1. Ο διαγωνισμός των υποψηφίων δικηγόρων είναι πανελλήνιος και διεξάγεται ταυτόχρονα σε όλες τις έδρες των εφετειακών επιτροπών.
2. Ο διαγωνισμός διενεργείται σε δύο εξεταστικές περιόδους κατ’ έτος, κατά τους μήνες Μάρτιο και Οκτώβριο, προκηρύσσεται δε με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και κοινοποιείται στους Δικηγορικούς Συλλόγους της Χώρας τουλάχιστον 40 ημέρες πριν την ακριβή ημερομηνία διεξαγωγής του.
3. Η εξέταση είναι γραπτή. Στους υποψηφίους δίδονται πρακτικά θέματα με περισσότερα ερωτήματα στους κλάδους (α) Αστικού Δικαίου και Πολιτικής Δικονομίας (β) Ποινικού Δικαίου και Ποινικής Δικονομίας (γ) Εμπορικού Δικαίου (δ) Δημοσίου Δικαίου, Διοικητικής Διαδικασίας και Διοικητικής Δικονομίας και (ε) Κώδικα Δικηγόρων και Κώδικα Δεοντολογίας. Κατά την εξέταση μπορεί να επιτραπεί μόνο η χρήση κειμένων νομοθετημάτων, χωρίς σχολιασμό ή σημειώσεις.
4. Κατά τη διενέργεια του διαγωνισμού λαμβάνεται ιδιαίτερη πρόνοια για την αντικειμενικότητα και το αδιάβλητο των εξετάσεων και των αποτελεσμάτων. Δίδεται ξεχωριστή προσοχή στην αποτελεσματική κάλυψη των στοιχείων των εξεταζομένων, ώστε το πρόσωπο αυτών να μην είναι γνωστό κατά τη βαθμολόγηση.
5. Με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης ρυθμίζονται τα ειδικότερα θέματα που αφορούν την προκήρυξη του διαγωνισμού, τα απαιτούμενα για τη συμμετοχή σ’ αυτόν δικαιολογητικά, τον τρόπο ελέγχου των προϋποθέσεων συμμετοχής, τη λειτουργία της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων, των Οργανωτικών Επιτροπών και των Ομάδων Βαθμολόγησης, τις αμοιβές των μελών τους, την τήρηση της ευταξίας κατά την εξέταση, τη βαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων, τη σύνταξη των πινάκων επιτυχόντων και αποτυχόντων και καθορίζονται γενικότερα οι διαδικασίες για την ομαλή και αδιάβλητη διεξαγωγή του διαγωνισμού.
‘Αρθρο 21:Μορφή και διαδικασία του διαγωνισμού
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 1:Η φύση της δικηγορίας.
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 2: Η θέση του δικηγόρου στην απονομή της Δικαιοσύνης.
- 21 ΣχόλιαΆρθρο 3: Το επάγγελμα του δικηγόρου.
- 7 Σχόλια‘Αρθρο 4: Απόκτηση της δικηγορικής ιδιότητας.
- 3 Σχόλια‘Αρθρο 5: Θεμελιώδεις αρχές και αξίες στην άσκηση της δικηγορίας.
- 21 Σχόλια‘Αρθρο 6: Προϋποθέσεις δικηγορικής ιδιότητας – Κωλύματα.
- 35 Σχόλια‘Αρθρο 7:Αυτοδίκαιη απώλεια και αποβολή της ιδιότητας του δικηγόρου.
- 42 Σχόλια‘Αρθρο 8: Έργα που επιτρέπονται στον δικηγόρο.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 9: Αντιποίηση της δικηγορίας.
- 16 Σχόλια‘Αρθρο 10: Μαθητεία φοιτητών σε Δικηγορικά Γραφεία
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 11: Γενικές προϋποθέσεις για την έναρξη της άσκησης.
- 3 Σχόλια‘Αρθρο 12: Προϋποθέσεις της ιδιότητας του ασκούμενου δικηγόρου – Κωλύματα.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 13: Δικαίωμα παράστασης του ασκούμενου δικηγόρου
- 10 Σχόλια‘Αρθρο 14: Διάρκεια της άσκησης – Περιεχόμενο.
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 15: Ειδική επιτροπή εποπτείας κατά την άσκηση.
- 17 Σχόλια‘Αρθρο 16: Ειδικές προϋποθέσεις
- 3 Σχόλια‘Αρθρο 17: Μόνιμη Επιτροπή Δοκιμασίας Επάρκειας.
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 18:Δοκιμασία Επάρκειας
- 7 Σχόλια‘Αρθρο 19: Περιεχόμενο της δοκιμασίας επάρκειας.
