1. Συνιστάται Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ), η οποία έχει ως έργο την επίλυση των διαφορών που ανακύπτουν κατά το στάδιο που προηγείται της σύναψης των συμβάσεων δημοσίων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, έπειτα από την άσκηση προδικαστικής προσφυγής. Η ΑΕΠΠ έχει ως έδρα την Αθήνα.
2. Η ΑΕΠΠ απολαύει λειτουργικής ανεξαρτησίας, διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας και δεν υπόκειται σε έλεγχο ή εποπτεία από κυβερνητικά όργανα ή άλλες διοικητικές αρχές. Υπόκειται μόνο στον έλεγχο της Βουλής, σύμφωνα με τον Κανονισμό της.
Αρχική ΒΙΒΛΙΟ IV. ΕΝΝΟΜΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΝΑΨΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝΆρθρο 03 – Σύσταση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών
Άρθρο 03 – Σύσταση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 01 – Πεδίο εφαρμογής
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 02 – Προστασία κατά την ανάθεση δημοσίων συμβάσεωνΆρθρο 02 – Προστασία κατά την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 03 – Σύσταση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 04 – Συγκρότηση της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 05 – Λειτουργική ανεξαρτησία
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 06 – Οικονομική Αυτοτέλεια
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 07 – Πειθαρχικός ΈλεγχοςΆρθρο 07 – Πειθαρχικός Έλεγχος
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 08 – Πειθαρχική ΔιαδικασίαΆρθρο 08 – Πειθαρχική Διαδικασία
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 09 – Συνεδριάσεις της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 10 – Οργάνωση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών ΠροσφυγώνΆρθρο 10 – Οργάνωση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 11 – Κανονισμός Λειτουργίας της ΑΕΠΠΆρθρο 11 – Κανονισμός Λειτουργίας της ΑΕΠΠ
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 12 – Αρμοδιότητες Προέδρου της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών ΠροσφυγώνΆρθρο 12 – Αρμοδιότητες Προέδρου της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 13 – Προσωπικό – Οργανισμός της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών ΠροσφυγώνΆρθρο 13 – Προσωπικό – Οργανισμός της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 14 – Νομική ΥπηρεσίαΆρθρο 14 – Νομική Υπηρεσία
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 15 – Έκθεση πεπραγμένων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 16 – Δικαίωμα άσκησης προσφυγής
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 17 – Προθεσμία άσκησης της προσφυγής
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 18 – Άσκηση προσφυγής – Άσκηση παρέμβασης
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 19 – Παράβολο
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 20 – Ανασταλτικό αποτέλεσμαΆρθρο 20 – Ανασταλτικό αποτέλεσμα
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 21 – Διαδικασία εξέτασης της προσφυγής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 22 – Προσωρινά μέτρα
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 23 – Διαδικασία λήψης απόφασης – συνέπειες αποφάσεων ΑΕΕΠ
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 24 – Αξίωση αποζημίωσης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 25 – Κήρυξη ακυρότητας της σύμβασης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 26 – Κήρυξη ακυρότητας – ΔιαδικασίαΆρθρο 26 – Κήρυξη ακυρότητας – Διαδικασία
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 27 – Δυνατότητα μη κήρυξης ακυρότητας της σύμβασης. Επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος – Εναλλακτικές κυρώσεις
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 28 – Συνέπειες κήρυξης ακυρότητας της σύμβασηςΆρθρο 28 – Συνέπειες κήρυξης ακυρότητας της σύμβασης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 29 – Δικαστική προστασία στο πεδίο που προηγείται της σύναψης της σύμβασης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 30 – Αξίωση αποζημίωσης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 31 – Συνεργασία των ελληνικών αρχών με την Ευρωπαϊκή ΕπιτροπήΆρθρο 31 – Συνεργασία των ελληνικών αρχών με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 32 – Μεταβατικές διατάξεις
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 33 – Καταργούμενες διατάξειςΆρθρο 33 – Καταργούμενες διατάξεις
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
1 Απριλίου 2016, 15:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
8 Απριλίου 2016, 14:00
Σχετικό Υλικό
Σχέδιο_ ΝόμουΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
5 Σχόλια 46 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35461 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Η ΠΕΔΜΕΔΕ προτείνει αντί για τη δημιουργία νέας Αρχής για την εξέταση προδικαστικών προσφυγών να αναλάβει τον ρόλο αυτό η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ)
Στο Βιβλίο ΙV του παρόντος Σχεδίου Νόμου, προβλέπεται η θεσμοθέτηση, για πρώτη φορά, και πολύ πέραν των όσων προβλέπονται από τις σχετικές Οδηγίες της ΕΕ, αρμοδιοτήτων κρατικού οργάνου στην εκδίκαση των προδικαστικών προσφυγών.
