1. Στο άρθρο 14 παρ. 1 εδ. 1 του ν. 344/1976 (Περί ληξιαρχικών πράξεων) η έκφραση «αλλαγής φύλου» τροποποιείται σε «διόρθωσης φύλου». Στο ίδιο άρθρο, μετά το πρώτο εδάφιο προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Ειδικά στην περίπτωση της διόρθωσης φύλου η δικαστική απόφαση αρκεί να είναι οριστική».
2. Στο ν. 4285/2014 (Τροποποίηση του ν. 927/1979 (Α’ 139) και προσαρμογή του στην απόφαση-πλαίσιο 2008/913/ΔΕΥ της 28ης Νοεμβρίου 2008, για την καταπολέμηση ορισμένων μορφών και εκδηλώσεων ρατσισμού και ξενοφοβίας μέσω του ποινικού δικαίου (L 328) και άλλες διατάξεις) στα άρθρα 1 και 2, μετά τις λέξεις «ταυτότητα φύλου», προστίθενται και τα «χαρακτηριστικά φύλου».
Αρχική Νομική Αναγνώριση της Ταυτότητας Φύλου- Εθνικός Μηχανισμός Παρακολούθησης και Αξιολόγησης του Σχεδίου Δράσης για τα Δικαιώματα του ΠαιδιούΆρθρο 07 – Άλλες διατάξεις
Άρθρο 07 – Άλλες διατάξεις
- 300 ΣχόλιαΆρθρο 01 – Δικαιώματα του προσώπου
- 79 ΣχόλιαΆρθρο 02 – Ορισμοί
- 289 ΣχόλιαΆρθρο 03 – Διόρθωση του καταχωρισμένου φύλου – Προϋποθέσεις
- 39 ΣχόλιαΆρθρο 04 – Διαδικασία
- 53 ΣχόλιαΆρθρο 05 – Συνέπειες της διόρθωσης του καταχωρισμένου φύλου
- 23 ΣχόλιαΆρθρο 06 – Μυστικότητα
- 20 ΣχόλιαΆρθρο 07 – Άλλες διατάξεις
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 08
- 20 ΣχόλιαΆρθρο 09 – Σύσταση
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 10 – Σύνθεση
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 11 – Αρμοδιότητες
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 12 – Λειτουργία
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 13 – Συνεργασία με φορείς και κοινωνικός διάλογος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
2 Μαΐου 2017, 18:55
Ανοικτή σε Σχόλια έως
12 Ιουνίου 2017, 14:00
Σχετικό Υλικό
Σχέδιο ΝόμουΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
20 Σχόλια 863 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35461 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Η OII Europe ενθαρρύνει την ελληνική κυβέρνηση να λάβει επιπλέον μέτρα για την πλήρη προστασία των intersex ατόμων. Μέσω των επαφών μας με intersex άτομα και γονείς intersex παιδιών στην Ελλάδα είναι σαφές πως είναι απαραίτητες επιπλέον προσπάθειες για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων και της αξιοπρέπειας των intersex ατόμων και των γονιών τους στην Ελλάδα.
Οι γονείς intersex παιδιών αναφέρουν πως αντιμετωπίζουν πίεση από την ιατρική κοινότητα να συναινέσουν σε ιατρικές παρεμβάσεις στα παιδιά τους.
Ταυτόχρονα στερούνται σημαντικών πληροφοριών ώστε να μπορούν να πάρουν πλήρως ενημερωμένες αποφάσεις για τα παιδιά τους. Αυτές οι παρεμβάσεις επιπλέον αγνοούν το δικαίωμα του παιδιού να παρέχει την πλήρη, ελεύθερη και ενημερωμένη συγκατάθεσή του. Οι γονείς intersex παιδιών έχουν ακόμη αναφέρει στην OII Europe ότι έχουν δεχθεί τεράστιες πιέσεις να προβούν σε αμβλώσεις εμβρύων που θεωρήθηκε πως είναι intersex. Παρότι η OII Europe υποστηρίζει πλήρως την πρόσβαση σε μηχανισμούς οικογενειακού προγραμματισμού κανένας γονιός δε θα έπρεπε να δέχεται πίεση να προβεί σε άμβλωση ενάντια στη θέληση του ή λόγω έλλειψης επικαιροποιημένων και έγκυρων ιατρικών πληροφοριών.
Η OII Europe ακόμη σημειώνει πως οι γονείς έχουν αναφέρει μη ασφαλή και προκατειλημμένα σχολικά περιβάλλοντα που θέτουν τα παιδιά τους σε κίνδυνο εξοστρακισμού και παρεμποδίζουν τη δυνατότητα τους να επιδιώξουν να ακολουθήσουν την εκπαίδευση στο ίδιο επίπεδο με τους συνομηλίκους τους.
Η OII Europe, συνεπώς, προτείνει στην Ελλάδα να εγκαθιδρύσει κατευθυντήριες γραμμές για το εκπαιδευτικό σύστημα ώστε να συμπεριλαμβάνει αποτελεσματικά τα intersex παιδιά καθώς και τα παιδιά με διαφορετική ταυτότητα φύλου στο εκπαιδευτικό σύστημα. Επομένως, έγκυρες και συμπεριληπτικές κατευθυντήριες από το Υπουργείο Παιδείας προς όλα τα ελληνικά σχολεία είναι εξέχουσας σημασίας.
Επιπλέον, η OII Europe ενθαρρύνει την ελληνική κυβέρνηση να συμπεριλάβει τα χαρακτηριστικά φύλου (και την ταυτότητα φύλου) σε κάθε νομοθεσία που αφορά τις διακρίσεις με βάση το φύλο (πιο συγκεκριμένα στις νομοθεσίες 3896/2010, 3769/2009 και 4097/2012) και στο νόμο 4375/2016 ώστε όλα τα intersex (και τρανς) άτομα να προστατεύονται ως ευπαθείς ομάδες όταν αιτούνται ασύλου. Η “ταυτότητα φύλου” θα πρέπει επίσης να συμπεριληφθεί σε αυτές τις νομοθεσίες.
Με εκτίμηση,
Dan Christian Ghattas,
Συμπρόεδρος της OII Europe
Δηλαδή οι επιστήμονες που λένε ότι ο άνδρας είναι βιολογικά άνδρας και οι γυναίκες βιολογικά γυναίκες, ανεξάρτητα από το πως αισθάνονται ή τι φαρμακευτική αγωγή έχουν λάβει
θα διώκονται με τις διατάξεις του λεγόμενου αντιρατσιστικού νόμου;
Σήμερα που είναι η τελευταία μέρα της διαβούλευσης σχετικά με την ταυτότητα φύλου, θα ήθελα να μου επιτρέψετε ένα ευχαριστήριο σχόλιο.
