. Οι τακτικοί καθηγητές των σχολών των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τελούν σε μερική αναστολή του δικηγορικού λειτουργήματος. Σ’ αυτούς επιτρέπεται η έκδοση γνωμοδοτήσεων και η παράσταση ενώπιον του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου, του Αρείου Πάγου, του Συμβουλίου Επικρατείας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις παράστασης, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος.
2. Δικηγόροι που έχουν εκλεγεί Βουλευτές ή Ευρωβουλευτές κατά τη διάρκεια της θητείας τους δεν επιτρέπεται να αναλαμβάνουν άμεσα οι ίδιοι ή έμμεσα με συνεργάτη τους και να παρίστανται είτε στην προδικασία είτε στην κυρία διαδικασία για υποθέσεις (α) ναρκωτικών, (β) αδικημάτων κατά της γενετήσιας ελευθερίας και οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής και (γ) οποιουδήποτε άλλου εγκλήματος, η φύση ή ο τρόπος εκτέλεσής του προκαλούν τις ευαισθησίες της κοινής γνώμης.
3. Ο χρόνος της μερικής ή ολικής αναστολής της δικηγορικής υπηρεσίας θεωρείται για την προαγωγή των δικηγόρων και τα ασφαλιστικά τους δικαιώματα ή υποχρεώσεις ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας.
‘Αρθρο 34: Μερική αναστολή της δικηγορικής ιδιότητας
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 1:Η φύση της δικηγορίας.
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 2: Η θέση του δικηγόρου στην απονομή της Δικαιοσύνης.
- 21 ΣχόλιαΆρθρο 3: Το επάγγελμα του δικηγόρου.
- 7 Σχόλια‘Αρθρο 4: Απόκτηση της δικηγορικής ιδιότητας.
- 3 Σχόλια‘Αρθρο 5: Θεμελιώδεις αρχές και αξίες στην άσκηση της δικηγορίας.
- 21 Σχόλια‘Αρθρο 6: Προϋποθέσεις δικηγορικής ιδιότητας – Κωλύματα.
- 35 Σχόλια‘Αρθρο 7:Αυτοδίκαιη απώλεια και αποβολή της ιδιότητας του δικηγόρου.
- 42 Σχόλια‘Αρθρο 8: Έργα που επιτρέπονται στον δικηγόρο.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 9: Αντιποίηση της δικηγορίας.
- 16 Σχόλια‘Αρθρο 10: Μαθητεία φοιτητών σε Δικηγορικά Γραφεία
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 11: Γενικές προϋποθέσεις για την έναρξη της άσκησης.
- 3 Σχόλια‘Αρθρο 12: Προϋποθέσεις της ιδιότητας του ασκούμενου δικηγόρου – Κωλύματα.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 13: Δικαίωμα παράστασης του ασκούμενου δικηγόρου
- 10 Σχόλια‘Αρθρο 14: Διάρκεια της άσκησης – Περιεχόμενο.
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 15: Ειδική επιτροπή εποπτείας κατά την άσκηση.
- 17 Σχόλια‘Αρθρο 16: Ειδικές προϋποθέσεις
- 3 Σχόλια‘Αρθρο 17: Μόνιμη Επιτροπή Δοκιμασίας Επάρκειας.
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 18:Δοκιμασία Επάρκειας
- 7 Σχόλια‘Αρθρο 19: Περιεχόμενο της δοκιμασίας επάρκειας.
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 20:Συμμετοχή στο διαγωνισμό
- 18 Σχόλια‘Αρθρο 21:Μορφή και διαδικασία του διαγωνισμού
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 22: Επιτροπές Εξετάσεων.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 23: Διαδικασία και μέθοδοι βαθμολόγησης.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 24:Έκδοση των αποτελεσμάτων.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 25: Διορισμός δικηγόρων.
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 26: Ορκοδοσία.
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 27: Μετάθεση Δικηγόρου.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 28: Τήρηση Βιβλίου Διοριζομένων Δικηγόρων – Μητρώου – Ατομικού Φακέλου.
- 16 Σχόλια‘Αρθρο 29: Επαναδιορισμός Δικηγόρου.
- 31 Σχόλια‘Αρθρο 30: Προαγωγή Δικηγόρου.
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 31: Ταυτότητα Δικηγόρου.
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 32: Υποβολή Ετησίων Δηλώσεων.
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 33: Αναστολή της δικηγορικής ιδιότητας
- 14 Σχόλια‘Αρθρο 34: Μερική αναστολή της δικηγορικής ιδιότητας
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 35:Παύση Δικηγόρων
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 36: Υποχρέωση σεβασμού και τιμής στο λειτούργημα του δικηγόρου
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 37: Θεμελιώδεις υποχρεώσεις του δικηγόρου
- 19 Σχόλια‘Αρθρο 38: Περιγραφή του έργου του δικηγόρου
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 39: Αποδοχή εντολής. Τήρηση επιμέλειας και ευπρέπειας.
- 3 Σχόλια‘Αρθρο 40:Απόρρητο και Εχεμύθεια
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 41:Δικονομική Αντιμετώπιση του Δικηγόρου
- 10 Σχόλια‘Αρθρο 42: Επαγγελματική προβολή
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 43: Τήρηση των Αρχών Δεοντολογίας
- 48 Σχόλια‘Αρθρο 44:Έμμισθη εντολή.
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 45: Πρόσληψη εμμίσθου δικηγόρου.
- 7 Σχόλια‘Αρθρο 46: Περιορισμοί στους έμμισθους δικηγόρους.