Με τη ρύθμιση αυτή, κάμπτεται το τεκμήριο αρμοδιότητας των εταιρικών οργάνων των αναθετόντων φορέων που λειτουργούν με τη μορφή των ανωνύμων εταιρειών, και υπεισέρχεται η ΑΕΠΠ και σε επιχειρηματικές αποφάσεις οι οποίες ανάγονται αποκλειστικά στην αρμοδιότητα των οργάνων της εταιρείας.
Η «εξωτερική» εκδίκαση των προδικαστικών προσφυγών είναι πιθανό να έχει αντίθετα από τα σκοπούμενα αποτελέσματα, με τους αναθέτοντες φορείς να επαφίενται στον εξωτερικό κριτή της διαδικασίας ανάθεσης και να μην αναλαμβάνουν την ευθύνη της ανατροπής προηγούμενων αποφάσεών τους, στο στάδιο της προδικαστικής προσφυγής.
Αντίθετα, η εκδίκαση των προδικαστικών προσφυγών «εσωτερικά» παρέχει αναμφισβήτητα μείζονα διασφάλιση των διαγωνιστικών διαδικασιών, δοθέντος ότι τα στελέχη τα οποία συμμετέχουν στις Επιτροπές αυτές, πέραν της τεχνικής κατάρτισης και επάρκειάς τους, φέρουν και την ευθύνη της υπογραφής τους, ευθύνη, η οποία συναρτάται απολύτως και με την επαγγελματική τους εξέλιξη και με την εταιρική ευθύνη.
Η ρύθμιση η οποία αποτυπώνεται στο παρόν άρθρο, πέραν των ανωτέρω, έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την επιλογή του νομοθέτη, στο ίδιο νομοθέτημα, όπου, σύμφωνα με το άρθρο 361, υποχρεώνει τους αναθέτοντες φορείς να συμμετέχουν στις Επιτροπές τους πιστοποιημένο προσωπικό.
Η ρύθμιση αυτή θα εισάγει και δικονομικές περιπλοκές, καθόσον: α) η μόνη προσβαλλόμενη απόφαση ενώπιον των Δικαστηρίων θα είναι η απόφαση επί της προδικαστικής προσφυγής, η οποία θα εκδίδεται από την ΑΕΠΠ. Συνεπώς, ερευνητέο αν η ΑΕΠΠ καθίσταται διάδικος στην εγειρόμενη, κατόπιν ασκήσεως αιτήσεως ασφαλιστικών μέτρων, δίκη και β) σε αρνητική απάντηση επί του ανωτέρω, οδηγούμεθα σε πλήρη αντίθεση της συνταγματικά κατοχυρωμένης διάκρισης των εξουσιών, διότι η εν λόγω απόφαση δημόσιας αρχής θα έχει την ισχύ απόφασης δικαστικής, η οποία περαιτέρω προσβάλλεται ενώπιον του ΣΤΕ, καταργώντας, μερικώς αρμοδιότητες των διοικητικών δικαστηρίων.
Πέραν του δικαιοπολιτικά παράδοξου της κρατικοποίησης δικών ανωνύμων εταιρειών, θεωρούμε ότι αυτή η επιλογή αντιστρατεύεται τις θεμελιώδεις επιλογές του κοινοτικού νομοθέτη, που απαιτεί ταχεία εκκαθάριση των διαφορών του νόμου αυτού, αρχή με την οποία δεν συμβιβάζεται η δημιουργία σχέσης παθητικής ομοδικίας.
Εξάλλου, πως θα φωτισθεί η ΑΕΠΠ που καλείται να εκδώσει απόφαση εντός ελάχιστου χρόνου, αξιολογώντας τεχνικά στοιχεία;
Η εφαρμογή του Νόμου 3886/2010, που προβλέπει την εκδίκαση των προδικαστικών προσφυγών από τους ίδιους τους αναθέτοντες φορείς, διασφαλίζει την απαιτούμενη ορθότητα και ταχύτητα εκδίκασης των προδικαστικών προσφυγών από όργανα των αναθετόντων φορέων, που διαθέτουν την απαραίτητη, εμπειρία, τεχνική εξειδίκευση και κατάρτιση. Ειδικά στην περίπτωση των διαδικασιών σύναψης συμβάσεων που διενεργεί ο ΔΕΔΔΗΕ, με αντικείμενα υψηλής τεχνικής εξειδίκευσης και ιδιαιτερότητες που συνδέονται με την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, απαιτείται πολυετής τεχνογνωσία η οποία έχει αποκτηθεί και παγιοποιηθεί στα στελέχη της Εταιρείας μας, με αποτέλεσμα, ελάχιστες προδικαστικές προσφυγές να ασκούνται επί αποφάσεων των οργάνων μας. Η τελική, άλλωστε, κρίση η οποία γίνεται από τα Δικαστήρια, τα οποία διασφαλίζουν την σε κάθε περίπτωση τήρηση της νομιμότητας έχει καταδείξει ότι οι αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων και ακυρώσεως κατά αποφάσεων της εταιρείας μας, τελεσφορούν σε ποσοστό λιγότερο από το 0,001%, ενώπιον των Δικαστηρίων.