Εκφράζω τις θερμές ευχαριστίες μου προς τον υπουργό κο Σταύρο Κοντονή για την νομοθετική πρωτοβουλία του αναφορικά με την ταυτότητα φύλου, αλλά και την προσδοκία να ψηφιστεί το εν λόγω νομοσχέδιο με Ε-Υ-Ρ-Ε-Ι-Α πλειοψηφία στη Βουλή (όπως ακριβώς έγινε και με το σύμφωνο συμβίωσης, που είναι πια νόμος του κράτους από τον Δεκέμβρη 2015 με 190+ ψήφους Ελλήνων βουλευτών Ο-Λ-Ω-Ν των κομμάτων του δημοκρατικού τόξου).
Χαιρετώ όλους τους ανεκτικούς συνανθρώπους μου σε αυτό το φόρουμ, που αγαπούν και στηρίζουν την διαφορετικότητα!
Τέλος, ευελπιστώ και σε ΝΕΕΣ νομοθετικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ υπέρ της ισότητας των LGBTQI/ΛΟΑΤΚΙ πολιτών και σύντομα μάλιστα !!
Το φύλο γενετικά και κατά τη γέννηση καθορίζεται τόσο απο τα χρωμοσώματα όσο και απο τον τύπο γεννητικών οργάνων και γεννετήσιων χαρακτηριστικών που κάθε άτομο φέρει κατά την κύηση και γέννησή του αλλά και ως την ημέρα και ώρα που θα παραστρατήσει της γεννετήσιας προίκας του εις ομοφυλίας με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Επομένως ο όρος «ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΦΥΛΛΟΥ» είναι ανυπόστατος. «ΑΛΛΑΓΗ ΦΥΛΛΟΥ» είναι ο σωστός όρος, δόκιμος και σε ισχύ απ’ αιώνων. Διόρθωση είναι η παρέμβαση προς βελτίωση, περιορισμένη. Εδώ μιλάμε για πλήρη αλλαγή, μεταστροφή και καταστροφή/καταστρατήγηση του φύλλου που το κάθε άτομο έλαβε κατά τη σύλληψη, ανέπτυξε κατά τη κυοφορία και ΔΙΑΠΙΣΤΩΘΗΚΕ ΚΑΤΑ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ. Αυτό δεν παίρνει διόρθωση.
Όσο για τις ποινικές διώξεις, εφόσον τους δίνεται δικαίωμα να κρατούν το φύλλο τους κρυφό μετά την αλλάγή δε τους δίνετε έτσι το δικαίωμα να το φανερώνουν επιλεκτικά και κατά περίσταση ώστε να κατατροπώνουν όποιον μπαίνει εμπόδιο στις επαγγελματικές και κοινωνικές αξιώσεις τους; Να το αποκρύψουν εώς ότου τσακωθούν με το γείτονά τους για μια θέση παρκαρίσματος, ή εώς ότου μυνήσουν τον οργανισμό στον οποίο εργάζονται για ΡΑΤΣΙΣΜΟ που τους στερήθηκε κάποια προαγωγή, ανυπόστατα; Πράγματα απτά, καθημερινά απο τα οποία οι δικαστικές αίθουσες γεμίζουν και χωρίς τον καταχρηστικό και ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ σας νόμο.
Ποιος έκανε το δήθεν λάθος στο φύλο και πρέπει να διορθωθεί?? Από τον ίδιο το Θεό μέχρι τον μαιευτήρα και τα επίσημα έγγραφα ένα μόνο φύλλο υπάρχει.Τώρα το πως νιώθει ο καθένας με το φύλλο του είναι δικό του θέμα. Αν δεν νιώθει καλά το θεωρώ ανωμαλία και παραφροσύνη. Λες και τα δυο φύλα που έπλασε ο Θεός δεν είναι χρήσιμα τόσους αιώνες τώρα και πρέπει να προσθέσετε και τα διεμφυλικά άτομα ως τρίτο για να ανταγωνιστείτε κάτι που δεν ξέρετε και εσείς που εισάγετε το νομοσχέδιο τι…
Οι προτάσεις της Colour Youth – Κοινότητας LGBTQ Νέων Αθήνας ως προς το Άρθρο 7:
Πολύ σωστά το σχέδιο νόμου στο Άρθρο 7 προσθέτει τα χαρακτηριστικά φύλου στον νόμο Ν. 927/1979. Όμως δεν προβαίνει σε άλλες απαραίτητες κινήσεις για μια σφαιρική προστασία των τρανς ανθρώπων και της ταυτότητας φύλου.
1) Άτομα που δεν έχουν ληξιαρχική πράξη στην Ελλάδα
Το σχέδιο νόμου που το Υπουργείο Δικαιοσύνης έχει καταθέσει στη δημόσια διαβούλευση δεν έχει καμία πρόβλεψη για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου των ανθρώπων που δεν έχουν ληξιαρχική πράξη γέννησης σε Ληξιαρχείο της Ελλάδας. Συγκεκριμένα θα πρέπει να προβλέπεται διαδικασία διόρθωσης καταχωρισμένου φύλου, κύριου ονόματος και επιθέτου:
α) Για Πρόσφυγες (Άτομα στα οποία η Ελλάδα χορηγεί διεθνή ή επικουρική προστασία): Προτείνουμε η διαδικασία να αποτελείται από δήλωση του προσώπου στην Υπηρεσία Ασύλου. Η Υπηρεσία Ασύλου θα πρέπει να εκδίδει νέα έγγραφα στο πρόσωπο αλλά και έγγραφο ταυτοπροσωπίας το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιείται από το πρόσωπο για την διαδικασία που προβλέπει η Παράγραφος 3 του Άρθρου 4.
β) Για Μετανάστες με άδεια παραμονής: Με δεδομένα ότι η Ελλάδα οφείλει να προστατεύσει τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων των ανθρώπων που βρίσκονται στην επικράτειά της αλλά και πως οι περισσότερες χώρες του κόσμου δεν έχουν διαδικασία νομικής αναγνώρισης της ταυτότητας φύλου ή έχουν διαδικασία που προϋποθέτει μη αναστρέψιμες επεμβάσεις στείρωσης, θα πρέπει να υπάρξει ειδική διαδικασία για τα άτομα που δεν έχουν ληξιαρχική πράξη γέννησης στην Ελλάδα. Προτείνουμε η διαδικασία να αποτελείται από δήλωση του προσώπου στην αρχή η οποία εξέδωσε την άδεια παραμονής του προσώπου. Η αρχή θα εκδίδει νέα άδεια παραμονής που θα κάνει σαφή αναφορά και στο διορθωμένο όνομα και φύλο, πέρα από το όνομα με το οποίο αναγνωρίζει το πρόσωπο η χώρα προσέλευσης. Η υπηρεσία θα εκδίδει έγγραφο ταυτοπροσωπίας το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιείται από το πρόσωπο για την διαδικασία που προβλέπει η Παράγραφος 3 του Άρθρου 4.
