Οι διατάξεις των άρθρων 1 έως 8 εφαρμόζονται αναλόγως και για την εξέταση των υποθέσεων που εκκρεμούν ενώπιον του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, με αίτημα την επιδίκαση δίκαιης ικανοποίησης λόγω υπέρβασης της εύλογης διάρκειας της δίκης και έλλειψη αποτελεσματικής προσφυγής ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων και επαναφέρονται στη χώρα.
Άρθρο 08:
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 01: Δικαιούμενοι στην άσκηση αιτήσεως
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 02: ΑρμοδιότηταΆρθρο 02: Αρμοδιότητα
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 03: Αίτηση
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 04: Διαδικασία
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 05: Κριτήρια για τη διαπίστωση της υπέρβασης και την επιδίκαση δίκαιης ικανοποίησηςΆρθρο 05: Κριτήρια για τη διαπίστωση της υπέρβασης και την επιδίκαση δίκαιης ικανοποίησης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 06: Εκτέλεση της απόφασηςΆρθρο 06: Εκτέλεση της απόφασης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 07:Άρθρο 07:
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 08:
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
18 Ιουνίου 2013, 07:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
25 Ιουνίου 2013, 15:00
Σχετικό Υλικό
Σχέδιο νόμουΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
5 Σχόλια 13 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35461 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Ως γνωστόν, η διαδικασία ενώπιον του ΕΔΔΑ διέρχεται διαφόρων σταδίων (κρίση επί του παραδεκτού, παρατηρήσεις των μερών, φιλικός διακανονισμός κλπ). Επίσης, μία προσφυγή στο ΕΔΔΑ μπορεί να αφορά πλείονες παραβάσεις.
Η προτεινόμενη ρύθμιση, μολονότι κινείται γενικά σε μία σωστή κατεύθυνση, μάλλον δεν λαμβάνει σοβαρά τις παραπάνω παραμέτρους. Κατά πρώτον, όπως παρατηρήθηκε ήδη, αποτελεί ένα κρίσιμο ζήτημα η διαπίστωση ή η απόδειξη της εκκρεμοδικίας (εκκρεμής προσφυγή κατά τη δημοσίευση του νόμου + ταυτότητα αντικειμένου) στο ΕΔΔΑ
Κατά δεύτερον, η όψιμη αυτή «αποτελεσματική» προσφυγή για εκείνον που ήδη προσέφυγε στο ΕΔΔΑ, συνιστά έναν πολύ σοβαρό αιφνιδιασμό, από πολλές απόψεις. Πρώτα απ’ όλα, από άποψη οικονομική. Διότι, κατά πως φαίνεται, ενώ το «θύμα» είχε προγραμματίσει ότι η υπόθεσή του θα εξεταστεί από το α΄ όργανο με την α΄ διαδικασία (ουσιαστικά αδαπάνως), ξαφνικά του «επιβάλεται» από τον «θύτη» η λύση της άσκησης μίας ή ενδεχομένως και περισσοτέρων αιτήσεων ενώπιον του β΄ οργάνου, με την β΄ διαδικασία συνεπαγόμενη, βεβαίως, ένα ουδόλως ευκαταφρόνητο κόστος, κυμαινόμενο από 500 ευρώ (παράβολο + αμοιβή δικηγόρου) έως και 1.000 και πλέον ευρώ (παράβολο + αμοιβή δικηγόρου Χ 2). Τα παραπάνω ποσά πιθανώς θα επιστραφούν στο ταλαίπωρο θύμα, πάντως θα πρέπει να τα καταβάλει «μπροστά». Και εάν δεν τα έχει? Αλλά και από άποψη ασφάλειας δικαίου, η προτεινόμενη ρύθμιση δεν είναι η πλέον δόκιμη και σαφής («αναλογική εφαρμογή», «επαναφορά» υπόθεσης στη χώρα – σημειωτέον στη Χώρα δεν υπήρξε ποτέ «υπόθεση» για να επανέλθει- υπήρξε μόνο παραβίαση δικαιώματος).