- 56 Σχόλια‘Αρθρο 47: Διάρκεια και λήξη έμμισθης εντολής – Αποζημίωση.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 48:Παροχή υπηρεσιών από δικηγόρους συνταξιούχους άλλων κλάδων.
- 8 Σχόλια‘Αρθρο 49:Παροχή Υπηρεσιών προς Δικηγόρους και Δικηγορικές Εταιρίες
- 25 Σχόλια‘Αρθρο 50:Ίδρυση Δικηγορικής Εταιρίας – Έδρα – Υποκαταστήματα – Νομική προσωπικότητα – Εταιρική Επωνυμία.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 51:Καταστατικό δικηγορικής εταιρίας και διαδικασία έγκρισής του.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 52: Είσοδος, Έξοδος και Αποβολή Εταίρου.‘Αρθρο 52: Είσοδος, Έξοδος και Αποβολή Εταίρου.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 53:Εισφορές – Εταιρική Περιουσία – Εταιρικές Μερίδες.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 54:Διοίκηση, Διαχείριση και Εκπροσώπηση της Εταιρείας.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 55: Δικαιώματα – Διανομή Εσόδων – Ευθύνη των Εταίρων – Διαφορές μεταξύ των Εταίρων – Σχέσεις με Εντολείς.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 56: Σχέσεις Εταιρίας προς τρίτους.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 57:Διάρκεια – Λύση και Εκκαθάριση.
- 5 Σχόλια‘Αρθρο 58:Δικαίωμα σε αμοιβή – Ανάλογη Προκαταβολή.
- 11 Σχόλια‘Αρθρο 59: Αμοιβή δικηγόρου – Νόμιμες Αμοιβές.
- 7 Σχόλια‘Αρθρο 60: Εργολαβικό Δίκης.
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 61: Προκαταβολή εισφορών – κρατήσεων
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 62: Διανεμητικοί λογαριασμοί.
- 10 Σχόλια‘Αρθρο 63: Καθορισμός των νομίμων αμοιβών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 64:Αμοιβή στη σώρευση αγωγών.‘Αρθρο 64:Αμοιβή στη σώρευση αγωγών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 65:Αμοιβή για ανταγωγή, παρέμβαση, ανακοπή.‘Αρθρο 65:Αμοιβή για ανταγωγή, παρέμβαση, ανακοπή.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 66: Αμοιβή για ανακοίνωση δίκης και για ανακοπή.‘Αρθρο 66: Αμοιβή για ανακοίνωση δίκης και για ανακοπή.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 67: Αμοιβή για παρεμπίπτουσα αγωγή που αφορά σε τόκους κ.λπ‘Αρθρο 67: Αμοιβή για παρεμπίπτουσα αγωγή που αφορά σε τόκους κ.λπ
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 68: Αμοιβή για τη σύνταξη προτάσεων κατά την πρώτη συζήτηση.
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 69: Αμοιβή για τη σύνταξη προτάσεων ενώπιον του δευτεροβάθμιου δικαστηρίου.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 70:Αμοιβή για τη σύνταξη αίτησης ασφαλιστικών μέτρων νομής, για αγωγή λογοδοσίας και αίτηση διαιτησίας.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 71: Αμοιβή για συμβιβασμό ή εξωδικαστική επίλυση της διαφοράς‘Αρθρο 71: Αμοιβή για συμβιβασμό ή εξωδικαστική επίλυση της διαφοράς
- 4 Σχόλια‘Αρθρο 72: Αμοιβή για σύνταξη επιταγής προς εκτέλεση.
- 1 Σχόλιο‘Αρθρο 73: Έλεγχος Τίτλων.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 74: Συμβόλαια.‘Αρθρο 74: Συμβόλαια.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 75: Αμοιβή εργασιών με περισσότερους εντολείς.‘Αρθρο 75: Αμοιβή εργασιών με περισσότερους εντολείς.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 76: Υποχρέωση σε ολόκληρον με περισσότερους εντολείς.‘Αρθρο 76: Υποχρέωση σε ολόκληρον με περισσότερους εντολείς.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 77 Αμοιβή δικηγόρων από κοινό εντολέα.Άρθρο 77 Αμοιβή δικηγόρων από κοινό εντολέα.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 78: Αμοιβή σε περίπτωση ανάκλησης εντολής.‘Αρθρο 78: Αμοιβή σε περίπτωση ανάκλησης εντολής.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 79: Αμοιβή σε περίπτωση μη εκτέλεσης εντολής.‘Αρθρο 79: Αμοιβή σε περίπτωση μη εκτέλεσης εντολής.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 80: Αμοιβή μη περατωμένης εντολής λόγω ανωτέρας βίας.‘Αρθρο 80: Αμοιβή μη περατωμένης εντολής λόγω ανωτέρας βίας.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 81: Αμοιβή για σύνταξη εγγράφου από δικηγόρο‘Αρθρο 81: Αμοιβή για σύνταξη εγγράφου από δικηγόρο
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Αρθρο 82: Αμοιβή δικηγόρου για αυτοπρόσωπη υπεράσπιση δικών του υποθέσεων.‘Αρθρο 82: Αμοιβή δικηγόρου για αυτοπρόσωπη υπεράσπιση δικών του υποθέσεων.
- 6 Σχόλια‘Αρθρο 83:Παροχή υπηρεσιών δωρεάν ή με μειωμένη αμοιβή.