Ι. Μάργαρης
Αντιπρόεδρος ΔΣ, ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.
Η σύσταση ανεξάρτητης αρχής (ΑΕΠΠ), αρμόδιας για την εξέταση των προδικαστικών προσφυγών, η οποία δεν συνδέεται με την αναθέτουσα αρχή που εξέδωσε τις αμφισβητούμενες πράξεις, αναμένεται δε, ως εκ της συνθεσεώς της και της αποκλειστικής ενασχόλησής της με το εν λόγω αντικείμενο ότι θα έχει σαφώς αρτιότερη γνώση επί των νομικών ζητημάτων και θα επιλύει, όπως προβλέπεται, με την έκδοση απόφασης οριστικά ως προς το στάδιο αυτό τη διαφορά (εκλείπει πλέον το φαινόμενο της σιωπηρής απόρριψης που οδηγούσε αναπόφευκτα στην προσφυγή στη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων), αποτελεί θετική τομή και βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση, παρά τις όποιες επιφυλάξεις όσον τη δυνατότητά της να ανταποκριθεί μέσα στις οριζόμενες προθεσμίες. Το ίδιο και η επαναφορά των υποθέσεων στο ΣτΕ, αφού αφής στιγμής οι προδικαστικές προσφυγές θα εξετάζονται συγκεντρωτικά από ένα διοικητικό όργανο, είναι ορθό να εκδικάζονται και οι δικαστικές υποθέσεις συγκεντρωτικά από ένα δικαστικό όργανο αντίστοιχα με ενιαία νομολογιακή αντιμετώπισή τους (ώστε να εκλείψει το φαινόμενο της πολυδιάσπασης της νομολογίας, λόγω του κατακερματισμού των υποθέσεων στα κατά τόπους διοικητικά Εφετεία). Άλλωστε εν όψει των αλλαγών που επέρχονται με το ν/σχέδιο, όσον αφορά το στάδιο της προδικαστικής προσφυγής (σύσταση ΑΕΠΠ, η οποία για την έκδοση της απόφασής της θα ακολουθεί διαδικασίες που προσιδιάζουν στην έως τώρα υφιστάμενη διαδικασία των ασφλαστικών μέτρων), αναμένεται ότι παραπέρα προσφυγή στη δικαστική προστασία θα είναι εξαιρετικά περιορισμένη.
Συμφωνώ ως προς τον κίνδυνο από τη συγκέντρωση των προσφυγών σε μία αρχή. Εννοείται ότι η επιστροφή όλων των υποθέσεων στο ΣτΕ θα οδηγήσει στην πλήρη παράλυσή του.
Η δημιουργία διοικητικού «υπεροργάνου» με πανελλαδική αρμοδιότητα που θα κρίνει όλες τις «προσφυγές» για τις διοικητικές συμβάσεις οποιουδήποτε οικονομικού αντικειμένου θα είναι δύσκολο να λειτουργήσει στην πράξη. Ομοίως η επιστροφή των υποθέσεων στο ΣτΕ είναι ανεξήγητη μετά από 5 έτη εκδίκασης των υποθέσεων αυτά στα Δ. Εφετεία. Η δημιουργία κλιμακίων για την εξέταση των προδικαστικών προσφυγών στις οικείες εφετειακές περιφέρειες θα ήταν περισσότερο αποτελεσματική για την αντιμετώπιση των προσφυγών για λόγους λειτουργικούς, οικονομικούς, συνεργασίας με τις Αρχές κ.λπ. Επίσης, περισσότερο πρόσφορη θα ήταν η διατήρηση των υποθέσεων στα Διοικητικά Εφετεία με παράλληλη ενίσχυσή τους (πχ δημιουργία αυτοτελών τμημάτων, διατήρηση των Εφετών σε αυτά για ορισμένα έτη, επιμόρφωση, περισσότερο ενεργή συμμετοχή τους στη διαδικασία της σύμβασης με αρμοδιότητες συμβουλευτικές κ.λπ) καθώς και με ενίσχυση του δικαιοδοτικού τους ρόλου, ο οποίος δεν μπορεί να είναι μόνο έλεγχος ακυρωτικός. Η επιστροφή των υποθέσεων στη Διοίκηση για κακή αιτιολογία κ.λπ. τις περισσότερες περιπτώσεις είναι αναποτελεσματική.
Σωτήρης Κυβέλος
ΔΝ, Δικηγόρος