2) Αναγνώριση Διαδικασιών που λαμβάνουν χώρα στο εξωτερικό
Ένα άτομο που έχει διορθώσει το καταχωρισμένο του όνομα και φύλο σε άλλη χώρα θα πρέπει να μην χρειάζεται να επαναλάβει μια τέτοια γραφειοκρατική, χρονοβόρα ή/και κοστοβόρα διαδικασία.
Προτείνουμε να προστεθεί Παράγραφος : “Η Ελλάδα αναγνωρίζει κάθε απόφαση ξένου κράτους για αναγνώριση της ταυτότητας φύλου ενός προσώπου, εφόσον αυτή έχει γίνει με τη συγκατάθεση του προσώπου. Η απόφαση αυτή, επίσημα μεταφρασμένη στα Ελληνικά, θα υποχρεώνει τις υπηρεσίες που αναφέρονται στην παράγραφο 3 του Άρθρου 4 να προβούν στις απαραίτητες διορθώσεις.”
3) Στρατολόγηση τρανς ανδρών
Η σημερινή πραγματικότητα των ενόπλων δυνάμεων, τόσο σε ό,τι αφορά το προσωπικό αλλά και όσο σε ό,τι αφορά τις υποδομές, δεν μπορεί να εξασφαλίσει την ασφάλεια, την αξιοπρέπεια αλλά και την μυστικότητα των τρανς ανδρών. Η εμπειρία δείχνει πως δεν υπάρχουν οι δομές αντιμετώπισης του τρανσφοβικού εκφοβισμού που θα υφίστανται τα τρανς άτομα στα στρατόπεδα.
Οι τρανς άνδρες, σε κάθε περίπτωση, σήμερα απαλλάσσονται από τη στρατολόγηση λόγω ψυχιατρικής διάγνωσης που αφορά σε “διαταραχή της ταυτότητας φύλου”, μίας διάγνωσης που το σύστημα απαιτεί από τα τρανς άτομα πριν τους δώσει την άδεια να προχωρήσουν με οποιαδήποτε ιατρική διαδικασία επαναπροσδιορισμού φύλου. Η διαδικασία όμως αυτή παθολογικοποιεί ακόμα περισσότερο τα τρανς άτομα, ενώ τα αναγκάζει να έρχονται σε επαφή με στρατιωτικούς γιατρούς που πολύ συχνά δε θα είναι ενήμεροι/ες για ζητήματα ταυτότητας φύλου. Μια διαδικασία που δε θα εξασφαλίζει καθόλου την αξιοπρέπεια του προσώπου.
Με βάση τα παραπάνω, και έως ότου λυθούν τα προβλήματα αυτά, ζητάμε στο Άρθρο 7 του σχεδίου νόμου να προστεθεί παράγραφος που θα ρυθμίζει το παραπάνω θέμα, προσθέτοντας στην παράγραφο 1 του Άρθρου 13 του Ν. 3421/2015, ως λόγο απαλλαγής από τη στράτευση, “Όσα πρόσωπα εγγράφονται στο μητρώο αρρένων ύστερα από διόρθωση του καταχωρισμένου φύλου.”
3) Σχετικά με τον ιατρικό επαναπροσδιορισμό φύλου (φυλομετάβαση):
α) Το κράτος θα πρέπει να καλύπτει το πλήρες κόστος των ιατρικών επεμβάσεων στις οποίες ένα τρανς άτομο επιθυμεί να προβεί, συμπεριλαμβανομένων και των επεμβάσεων στα γεννητικά όργανα.
β) Ειδική πρόβλεψη θα πρέπει να γίνει για τα ανασφάλιστα τρανς άτομα με δεδομένο τον έντονο αποκλεισμό μεγάλου μέρους της τρανς κοινότητας από την αγορά εργασίας.
γ) Το Υπουργείο Υγείας θα πρέπει να εκδώσει σαφές ιατρικό πρωτόκολλο για την διαδικασία του ιατρικού επαναπροσδιορισμού φύλου, ώστε να καταπολεμηθεί η σχέση εξουσίας μεταξύ γιατρών και τρανς ανθρώπων.
δ) Δημιουργία μηχανισμού ελέγχου και ενστάσεων για τις αποφάσεις των επιστημόνων υγείας σχετικά με τη διαδικασία επαναπροσδιορισμού φύλου.
ε) Δημιουργία, μέσω του ΕΣΥ, ασφαλή οδηγού για τα άτομα που επιθυμούν να μπουν στην διαδικασία επαναπροσδιορισμού φύλου, που θα περιέχει τις κλινικές-νοσοκομεία με ειδικούς γιατρούς.
4) Εξασφάλιση παροχής δωρεάν ψυχολογικής υποστήριξης από εκπαιδευμένους και ευαισθητοποιημένους ειδικούς ψυχικής υγείας κατά τη διάρκεια της διαδικασίας της νομικής αναγνώρισης της ταυτότητας φύλου ή/και του ιατρικού επαναπροσδιορισμού φύλου για όσα άτομα το επιθυμούν.
5) Επέκταση του Ν. 4443/2016 ώστε να καλύπτει τα τρανς (αλλά και γενικότερα τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα) και στους τομείς πέραν της εργασίας. Εξαιρετικής σημασίας είναι η προέκταση της προστασίας στους τομείς της Υγείας, της Εκπαίδευσης και της Στέγασης, καθώς εκεί παρατηρούνται τα σημαντικότερα προβλήματα.
6) Σαφή προσθήκη της ταυτότητας φύλου στις νομοθεσίες προστασίας από διακρίσεις με βάση το φύλο (Ν. 3769/2009, Ν. 3896/2010, Ν. 4097/2012). Αντικατάσταση της αναχρονιστικής αναφοράς σε “αλλαγή φύλου” από το Άρθρο 3 του Ν. 3896/2010.
