Κατ’ αποφάσεως διοικητικού δικαστηρίου που κρίνει διάταξη τυπικού νόμου αντισυνταγματική ή αντίθετη σε άλλη υπερνομοθετική διάταξη, χωρίς το ζήτημα αυτό να έχει κριθεί με προηγούμενη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, χωρεί ενώπιον αυτού, κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη διάταξη, αίτηση αναιρέσεως, αν πρόκειται για διαφορά ουσίας, ή έφεση, αν πρόκειται για ακυρωτική διαφορά. Αν το Συμβούλιο της Επικρατείας διαπιστώσει ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της διάταξης αυτής, δύναται, εφόσον η απόφαση αυτή υπέκειτο και σε έφεση ενώπιον άλλου δικαστηρίου, να του παραπέμψει την υπόθεση προς εκδίκαση.
Άρθρο 2
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 1
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 2
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 3
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 4
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 5
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 6
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 7
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 8
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 9
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 10
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 11
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 12
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 13
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 14
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 15
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 16
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 17
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 18
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 19
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 20
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 21
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 22
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 23
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 24
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 25
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 26
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 27
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 28
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 29
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 30
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 31
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 32
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 33
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 34
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 35
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 36
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 37
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 38
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 39
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 40
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 41
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 42
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 43
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 44
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 45
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 46
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 47
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 48
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 49
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 50
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 51
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 52
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 53
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 54
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
14 Σεπτεμβρίου 2010, 23:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
24 Σεπτεμβρίου 2010, 23:59
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
2 Σχόλια 73 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35461 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Με το σχολιαζόμενο άρθρο του προσχεδίου νόμου (εφεξής ΠρσχΝ) παρέχεται η δυνατότητα άσκησης αναίρεσης στις διαφορές ουσίας ή έφεσης στις ακυρωτικές κατά παρέκκλιση κάθε διάταξης, εφόσον κρίνεται με την προσβαλλόμενη απόφαση διάταξη τυπικού νόμου αντισυνταγματική, υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει ήδη κριθεί το ζήτημα με άλλη απόφαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας (εφεξής ΣτΕ). Η αρνητική προϋπόθεση της μη μη ύπαρξης νομολογίας προϋποθέτει στο τριτενέργεια του δεδικασμένου, η οποία με τη σειρά απαιτεί συνταγματικό ή υπερνομοθετικό έρεισμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι κάτι τέτοιο ισχύει στη χώρα μας μόνο για τις αποφάσεις του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου στην περίπτωση του άρθ. 100 § 4 Συντ. και σε επίπεδο διεθνών οργανισμών με τη συμμετοχή της χώρας μας για τις αποφάσεις των του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (εφεξής ΕΔΔΑ) και του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Κατά συνέπεια, δεν μπορεί εγκύρως να τεθεί αυτή η αρνητική προϋπόθεση. Εξάλλου, τίποτε δεν εμποδίζει το ΣτΕ, που έκρινε με ορισμένο τρόπο τη συνταγματικότητα ή μη ορισμένης διάταξης νόμου σε κάποια υπόθεση, να την κρίνει διαφορετικά σε κάποια άλλη μεταβάλλοντας τη νομολογία του εξετάζοντας το πράγμα καλύτερα, όπως λόγω καταδίκης της χώρας μας από το ΕΔΔΑ.
Περαιτέρω, κρίσιμο είναι το ζήτημα γενικά της συμφωνίας ή με το Σύνταγμα και όχι μόνο της κήρυξης αντισυνταγματικότητας. Η επιμονή στο τελευταίο, που σε τελική ανάλυση σημαίνει διεύρυνση του πεδίου των ατομικών δικαιωμάτων, εξυπηρετεί στην ουσία μόνο το Ελληνικό Δημόσιο ή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου – που είναι εκείνα που θίγονται τις περισσότερες φορές από την κήρυξη αντισυνταγματικότητας –, γιατί θα αποκτήσουν έρεισμα για επιπλέον ένδικο μέσο, όταν δεν διέθεταν, οδηγώντας σε παρέλκυση των δικών. Θα ήταν, λοιπόν, σκόπιμο, για να αποφευχθούν φαινόμενα καταστρατήγησης, η παροχή πρόσθετων ένδικων μέσων για την απόφανση σχετικά με τη συμφωνία ή μη ορισμένης διάταξης νόμου με το Σύνταγμα είτε να αποκλειστεί γενικώς, είτε να παρέχεται σε κάθε περίπτωση, όχι δηλ. μόνο επί αντισυνταγματικότητας αλλά και επί συμφωνίας με το Συνταγμα.
ΣΙΜΟΣ Ι. ΣΑΜΑΡΑΣ – Δικηγόρος
Υπ. Διδάκτορας Νομικής Πανεπιστημίου Αθηνών
http://www.nomologio.wordpress.com
1. Δεν είναι σαφές στο σχέδιο νόμου, αν σε μια τέτοια περίπτωση η απεύθυνση στο ΣτΕ (με αίτηση αναίρεσης ή έφεση) είναι υποχρεωτική ή δυνητική. Αν πρόκειται για υποχρεωτική απεύθυνση και ο διάδικος προσφύγει στο δευτεροβάθμιο δικαστήριο (αντί του ΣτΕ) , τότε το τελευταίο θα απόσχει από την έρευνα του ενδίκου μέσου ή θα το παραπέμψει στο ΣτΕ, με αποτέλεσμα και πάλι την απώλεια χρόνου.
Προτείνεται, επομένως, να διευκρινισθεί, αν η απεύθυνση στο ΣτΕ είναι υποχρεωτική ή δυνητική.
2. Μια απορία: Είναι δυνατό να γνωρίζει ο κάθε διάδικος, αν το ζήτημα που κρίθηκε με την πρωτόδικη απόφαση, έχει ή δεν έχει απασχολήσει ήδη το ΣτΕ;