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 20:Συμμετοχή στο διαγωνισμό
- 18 Σχόλια‘Αρθρο 21:Μορφή και διαδικασία του διαγωνισμού
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 22: Επιτροπές Εξετάσεων.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 23: Διαδικασία και μέθοδοι βαθμολόγησης.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 24:Έκδοση των αποτελεσμάτων.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 25: Διορισμός δικηγόρων.
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 26: Ορκοδοσία.
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 27: Μετάθεση Δικηγόρου.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 28: Τήρηση Βιβλίου Διοριζομένων Δικηγόρων – Μητρώου – Ατομικού Φακέλου.
- 16 Σχόλια‘Αρθρο 29: Επαναδιορισμός Δικηγόρου.
- 31 Σχόλια‘Αρθρο 30: Προαγωγή Δικηγόρου.
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 31: Ταυτότητα Δικηγόρου.
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 32: Υποβολή Ετησίων Δηλώσεων.
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 33: Αναστολή της δικηγορικής ιδιότητας
- 14 Σχόλια‘Αρθρο 34: Μερική αναστολή της δικηγορικής ιδιότητας
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 35:Παύση Δικηγόρων
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 36: Υποχρέωση σεβασμού και τιμής στο λειτούργημα του δικηγόρου
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 37: Θεμελιώδεις υποχρεώσεις του δικηγόρου
- 19 Σχόλια‘Αρθρο 38: Περιγραφή του έργου του δικηγόρου
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 39: Αποδοχή εντολής. Τήρηση επιμέλειας και ευπρέπειας.
- 3 Σχόλια‘Αρθρο 40:Απόρρητο και Εχεμύθεια
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 41:Δικονομική Αντιμετώπιση του Δικηγόρου
- 10 Σχόλια‘Αρθρο 42: Επαγγελματική προβολή
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 43: Τήρηση των Αρχών Δεοντολογίας
- 48 Σχόλια‘Αρθρο 44:Έμμισθη εντολή.
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 45: Πρόσληψη εμμίσθου δικηγόρου.
- 7 Σχόλια‘Αρθρο 46: Περιορισμοί στους έμμισθους δικηγόρους.
- 56 Σχόλια‘Αρθρο 47: Διάρκεια και λήξη έμμισθης εντολής – Αποζημίωση.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 48:Παροχή υπηρεσιών από δικηγόρους συνταξιούχους άλλων κλάδων.
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 49:Παροχή Υπηρεσιών προς Δικηγόρους και Δικηγορικές Εταιρίες
- 25 Σχόλια‘Αρθρο 50:Ίδρυση Δικηγορικής Εταιρίας – Έδρα – Υποκαταστήματα – Νομική προσωπικότητα – Εταιρική Επωνυμία.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 51:Καταστατικό δικηγορικής εταιρίας και διαδικασία έγκρισής του.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 52: Είσοδος, Έξοδος και Αποβολή Εταίρου.‘Αρθρο 52: Είσοδος, Έξοδος και Αποβολή Εταίρου.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 53:Εισφορές – Εταιρική Περιουσία – Εταιρικές Μερίδες.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 54:Διοίκηση, Διαχείριση και Εκπροσώπηση της Εταιρείας.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 55: Δικαιώματα – Διανομή Εσόδων – Ευθύνη των Εταίρων – Διαφορές μεταξύ των Εταίρων – Σχέσεις με Εντολείς.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 56: Σχέσεις Εταιρίας προς τρίτους.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 57:Διάρκεια – Λύση και Εκκαθάριση.
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 58:Δικαίωμα σε αμοιβή – Ανάλογη Προκαταβολή.
- 11 Σχόλια‘Αρθρο 59: Αμοιβή δικηγόρου – Νόμιμες Αμοιβές.
- 7 Σχόλια‘Αρθρο 60: Εργολαβικό Δίκης.
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 61: Προκαταβολή εισφορών – κρατήσεων
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 62: Διανεμητικοί λογαριασμοί.
- 10 Σχόλια‘Αρθρο 63: Καθορισμός των νομίμων αμοιβών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 64:Αμοιβή στη σώρευση αγωγών.‘Αρθρο 64:Αμοιβή στη σώρευση αγωγών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 65:Αμοιβή για ανταγωγή, παρέμβαση, ανακοπή.‘Αρθρο 65:Αμοιβή για ανταγωγή, παρέμβαση, ανακοπή.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 66: Αμοιβή για ανακοίνωση δίκης και για ανακοπή.‘Αρθρο 66: Αμοιβή για ανακοίνωση δίκης και για ανακοπή.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 67: Αμοιβή για παρεμπίπτουσα αγωγή που αφορά σε τόκους κ.λπ‘Αρθρο 67: Αμοιβή για παρεμπίπτουσα αγωγή που αφορά σε τόκους κ.λπ
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 68: Αμοιβή για τη σύνταξη προτάσεων κατά την πρώτη συζήτηση.