7) Αποπαθολογικοποίηση της τρανς ταυτότητας στην χώρα. Προτείνουμε το μοντέλο της Μάλτας που αναφέρει: “Η κάθε μορφής παθολογικοποίηση του σεξουαλικού προσανατολισμού, της ταυτότητας φύλου ή/και της έκφρασης φύλου όπως μπορεί να ταξινομείται από τη Διεθνή Στατιστική Ταξινόμηση Νόσων και Συναφών Προβλημάτων Υγείας ή άλλη διεθνώς αναγνωρισμένη παρεμφερή ταξινόμηση, δεν ισχύει στη Μάλτα. Η ακυρότητα τέτοιων ταξινομήσεων δε θα επηρεάζει αρνητικά την πρόσβαση ενός ατόμου σε υπηρεσίες υγείας σχετικές με το φύλο ή τα χαρακτηριστικά του φύλου.”
8) Ποινικοποίηση της “θεραπείας μεταστροφής” της ταυτότητας φύλου και του σεξουαλικού προσανατολισμού, ειδικά από ειδικούς υγείας και ψυχικής υγείας.
Εκ μέρους της Colour Youth – Κοινότητας LGBTQ Νέων Αθήνας,
Φίλιππος Παγάνης, Πρόεδρος
Είμαστε άνθρωποι όπως όλες και όλοι, με τις ίδιες ανησυχίες, τις ίδιες αγωνίες για το αύριο, τις ίδιες ανάγκες συναισθηματικές, κοινωνικές, προσωπικές. Η διαφορετικότητα και η ποικιλία είναι πλούτος, και όχι πρόβλημα. Είμαστε όλες και όλοι διαφορετικοί, αλλά πρέπει να έχουμε τις ίδιες ευκαιρίες και μεταχείριση.
http://t-zine.gr/wp-content/uploads/2017/06/pp294.pdf
«η έκφραση «αλλαγής φύλου» τροποποιείται σε «διόρθωσης φύλου»» λέει.
Ποιος όμως έκανε το λάθος που πρέπει να διορθώσει το νομοσχέδιο;
O μαιευτήρας που διέγνωσε το φύλο του παιδιού και υπέγραψε τα σχετικά έγγραφα;
O υπάλληλος του ληξιαρχείου που παρέλαβε τα δικαιολογητικά για την εγγραφή;
Ο ληξίαρχος που υπέγραψε την πράξη;
Ποιος από όλους έκανε το λάθος που πρέπει να διορθωθεί;
» ΔΙΟΡΘΩΣΗ » ΦΥΛΟΥ
ΛΕΤΕ ΝΑ ΕΚΑΝΕ ΛΑΘΟΣ Ο ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ;
ΚΑΙ ΠΑΜΕ ΕΜΕΙΣ ΝΑ ΤΟ ΔΙΟΡΘΩΣΟΥΜΕ ;
ΜΑ ΤΟΤΕ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΝΙΚΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ;ΤΗΝ ΦΥΣΙΚΗ ΑΥΤΗ ΦΘΟΡΑ
ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ; ΠΟΥ ΑΡΓΑ Η ΓΡΗΓΟΡΑ ΘΑ ΕΡΘΕΙ….
«η έκφραση «αλλαγής φύλου» τροποποιείται σε «διόρθωσης φύλου»» λέει.
Ποιος όμως έκανε το λάθος που πρέπει να διορθώσει το νομοσχέδιο;
O μαιευτήρας που το διέγνωσε και υπέγραψε τα σχετικά έγγραφα;
O υπάλληλος του ληξιαρχείου που παρέλαβε τα δικαιολογητικά για την εγγραφή;
Ο ληξίαρχος που υπέγραψε την πράξη;
Ποιος απ’ όλους κύριε Υπουργέ;
Ποιος από όλους έκανε το λάθος που πρέπει να διορθώσετε;
Οι απειλές προς την κυβέρνηση και τα κόμματα της Βουλής που ψήφισαν το σύμφωνο συμβίωσης και θα ψηφίσουν και το νομοσχέδιο για τους τρανς/ίντερσεξ συμπολίτες μας ΑΠΛΑ θα πέσουν στο κενό.
Θυμίζω ότι το σύμφωνο συμβίωσης ψηφίστηκε από 190 (!) βουλευτές από ΟΛΑ τα κόμματα (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ, Ένωση Κεντρώων, Το Ποτάμι και το 1/3 της ΝΔ, συμπεριλαμβανομένου ΚΑΙ του αρχηγού της).
ΠΟΙΟΝ απειλείτε λοιπόν με απαράδεκτες φράσεις του τύπου «το τέλος σας θα είναι άδοξο»; Την ΙΔΙΑ την δημοκρατία;!;
Τέλος, ΑΛΛΟ «επικρατούσα θρησκεία», ΑΛΛΟ νομοθέτηση με βάση μια θρησκεία, το κράτος έχει ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΝΟΜΟΘΕΤΗΣΕΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΟΥ!
Θεοκρατία ΔΕΝ έχουμε, οπότε άδικα γράφετε «επιχειρήματα» για την νομοθέτηση με βάση την θρησκεία στην Ελλάδα, αυτά δεν περνάνε σε χώρα της Ε.Ε. και μάλιστα το 2017.
Το σύνταγμα της Ελλάδας, κύριοι του υπουργείου και της κυβέρνησης, ξεκινάει ως εξής: Εις το όνομα της Αγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος». Επίσης, στο άρθρο 3 του συντάγματος αναφέρει τα εξής: «Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού». Ο νόμος τον οποίο θέλετε να περάσετε, όπως και το σύμφωνο συμβίωσης ομοφυλοφίλων, είναι νόμοι που έρχονται σε πλήρη σύγκρουση με την Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη των Ελλήνων, με το σύνταγμα, με τη συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών. Άρα λοιπόν, μιλάμε για έναν νόμο που καταρχήν προσβάλει κατάφορα, θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα όπως η δημοκρατία και η θρησκευτική ελευθερία (αφού με αυτούς τους νόμους χλευάζεται με τον πλέον αποτρόπαιο τρόπο η επικρατούσα θρησκεία αυτής της χώρας). Φυσικά, υπάρχουν και πολλοί άλλοι λόγοι που καθιστούν αυτό το νομοσχέδιο κυριολεκτικά μια πυρηνική βόμβα κατά της φυσικής υπόστασης του ανθρώπου και της οντολογίας του. Καλά θα κάνετε να το πάρετε πίσω αυτό το απάνθρωπο και διεστραμμένο νομοσχέδιο που σκοπό έχει να υπηρετήσει τα αφεντικά της νέας τάξης, υποβιβάζοντας τον άνθρωπο σε υπάνθρωπο. Εάν παραβλέψετε την αγανάκτηση που υπάρχει διάχυτη στην κοινωνία μας όσον αφορά τις ενέργειές σας πάνω σε θέματα ηθικής και οντολογίας του ανθρώπου, να ξέρετε ότι το τέλος σας θα είναι άδοξο… Τέτοιες φασιστικές συμπεριφορές δεν θα μείνουν ατιμώρητες από τον ελληνικό λαό!!