- 2 Σχόλια‘Αρθρο 84: Αμοιβή για δικαστικές ή εξώδικες υπηρεσίες.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 85: Δικαστική εκκαθάριση εξόδων και δικηγορικής αμοιβής από το δικηγόρο.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 86: Δικαστική εκκαθάριση εξόδων και δικηγορικής αμοιβής από τα δικαστήρια.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 87: Δικαίωμα επίσχεσης εγγράφων.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 88: Δικαστική προστασία αμοιβών δικηγόρων.
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 89: Οι δικηγορικοί Σύλλογοι.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 90: Διοικητική και Οικονομική Αυτοτέλεια.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 91: Σκοποί και Αρμοδιότητες Δικηγορικών Συλλόγων.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 92: Όργανα του Δικηγορικού Συλλόγου.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 93: Αρμοδιότητες Προέδρου και Εκπροσώπηση Δικηγορικού ΣυλλόγουΆρθρο 93: Αρμοδιότητες Προέδρου και Εκπροσώπηση Δικηγορικού Συλλόγου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 94: Αρμοδιότητες Γενικής Συνέλευσης.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 95: Αρμοδιότητες Διοικητικού Συμβουλίου.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 96: Κανονισμός οργάνωσης και λειτουργίας των δικηγορικών συλλόγων.Άρθρο 96: Κανονισμός οργάνωσης και λειτουργίας των δικηγορικών συλλόγων.
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 97: Αριθμός μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και θητεία.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 98: Σύγκληση Γενικής Συνέλευσης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 99: Απαρτία Γενικής Συνέλευσης.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 100: Διεξαγωγή Γενικής Συνέλευσης.Άρθρο 100: Διεξαγωγή Γενικής Συνέλευσης.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 101: Ψηφοφορία στη Γενική Συνέλευση.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 102:ΑποφάσειςΆρθρο 102:Αποφάσεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 103: Εκλογικό Δικαίωμα
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 104: Εκλογιμότητα.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 105: Ποιοι αποκλείονται να εκλεγούν.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 106:Έναρξη και λήξη θητείας του Διοικητικού Συμβουλίου.Άρθρο 106:Έναρξη και λήξη θητείας του Διοικητικού Συμβουλίου.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 107:Ημερομηνία και τόπος διεξαγωγής εκλογών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 108: Χρόνος ψηφοφορίας.Άρθρο 108: Χρόνος ψηφοφορίας.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 109:Υποβολή υποψηφιοτήτων. Μεμονωμένοι και συνδυασμοί.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 110: Ενιαίο ψηφοδέλτιο υποψηφίων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 111:Προϋποθέσεις έγκυρης δήλωσης υποψηφίωνΆρθρο 111:Προϋποθέσεις έγκυρης δήλωσης υποψηφίων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 112:Ανακήρυξη υποψηφίων και συνδυασμών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 113: Κατάλογος υποψηφίων και δημοσιεύσεις.Άρθρο 113: Κατάλογος υποψηφίων και δημοσιεύσεις.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 114:Εφορευτική Επιτροπή των εκλογών. Ψηφοφορία.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 115: Η διενέργεια της ψηφοφορίας και οι σταυροί προτιμήσεως
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 116: Άκυρα ψηφοδέλτια.Άρθρο 116: Άκυρα ψηφοδέλτια.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 117: Απαρτία στη ψηφοφορία.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 118: Σύστημα αναλογικής και συνδυασμοί.Άρθρο 118: Σύστημα αναλογικής και συνδυασμοί.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 119: Κλήρωση σε περίπτωση ισοψηφίας.Άρθρο 119: Κλήρωση σε περίπτωση ισοψηφίας.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 120:Τα αποτελέσματα της εκλογής. Γνωστοποιήσεις.Άρθρο 120:Τα αποτελέσματα της εκλογής. Γνωστοποιήσεις.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 121:Ενστάσεις κατά του κύρους των εκλογών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 122: Μη Αποδοχή της εκλογής από τον πρόεδρο ή θάνατος ή παραίτηση του.Άρθρο 122: Μη Αποδοχή της εκλογής από τον πρόεδρο ή θάνατος ή παραίτηση του.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 123: Μη αποδοχή της εκλογής του από σύμβουλο, θάνατος του ή παραίτησή του.Άρθρο 123: Μη αποδοχή της εκλογής του από σύμβουλο, θάνατος του ή παραίτησή του.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 124: Μη διενέργεια εκλογών ή ακύρωσης τους.Άρθρο 124: Μη διενέργεια εκλογών ή ακύρωσης τους.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 125: Αποβολή της ιδιότητας του Προέδρου ή του συμβούλου. Έκπτωση από το αξίωμα.Άρθρο 125: Αποβολή της ιδιότητας του Προέδρου ή του συμβούλου. Έκπτωση από το αξίωμα.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 126: Παραίτηση από το αξίωμα.Άρθρο 126: Παραίτηση από το αξίωμα.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 127: Η παροχή υπηρεσιών είναι άμισθη.Άρθρο 127: Η παροχή υπηρεσιών είναι άμισθη.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 128:Συγκρότηση σε σώμα των εκλεγέντων. Τα αξιώματα.Άρθρο 128:Συγκρότηση σε σώμα των εκλεγέντων. Τα αξιώματα.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 129: Σύσταση και οργάνωση επιτροπών.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 130: Έργο Επιτροπών Μητρώου.Άρθρο 130: Έργο Επιτροπών Μητρώου.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 131: Μόνιμη διαιτησία σε όλους τους Δικηγορικούς Συλλόγους.Άρθρο 131: Μόνιμη διαιτησία σε όλους τους Δικηγορικούς Συλλόγους.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 132: Διαδικασία στις διαιτησίες των Δικηγορικών Συλλόγων.Άρθρο 132: Διαδικασία στις διαιτησίες των Δικηγορικών Συλλόγων.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 133: Έκδοση Προεδρικών διαταγμάτων.Άρθρο 133: Έκδοση Προεδρικών διαταγμάτων.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 134: Η Ολομέλεια ως συντονιστικό όργανο.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 135:Έργο της Ολομέλειας.Άρθρο 135:Έργο της Ολομέλειας.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 136: Συνεδριάσεις της ΟλομέλειαςΆρθρο 136: Συνεδριάσεις της Ολομέλειας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 137: Οργάνωση Πανελλήνιου Συνεδρίου Δικηγορικών Συλλόγων.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 138: Συντονιστική Επιτροπή.Άρθρο 138: Συντονιστική Επιτροπή.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 139: ΔημοψηφίσματαΆρθρο 139: Δημοψηφίσματα
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 140: Γενικές Αρχές.