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 69: Αμοιβή για τη σύνταξη προτάσεων ενώπιον του δευτεροβάθμιου δικαστηρίου.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 70:Αμοιβή για τη σύνταξη αίτησης ασφαλιστικών μέτρων νομής, για αγωγή λογοδοσίας και αίτηση διαιτησίας.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 71: Αμοιβή για συμβιβασμό ή εξωδικαστική επίλυση της διαφοράς‘Αρθρο 71: Αμοιβή για συμβιβασμό ή εξωδικαστική επίλυση της διαφοράς
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 72: Αμοιβή για σύνταξη επιταγής προς εκτέλεση.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 73: Έλεγχος Τίτλων.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 74: Συμβόλαια.‘Αρθρο 74: Συμβόλαια.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 75: Αμοιβή εργασιών με περισσότερους εντολείς.‘Αρθρο 75: Αμοιβή εργασιών με περισσότερους εντολείς.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 76: Υποχρέωση σε ολόκληρον με περισσότερους εντολείς.‘Αρθρο 76: Υποχρέωση σε ολόκληρον με περισσότερους εντολείς.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 77 Αμοιβή δικηγόρων από κοινό εντολέα.Άρθρο 77 Αμοιβή δικηγόρων από κοινό εντολέα.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 78: Αμοιβή σε περίπτωση ανάκλησης εντολής.‘Αρθρο 78: Αμοιβή σε περίπτωση ανάκλησης εντολής.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 79: Αμοιβή σε περίπτωση μη εκτέλεσης εντολής.‘Αρθρο 79: Αμοιβή σε περίπτωση μη εκτέλεσης εντολής.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 80: Αμοιβή μη περατωμένης εντολής λόγω ανωτέρας βίας.‘Αρθρο 80: Αμοιβή μη περατωμένης εντολής λόγω ανωτέρας βίας.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 81: Αμοιβή για σύνταξη εγγράφου από δικηγόρο‘Αρθρο 81: Αμοιβή για σύνταξη εγγράφου από δικηγόρο
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 82: Αμοιβή δικηγόρου για αυτοπρόσωπη υπεράσπιση δικών του υποθέσεων.‘Αρθρο 82: Αμοιβή δικηγόρου για αυτοπρόσωπη υπεράσπιση δικών του υποθέσεων.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 83:Παροχή υπηρεσιών δωρεάν ή με μειωμένη αμοιβή.
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 84: Αμοιβή για δικαστικές ή εξώδικες υπηρεσίες.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 85: Δικαστική εκκαθάριση εξόδων και δικηγορικής αμοιβής από το δικηγόρο.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 86: Δικαστική εκκαθάριση εξόδων και δικηγορικής αμοιβής από τα δικαστήρια.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 87: Δικαίωμα επίσχεσης εγγράφων.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 88: Δικαστική προστασία αμοιβών δικηγόρων.
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 89: Οι δικηγορικοί Σύλλογοι.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 90: Διοικητική και Οικονομική Αυτοτέλεια.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 91: Σκοποί και Αρμοδιότητες Δικηγορικών Συλλόγων.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 92: Όργανα του Δικηγορικού Συλλόγου.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 93: Αρμοδιότητες Προέδρου και Εκπροσώπηση Δικηγορικού ΣυλλόγουΆρθρο 93: Αρμοδιότητες Προέδρου και Εκπροσώπηση Δικηγορικού Συλλόγου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 94: Αρμοδιότητες Γενικής Συνέλευσης.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 95: Αρμοδιότητες Διοικητικού Συμβουλίου.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 96: Κανονισμός οργάνωσης και λειτουργίας των δικηγορικών συλλόγων.Άρθρο 96: Κανονισμός οργάνωσης και λειτουργίας των δικηγορικών συλλόγων.
