσεις.Άρθρο 113: Κατάλογος υποψηφίων και δημοσιεύσεις.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 114:Εφορευτική Επιτροπή των εκλογών. Ψηφοφορία.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 115: Η διενέργεια της ψηφοφορίας και οι σταυροί προτιμήσεως
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 116: Άκυρα ψηφοδέλτια.Άρθρο 116: Άκυρα ψηφοδέλτια.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 117: Απαρτία στη ψηφοφορία.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 118: Σύστημα αναλογικής και συνδυασμοί.Άρθρο 118: Σύστημα αναλογικής και συνδυασμοί.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 119: Κλήρωση σε περίπτωση ισοψηφίας.Άρθρο 119: Κλήρωση σε περίπτωση ισοψηφίας.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 120:Τα αποτελέσματα της εκλογής. Γνωστοποιήσεις.Άρθρο 120:Τα αποτελέσματα της εκλογής. Γνωστοποιήσεις.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 121:Ενστάσεις κατά του κύρους των εκλογών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 122: Μη Αποδοχή της εκλογής από τον πρόεδρο ή θάνατος ή παραίτηση του.Άρθρο 122: Μη Αποδοχή της εκλογής από τον πρόεδρο ή θάνατος ή παραίτηση του.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 123: Μη αποδοχή της εκλογής του από σύμβουλο, θάνατος του ή παραίτησή του.Άρθρο 123: Μη αποδοχή της εκλογής του από σύμβουλο, θάνατος του ή παραίτησή του.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 124: Μη διενέργεια εκλογών ή ακύρωσης τους.Άρθρο 124: Μη διενέργεια εκλογών ή ακύρωσης τους.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 125: Αποβολή της ιδιότητας του Προέδρου ή του συμβούλου. Έκπτωση από το αξίωμα.Άρθρο 125: Αποβολή της ιδιότητας του Προέδρου ή του συμβούλου. Έκπτωση από το αξίωμα.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 126: Παραίτηση από το αξίωμα.Άρθρο 126: Παραίτηση από το αξίωμα.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 127: Η παροχή υπηρεσιών είναι άμισθη.Άρθρο 127: Η παροχή υπηρεσιών είναι άμισθη.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 128:Συγκρότηση σε σώμα των εκλεγέντων. Τα αξιώματα.Άρθρο 128:Συγκρότηση σε σώμα των εκλεγέντων. Τα αξιώματα.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 129: Σύσταση και οργάνωση επιτροπών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 130: Έργο Επιτροπών Μητρώου.Άρθρο 130: Έργο Επιτροπών Μητρώου.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 131: Μόνιμη διαιτησία σε όλους τους Δικηγορικούς Συλλόγους.Άρθρο 131: Μόνιμη διαιτησία σε όλους τους Δικηγορικούς Συλλόγους.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 132: Διαδικασία στις διαιτησίες των Δικηγορικών Συλλόγων.Άρθρο 132: Διαδικασία στις διαιτησίες των Δικηγορικών Συλλόγων.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 133: Έκδοση Προεδρικών διαταγμάτων.Άρθρο 133: Έκδοση Προεδρικών διαταγμάτων.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 134: Η Ολομέλεια ως συντονιστικό όργανο.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 135:Έργο της Ολομέλειας.Άρθρο 135:Έργο της Ολομέλειας.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 136: Συνεδριάσεις της ΟλομέλειαςΆρθρο 136: Συνεδριάσεις της Ολομέλειας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 137: Οργάνωση Πανελλήνιου Συνεδρίου Δικηγορικών Συλλόγων.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 138: Συντονιστική Επιτροπή.Άρθρο 138: Συντονιστική Επιτροπή.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 139: ΔημοψηφίσματαΆρθρο 139: Δημοψηφίσματα
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 140: Γενικές Αρχές.