Άτομα που δεν έχουν ληξιαρχική πράξη στην Ελλάδα:
Το σχέδιο νόμου που το Υπουργείο Δικαιοσύνης έχει καταθέσει στη δημόσια διαβούλευση δεν έχει καμία πρόβλεψη για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου των ανθρώπων που δεν έχουν ληξιαρχική πράξη γέννησης σε Ληξιαρχείο της Ελλάδας. Συγκεκριμένα θα πρέπει να προβλέπεται διαδικασία διόρθωσης καταχωρισμένου φύλου, κύριου ονόματος και επιθέτου:
α) Για Πρόσφυγες (Άτομα στα οποία η Ελλάδα χορηγεί διεθνή ή επικουρική προστασία): Προτείνουμε η διαδικασία να αποτελείται από δήλωση του προσώπου στην Υπηρεσία Ασύλου. Η Υπηρεσία Ασύλου θα πρέπει να εκδίδει νέα έγγραφα στο πρόσωπο αλλά και έγγραφο ταυτοπροσωπίας το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιείται από το πρόσωπο για την διαδικασία που προβλέπει το εδάφιο 3 του Άρθρου 4.
β) Για Μετανάστες με άδεια παραμονής: Με δεδομένα ότι η Ελλάδα οφείλει να προστατεύσει τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων των ανθρώπων που βρίσκονται στην επικράτειά της αλλά και πως οι περισσότερες χώρες του κόσμου δεν έχουν διαδικασία νομικής αναγνώρισης της ταυτότητας φύλου ή έχουν διαδικασία που προϋποθέτει μη αναστρέψιμες επεμβάσεις στείρωσης, θα πρέπει να υπάρξει ειδική διαδικασία για τα άτομα που δεν έχουν ληξιαρχική πράξη γέννησης στην Ελλάδα. Προτείνουμε η διαδικασία να αποτελείται από δήλωση του προσώπου στην αρχή η οποία εξέδωσε την άδεια παραμονής του προσώπου. Η αρχή θα εκδίδει νέα άδεια παραμονής που θα κάνει σαφή αναφορά και στο διορθωμένο όνομα και φύλο, πέρα από το όνομα με το οποίο αναγνωρίζει το πρόσωπο η χώρα προσέλευσης. Η υπηρεσία θα εκδίδει έγγραφο ταυτοπροσωπίας το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιείται από το πρόσωπο για την διαδικασία που προβλέπει το εδάφιο 3 του Άρθρου 4.
Αναγνώριση Διαδικασιών που λαμβάνουν χώρα στο εξωτερικό:
Ένα άτομο που έχει διορθώσει το καταχωρισμένο του όνομα και φύλο σε άλλη χώρα θα πρέπει να μην χρειάζεται να επαναλάβει μια τέτοια γραφειοκρατική, χρονοβόρα ή/και κοστοβόρα διαδικασία.
Προτείνουμε να προστεθεί εδάφιο στο Άρθρο 4: “Η Ελλάδα αναγνωρίζει κάθε απόφαση ξένου κράτους για αναγνώριση της ταυτότητας φύλου ενός προσώπου, εφόσον αυτή έχει γίνει με τη συγκατάθεση του προσώπου. Η απόφαση αυτή, επίσημα μεταφρασμένη στα Ελληνικά, θα υποχρεώνει τις υπηρεσίες που αναφέρονται στο εδάφιο 3 του Άρθρου 4 να προβούν στις απαραίτητες διορθώσεις.”http://www.colouryouth.gr/2017/05/22/natf/
Αντίθετες απόψεις πρέπει να είναι σεβαστές και να μη διώκονται ποινικά (π.χ. αντιρρησίες συνειδήσεως, θρησκευτικές αντιρρήσεις κλπ)
Συμφωνώντας με τις επισημάνσεις του ΣΥΔ, θα ήθελα να τονίσω να τονίσω και εγώ την αναγκαιότητα των προσθέσεων που προτείνονται και ειδικότερα:
α) αναφορικά με προστασίες στο σχολικό περιβάλλον ανεξάρτητα απ’ το εάν το ανήλικο πρόσωπο έχει αλλάξει ή όχι την καταχώριση του φύλου του,
β) προστασία σε θέματα υγείας των τρανς και ίντερσεξ ατόμων,
γ) προστασία των τρανς και ίντερσεξ προσφύγων,
δ) αναγκαίες αλλαγές σε σχετικές νομοθεσίες κατά των διακρίσεων λόγω φύλου,
ε) απαγόρευση των ιατρικών παρεμβάσεων δίχως την ενημερωμένη συναίνεση ίντερσεξ προσώπων. Ειδικότερα δε στην περίπτωση των ίντερσεξ ανηλίκων να απαγορεύεται η οποιαδήποτε παρέμβαση/επέμβαση στο σώμα τους (χειρουργική, ορμονική, φαρμακολογική) χωρίς την γραπτή και ενήμερη συναίνεση τους και εφ’ όσον τους έχει εξηγηθεί διεξοδικά η διαδικασία και τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων/επεμβάσεων.
και στ) καταργείται το σχετικό Άρθρο του Π.Δ. 323/2003 το οποίο ανέφερε ότι τα πτυχία των ΤΕΕ εκδίδονται μία φορά και δεν αλλάζουν.