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 97: Αριθμός μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και θητεία.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 98: Σύγκληση Γενικής Συνέλευσης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 99: Απαρτία Γενικής Συνέλευσης.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 100: Διεξαγωγή Γενικής Συνέλευσης.Άρθρο 100: Διεξαγωγή Γενικής Συνέλευσης.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 101: Ψηφοφορία στη Γενική Συνέλευση.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 102:ΑποφάσειςΆρθρο 102:Αποφάσεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 103: Εκλογικό Δικαίωμα
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 104: Εκλογιμότητα.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 105: Ποιοι αποκλείονται να εκλεγούν.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 106:Έναρξη και λήξη θητείας του Διοικητικού Συμβουλίου.Άρθρο 106:Έναρξη και λήξη θητείας του Διοικητικού Συμβουλίου.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 107:Ημερομηνία και τόπος διεξαγωγής εκλογών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 108: Χρόνος ψηφοφορίας.Άρθρο 108: Χρόνος ψηφοφορίας.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 109:Υποβολή υποψηφιοτήτων. Μεμονωμένοι και συνδυασμοί.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 110: Ενιαίο ψηφοδέλτιο υποψηφίων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 111:Προϋποθέσεις έγκυρης δήλωσης υποψηφίωνΆρθρο 111:Προϋποθέσεις έγκυρης δήλωσης υποψηφίων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 112:Ανακήρυξη υποψηφίων και συνδυασμών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 113: Κατάλογος υποψηφίων και δημοσιεύσεις.Άρθρο 113: Κατάλογος υποψηφίων και δημοσιεύσεις.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 114:Εφορευτική Επιτροπή των εκλογών. Ψηφοφορία.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 115: Η διενέργεια της ψηφοφορίας και οι σταυροί προτιμήσεως
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 116: Άκυρα ψηφοδέλτια.Άρθρο 116: Άκυρα ψηφοδέλτια.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 117: Απαρτία στη ψηφοφορία.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 118: Σύστημα αναλογικής και συνδυασμοί.Άρθρο 118: Σύστημα αναλογικής και συνδυασμοί.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 119: Κλήρωση σε περίπτωση ισοψηφίας.Άρθρο 119: Κλήρωση σε περίπτωση ισοψηφίας.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 120:Τα αποτελέσματα της εκλογής. Γνωστοποιήσεις.Άρθρο 120:Τα αποτελέσματα της εκλογής. Γνωστοποιήσεις.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 121:Ενστάσεις κατά του κύρους των εκλογών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 122: Μη Αποδοχή της εκλογής από τον πρόεδρο ή θάνατος ή παραίτηση του.Άρθρο 122: Μη Αποδοχή της εκλογής από τον πρόεδρο ή θάνατος ή παραίτηση του.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 123: Μη αποδοχή της εκλογής του από σύμβουλο, θάνατος του ή παραίτησή του.Άρθρο 123: Μη αποδοχή της εκλογής του από σύμβουλο, θάνατος του ή παραίτησή του.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 124: Μη διενέργεια εκλογών ή ακύρωσης τους.Άρθρο 124: Μη διενέργεια εκλογών ή ακύρωσης τους.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 125: Αποβολή της ιδιότητας του Προέδρου ή του συμβούλου. Έκπτωση από το αξίωμα.Άρθρο 125: Αποβολή της ιδιότητας του Προέδρου ή του συμβούλου. Έκπτωση από το αξίωμα.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 126: Παραίτηση από το αξίωμα.Άρθρο 126: Παραίτηση από το αξίωμα.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 127: Η παροχή υπηρεσιών είναι άμισθη.Άρθρο 127: Η παροχή υπηρεσιών είναι άμισθη.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 128:Συγκρότηση σε σώμα των εκλεγέντων. Τα αξιώματα.Άρθρο 128:Συγκρότηση σε σώμα των εκλεγέντων. Τα αξιώματα.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 129: Σύσταση και οργάνωση επιτροπών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 130: Έργο Επιτροπών Μητρώου.Άρθρο 130: Έργο Επιτροπών Μητρώου.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 131: Μόνιμη διαιτησία σε όλους τους Δικηγορικούς Συλλόγους.Άρθρο 131: Μόνιμη διαιτησία σε όλους τους Δικηγορικούς Συλλόγους.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 132: Διαδικασία στις διαιτησίες των Δικηγορικών Συλλόγων.Άρθρο 132: Διαδικασία στις διαιτησίες των Δικηγορικών Συλλόγων.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 133: Έκδοση Προεδρικών διαταγμάτων.Άρθρο 133: Έκδοση Προεδρικών διαταγμάτων.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 134: Η Ολομέλεια ως συντονιστικό όργανο.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 135:Έργο της Ολομέλειας.Άρθρο 135:Έργο της Ολομέλειας.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 136: Συνεδριάσεις της ΟλομέλειαςΆρθρο 136: Συνεδριάσεις της Ολομέλειας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 137: Οργάνωση Πανελλήνιου Συνεδρίου Δικηγορικών Συλλόγων.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 138: Συντονιστική Επιτροπή.Άρθρο 138: Συντονιστική Επιτροπή.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 139: ΔημοψηφίσματαΆρθρο 139: Δημοψηφίσματα
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 140: Γενικές Αρχές.
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 141: Πειθαρχικά παραπτώματα.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 142:Παραγραφή.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 143: Πειθαρχικές ποινές.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 144: Συνέπειες Παύσης – Απαγόρευση εκπροσώπησης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 145: Επιμέτρηση ποινής.Άρθρο 145: Επιμέτρηση ποινής.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 146: Δημοσιότητα.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 147: Πειθαρχικά Συμβούλια.