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 141: Πειθαρχικά παραπτώματα.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 142:Παραγραφή.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 143: Πειθαρχικές ποινές.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 144: Συνέπειες Παύσης – Απαγόρευση εκπροσώπησης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 145: Επιμέτρηση ποινής.Άρθρο 145: Επιμέτρηση ποινής.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 146: Δημοσιότητα.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 147: Πειθαρχικά Συμβούλια.
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 148: Πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 149: Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 150: Συγκρότηση πειθαρχικών συμβουλίων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 151: Εξαίρεση μελών πειθαρχικού συμβουλίου
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 152: Τοπική αρμοδιότητα των πειθαρχικών συμβουλίων.Άρθρο 152: Τοπική αρμοδιότητα των πειθαρχικών συμβουλίων.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 153: Προκαταρκτική πειθαρχική εξέταση.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 154: Άσκηση πειθαρχικής δίωξης.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 155: Διαδικασία ενώπιον των πειθαρχικών συμβουλίων.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 156: Πειθαρχικά παραπτώματα ενώπιον δικαστηρίων.Άρθρο 156: Πειθαρχικά παραπτώματα ενώπιον δικαστηρίων.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 157: Έκδοση της πειθαρχικής απόφασης.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 158: Έφεση.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 159: Έλεγχος των πειθαρχικών συμβουλίων.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 160: Εκτέλεση πειθαρχικών αποφάσεων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 161: Υποχρέωση αποζημίωσης από δικηγόρο
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 162:Παραγραφή
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 163: Αρμόδιο δικαστήριο.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 164: Περιεχόμενο αγωγής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 165: Συνέπειες απόρριψης
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 166: Μεταβατικές Διατάξεις
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 167: Τελικές Διατάξεις
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
6 Φεβρουαρίου 2013, 13:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
18 Φεβρουαρίου 2013, 15:00
Σχετικό Υλικό
Σχέδιο ΝόμουΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
17 Σχόλια 757 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35461 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Η διάταξη αυτή αποβλέπει να προσαρμόσει το ελληνικό δίκαιο στις κοινοτικές οδηγίες, που αξιώνουν να κρίνεται από τους δικηγορικούς συλλόγους –και όχι από ανεξάρτητα όργανα- η επάρκεια των πτυχίων ξένων νομικών σχολών προκειμένου να μπορούν οι πτυχιούχοι τους να εγγράφονται ασκούμενοι. Ως προς τα πτυχία νομικών σχολών άλλων χωρών της Ε.Ε. αυτή η διακρίβωση πρέπει όμως να γίνεται με βάση αντικειμενικά κριτήρια και όχι με εξετάσεις. Αν η διάρκεια φοίτησης σε μία ευρωπαϊκή νομική σχολή και το πρόγραμμα σπουδών της είναι ανάλογα εκείνων των ελληνικών σχολών, οι πτυχιούχοι της πρέπει να εγγράφονται ασκούμενοι άνευ ετέρου, υπό την αυτονόητη προϋπόθεση ότι έχουν αποφοιτήσει από ελληνικό λύκειο ή ότι αποδεικνύουν κατ’ άλλο τρόπο άριστη γνώση της ελληνικής γλώσσας. Ούτε είναι σύμφωνο με το πνεύμα της σχετικής οδηγίας της Ε.Ε., αλλ’ ούτε και δίκαιο να υποβάλλονται χωρίς λόγο οι πτυχιούχοι εφάμιλλων με τις ελληνικές ευρωπαϊκών νομικών σχολών σε εξετάσεις για να εγγραφούν ασκούμενοι, τη στιγμή μάλιστα που η επάρκεια των γνώσεών τους στο ελληνικό δίκαιο θα ελεγχθεί λεπτομερώς με τις μετέπειτα εξετάσεις για την εγγραφή τους ως δικηγόρων. Η αδικία μάλιστα επιτείνεται, αν λάβει κανείς υπόψη τις προϋποθέσεις εγγραφής ως δικηγόρων (απευθείας) ατόμων που είναι δικηγόροι σε άλλη χώρα της Ε.Ε.: γι’ αυτούς αρκεί τριετής συνεργασία με έλληνα δικηγόρο, χωρίς να εξετάζονται ούτε στο ελληνικό δίκαιο, αλλ’ ούτε καν στην ελληνική γλώσσα!