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 141: Πειθαρχικά παραπτώματα.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 142:Παραγραφή.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 143: Πειθαρχικές ποινές.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 144: Συνέπειες Παύσης – Απαγόρευση εκπροσώπησης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 145: Επιμέτρηση ποινής.Άρθρο 145: Επιμέτρηση ποινής.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 146: Δημοσιότητα.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 147: Πειθαρχικά Συμβούλια.
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 148: Πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 149: Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 150: Συγκρότηση πειθαρχικών συμβουλίων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 151: Εξαίρεση μελών πειθαρχικού συμβουλίου
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 152: Τοπική αρμοδιότητα των πειθαρχικών συμβουλίων.Άρθρο 152: Τοπική αρμοδιότητα των πειθαρχικών συμβουλίων.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 153: Προκαταρκτική πειθαρχική εξέταση.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 154: Άσκηση πειθαρχικής δίωξης.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 155: Διαδικασία ενώπιον των πειθαρχικών συμβουλίων.
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 156: Πειθαρχικά παραπτώματα ενώπιον δικαστηρίων.Άρθρο 156: Πειθαρχικά παραπτώματα ενώπιον δικαστηρίων.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 157: Έκδοση της πειθαρχικής απόφασης.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 158: Έφεση.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 159: Έλεγχος των πειθαρχικών συμβουλίων.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 160: Εκτέλεση πειθαρχικών αποφάσεων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 161: Υποχρέωση αποζημίωσης από δικηγόρο
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 162:Παραγραφή
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 163: Αρμόδιο δικαστήριο.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 164: Περιεχόμενο αγωγής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 165: Συνέπειες απόρριψης
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 166: Μεταβατικές Διατάξεις
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 167: Τελικές Διατάξεις
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
6 Φεβρουαρίου 2013, 13:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
18 Φεβρουαρίου 2013, 15:00
Σχετικό Υλικό
Σχέδιο ΝόμουΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
14 Σχόλια 757 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35461 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Ο Κώδικας περί Δικηγόρων θα πρέπει να αντιμετωπίζει ισότιμα όλους τους δικηγόρους, χωρίς να εισάγει εμμεσες ή άμεσες διακρίσεις , οι οποίες αυθαίρετα δημιουργούν «τύπους» δικηγορων. Σκοπός του Κώδικα θα πρέπει να είναι η ποιοτικότερη παροχή υπηρεσιών από τον δικηγόρο, με όποια σχέση και εάν αυτές παρέχονται. Συνεπώς, δεν νοείται ο Κώδικας περί Δικηγόρων να προβαίνει, έμμεσα ή άμεσα, σε κατανομή δικηγορικής ύλης.Τέλος, θα ήταν χρήσιμο στο πλαίσιο της διαβούλευσης να δημοσιοποιείται και η δικαιοπολιτική προσέγγιση των προτεινόμενων διατάξεων.
@ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΓΙΟΓΛΗ
Σε αυτήν την περίπτωση όμως θα πρέπει να αναφέρει «καθηγητές πρώτης βαθμίδας», προκειμένου να μη δημιουργηθεί σύγχυση με τον ορισμό του άρθρου 1 ν. 4009/2011.
Στην παρ 1 πρέπει να απαλειφθεί η λέξη «τακτικός» (Σύμφωνα με τον ν 4009/2011, δεν υπάρχουν «τακτικοί» καθηγητές)
Συμφωνώ απολύτως με τον κ. Αγνό και την εξαιρετική και εμπεριστατωμένη ανάλυσή του, αλλά και την κα Λαμπροπούλου. Ο περιορισμός που αφορά στους τακτικούς Καθηγητές είναι εντελώς αναχρονιστικός, μονόπλευρος και φοβικός. Πρέπει να ληφθεί ιδιαίτερα υπόψη ότι ο αποκλεισμός πανεπιστημιακών δασκάλων από την πρακτική εφαρμογή του δικαίου δημιουργεί και ζήτημα επάρκειάς τους ως προς την διεξαγωγή των καθηκόντων τους, αφού είναι αδιανόητο να απαιτεί κάποιος από έναν Καθηγητή να διδάξει σε φοιτητές λ.χ. δικονομία, χωρίς να είναι σε θέση να λάβει μέρος ο ίδιος σε μια ποινική διαδικασία και να ενημερωθεί από πρώτο χέρι για τις σύγχρονες εξελίξεις σε νομολογία και πρακτική. Όσο για το αν επιτρέπεται σε άλλες χώρες σε καθηγητές να δικηγορησουν, στην Γερμανία που γνωρίζω επιτρέπεται μια χαρά. Και εκεί οι καθηγητές αμοίβονται με κοντά 10.000 ευρώ, όχι με 1.000 που παίρνουν εδώ.