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 148: Πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 149: Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 150: Συγκρότηση πειθαρχικών συμβουλίων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 151: Εξαίρεση μελών πειθαρχικού συμβουλίου
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 152: Τοπική αρμοδιότητα των πειθαρχικών συμβουλίων.Άρθρο 152: Τοπική αρμοδιότητα των πειθαρχικών συμβουλίων.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 153: Προκαταρκτική πειθαρχική εξέταση.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 154: Άσκηση πειθαρχικής δίωξης.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 155: Διαδικασία ενώπιον των πειθαρχικών συμβουλίων.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 156: Πειθαρχικά παραπτώματα ενώπιον δικαστηρίων.Άρθρο 156: Πειθαρχικά παραπτώματα ενώπιον δικαστηρίων.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 157: Έκδοση της πειθαρχικής απόφασης.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 158: Έφεση.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 159: Έλεγχος των πειθαρχικών συμβουλίων.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 160: Εκτέλεση πειθαρχικών αποφάσεων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 161: Υποχρέωση αποζημίωσης από δικηγόρο
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 162:Παραγραφή
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 163: Αρμόδιο δικαστήριο.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 164: Περιεχόμενο αγωγής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 165: Συνέπειες απόρριψης
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 166: Μεταβατικές Διατάξεις
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 167: Τελικές Διατάξεις
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
6 Φεβρουαρίου 2013, 13:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
18 Φεβρουαρίου 2013, 15:00
Σχετικό Υλικό
Σχέδιο ΝόμουΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
18 Σχόλια 757 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35461 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
ΠΡΕΠΕΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΟΥΝ ΝΟΗΜΑ ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ.
Υπάρχουν άτομα, τα οποία αδυνατούν να απαντήσουν ακόμα και στα πλέον στοιχειώδη (πτυχιούχοι εσωτερικού και εξωτερικού), αλλά παρόλα αυτά διορίζονται δικηγόροι.
Η ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΟΛΩΝ ΚΑΙ Ο ΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΟΛΩΝ ΩΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ, ΕΙΝΙ ΚΑΤΙ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΑΔΙΚΕΙ ΤΟΣΟ ΤΟ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΝΟΜΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ (ακόμα και αν αυτό φαίνεται μακρινό στους Δικαστές που προεδρεύουν της επιτροπής και διηγούνται με έκπληξη όσα άκουσαν κάθε φορά, οι ίδιοι που αυτοί πέρασαν θα είναι μπροστά τους στην επόμενη δικάσιμο) ΟΣΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΩΣ ΕΞΕΤΑΣΤΕΣ.
ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΟΡΘΗ ΑΠΟΝΟΜΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΧΩΡΙΣ ΚΑΤΗΡΤΙΣΜΕΝΟΥΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ
Είναι γνωστό σε όλους ότι οι εξετάσεις όπως γίνονται μέχρι τώρα δεν έχουν καμία δυσκολία, αλλά είναι και ανέκδοτο το πεις ότι …απέτυχες !
Αντί να εξετάζεται ο δικηγόρος σε θέματα γνώσεων, καλό είναι να αντικατασταθεί αυτό με κάτι διαφορετικό ή να υπάρξει και αυτό , δηλαδή
με υποθετικά -απλά- πραγματικά περιστατικά να καλείται να συντάξει μια αγωγή και προτάσεις στην πολιτική και διοικητική δικονομία και μια έγκληση-μήνυση με υποτιθέμενα πάλι περιστατικά – μπορεί να προβλεφθεί ότι αυτή η εξέταση θα γίνεται όχι σε μια ώρα περιορισμένη, αλλά λ.χ. σε δυο ή τρεις εργάσιμες ημέρες με απαραίτητη προυπόθεση ότι η σύνταξη των δικογράφων να γίνεται εντός συγκεκριμένου χώρου λ.χ. μιας αίθουσας δικαστηρίου ή μιας αίθουσας πανεπιστημιακής σχολής ή μιας αίθουσας βιβλιοθήκης -> είναι κάτι που θα λειτουργήσει σε σωστή κατεύθυνση !
α) Η «διοικητική διαδικασία» δεν αποτελεί κλάδο δικαίου, αλλά τμήμα της ύλης του γενικού διοικητικού Δικαίου και ως εκ τούτου ο όρος αυτός πρέπει να απαλειφθεί.