Ιωάννα Καλαντζάκου- Τσατσαρώνη,
Αντιπρόεδρος Δ.Σ.Α.
Στη Νομική Σχολή του European University της Λευκωασίας στην Κύπρο φοιτούν δεκάδες Έλληνες, οι οποίοι διδάσκονται και Ελληνικό και Αγγλοσαξωνικό Δίκαιο, είτε στην ελληνική, είτε στην αγγλική γλώσσα. Με την διατήρηση του εδ. (γ) της παρ. 1 του άρθρου 16 του νέου Κώδικα Δικηγόρων μπορεί να συμβεί το εξής παράδοξο: Έλληνας φοιτητής της ανωτέρω Νομικής Σχολής να έχει διδαχθεί μόνον Ελληνικό Δίκαιο και εκ του λόγου αυτού το πτυχίο του να μην του δίνει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει άσκηση για την απόκτηση άδειας άσκησης δικηγορίας στην Κύπρο, όπου, ως γνωστόν, εφαρμόζεται το Αγγλοσαξωνικό Δίκαιο. Ο ίδιος φοιτητής, εκ του λόγου ότι δεν θα έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει άσκηση για την απόκτηση άδειας άσκησης δικηγορίας στημ Κύπρο, δεν θα έχει ούτε στην Ελλάδα τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει άσκηση!!!!! Δηλαδή, στο τέλος των σπουδών του ΠΙΘΑΝΟΝ να μην μπορεί να ασκηθεί ΟΥΤΕ στην Ελλάδα, ΟΥΤΕ στην Κύπρο!!!!!! Νομίζω ότι πρέπει να απαλειφθεί το εδ. (γ) της παρ. 1 του άρθρου 16 του νέου Κώδικα Δικηγόρων ή να τροποποιηθεί έτσι, ώστε να υπάρχει ΙΣΟΤΗΤΑ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ υπό την εξής έννοια: Ο Έλληνας φοιτητής κάποιας Νομικής Σχολής (της Αγγλίας π.χ.), που θα έχει διδαχθεί ΜΟΝΟΝ Αγγλοσαξωνικό Δίκαιο και εκ του λόγου αυτού το πτυχίο του να του δίνει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει άσκηση για την απόκτηση άδειας άσκησης δικηγορίας στην Αγγλία, θα έχει ΚΑΙ στην Ελλάδα την ίδια δυνατότητα, ΜΟΛΟΝΟΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ!!!!
Οι διατάξεις των άρθων 16, 17, 18 και 19 επιχειρούν να θεσπίσουν εμπόδια στην εγγραφή ασκουμένων δικηγόρων ,με μεγάλο μάλιστα κόστος και πρέπει ειδικά για τους πτυχιούχους αναγνωρισμένων νομικών σχολών της ευρωπαϊκής ένωσης να διαγραφούν οι σχετικές ρυθμίσεις , διότι:
Είναι αντίθετες στο Κοινοτικό Δίκαιο και στην αρχή της ελευθερίας εγκατάστασης .
Είναι αντίθετες στην μέχρι τώρα ισχύουσα νομοθεσία για εξομοίωση των τίτλων σπουδών των αναγνωρισμένων ευρωπαϊκών πανεπιστημίων και καθιερώνει στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα επιλεκτικά στον χώρο των δικηγόρων, μια ανεπίτρεπτη διάκριση που στοχεύει στο «κλείσιμο» του επαγγέλματος .