Η ρύθμιση του άρθρου 34 του Σχεδίου για τη μερική αναστολή της δικηγορικής ιδιότητας είναι πολλαπλά προβληματική.
Πρώτον, γιατί πρόκειται για προδήλως αντισυνταγματική διάταξη, αφού:
(i) αντίκειται στο άρθρο 5 του Συντάγματος στο βαθμό που εμποδίζει τους δικηγόρους – καθηγητές νομικών μαθημάτων να ασκήσουν το δικηγορικό λειτούργημά τους ως επάγγελμα,για το οποίο ωστόσο υπόκεινται πλήρως στα νόμιμα βάρη και υποχρεώσεις (εισφορές, κρατήσεις κ.λ.π.),
(ii) αντίκειται στο άρθρο 4 του Συντάγματος και την αρχή της ισότητας, αφού μόνον οι τακτικοί καθηγητές νομικών μαθημάτων θα υφίστανται αυτόν τον προκλητικό περιορισμό της δικολογικής αρμοδιότητάς τους σε αντίθεση με τους τακτικούς καθηγητές άλλων επαγγελματικών κλάδων (όπως λ.χ. ιατρών, πολιτικών μηχανικών, αρχιτεκτόνων), οι οποίοι δεν θα περιορίζονται από την αντίστοιχη επαγγελματική νομοθεσία τους,
(iii)θέτει υπό αμφισβήτηση ακόμα και τις θεμελιακού χαρακτήρα διατάξεις των άρθρων 87 επ. του Συντάγματος που διασφαλίζουν την ανεξαρτησία των δικαστικών προσώπων, εμφανίζοντάς τα ως αδύναμους και ευμετάβλητους κριτές κατά την εκδίκαση των υποθέσεων επί της ουσίας. Είναι, μάλιστα, απορίας άξιο, πώς θα δικαιολογηθεί δικαιοπολιτικά η διαφοροποίηση των αναπληρωτών καθηγητών πανεπιστημίου,οι οποίοι μολονότι έχουν σε πανεπιστημιακό επίπεδο αντίστοιχα καθήκοντα με αυτά των τακτικών καθηγητών,θα μπορούν απρόσκοπτα και άνευ περιορισμών να δικηγορούν.
Δεύτερον, γιατί προσβάλλει ευθέως το κατοχυρούμενο στο άρθρο 6 της ΕΣΔΑ δικαίωμα κάθε διαδίκου να επιλέγει ελεύθερα τον δικηγόρο του σε όλες τις φάσεις της ποινικής ή πολιτικής ή διοικητικής διαδικασίας. Υπό αυτό το πρίσμα, ο αποκλεισμός παράστασης των δικηγόρων – καθηγητών πανεπιστημίου κατά τη συζήτηση των υποθέσεων ουσίας εμφανίζεται ως απολύτως ανεξήγητος, καθόσον αντιτίθεται ευθέως στην ανάγκη περαιτέρω ανάπτυξης επιστημονικών απόψεων στα δικαστήρια της ουσίας.
Τρίτον, γιατί δημιουργεί ζήτημα εσωτερικής συστηματικής αντινομίας με σειρά άρθρων του ίδιου Κώδικα, με τα οποία αίρονται ή καταργούνται πλήρως παλαιότεροι περιορισμοί ή απαγορεύσεις παράστασης που συνδέονταν λ.χ. με την «εδαφικότητα» και έχουν ήδη εξοβελισθεί στο όνομα της απελευθέρωσης του δικηγορικού επαγγέλματος. Είναι προδήλως αντιφατικό, άλλωστε, να τίθεται στον νεότερο Κώδικα – που οφείλει να εναρμονίζεται με τις απαιτήσεις της εποχής και το πνεύμα άρσης εμποδίων και περιορισμών άσκησης των επαγγελμάτων – διάταξη με αυστηρότερο περιεχόμενο που οδηγεί σε πλήρη αποκλεισμό της δυνατότητας παράστασης των πανεπιστημιακών δικηγόρων σε δικαστήρια της ουσίας.
Τέταρτον, γιατί αντιστρατεύεται ευθέως και τις διατάξεις άλλων εννόμων τάξεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι οποίες επηρεάζουν ενόψει του Ευρωπαϊκού Δικαίου και την εγχώρια έννομη τάξη. Έτσι, είναι χαρακτηριστικό ότι ο Γερμανικός Κώδικας Ποινικής Δικονομίας (StPO), με ρητή διάταξή του στην παρ. 138 εδ. 1 αυτού, προβλέπει ότι : «Την υπεράσπιση ενώπιον των ποινικών δικαστηρίων δικαιούνται να αναλάβουν είτε δικηγόροι διορισμένοι σε οποιοδήποτε γερμανικό δικαστήριο, είτε Καθηγητές Νομικής διορισμένοι σε γερμανικό Πανεπιστήμιο». Δηλαδή αρκεί η πανεπιστημιακή ιδιότητα αυτή καθεαυτήν, χωρίς να προσαπαιτείται οι πανεπιστημιακοί συνήγοροι υπεράσπισης να έχουν και την ιδιότητα του δικηγόρου. Έτσι, όμως, υφίσταται δυσμενής διάκριση εις βάρος των ημεδαπών δικηγόρων – καθηγητών, οι οποίοι εμποδίζονται να ασκήσουν τα καθήκοντά τους ως δικηγόροι σε δικαστήρια της ουσίας, σε αντίθεση με τους συναδέλφους τους Καθηγητές Πανεπιστημίων κρατών-μελών Ε.Ε που έχουν ήδη το δικαίωμα να ασκούν πλήρως το δικηγορικό λειτούργημα στην Ελλάδα.