β) Στα αντικείμενα της εξουσιοδότησης της παρ 5 του άρθρου αυτού πρέπει να περιληφθεί και ο καθορισμός της εξεταστέας ύλης και να αποσαφηνισθεί το περιεχόμενο των όρων: Αστικό Δίκαιο (που είναι ευρύτερος του Αστικού Κώδικα), Ποινικό Δίκαιο (που είναι ευρύτερος του ΠΚ) Δημόσιο Δίκαιο (που περιλαμβάνει το Σύνταγμα, το Ευρωπαϊκό Δημόσιο Δίκαιο, το εν γένει διοικητικό Δίκαιο) και Διοικητική Δικονομία (που περιλαμβάνει τον ΚΔΔ, το πδ 18/1989, το Ν 702/77, το πδ 774/80 και 1225/81 κα).
Kάποιοι συνάδελφοι που εισηγούνται κλειστό αριθμό επιτυχόντων στις εξετάσεις των δικηγόρων , όταν οι ίδιοι βέβαια έγιναν δικηγόροι σε ορθάνοιχτους διαγωνισμους, είναι προφανώς εκτός πραγματικότητας.
Για την ακρίβεια η απελευθέρωση του επαγγέλματος την οριστική κατάργηση των εξετάσεων.
Δεν κατανοώ τι νόημα έχουν οι τυπικές εξατάσεις που διεξάγονται ,όταν οι υποψήφιοι είναι πτυχιούχοι νομικής , έχοντας περάσει 60 περίπου μαθήματα !
Οιεξετάσεις πρέπει να εντοπίζονται σε διαδικαστικά -δικαστηριακής πρακτικής θέματα , με τα οποία ασχολείται η άσκηση.
Το να επανελέγχεις το γνωστικό επίπεδο των ήδη πτυχιούχων είναι τουλάχιστον αστείο.
Είναι θετικό βήμα η προσθήκη του κώδικα περί Δικηγόρων στα εξεταζόμενα μαθήματα. Μένει όμως να αποδειχθεί στην πράξη κατά πόσο οι νέες εξετάσεις θα ελέγχουν πραγματικά τις γνώσεις των υποψηφίων και δεν θα ευτελιστούν με την πάροδο του χρόνου. Επίσης, αναμέναμε όλοι από το Σχέδιο να προβλέπει την δυνατότητα διαπίστωσης της εξοικείωσης του ασκούμενου με πρακτικά θέματα της δικηγορίας, πράγμα που θα ήταν δυνατό με την οργάνωση εικονικών δικών και με άλλους τρόπους που έχουν προταθεί κατά καιρούς, οι οποίες όμως αγνοήθηκαν από την Νομοπαρασκευαστική.
Στο άρθρο 21 «Μορφή και διαδικασία του διαγωνισμού» η παράγραφος 1 να συμπληρωθεί ως ακολούθως :
«1. Ο διαγωνισμός των υποψηφίων δικηγόρων είναι πανελλήνιος και διεξάγεται ταυτόχρονα σε όλες τις έδρες των εφετειακών επιτροπών. Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για την διασφάλιση πρόσβασης σε αυτόν υποψηφίων με αναπηρία με κατάλληλη προσαρμογή της μορφής και των διαδικασιών αυτού».
Κατά τη γνώμη μου πρέπει να υπάρχει εναρμόνιση στο θέμα αυτό με τον τρόπο που γίνονται οι εξετάσεις εισαγωγής στο Δικηγορικό Σώμα στις άλλες προηγμένες νομικά χώρες της Ευρώπης π.χ. Γερμανία, Ελβετία, Γαλλία, όπου δεν ελέγχεται απλώς η τυπική ξερή γνώση του νόμου αλλά υπάρχουν ουσιαστικά και αντικειμενικά στοιχεία για να γίνει κάποιος ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ και όχι μια τυπική έστω γραπτή εξέταση, που κάθε άλλο παρά βεβαιώνει το σκοπό της…
Για την υπαρξη ουσιαστικων και οχι τυπικων εξετασεων προυποτιθεται ουσιαστικη και οχι τυπικη ασκηση.το αρθρο 14 για τη διαρκεια ασκησης-περιεχομενο πρεπει να προβλεψει το ουσιαστικο περιεχομενο της ασκησης ισως και με ενδεικτικη απαριθμιση αυτου μεχρι τον καθορισμο του συμφωνα με το 15 αρθρο που οριζει για την επιτροπη εποπτειας κατα την ασκηση
Η νομοθετική εξουσιοδότηση της παρ.4 περιλαμβάνει και ζητήματα των άρθρων 20 και 22. Μήπως πρέπει να μεταφερθεί στο τέλος του άρθρου 22 με μνεία ότι αφορά λεπτομέρειες των άρθρων 20-22;
Άρθρο 24 παρ. 4
Ο ορθός όρος είναι «Η Εφημερίδα της Κυβερνήσεως» και όχι «Η Εφημερίδα της Κυβέρνησης».