Να επεκταθούν οι αλλαγές του κύριου ονόματος και οι αναλογη προσαρμογή του επιθέτου και σε κάθε τίτλο σπουδών των ανθρώπων που εκτελούν τη διαδικασία επιβεβαίωσης φύλου (όπως απολυτήριο λυκείου, πτυχία, masters κλπ)
Οι νομοθετικές αλλαγές ή προσθέσεις θα πρέπει να εναρμονίζονται πλήρως με τις ευρωπαϊκές κατευθυντήριες των Βασικών δικαιωμάτων κατάστασης των ίντερσεξ ανθρώπων (The fundamental rights situation of intersex people) του FRA – EUROPEAN UNION AGENCY FOR FUNDAMENTAL RIGHTS http://fra.europa.eu/en/publication/2015/fundamental-rights-situation-intersex-people
Επίσης θα πρέπει να προστεθούν στον παρόντα νόμο διατάξεις που να εναρμονίζονται με την έκκληση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προς τα κράτη-μέλη για ανάληψη δράσεων κατά των κακοποιητικών πολιτικών ενάντια στα τρανς και ίντερσεξ πρόσωπα στον τομέα της ψυχικής υγείας. Συγκεκριμένα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποδοκιμάζει το γεγονός ότι οι τρανς και ίντερσεξ άνθρωποι θεωρούνται ακόμη «ψυχικά ασθενείς», και εστιάζει στο ότι αυτές οι διαγνώσεις «αποτελούν πηγή που συνθλίβουν τους τρανς και ίντερσεξ ανθρώπους». http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A8-2016-0380+0+DOC+XML+V0//EL
Επιπροσθέτως το Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο αναφέρει ότι «κάθε παιδί πρέπει να αισθάνεται ασφαλές να εξερευνήσει την έκφραση και ταυτότητα φύλου του, χωρίς να υπόκειται σε κακοποιητικές διαγνωστικές πρακτικές» (παράγραφοι Μ, Ο και R) και αυτό θα πρέπει να τονιστεί σε αυτόνομη διάταξη του παρόντος νόμου. Εδώ ακριβώς στηρίζεται και το αίτημα να μπορεί το παιδί αφού εξερευνήσει την έκφραση και ταυτότητα φύλου του ελεύθερα, να δύναται να αιτηθεί (μέσω των νομίμων κηδεμόνων του) της νομικής διαδικασίας επιβεβαίωσης φύλου από την ηλικία των 8 ετών. Ανάλογες προσαρμογές θα πρέπει να γίνουν σύντομα και από το Υπουργείο Παιδείας, ώστε να διασφαλιστεί ότι κάθε παιδί θα αισθάνεται ασφαλές σχετικά με την ταυτότητα και έκφραση φύλου του στο σχολικό περιβάλλον, σε κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα
Ακόμη το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναγνωρίζει ότι η ιατρικοποίηση και η παθολογικοποίηση, συνδυάζονται με τις προκαταλήψεις, τον στιγματισμό και τις διακρίσεις, και αυτά ακριβώς είναι που οδηγούν εξ αποτελέσματος τους τρανς και ίντερσεξ ανθρώπους σε σημαντικά ρίσκα για την ψυχική τους υγεία (παράγραφος Μ).
Συμπερασματικά, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν στρατηγικές για την ψυχική υγεία, να δράσουν για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι τρανς και ίντερσεξ άνθρωποι και να λάβουν όλα αυτά υπόψη τους όταν καταστρώνουν πλάνα πολιτικών για θέματα υγείας, προγράμματα και πρωτόκολλα (παράγραφος 5) και να προσδιορίσουν επαρκείς πόρους για να διασφαλίσουν την πρόσβαση στις υπηρεσίες ψυχικής υγείας (παράγραφος 3).
Η Beatriz Becerra, Ευρωβουλευτής και συγγραφέας της ψηφισθείσας αναφοράς και μέλος της Ομάδας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τα LGBTI δικαιώματα, δήλωσε: «Ένας από τους πιο μεγάλους μύθους που περιβάλουν την ψυχική υγεία των τρανς και ίντερσεξ ανθρώπων, είναι ότι είναι ‘άρρωστοι’. Σε αυτήν την έκθεση το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, παίρνει καθαρή θέση, και επιχειρηματολογεί ότι ο τρόπος που η κοινωνία αντιμετωπίζει τους τρανς και ίντερσεξ ανθρώπους, είναι προβληματικός. Τα κράτη μέλη καλούνται να τερματίσουν τις πρακτικές της στείρωσης και της ιατρικοποίησης των τρανς και ίντερσεξ ανθρώπων». Να συμπληρώσω εδώ: Και της απαράδεκτης «συμβουλευτικής» μερικών Ελλήνων μαιευτήρων προς τους γονείς ιντερσεξ υγειών εμβρύων να τερματίζουν την κύηση, πρακτική που δυστυχώς εξακολουθεί να συμβαίνει…
Συμφωνώντας με τον κο Γρηγόριο Γιάκα (Δικαστικός Πληρεξούσιος Α’ Νομικού Συμβουλίου του Κράτους) πιστεύω πως είναι πολύ πιο αποδεκτός ο όρος «επιβεβαίωση φύλου» (αντί «αλλαγή φύλου» ή «διόρθωση φύλου») καθώς συνάδει απόλυτα με τον σύγχρονο ευρωπαϊκό όρο της αναπτυξιολογίας «gender affirmation»
Συμφωνώ επίσης στις 2 προσθέσεις που προτείνει στον ν. 2776/1999 (ΦΕΚ Α’291 24.12.1999) «Σωφρονιστικός Κώδικας»
Συμπληρώνω ότι στην δεύτερη πρόσθεση που προτείνει, δηλαδή στη διάταξη του άρθρου 3 παρ. 2 του ίδιου νόμου, θα πρέπει να προστεθούν και τα intersex (μεσοφυλικά) άτομα:
«Η διεύθυνση του σωφρονιστικού καταστήματος διασφαλίζει ότι η τοποθέτηση του κρατούμενου πραγματοποιείται με βάση την ταυτότητα φύλου του και όχι με βάση το βιολογικό του φύλο. Ιδιαίτερη μέριμνα δίδεται στην πρόσβαση των τρανς και
ίντερσεξ κρατουμένων στην ορμονική αγωγή και στη συμβουλευτική, ενώ η διεύθυνση του καταστήματος μεριμνά για τη μεταχείριση των τρανς και των ίντερσεξ κρατουμένων με βάση την ταυτότητα φύλου τους και όχι το βιολογικό τους φύλο, χωρίς να απαιτείται να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της διόρθωσης του καταχωρισμένου φύλου με δικαστική απόφαση».