Για όλους αυτούς τους λόγους ορθότερο από δικαιοπολιτική αλλά και από συστηματική και δικαιοκρατική άποψη θα ήταν να απαλειφθεί πλήρως η παράγραφος 1 του άρθρου 34. Τα αναφερόμενα περί «αθέμιτου ανταγωνισμού» των πανεπιστημιακών δικηγόρων αποτελούν άτονα και λιποβαρή επιχειρήματα που δεν αρμόζουν ούτε στο σώμα των δικηγόρων ούτε στις ανάγκες της εποχής, η οποία αξιώνει τη συστράτευση του νομικού κόσμου για τη διατήρηση των αξιακών στοιχείων της εφαρμοσμένης νομικής επιστήμης.
«Δικηγόροι που έχουν εκλεγεί Βουλευτές ή Ευρωβουλευτές κατά τη διάρκεια της θητείας τους δεν επιτρέπεται να αναλαμβάνουν άμεσα οι ίδιοι ή έμμεσα με συνεργάτη τους και να παρίστανται είτε στην προδικασία είτε στην κυρία διαδικασία για υποθέσεις (α) ναρκωτικών, (β) αδικημάτων κατά της γενετήσιας ελευθερίας και οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής και (γ) οποιουδήποτε άλλου εγκλήματος, η φύση ή ο τρόπος εκτέλεσής του προκαλούν τις ευαισθησίες της κοινής γνώμης.»
Δεν υπάρχουν «καλά» και «κακά» αδικήματα! Είναι αδιανόητος αυτός ο διαχωρισμός. Πως θα διαπιστώνεται η αναστολή; Μήπως τελικά είναι κώλυμα; Κατά τη γνώμη μου πρέπει να αποσυρθεί το άρθρο διότι τότε θα μιλάμε για κατηγορίες δικηγόρων που αναλαμβάνουν καλά και κακά αδικήματα! Το λειτούργημα της υπεράσπισης δεν μπορεί να εξαρτάται από την ιδιότητα του αιρετού!
@ IOYLIOS (ενδεικτικά)
Το πρόβλημα δεν είναι εάν οι καθηγητές έχουν μεγάλα ή μικρά δικηγορικά γραφεία, αλλά ότι στο κατ’ εξοχήν ελεύθερο επάγγελμα, στο οποίο η εμπιστοσύνη εντολέα- δικηγόρου έχει προέχοντα χαρακτήρα, προτείνονται σειρά περιορισμοί και ασυμβίβαστα, χωρίς προφανή λόγο: καθηγητές, έμμισθοι, απασχολούμενοι στο δημόσιο, δικηγορικές εταιρείες κλπ. Κατά τη λογική σας, όλα αυτά είναι αθέμιτος ανταγωνισμός: είναι, όμως, απλώς ανταγωνισμός! Εάν ένας ιδιώτης θέλει να προσλάβει με έμμισθη εντολή κάποιον που είναι εταίρος σε δικηγορική εταιρεία ή θέλει να αναθέσει ένα πταίσμα σε τακτικό καθηγητή, με ποια λογική ο κώδικας τον εμποδίζει; Για να έχουν απασχόληση και οι υπόλοιποι; Πόθεν προκύπτει ότι σκοπός του Κώδικα είναι η διασφάλιση της απασχόλησης στα ελεύθερα επαγγέλματα;
Το νόημα δεν είναι να τεθούν πολλοί σε αναστολή, για να αυξηθεί η προς διανομή ύλη στους υπολοίπους. Το επόμενο βήμα (ενδεχομένως επιδοκιμαστέο από ορισμένους σχολιαστές) θα είναι να μοιράζονται κεντροποιημένα οι υποθέσεις, για να μην έχουν άλλοι πολλές και άλλοι λίγες.
ΠΟΛΥ ΛΥΠΑΜΑΙ ΠΟΥ ΟΙ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΟΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΙΝΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΑΠΟΔΕΙΧΘΗΚΑΝ ΕΝΤΕΛΟΔΟΧΟΙ ΤΗΣ ΤΡΟΙΚΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ. ΠΟΛΥ ΛΥΠΑΜΑΙ ΠΟΥ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΤΗΛΕΦΩΝΗΜΑΤΑ ΣΕ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΖΗΤΟΥΝ ΝΑ ΣΧΟΛΙΑΣΟΥΝ ΔΗΘΕΝ ΑΥΤΟΒΟΥΛΩΣ ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΠΛΕΟΝ ΟΙ ΕΜΜΙΣΘΟΙ ΔΙΚΗΓΟΡΟΙ ΝΑ ΜΗΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΣΚΟΥΝ ΔΙΚΗΓΟΡΙΑ!!! ΝΤΡΟΠΗ!!! ΞΕΣΚΙΣΑΤΕ ΤΙΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΑΠΟΛΥΣΗΣ. ΞΕΣΚΙΣΑΤΕ ΤΗ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ ΑΝΕΧΟΜΕΝΟΙ ΤΗΝ ΥΠΑΛΛΗΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΓΑΛΟΔΙΚΗΓΟΡΙΚΑ ΓΡΑΦΕΙΑ (ΠΟΥ ΑΝΗΚΟΥΝ ΒΕΒΑΙΑ ΣΕ ΕΣΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΣΑΣ). ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΕΛΕΤΕ ΠΛΕΟΝ ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ. ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΣΑΣ ΟΥΤΕ ΔΟΥΛΟΙ ΤΗΣ ΤΡΟΙΚΑΣ. ΝΤΡΟΠΗ ΝΑ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΤΕ ΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ. ΘΑ ΜΑΣ ΒΡΕΙΤΕ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΑΣ.