Είναι ακόμη οι ρυθμίσεις αυτές αντίθετες με το πνεύμα και το γράμμα των διατάξεων του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Τονίζεται ότι τυχόν ισχύς τέτοιων διατάξεων εθνικών νομοθεσιών θα βλάψει ανεπίτρεπτα όχι μόνο του αποφοίτους των νομικών σχολών ευρωπαϊκών πανεπιστημίων αλλά και τους νέους αποφοίτους ελληνικών νομικών σχολών οι οποίοι τα επόμενα χρόνια ιδίως για λόγους που συνδέονται με την παρατεταμένη οικονομική κρίση στη χώρα μας θα αντιμετωπίσουν ανάλογα ή και μεγαλύτερα προβλήματα όταν θελήσουν, όπως ήδη συμβαίνει, να εγγραφούν ως ασκούμενοι δικηγόροι σε δικηγορικούς συλλόγους μεγάλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης οι οποίες όταν θα αντιληφθούν την υποβάθμιση των τίτλων σπουδών τους θα εισάγουν ανάλογα εμπόδια στις εθνικές τους νομοθεσίες για τους έλληνες πτυχιούχους νομικής .
Κατά συνέπεια οι διατάξεις των άρθρων 16,17,18 και 19 πρέπει να ισχύουν μόνον για τους λοιπούς πτυχιούχους νομικών σχολών εκτός ευρωπαϊκής ένωσης και οι πτυχιούχοι νομικών σχολών ευπαϊκής ένωσης να εγγράφονται άμεσα και να κρίνονται όπως και οι πτυχιούχοι των ελληνικών νομικών σχολών στη δοκιμασία στο τέλος της άσκησης .
Στην περιπτ β της παρ 1 δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα των μονοετών ή διετών σπουδών νομικής, ιδίως με βάση τίτλο σπουδών άσχετης επιστήμης (Ε πρβλ ΣτΕ 2770/2011). Αν δεν αντιμετωπισθεί αυτό το πρόβλημα, τότε όλα τα τμήματα όλων των ΑΕΙ και ιδίως των συγγενών προς την Νομική, μ’ ένα έτος νομικών σπουδών, σ’ άλλο κράτος μέλος, θα «μετατραπούν» σε νομικά τμήματα. Συνεπώς η περιπτ β της παρ 1 πρέπει να αντικατασταθεί ως εξής: «είναι κάτοχοι πτυχίου Νομικής Σχολής από Πα/κή Σχολή των πιο πάνω κρατών και το πτυχίο να αποκτήθηκε μετά από τριετείς τουλάχιστον αμιγώς νομικές σπουδές».
Από τις πιο αποτυχημένες διατάξεις του νέου κώδικα αποτελούν οι διατάξεις του Τμήματος Β του νέου Κώδικα. Η πρόβλεψη δοκιμασίας επάρκειας για τους αποφοίτους ξένων πανεπιστημίων είναι πρωτοφανής, διαστρεβλώνοντας πλήρως τα μέχρι σήμερα ισχύοντα και τις αρχές του ευρωπαϊκού δικαίου όπως αυτό εξελίσσεται και τείνει να γίνει ακόμα πιο ελαστικό όσον αφορά την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ενιαία αγορά εργασίας μέσα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι δε, οι διατάξεις αυτές αντίθετες ακόμα και με το Μνημόνιο ΙΙ (Ν. 4046/2012) που ορίζει ότι «Λαμβάνονται όλα τα μέτρα προκειμένου να εξασφαλιστεί η αποτελεσματική εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων, περιλαμβανομένης της συμμόρφωσης με τις αποφάσεις του ΔΕΚ».
Δοκιμασία επάρκειας θα είχε νόημα αν γινόταν πλήρης απεμπλοκή της αναγνώρισης των πτυχίων νομικής από τον ΔΟΑΤΑΠ, κάτι όμως που δεν συμβαίνει αφού ισοτιμία και αντιστοιχία προβλέπεται στα άρθρα 6 παρ. 2 και 25 παρ.2β. Συνεπώς, ο απόφοιτος ξένου πανεπιστημίου καλείται να δώσει ΤΡΕΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ για να διοριστεί δικηγόρος (μια με την δοκιμασία επάρκειας, μια για τις εξετάσεις αναγνώρισης του ΔΟΑΤΑΠ και μια τις εξετάσεις του Συλλόγου). Η κορύφωση δε του παραλογισμού έρχεται με την παρ. 3 που διαχωρίζει τους αποφοίτους εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι οφείλουν να αναγνωρίσουν το πτυχίο τους (χωρίς δοκιμασία επάρκειας?) ΠΡΙΝ εγγραφούν ως ασκούμενοι αντί να γίνεται η διαδικασία αυτή ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ με την άσκηση. Τέλος, λανθασμένη είναι και η πρόβλεψη της παρ. 1(γ) αφού άλλα είναι τα κριτήρια που ένα πτυχίο δίδει το δικαίωμα άσκησης σε κάθε χώρα.
