Μετά το άρθρο 45Α του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας προστίθεται άρθρο 45Β, το οποίο έχει ως εξής:
«Άρθρο 45Β
Αποχή από ποινική δίωξη μαρτύρων δημοσίου συμφέροντος
1. Σε υποθέσεις σχετικές με τις αξιόποινες πράξεις των άρθρων 159, 159Α, 235, 236, 237 και 237Α του Ποινικού Κώδικα και τις συναφείς με αυτές πράξεις, είναι δυνατόν, μετά από σύμφωνη γνώμη του Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου που εποπτεύει και συντονίζει το έργο των Εισαγγελέων Εγκλημάτων Διαφθοράς, να χαρακτηρίζεται ως μάρτυς δημοσίου συμφέροντος με πράξη τού κατά τόπον αρμόδιου εισαγγελέα πλημμελειοδικών ή του Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς όποιος, χωρίς να εμπλέκεται καθ’ οιονδήποτε τρόπο στις εν λόγω πράξεις και χωρίς να αποβλέπει σε ίδιον όφελος, συμβάλλει ουσιωδώς, με τις πληροφορίες που παρέχει στις διωκτικές αρχές, στην αποκάλυψη και δίωξή τους. Η κατά το προηγούμενο εδάφιο πράξη του εισαγγελέα μπορεί να ανακαλείται με τον ίδιο τρόπο και σε οποιοδήποτε στάδιο της ποινικής δίκης, αν ο εισαγγελέας κρίνει ότι δεν συντρέχουν οι λόγοι που τον οδήγησαν στην έκδοσή της.
2. Αν έχει υποβληθεί έγκληση ή μήνυση για τα εγκλήματα της ψευδορκίας, της ψευδούς καταμήνυσης, της συκοφαντικής δυσφήμησης ή της παραβίασης υπηρεσιακού απορρήτου του Ποινικού Κώδικα ή για τις πράξεις των παραγράφων 4 ή 8 του άρθρου 22 του Ν. 2472/1997 σε υπόθεση σχετική με τις αξιόποινες πράξεις που αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο, ο αρμόδιος για την άσκηση της ποινικής δίωξης εισαγγελέας, πριν από κάθε άλλη ενέργεια, ενημερώνει σχετικά τον Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου που εποπτεύει και συντονίζει το έργο των Εισαγγελέων Εγκλημάτων Διαφθοράς.
3. Αν ο Αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου που εποπτεύει και συντονίζει το έργο των Εισαγγελέων Εγκλημάτων Διαφθοράς, κρίνει μετά από την κατά την προηγούμενη παράγραφο ενημέρωσή του, ότι η ποινική δίωξη των εγκλημάτων της ψευδορκίας, της ψευδούς καταμήνυσης, της συκοφαντικής δυσφήμησης ή της παραβίασης υπηρεσιακού απορρήτου ή των εγκλημάτων των παραγράφων 4 ή 8 του άρθρου 22 του Ν. 2472/1997, δεν είναι απαραίτητη για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος, μπορεί να παραγγείλει στον αρμόδιο για την άσκηση της ποινικής δίωξης εισαγγελέα την οριστική αποχή από την ποινική δίωξη για τις εν λόγω πράξεις.»
Η Διεθνής Διαφάνεια – Ελλάς (ΔΔ-Ε), το ελληνικό παράρτημα της παγκόσμιας οργάνωσης «Διεθνής Διαφάνεια», παρακολουθεί τις προτεινόμενες νομοθετικές κινήσεις και ιδιαίτερα την πρόσφατη πρωτοβουλία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με θέμα τη διαμόρφωση σχεδίου νόμου για την καταπολέμηση της διαφθοράς και την προστασία των μαρτύρων δημοσίου συμφέροντος. Με την μελέτη «Εναλλακτική στη Σιωπή: Αποτελεσματικότερη προστασία και υποστήριξη των whistleblowers στην Ελλάδα» (www.transparency.gr/wp-content/uploads/2013/09/enallaktiki-sti-siopi.pdf)που παρουσιάστηκε σε δημόσια εκδήλωση τον Απρίλιο του 2013, η Διεθνής Διαφάνεια – Ελλάς ανέδειξε τη σπουδαιότητα του θεσμού του whistleblowing για την πάταξη της διαφθοράς, καθώς και την ανάγκη θεσμοθέτησης ενός ολοκληρωμένου και διακριτού νομικού πλαισίου στη χώρα μας, ειδικά για τη θωράκιση των ανθρώπων που αποκαλύπτουν στοιχεία που σχετίζονται με υποθέσεις διαφθοράς. Η έκθεση παρουσιάζει αναλυτικά τις κατευθυντήριες αρχές, όπως προέκυψαν από τη διεθνή πρακτική (www.transparency.gr/wp-content/uploads/2013/09/Whistleblower-Principles_final_web.pdf)και οι οποίες προσαρμοσμένες στο πολιτικό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο και το υφιστάμενο νομικό σύστημα της χώρας, θα πρέπει να αποτελέσουν τον θεμέλιο λίθο για ένα ισχυρό και αποτελεσματικό νομικό πλαίσιο για το whistleblowing στην Ελλάδα.