Η διάταξη είναι πολύ επιτυχημένη, αλλά θα έπρεπε να καλύπτει όλες τις βαθμίδες και τους Λέκτορες – Επίκουρους – Αναπληρωτές Καθηγητές.
Επιτέλους, ας διαλέξουν οι πανεπιστημιακοί τι θέλουν. εάν θέλουν να είναι δικηγόροι, ας παραιτηθούν από το πανεπιστημιακό τους αξίωμα.
Δεν μπορεί σήμερα τα μεγαλύτερα δικηγορικά γραφεία / εταιρείες στην Ελλάδα να είναι Καθηγητών. τίθενται και θέματα αθέμιτου ανταγωνισμού. Δηλαδή τους πανεπιστημιακούς, πρέπει να τους βλέπουν οι αίθουσες των δικαστηρίων και να μην τους βλέπουν οι φοιτητές τους; Σε ποια άλλη χώρα συμβαίνει αυτό;
Συμφωνώ με τον κ. Αγνό.
Η αναστολή για τους Καθηγητές είναι το λιγότερο αναχρονιστική και δεν ανταποκρίνεται πλέον στο ρυθμιστικό της πρότυπο: με τη θέση που αναγνωρίζει η κοινωνία και η πολιτεία στους καθηγητές, είναι πολύ αμφίβολο εάν αυτοί μπορεί να επηρεάσουν δικαστές σε μείζονα βαθμό από ότι για παράδειγμα οι σύμβουλοι του ΔΣΑ.
Απορία προξενεί ο αποκλεισμός των τακτικών καθηγητών των ΑΕΙ από τα δικαστήρια της ουσίας. Προφανώς η αρμόδια για την σύνταξη του σχεδίου επιτροπή είτε θεωρεί ότι δεν υπάρχουν σοβαρά ζητήματα ουσιαστικού δικαίου είτε ότι οι τακτικοί καθηγητές των ΑΕΙ δεν μπορούν να συμβάλουν στην επίλυση αυτών.
Η παροχή ή μη δικηγορικών υπηρεσιών από τα μέλη ΔΕΠ είναι πιστεύουμε ζήτημα που αφορα τις Πανεπιστημιακές Αρχές. Σημειωτέον ότι
η οικεία νομοθεσία διακρίνει τα μέλη ΔΕΠ σε πλήρους και αποκλειστικής, πλήρους ή μερικής απασχόλησης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την επαγγελματική δραστηριοποίηση του μέλους. Κατά τούτο, η προτεινόμενή διάταξη αγνοεί τις σχετικές διακρίσεις.
Σε κάθε περίπτωση, πιστεύουμε ότι ο κώδικας περί δικηγόρων πρέπει να ενθαρρύνει την παρουσία καθηγητών ΑΕΙ σε όλες τις βαθμίδες των δικαστηρίων με σκοπό την διαρκή προαγωγή της γνώσης και της επιστήμης.
Ο περιορισμός δεν μπορεί να ισχύει για τις «ατομικές» υποθέσεις του μέλους ΔΕΠ ή της με στενή έννοια οικογένειάς του! Αυτονόητο μεν,αλλά καλό είναι να διευκρινισθεί.
Η παρ. 2 προβλέπει ορισμένους περιορισμούς για δικηγόρους που έχουν εκλεγεί βουλευτές ή ευρωβουλευτές. Το άρθρο 57 του Συντάγματος προβλέπει την έκδοση ειδικού νόμου που θα καθορίζει επαγγελματικές δραστηριότητες που δεν επιτρέπονται στους βουλευτές. Από την διατύπωση της συνταγματικής διάταξης δεν προκύπτει ότι είναι επιτρεπτή η περιστασιακή ρύθμιση τέτοιων δραστηριοτήτων. Για τους ευρωβουλευτές η οποιαδήποτε απαγόρευση ή περιορισμός είναι αρμοδιότητα των οργάνων και της νομοθεσίας της ΕΕ και κακώς επιχειρείται επέμβαση από τον Έλληνα νομοθέτη.
Η διάταξη αυτή αρχικά θεσπίστηκε το 1975, όταν υπήρχαν ελάχιστα πανεπιστήμια στη χώρα μας και ελάχιστοι καθηγητές πανεπιστημίου. Οι καθηγητές αυτοί αντιμετωπίζονταν από συναδέλφους, δικαστές και πελάτες με δέος, ήταν δημόσια πρόσωπα μεγάλης προβολής και απολάμβαναν το σεβασμό και τις τιμές που συνεπαγόταν η θέση αυτή την εποχή εκείνη. Σε ένα περιβάλλον κρατικής τηλεόρασης και ελάχιστων με τα σημερινά δεδομένα ΜΜΕ, ήταν οι μοναδικές αυθεντίες που προβάλλονταν. Η αίγλη που τους περιέβαλε ήταν τέτοια που θα μπορούσε να επηρεάσει ακόμη κι ένα δικαστήριο.