Τέλος, επισημαίνεται ότι λόγοι ισότητας επιβάλλουν την πρόβλεψη μιας μεταβατικής προθεσμίας (έστω 5 μηνών από τη δημοσίευση του νόμου) ακόμη και για εκείνους που έλαβαν πρόσφατα απόφαση ελληνικού δικαστηρίου και δεν έχουν προσφύγει στο ΕΔΔΑ, έχοντας ενδεχομένως κατά νου ότι σώζεται η σχετική προθεσμία.
Προφανώς υπάρχει λάθος απροσεξίας. Θα πρέπει να τεθεί το ορθό «Οι διατάξεις των άρθρων 1 έως 7…» και όχι «…έως 8…».
Επίσης,θα ήταν σε κάθε περίπτωση σκόπιμο να διευκρινισθούν τα εξής 2 ζητήματα:
α) πως αποδεικνύεται πρακτικά η εκκρεμοδικία στο ΕΔΔΑ.
β) δεδομένου ότι η προτεινόμενη εθνική αίτηση μπορεί να αφορά καθυστέρηση σε έναν μόνο βαθμό δικαιοδοσίας, ενώ η ασκηθείσα ενώπιον του ΕΔΔΑ προσφυγή μπορεί να αφορά καθυστέρηση σε περισσότερους του ενός βαθμούς, θα πρέπει να διευκρινισθεί εάν εκείνος που έχει ήδη προσφύγει ενώπιον του ΕΔΔΑ παραπονούμενος για την συνολική καθυστέρηση σε δύο βαθμούς δικαιοδοσίας (π.χ. πρωτοδικείο- εφετείο, Τμήμα ΕΣ- Ολομέλεια) είναι υποχρεωμένος, προκειμένου να «επαναπατρίσει» την προσφυγή του, να υποβάλλει 2 αιτήσεις (π.χ. μία στο πρωτοδικείο και μία στο εφετείο) ή εάν αρκεί και η κατάθεση μίας.
Οι πρόθεση της διάταξης είναι ορθή. Η διατύπωση είναι όμως τουλάχιστον ατυχής. Τί πάει να πεί «Οι διατάξεις των άρθρων 1 έως 8 εφαρμόζονται αναλόγως..»? Πρέπει να ορισθεί ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ (π.χ. 1 έτος από τη δημοσίευση του νόμου) εντός της οποίας, όσοι πολίτες έχουν εκκρεμή διαφορά στο ΕΔΔΑ, θα μπορούν να υποβάλλουν την προτεινόμενη «εθνική» αίτηση. Προς θεού, μπείτε μια φορά και στη θέση του δικαστή ή του δικηγόρου που θα κληθούν να εφαρμόσουν τις προτεινόμενες διατάξεις.
«και επαναφέρονται στη χώρα»; Τι σημαίνει αυτό; Περνούν οι υποθέσεις τα σύνορα;
Μήπως η διάταξη εννοεί τις υποθέσεις που κρίνονται (εκ νέου) ενώπιον εθνικών δικαστηρίων; Και με ποιο δικονομικό μέσο; Μετά από αίτηση επανάληψης της διαδικασίας (105α ΚΠοινΔ); Αλλά τότε δεν είναι πια εκκρεμής η υπόθεση στο ΕΔΔΑ.
Ίσως θα ήταν σκόπιμο να οριστεί ότι οι προσφεύγοντες κατά της Ελλάδος ενώπιον του ΕΔΔΑ «με αίτημα την επιδίκαση δίκαιης ικανοποίησης λόγω υπέρβασης της εύλογης διάρκειας της δίκης και έλλειψη αποτελεσματικής προσφυγής ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων» δύνανται να ακολουθήσουν τη διαδικασία του παρόντος νόμου, λ.χ. μέχρι να συζητηθεί η προσφυγή τους από το ΕΔΔΑ (με σκοπό να καταργηθεί η δίκη στο Στρασβούργο).