Παράλληλα, στις 5 Νοεμβρίου 2013, η Διεθνής Διαφάνεια συγκεντρώνοντας στοιχεία από την εμπειρία των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διαθέτουν νομοθετικές ρυθμίσεις για την προστασία των καταγγελλόντων – μαρτύρων φαινομένων διαφθοράς, δημοσίευσε την έκθεση “Whistleblowing in Europe – Legal Protections For Whistleblowers in the EU” (www.transparency.gr/wp-content/uploads/2013/11/EU-Whistleblower-Report_final_web.pdf),η οποία αξιολογεί την επάρκεια της νομοθεσίας για την προστασία των whistleblowers στις χώρες μέλη της EE. Εξετάζει επίσης, ένα φάσμα πολιτικών, κοινωνικών και άλλων παραγόντων που προάγουν ή αποθαρρύνουν την αποκάλυψη περιστατικών διαφθοράς και που επιτρέπουν ή εμποδίζουν την ψήφιση σχετικών νόμων στις χώρες της ΕΈ. Τέλος, αναδεικνύει γενικά και ειδικά θέματα που χρήζουν βελτίωσης – τόσο όσον αφορά την ενίσχυση της προστασίας των καταγγελλόντων, όσο και την αποδοχή και την εκτίμηση της συμβολής του θεσμού στην πάταξη της διαφθοράς.
H ΔΔ-Ε, δεδομένης της σπουδαιότητας του προτεινόμενου νομοσχεδίου, ευελπιστεί οι προτάσεις που περιλαμβάνονται στις εκθέσεις της Οργάνωσης να ληφθούν υπόψη και να αποτελέσουν ένα χρήσιμο εργαλείο για την τελική διαμόρφωση και ψήφιση του νομοθετικού κειμένου.
Γενικά, διαφθορά είναι η κατάχρηση της εξουσίας από τους κυβερνητικούς ανώτερους υπαλλήλους κυβερνητικών δυνάμεων.
Πολλοί πιστεύουν ότι ακόμα και κάποιοι Εισαγγελείς Διαφθοράς συγκαλύπτουν σκάνδαλα δια της προανάκρισης και μετά της ΑΡΧΕΙΟΘΕΤΗΣΗΣ!
με άλλα λόγια η διαφθορά ξεκινάει μέσα από την εισαγγελία, από το Σδοε κλπ… που αρχειοθετεί τις υποθέσεις δημοσίου συμφέροντος…. Είναι πολλά τα συμφέροντα ακούγεται..
Επομένως αν μόνο ο Εισαγγελέας δίνει στον πολίτη «την προστασία μάρτυρα» πώς θα δώσει προστασία σε κάποιον που τον έχει ήδη καταγγείλει ότι συμμετέχει στην διαφθορά δια της αρχειοθέτησης της υπόθεσης
Άρα καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι την προστασία μάρτυρα δημοσίου συμφέροντος πρέπει να δίνονται και από ειδικά δικαστήρια στα οποία ΔΕΝ συμμετέχει Εισαγγελέας
Ο νοών Νοήτω!
Σας παρακαλώ να δημοσιευτεί για να μην μας περνάνε για χαζούς. Στην Εισαγγελία Αθήνας υπάρχουν τόνοι δικογραφιών στο αρχείο…