Η διάταξη αυτή δεν προκαλούσε αντιδράσεις προ 40ετίας διότι οι καθηγητές της εποχής εκείνης δεν είχαν την οικονομική ανάγκη να παρίστανται ενώπιον κατώτερων δικαστηρίων και άλλωστε σπανίως καταδέχονταν.
Σήμερα όμως, είναι γνωστό ότι δε συντρέχουν οι συνθήκες αυτές. Η τηλεόραση και τα ΜΜΕ προβάλουν ως επιστημονικές αυθεντίες κυρίως άλλους και σπανίως τους καθηγητές. Ο αριθμός των καθηγητών έχει αυξηθεί σημαντικά και η επιρροή των ελλήνων καθηγητών έχει περιοριστεί. Αλλά και τα οικονομικά των καθηγητών έχουν διαφοροποιηθεί στους δύσκολους καιρούς που ζούμε, με τους πενιχρούς μισθούς στο Δημόσιο και την κρίση στην αγορά. Επομένως η διάταξη είναι σαφώς απαρχαιωμένη και παρωχημένη.
1. Οι «Επώνυμοι» Δικηγόροι
Πράγματι, με τη λογική δεν μπορεί να γίνει κατανοητό γιατί άραγε σήμερα θα μπορούσε να επηρεάσει περισσότερο το δικαστήριο ένας καθηγητής πανεπιστημίου και όχι ο πρόεδρος του ΔΣΑ, ένας πασίγνωστος πολιτευόμενος δικηγόρος, ένας πρώην υπουργός, ή πρώην δικαστής ή ακόμη και οποιοσδήποτε από τους γνωστούς δικηγόρους – «σταρ των καναλιών», οι οποίοι εμφανίζονται στα ΜΜΕ συχνά και προβάλλονται ως ειδικοί ή αυθεντίες. Με τη λογική αυτή όλοι οι παραπάνω θα μπορούσαν εξίσου να επηρεάσουν ένα δικαστήριο και έχουν τη δυνατότητα με μόνη την παρουσία τους σε ένα δικαστήριο να στρέψουν τα φώτα της δημοσιότητας σε μια υπόθεση.
2. Η Σημασία της «Ειδικότητας» κάθε Καθηγητή
Σε κάθε περίπτωση όμως, και αν ακόμη θεωρηθεί ότι οι καθηγητές εξακολουθούν να επηρεάζουν με το κύρος της επιστημονικής τους γνώμης ένα χαμηλόβαθμο δικαστή, και πάλι κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι θα ήταν ποτέ δυνατό η επιστημονική άποψη ενός καθηγητή π.χ. οικογενειακού δικαίου να επηρεάσει το δικαστή σε μια ποινική υπόθεση ή ενός καθηγητή του διεθνούς δικαίου να επηρεάσει το δικαστή σε μια υπόθεση εργατικού δικαίου. Επομένως η διάταξη αυτή στερείται σε κάθε περίπτωση ερείσματος και δε θα πρέπει να εφαρμόζεται γενικώς.
Ακόμη λοιπόν κι αν διατηρηθεί η επίμαχη διάταξη, θα πρέπει να γίνει διάκριση και οι καθηγητές να τελούν σε αναστολή άσκησης δικηγορικού λειτουργήματος μόνο εφόσον πρόκειται για δικαστήρια όπου εκδικάζονται υποθέσεις της ειδικότητάς τους.
3. Η Αντισυνταγματικότητα της επίμαχης Διάταξης
Πέραν αυτών, θεωρώ ότι η διάταξη αυτή είναι αντισυνταγματική για τους ακόλουθους λόγους:
3.1. Αντίκειται στο άρθρο 8 και άρθρα 87 επ. του Συντάγματος καθώς στερεί το διάδικο από το φυσικό του δικαστή αλλά και αμφισβητεί ευθέως, αυθαίρετα και αναιτιολόγητα την ανεξαρτησία και ικανότητα των (χαμηλόβαθμων) δικαστών να παραμείνουν ανεπηρέαστοι και ουσιαστικά θεωρεί ότι δεν έχουν τα προσόντα ή/και τα εχέγγυα να καταλήξουν σε δίκαιη κρίση. Κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει ότι οι δικαστές γνωρίζουν καλύτερα οι ίδιοι πότε πρέπει να ζητούν εξαίρεση και δε θα πρέπει να διατηρούνται εν ισχύ διατάξεις που υπονοούν ότι οι χαμηλόβαθμοι δικαστές είναι «λίγοι» για να δικάσουν. Πέραν αυτού περιορίζει αδικαιολόγητα και το δικαίωμα του διαδίκου να επιλέγει δικηγόρο.
3.2. Αντίκειται στο άρθρο 5 του Συντάγματος καθώς εμποδίζει τους δικηγόρους – καθηγητές νομικών μαθημάτων να ασκήσουν το δικηγορικό λειτούργημά τους ως επάγγελμα.
3.3. Αντίκειται στο άρθρο 4 του Συντάγματος καθώς μόνο οι καθηγητές νομικών μαθημάτων υφίστανται αυτόν τον περιορισμό – τιμωρία. Σε κανέναν άλλο επαγγελματικό κλάδο δεν περιορίζονται λόγω του υψηλού κύρους τους ή των γνώσεών τους οι καθηγητές (π.χ. ιατροί, μηχανικοί κλπ) να ασκήσουν το επάγγελμά τους.