Το άρθρο 16 δεν είναι ξεκάθαρο. Να ξεκαθαριστεί πλήρως με σαφήνεια οτι οι διαδικασίες αναγνώρισης για το ΔΟΑΤΑΠ είναι ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ για απόφοιτους πανεπιστημίων που το πτυχίο τους έχει αποκτηθεί απο χώρα μη Κράτους Μέλους της Ε.Ε
Ειδάλλως δεν βλέπω το λόγο να αλλάξει ο Κώδικας του 1954.
Με το Νέο Κώδικα Δικηγόρων πρέπει να υπάρξει πλήρης εναρμόνιση με τα Ευρωπαικά πρότυπα. Σε καμία χώρα της Ε.Ε δεν υπάρχει η λεγόμενη «αναγνώριση» του πτυχίου.
Και εν κατακλείδι δεν ζητάς απο έναν απόφοιτο ευρωπαικού πανεπιστημίου να δώσει σωρεία εξετάσεων όταν αυτός ο ίδιος είναι γνώστης τουλάχιστον 2 Δικαίων, ενώ ο απόφοιτος του Ελληνικού Πανεπιστημίου δίνει μόνο εξετάσεις για την άδεια. Εμπεριέχει μεγάλη αντίφαση και αδικία.
Ευχαριστώ.
Στο άρθρο 16 – Ειδικές προϋποθέσεις, δημιουργείται ένα πρόβλημα, το οποίο θα πρέπει να αντιμετωπισθεί.
Συγκεκριμένα :
Σε κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης λειτουργούν Πανεπιστήμια, με τμήματα Νομικής, τετραετούς φοίτησης και κατεύθυνσης ελληνικού δικαίου αλλά και ύλη σπουδών αντίστοιχη εκείνης της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Τα Πανεπιστήμια αυτά θεωρούνται με πράξη της Κυβέρνησης του κράτους – μέλους ως ισότιμα και ομοταγή με τα Ελληνικά Πανεπιστήμια. Ενώ και από τον ΔΟΑΤΑΠ έχουν αναγνωρισθεί ως ισότιμα και ομοταγή με τα Ελληνικά Πανεπιστήμια. Από τον ΔΟΑΤΑΠ δε τα πτυχία των φοιτητών αυτών κρίνονται ως ισότιμα αλλά και αντίστοιχα των πτυχίων των Ελληνικών Πανεπιστημίων. Η αναγνώριση των πτυχίων από τον ΔΟΑΤΑΠ είναι ευνόητο ότι προϋποθέτει ότι τα προγράμματα είναι τετραετούς φοίτησης, στην ελληνική γλώσσα, κατεύθυνσης ελληνικού δικαίου, διδάσκεται το Εθνικό δίκαιο και η ύλη σπουδών εκείνη που προβλέπεται στις Νομικές Σχολές των Ελληνικών Πανεπιστημίων. Κατά συνέπεια δεν θα πρέπει να απαιτείται η συμμετοχή σε δοκιμασία επάρκειας των πτυχιούχων Νομικών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων των Κρατών – Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον έχουν διδαχθεί το Εθνικό Δίκαιο στις Πανεπιστημιακές Σχολές λήψης του πτυχίου τους.