Για άλλη μια φορά, δεν αναφέρεται το πιο σημανιτκό κατά τη γνώμη μου σήμερα στοιχείο: Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΩΝ ΕΙΣΑΚΤΕΩΝ! Επιτέλους, ας μπει ένα numerus clausus για να αποσυμφορηθεί το επάγγελμα. Δεν είναι δυνατόν αγνοώντας την πραγματικότητα να εισέρχονται αθρόα νέοι δικηγόροι στο επάγγελμα ετησίως.
Συνφωνώ με τον συνάδελφο κύριο Τροχανά.Το ισχύον σύστημα της μαζικής παραγωγής δικηγόρων-φθηνής εργατικής,αναλώσιμης ύλης- που όμοιο του δεν υπάρχει πουθενά, εξυπηρετεί τα μεγάλα συμφέροντα που θέλουν να υπαλληλοποιήσουν τους πάντες, οι δε συνδικαλιστές για τους δικούς τους λόγους σφυρίζουν τόσα χρόνια αδιάφορα, παρόλο που το επάγγελμα απαξιώνεται καθημερινά. Οι συνέπειες είναι τραγικές πρώτα για τον πολίτη καθώς το επάγγελμα ασκείται κατά πλειοψηφία πλέον περιστασιακά από άτομα που αναζητούν ήδη να κάνουν κάτι άλλο και έπειτα για τη νέα γενιά νομικών η οποία θα στερείται ουσιωδών στοιχείων (ασφάλιση κλπ).
Επιτέλους για εξετάσεις ,προαγωγές να ισχύσει ότι ισχύει σε Γαλλία-Γερμανία.Αν δεν αλλάξει το ισχύον καθεστώς ο δικηγόρος σε μια πενταετία δεν θα έχει καμία υλική-ηθική-επαγγελματική υπόσταση.
Συμφωνώ με τους ανωτέρω. Ο υπερπληθωρισμός των δικηγόρων είναι από τα κυριότερα προβλήματα αυτή τη στιγμή στο επάγγελμά μας λόγω της υπάρχουσας κατάστασης. Δυστυχώς, το πλεονέκτημα της 100% σίγουρης επιτυχίας στις εξετάσεις, που φυσικά καρπωθήκαμε όλοι εμεις, πρέπει πλέον να εκλείψει, ώστε να αποθαρρυνθούν κάποια νέα παιδιά και να «γλυτώσουν» τα προβλήματα που θα έχουν μετά και τα οποία ενδεχομένως δεν γνωρίζουν, και να μην αναγκαστούν να παρατήσουν εκ των υστέρων τη δικηγορία, όπως γίνεται τώρα. Όπου βέβαια υπάρχουν πολλές επιτροπές (Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, Ομάδες Βαθμολόγησης κλπ.-βλ. αρ. 22-), η πιθανότητα να αρχίσουν να κόβονται υποψήφιοι μειώνεται, για ευνόητους λόγους..
Επίσης πρέπει οπωσδήποτε να υπάρξει περιορισμός στις φορές που μπορεί να ξαναδώσει κανείς εξετάσεις, εάν αποτύχει, όπως πριν και όπως π.χ. στη Γερμανία. To προηγούμενο άρθρο 17 του Κώδικα όριζε τις φορές σε τρεις. Τώρα το άρθρο 20 του Σχεδίου κατήργησε τελείως αυτόν τον περιορισμό!(εκτός αν προβλέπεται αλλού και δεν το έχω δει)
Θεωρώ ως καινοτόμο διάταξη και ιδιαίτερα σημαντική την ένταξη στις εξετάσεις και του Κώδικα περίΔικηγόρων και αυτού της Δεοντολογίας του Λειτουργήματος. Προσοχή να μην «εξαφανισθεί»
Καλώς καταργήθηκαν οι προφορικές εξετάσεις , αφού ήταν εξετάσεις που απαιτούσαν αποστήθιση.
Σωστά επίσης ενοποιήθηκαν τα μαθήματα και προστέθηκε το Δημόσιο Δίκαιο, θα μπορούσε να προστεθεί όμως και το αντικέιμενο του Ευρωπαϊκού Δικαίου.
Τόσο που έχει προχωρήσει η δικηγορική εξειδίκευση σήμερα, θα μπορούσαν οι υποψήφιοι να εξετάζονται ως εξής:
– Στον Κώδικα Δικηγόρων και στον Κώδικα Δεοντολογίας όλοι.
– Στα μαθήματα:
α) Αστικού Δικαίου και Πολιτικής Δικονομίας
β) Ποινικού Δικαίου και Ποινικής Δικονομίας
γ) Εμπορικού Δικαίου
δ) Δημοσίου Δικαίου, Διοικητικής Διαδικασίας και Διοικητικής Δικονομίας
και
ε) Ευρωπαϊκού Δικαίου,
οι υποψήφιοι να δηλώνουν 3 από τα 5 αντικείμενα στα οποία να επιθυμούν να εξεταστούν ή να εξετάζονται υποχρεωτικά όλοι στο μάθημα του Αστικού Δικαίου και Πολιτικής Δικονομίας, και απ’ τα υπόλοιπα μαθήματα να διαλέγουν 2 από τα 4.