Επειδή η διαδικασία που προτείνουμε είναι το απευθείας αίτημα για αλλαγής της καταχώρισης του φύλου και του κύριους ονόματος, δεν είναι αυτή της εκούσιας δικαιοδοσίας (όπως προτείνεται στο παρόν σχέδιο νόμου), αρκεί στην παράγραφο 1 να αφαιρεθεί εντελώς από το σχετικό άρθρο του ν. 344/1976 η έκφραση «αλλαγή φύλου», αφού πλέον η αλλαγή αυτή θα γίνεται σύμφωνα με τις παρούσες διατάξεις νόμου. Ακόμη, όμως, πέραν της πολύ θετικής προσθήκης στην παράγραφο 2 των χαρακτηριστικών φύλου στον ν. 927/1979, θεωρούμε αναγκαίο να προστεθούν μία σειρά ακόμη διατάξεων: α) αναφορικά με προστασίες στο σχολικό περιβάλλον ανεξάρτητα απ’ το εάν το ανήλικο πρόσωπο έχει αλλάξει ή όχι την καταχώριση του φύλου του, β) προστασία σε θέματα υγείας, γ) προστασία των τρανς και ίντερσεξ προσφύγων, δ) αναγκαίες αλλαγές σε σχετικές νομοθεσίες κατά των διακρίσεων λόγω φύλου, ε) απαγόρευση των ιατρικών παρεμβάσεων δίχως τη συναίνεση ίντερσεξ προσώπων, και στ) καταργείται το σχετικό Άρθρο του Π.Δ. 323/2003 το οποίο ανέφερε ότι τα πτυχία των ΤΕΕ εκδίδονται μία φορά και δεν αλλάζουν. Συγκεκριμένα προτείνουμε το Άρθρο 7 να αναδιατυπωθεί ως ακολούθως:
Άρθρο 7 – Άλλες διατάξεις.
1. Στο άρθρο 14 παρ. 1 εδ. 1 του ν. 344/1976 (Περί ληξιαρχικών πράξεων) η έκφραση «αλλαγής φύλου» αφαιρείται.
2. Η ταυτότητα φύλου που υιοθετείται από το πρόσωπο πρέπει να γίνεται σεβαστή, ειδικότερα στην περίπτωση των ανήλικων κοριτσιών, αγοριών και των εφήβων, χρησιμοποιώντας το μικρό όνομα που είναι διαφορετικό από αυτό που έχει καταχωρηθεί στην εθνική τους ταυτότητα. Όταν ζητείται από το πρόσωπο στο σχολικό περιβάλλον, πρέπει να υιοθετείται το μικρό όνομα όταν απευθύνονται σ’ αυτά, στην καταγραφή, αρχειοθέτηση, προσφώνηση και σε κάθε διαδικασία ή παροχή υπηρεσίας στον δημόσιο και ιδιωτικό χώρο. Όταν η φύση της διαδικασίας το κάνει απαραίτητο να καταχωρηθεί πληροφόρηση στα σχολικά μητρώα, μετά από δηλωμένη επιθυμία του προσώπου, χρησιμοποιείται η μέθοδος σύνταξης που θα γράφεται το αρχικό γράμμα του πρώτου ονόματος, το επίθετο πλήρως, η ημερομηνία της γέννησης και ο αριθμός τους εγγράφου, προσθέτοντας το μικρό όνομα που έχει επιλεγεί από τα άτομα στο έδαφος της ταυτότητας φύλου τους, αν αυτό ζητείται από αυτά. Σε αυτές τις περιστάσεις στο σχολικό περιβάλλον κατά τις οποίες το πρόσωπο πρέπει να προσφωνηθεί δημοσίως, μόνο το επιλεχθέν μικρό όνομα που συμφωνεί με την ταυτότητα φύλου μπορεί να χρησιμοποιείται. Εφόσον το πρόσωπο το δηλώσει, μπορεί να έχει πρόσβαση μόνο στις τουαλέτες που συνάδουν που με την ταυτότητα φύλου του και να ενδύεται στον σχολικό χώρο σύμφωνα με αυτήν.
3. Όλα τα πρόσωπα μεγαλύτερα των δεκαοκτώ (18) ετών, και με σκοπό τη διασφάλιση της ολιστικής φροντίδας της υγείας τους, θα έχουν τη δυνατότητα πλήρους πρόσβασης σε ολικές και μερικές χειρουργικές επεμβάσεις ή/και πλήρους ορμονικής φροντίδας για τη προσαρμογή της εμφάνισης του σώματος, συμπεριλαμβανομένων των γεννητικών οργάνων, εφόσον το αιτούνται και το επιλέγουν ελεύθερα. Δεν θα υπάρχει ανάγκη να αποδεικνύουν τη βούληση για ολική ή μερική επέμβαση επαναπροσδιορισμού ώστε να μπορούν να έχουν πλήρη πρόσβαση σε ορμονική θεραπεία. Η μόνη προϋπόθεση θα είναι, και στις δύο περιπτώσεις, η γνωστοποίηση της συγκατάθεσης του προσώπου που ενδιαφέρεται. Στην περίπτωση ανηλίκου, ο/η γνωστοποιών συναινών, θα πρέπει να έχει τη συναίνεση των γονέων ή του προσώπου που έχει την επιμέλεια. Οι λειτουργοί δημόσιας υγείας, όσοι αντιπροσωπεύουν το κράτος, ιδιωτικοί ή υπεύθυνοι ασφαλιστικών συστημάτων, πρέπει να εγγυούνται την τήρηση των δικαιωμάτων που αναγνωρίζονται με αυτόν τον νόμο. Όλες οι ιατρικές διαδικασίες που παρατίθενται σε αυτό το Άρθρο, συμπεριλαμβανομένων πιθανών χειρουργικών επεμβάσεων επαναπροσδιορισμού φύλου, δε θα επιβαρύνουν οικονομικά το άτομο και θα καλύπτονται οικονομικά πλήρως από το Ασφαλιστικό Ταμείου του ατόμου.
4. Καταργείται η παράγραφος 3, του Άρθρου 19 του Π.Δ. 323/2003.
5. Κάθε τελική απόφαση για την ταυτότητα φύλου ατόμου πολίτη αλλοδαπής που προσδιορίστηκε είτε μέσω δικαστικής απόφασης είτε από οποιαδήποτε άλλη αρχή της χώρας προέλευσης, αναγνωρίζεται στην Ελληνική επικράτεια.
6. Κάθε πρόσωπο που βρίσκεται υπό το καθεστώς διεθνούς προστασίας ασύλου σύμφωνα με τη Συνθήκη της Γενεύης, το οποίο επιθυμεί την αλλαγή μικρού ονόματος και καταχώρησης φύλου στα έγγραφά του δηλώνει το επιθυμητό όνομα και το φύλο στην Υπηρεσία Ασύλου. Η Υπηρεσία Ασύλου, χορηγεί νέα έγγραφα με το νέο όνομα και φύλο εντός τριάντα (30) ημερών.