Για τους ανωτέρω λόγους :
Στο άρθρο 16 – Ειδικές προϋποθέσεις, πρέπει να προστεθεί η παράγραφος:
« 4. Πτυχιούχοι Νομικών Τμημάτων, Σχολών Πανεπιστημίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που κατέχουν πτυχία τα οποία αναγνωρίζονται από τον ΔΟAΤΑΠ ως ισότιμα και αντίστοιχα των πτυχίων Νομικών Σχολών των Ελληνικών Πανεπιστημίων, εγγράφονται ως ασκούμενοι στους Δικηγορικούς Συλλόγους της χώρας εφόσον έχουν διδαχθεί το Εθνικό δίκαιο στις Πανεπιστημιακές Σχολές λήψης του πτυχίου τους και έχουν τις προβλεπόμενες από το άρθρο 11 προϋποθέσεις. »
Σε κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης λειτουργούν Πανεπιστήμια, με τμήματα Νομικής, τετραετούς φοίτησης και κατεύθυνσης ελληνικού δικαίου αλλά και ύλη σπουδών αντίστοιχη εκείνης της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Τα Πανεπιστήμια αυτά θεωρούνται με πράξη της Κυβέρνησης του κράτους – μέλους ως ισότιμα και ομοταγή με τα Ελληνικά Πανεπιστήμια.
Ενώ και από τον ΔΟΑΤΑΠ έχουν αναγνωρισθεί ως ισότιμα και ομοταγή με τα Ελληνικά Πανεπιστήμια. Από τον ΔΟΑΤΑΠ δε τα πτυχία των φοιτητών αυτών κρίνονται ως ισότιμα αλλά και αντίστοιχα των πτυχίων των Ελληνικών Πανεπιστημίων. Η αναγνώριση των πτυχίων από τον ΔΟΑΤΑΠ είναι ευνόητο ότι προϋποθέτει ότι τα προγράμματα είναι τετραετούς φοίτησης, στην ελληνική γλώσσα, κατεύθυνσης ελληνικού δικαίου και η ύλη σπουδών εκείνη που προβλέπεται στις Νομικές Σχολές των Ελληνικών Πανεπιστημίων.Επομένως θα ήταν αναγκαίο να προβλεφθεί διαφορετική αντιμετώπιση αναφορικά με την αναγνώριση των πτυχίων απο τα συγκεκριμένα πανεπιστημιακά ιδρύματα μέσα από την προσθήκη μιας παραγράφου η οποία θα αναφέρει χαρακτηριστικά:«Πτυχιούχοι Νομικών Τμημάτων, Σχολών Πανεπιστημίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που κατέχουν πτυχία τα οποία αναγνωρίζονται από τον ΔΟAΤΑΠ ως ισότιμα και αντίστοιχα των πτυχίων Νομικών Σχολών των Ελληνικών Πανεπιστημίων, εγγράφονται ως ασκούμενοι στους Δικηγορικούς Συλλόγους της χώρας εφόσον έχουν τις προβλεπόμενες από το άρθρο 11 προϋποθέσεις.»
Έχω υπόψιν μου περιπτώσεις πανεπιστημίων χωρών κρατών-μελών της Ευρωπαικής Ένωσης αναγνωρισμένων απο τον ΔΟΑΤΑΠ που διδάσκουν ελληνικό δίκαιο στην ελληνική γλώσσα με Έλληνες καθηγητές απόφοιτους νομικών σχολών της Ελλάδας χρησιμοποιώντας εγχειρίδια ελληνικού δικαίου Ελλήνων συγγραφέων.Πρόκειται δηλαδή για περιπτώσεις φοιτητών στο εξωτερικό που σπουδάζουν ακριβώς με τον ίδιο τρόπο νομική με αυτόν που σπουδάζουν οι φοιτητές νομικής στην Ελλάδα.Προτείνω λοιπόν μια επαναδιατύπωση του άρθρου αυτού προκειμένου να υπάρξει ειδική μεταχείριση της συγκεκριμένης μερίδας φοιτητών, απόφοιτων των σχολών αυτών.