Οι εξετάσεις θα πρέπει να διεξάγονται σε κρατικό επίπεδο από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, το οποίο θα είναι υπεύθυνο και για τη βαθμολόγηση των γραπτών, με κοινά θέματα τύπου Πανελλαδικών δύο φορές κάθε χρόνο. Οι εξεταζόμενοι πρέπει να συγκεντρώνουν 12 στις 20 μονάδες σε κάθε μάθημα στα γραπτά και 14 στις 20 μονάδες στα προφορικά, ενώ μπορούν να συμμετέχουν σε 4 εξεταστικές περιόδους.
Τα εξεταζόμενα μαθήματα να είναι:
α) Αστικό Δίκαιο και Πολιτική Δικονομία, (σε ενιαίο πρακτικό ζήτημα για το συνδυασμό θεωρητικής γνώσης και πρακτικής εφαρμογής – το ίδιο ισχύει για β’ και γ’),
β) Ποινικό Δίκαιο και Ποινική Δικονομία,
γ) Διοικητικό Δίκαιο και Διοικητική Δικονομία,
δ) Εμπορικό Δίκαιο ή Ευρωπαϊκό Δίκαιο, ως μάθημα επιλογής.
Στην προφορική εξέταση μπορεί να διατηρηθεί το ισχύον σύστημα, υπό την προϋπόθεση οι εξεταστές να είναι δικαστές και δικηγόροι προερχόμενοι από άλλα Εφετεία.
Επιτέλους ας αντιληφθούμε, οποιοι βέβαια νοιάζονται, γιατι οι μεγαλοδικηγορροι και καποιοι άλλοι δεν έχουν προφανώς προβλημα, ότι μόνο στην Ελλάδα υπάρχει ο ευτελισμός της άδειας του δικηγόρου στο βωμό του »να μην δυσαρεστήσουμε κανεναν΄΄ή να έχουμε φθηνο εργατικο δυναμικό ή να λάβουμε ψηφους στις δικηγορικές αρχαιρεσίες κλ.π
Στη Γερμανία μέσω των Staatsexamen περνάνε περίπου 30 με 40% των συμμετεχόντων, στη δε Γαλλία αντιστοίχως. Στη χωρα μας και ο πλεον ασχετος-ασχετη λαμβάνει την αδεια του δικηγόρου υπερπληθωρίζοντας το ουτως ή άλλως κορεσμένο επάγγελμά μας. Και ο υπερπληθωρισμός και όχι βεβαια μόνο αυτός ευθυνεται σε σημαντικο βαθμο για τον απιστευτο ανταγωνισμο (40.000 δικηγοροι σε χωρα 10.000.000!) και για τον ευτελισμο των αμοιβων μας που ηδη εδω και χρονια κυμαινονται κατω από τις ελάχιστες…
Πρακτικά:
1) Επειδή δεν υπάρχει ίσως ελεω και κοινοτικου δικαιου η δυνατότητα για numerus clausus(όπως έχουν όμως και οι συμβολαιογραφοι και οι δικαστικοί επιμελητές) θα πρέπει να τεθουν πιο απαιτητικοι όροι για να γινεται καποιος δικηγόρος (τόσο στα θεματα όσο και στη βαθμολογία)
2) Να αξιολογείται με νεες εξετασεις η προαγωγη του δικηγόρου σε ανωτερο βαθμό
3) Να προβλεφθεί μεταβατική περίοδος 4 ετων για την εφαρμογη ης νεας διαδικασίας ωστε να μην «αιφνιδιαστούν» οι νεοι δικηγόροι..
Καθε άλλο amballage στην διαδικασία είναι άλλα λόγια να αγαπιομαστε και γνωστα συνδικαλιστικα ευχολογια με το φόβο »συνδικαλιστικου κόστους».Αλλιως αφηστε το να παίρνουν οι νεοι συναδελφοι την αδεια τους με μια απλη αιτηση, να μην ταλαιπωρουνται και δυο Σαββατοκυριακα… αλλα θα ειναι πενόμενοι δικηγόροι
Σωστή η πρόβλεψη για διεξαγωγή μόνο γραπτών και όχι προφορικών εξετάσεων. Το θέμα είναι όμως να πρόκειται για ουσιαστικές και όχι τυπικές εξετάσεις, ωστε να αποτραπεί η αθρόα είσοδος στο δικηγορικό κλάδο, οποιουδήποτε έχει απλά ένα πτυχίο νομικής.