Πρέπει να περιληφθεί στο συγκεκριμένο άρθρο ρύθμιση ώστε οι πτυχιούχοι Νομικών Σχολών χωρών της Ε.Ε και τουλάχιστον των Πανεπιστημίων της Κύπρου (Λευκωσίας και Ευρωπαικού) που διδασκονται το Ελληνικό Δίκαιο να αντιμετωπίζονται όπως οι Πτυχιούχοι της Νομικών Σχολών των τριών Ελληνικών Πανεπιστημίων. Τούτο δικαιολογείται αφενός μεν για λόγους ουσιαστικούς, αφού οι συγκεκριμένοι πτυχιούχοι έχουν λάβει την ίδια γνώση με τους πτυχιούχους των Ελληνικών Πανεπιστημίων και μάλιστα εφαρμόζοντας ως επί το πλείστον το πρόγραμμα σπουδών αυτών, και αφετέρου και κυρίως για λόγους (ευνόητα) ΕΘΝΙΚΟΥΣ. Να σημειωθεί ότι η Κύπρος μας προσφέρει ειδική μεταχείριση στους φοιτητές από τη χώρα μας, μειώνοντας σημαντικά τα δίδακτρα. Η ρύθμιση αυτή επιπλέον θα αποτελέσει επιπλέον κίνητρο για τους Ελληνες να σπουδάσουν στη Κύπρο μας και όχι σε χώρες τις οποίες δεν θα ήθελα να κατονομάσω.
Η συγκεκριμένη διάταξη πραγματικά μου γεμίζει πάμπολλες απορίες ως προς τον σκοπό της εφαρμογής της.Από την στιγμή που οποιοσδήποτε απόφοιτος κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης καταθέτει τα απαραίτητα δικαιολογητικά βάσει νόμου στον ΔΟΑΤΑΠ και μετά από σχετικό έλεγχο του Οργανισμού αποφαίνεται εάν ο απόφοιτος αυτός πληρεί ή όχι της προϋποθέσεις για να πάρει ισοτημία το πτυχίο του καθώς και αντιστοιχία βάσει των ελληνικών προγραμμάτων σπουδών τα οποία παρέχονται από τα Ελληνικά ΑΕΙ,γιατί ο ίδιος απόφοιτος ο οποίος έχει πάρει αναγνώριση να υποχρεούται να περάσει εκ νέου καινούργια αξιολόγηση όσο αναφορά τα επαγγελματικά του προσόντα από τον Δικηγορικό Σύλλογο.Αυτό σαφέστατα αντιβαίνει στο πνεύμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης.
Θα ήθελα να εκφράσω μια απορία σχετικά με την διαδικασία αναγνώρισης όπως αυτη διατυπώνεται στο παραπάνω άρθρο.αν κάποιος διδάσκεται νομικη σε πανεπιστήμια του εξωτερικού τότε ποια θα ειναι τα μαθήματα ελληνικού δικαίου στα οποία θα καλείται να εξεταστεί;επίσης αν κάποιο ιδιωτικο εκπαιδευτικό ίδρυμα της ελλάδας η του εξωτερικού διδάσκει νομικη αναγνωρισμένη απο το ελληνικό κράτος τότε γιατι να υποβληθεί σε αυτη τη διαδικασία εξετάσεων; Απο την στιγμη που το ίδιο το κράτος αναγνωρίζει κάποιο πανεπιστημιο τότε η παραπάνω διαδικασία θα ειναι καθαρά χάσιμο χρόνου και χρημάτων.οποτε θα ήταν εύλογο να εξετασθεί σε βάθος η περίπτωση πανεπιστημίων που έχουν προγραμμα ελληνικής νομικής!
Στο συγκεκριμενο αρθρο δημιουργειται ενα προβλημα.υπαρχουν περιπτωσεις πανεπιστημιων που διδασκουν νομικη και ειδικοτερα κατευθυνση ελληνικου δικαιου!τα πανεπιστημια συτα φαινεται να ειναι αναγνωρισμενα απο τον ΔΟΑΤΑΠ ως ισα και ομοταγη με τα αντιστοιχα τμηματα νομικης των ελληνικων πανεπιστημιων!συμφωνα με την διαταξη δ) της παραγραφου 1 ολοι οσοι αποφοιτουν απο παμεπιστημια του εξωτερικου θα πρεπει να υποβαλλονται στην συγκεκριμενη διαδικασια αναγνωρισης!πως ειναι δυνατον ακομη και εκεινοι οι φοιτητες που διδασκονται κατευθυνση ελληνικου δικαιου στο εξωτερικο αναγνωρισμενη ομως απο το ελληνικο κρατος να μην αντιμετωπιζονται με διαφορετικο τροπο;ειναι αντιθετη στις ενεργειες του ΔΟΑΤΑΠ η διαταξη αυτη και καλο θα ηταν να ξανασυζητηθει.
Άρθρο 16 παρ. 1δ και παρ. 2.
Να διαγραφούν. Οι κάτοχοι πτυχίων Νομικών Σχολών Κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα ασκηθούν κατά το οριζόμενο από τον παρόντα κώδικα χρονικό διάστημα, θα υποστούν τις νόμιμες εξετάσεις, όπως και οι ασκούμενοι – κάτοχοι πτυχίων ημεδαπών Νομικών Σχολών, και, είτε θα επιτύχουν είτε θα αποτύχουν, αναλόγως του πόσον εγκρατείς γνώστες του ελληνικού δικαίου θα είναι. Δεν υπάρχει λόγος να υφίστανται τη βάσανο αμφίβολης νομικής ισχύος εξεταστικών επιτροπών, με όλες τις περαιτέρω συνέπειες και παρενέργειες.
Φαίνεται να ρυθμίζει τα ίδια θέματα που ρυθμίζει το ΠΔ 122/2010, το οποίο δεν είναι σαφές αν καταργείται ή διατηρείται διότι υπάρχουν ρυθμίσεις του που δεν περιλαμβάνονται στο σχέδιο του νέου κώδικα. Το ΠΔ 122/2010 θεσπίσθηκε σε προσαρμογή προς την Οδηγία 2005/36/ΕΚ, η οποία αντικατέστησε μεταξύ άλλων την Οδηγία 89/48/ΕΟΚ (ΠΔ 52/1993). Όμως σύμφωνα με το προοίμιο της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ οι διατάξεις της δεν θίγουν τις διατάξεις της οδηγίας 77/249/ΕΟΚ, της 22ας Μαρτίου 1977, περί διευκολύνσεως της πραγματικής ασκήσεως της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών από δικηγόρους (2) ή της οδηγίας 98/5/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 16 Φεβρουαρίου 1998, για τη διευκόλυνση της μόνιμης άσκησης του δικηγορικού επαγγέλματος σε κράτος μέλος διάφορο εκείνου στο οποίο αποκτήθηκε ο επαγγελματικός τίτλος. Κατά συνέπεια καθίσταται ασαφής ο σκοπός των διατάξεων του άρθρου αυτού σε σχέση με τα πιο πάνω νομοθετήματα, σχέση που επηρεάζει το κύρος των διατάξεων. Θα πρέπει οι διατάξεις του άρθρου να επανεξετασθούν ώστε να αποκλεισθεί αντίθεσή τους στις προαναφερόμενες οδηγίες ΕΕ. Όπως είναι διατυπωμένη η διάταξη φαίνεται να αγνοεί και καταργεί τις πιο πάνω διατάξεις.
Τι θα απαιτείται για απόφοιτους 3ετούς προγράμματος Νομικής Αγγλικού πανεπιστημίου ώστε να μπορεί να εγγραφεί ασκούμενος?
Τι γίνεται με ενδιαφερόμενους από Τρίτες Χώρες; Αυτοί αποκλείονται από την Ελληνική Δικηγορία, εκτός εάν είναι Ομογενείς;