7. Απαγορεύεται κάθε ιατρική θεραπεία, χειρουργική επέμβαση επαναπροσδιορισμού φύλου ή άλλες χειρουργικές επεμβάσεις που παρεμβαίνουν μερικώς ή ολικώς στα χαρακτηριστικά του φύλου ενός ανηλίκου προσώπου παρά μόνο μετά από γραπτή συναίνεσή του. Όταν εξασφαλίζεται η γραπτή συναίνεση του ανηλίκου καθώς και η συναίνεση των γονέων ή του επιμελητή του ανηλίκου, το ιατρικό προσωπικό πρέπει: α) να λάβει υπόψη την ικανοποιητική εξέλιξη και καλύτερη ανάπτυξη του παιδιού όπως εκφράζονται στην Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού, β) να λάβει υπόψη όλες τις παραμέτρους σε σχέση με την ηλικία, την υγεία, και την ωριμότητα του ανήλικου.
8. Στο Άρθρο 4 του Νόμου 3769/2009 (Εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών όσον αφορά την πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες και την παροχή αυτών και άλλες διατάξεις), μετά τη Παράγραφο 3 προστίθεται Παράγραφος 4, ως ακολούθως: «4. Διάκριση λόγω φύλου συνιστά, επίσης, οποιαδήποτε λιγότερο ευνοϊκή μεταχείριση προσώπου λόγω της ταυτότητας ή των χαρακτηριστικών φύλου του.»
9. Το Άρθρο 2, παρ. 2, περίπτωση β) του Νόμου 3896/2010 (Εφαρμογή της αρχής των ίσων ευκαιριών και της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών σε θέματα εργασίας και απασχόλησης) , τροποποιείται, ως ακολούθως: «β) Διάκριση λόγω φύλου συνιστά, επίσης, οποιαδήποτε λιγότερο ευνοϊκή μεταχείριση προσώπου λόγω της ταυτότητας ή των χαρακτηριστικών φύλου του.»
10. Στο ν. 4097/2012 (Εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών κατά την άσκηση αυτοτελούς επαγγελματικής δραστηριότητας ), παρ. 4, προστίθεται περίπτωση 4., ως ακολούθως: ««4. Διάκριση λόγω φύλου συνιστά, επίσης, οποιαδήποτε λιγότερο ευνοϊκή μεταχείριση προσώπου λόγω της ταυτότητας ή των χαρακτηριστικών φύλου του.»
11. Στο ν. 4285/2014 (Τροποποίηση του ν. 927/1979 (Α’ 139) και προσαρμογή του στην απόφαση-πλαίσιο 2008/913/ΔΕΥ της 28ης Νοεμβρίου 2008, για την καταπολέμηση ορισμένων μορφών και εκδηλώσεων ρατσισμού και ξενοφοβίας μέσω του ποινικού δικαίου (L 328) και άλλες διατάξεις) στα άρθρα 1 και 2, μετά τις λέξεις «ταυτότητα φύλου», προστίθενται και τα «χαρακτηριστικά φύλου».
12. Στην παράγραφο 2., Άρθρο 3, του ν. 4443/2016, μετά τις λέξεις «γενεαλογικών καταβολών», προστίθεται η ταυτότητα φύλου και τα χαρακτηριστικά φύλου.
13. Στον ν. 43752016 (Οργάνωση και λειτουργία Υπηρεσίας Ασύλου, Αρχής Προσφυγών, Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης σύσταση Γενικής Γραμματείας Υποδοχής, προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2013/32/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου «σχετικά με τις κοινές διαδικασίες για τη χορήγηση και ανάκληση του καθεστώτος διεθνούς προστασίας (αναδιατύπωση)»), στο Άρθρο 14, παράγραφος 8 (ευάλωτες κοινωνικές ομάδες), προστίθεται στοιχείο η, ως ακολούθως: «η) πρόσωπα λόγω του σεξουαλικού προσανατολισμού, της ταυτότητας ή των χαρακτηριστικών φύλου τους».
Εκ μέρους του Σωματείου Υποστήριξης Διεμφυλικών (ΣΥΔ),
Μαρίνα Γαλανού.
Η διάταξη του άρθρου 7 § 1 του προτεινόμενου σχεδίου νόμου πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής:
“Στο εδάφιο α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 14 του ν. 344/1976 (Α’ 143), όπως η παράγραφος 1 αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 6 του άρθρου 14 του ν. 2503/1997 (Α’ 107) και με την παράγραφο 5 του άρθρου 4 του ν. 4144/2013 (Α’ 88), οι λέξεις «αλλαγής φύλου» αντικαθίστανται με τις λέξεις «διόρθωσης φύλου» και προστίθεται εδάφιο β’ ως εξής:
«Ειδικά στην περίπτωση της διόρθωσης φύλου η δικαστική απόφαση αρκεί να είναι οριστική»”.
Ακόμη καλύτερη μπορεί να είναι η εξής διατύπωση:
“Το εδάφιο α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 14 του ν. 344/1976 (Α’ 143), όπως η παράγραφος 1 αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 6 του άρθρου 14 του ν. 2503/1997 (Α’ 107) και με την παράγραφο 5 του άρθρου 4 του ν. 4144/2013 (Α’ 88), αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Μεταβολές που επέρχονται στην κατάσταση του φυσικού προσώπου μετά τη σύνταξη των ληξιαρχικών πράξεων λόγω νομιμοποίησης, αναγνώρισης, αποκήρυξης, αμφισβήτησης, προσβολής της πατρότητας, υιοθεσίας τέκνου και λύσης αυτής, λύσης ή ακύρωσης γάμου, λύσης του συμφώνου συμβίωσης, προσθήκης ή μεταβολής ονόματος, επωνύμου, ιθαγένειας, θρησκεύματος ή διόρθωσης φύλου καταχωρίζονται στο πεδίο του πληροφοριακού συστήματος του άρθρου 8Α που φέρει την ένδειξη «Μεταβολές» εντός μηνός από τότε που έλαβαν χώρα µε την προσκόμιση της σχετικής διοικητικής πράξης ή πιστοποιητικού περί του αμετακλήτου της σχετικής δικαστικής απόφασης ή, στην περίπτωση της διόρθωσης φύλου, και της σχετικής οριστικής δικαστικής απόφασης»”.
Εντούτοις, όπως επισήμανα και σε προηγούμενο σχόλιό μου, διαφωνώ με την αντικατάσταση της λέξης «αλλαγή» (καλύτερη λέξη «μεταβολή») με τη λέξη «διόρθωση», καθώς η μεν πρώτη αποδίδει τη μετάβαση από μια κατάσταση ή ιδιότητα σε μια άλλη, όπως, κατά τη γνώμη μου, συμβαίνει εδώ, ενώ η δεύτερη αποδίδει μια πλημμέλεια που εχώρησε, έστω χωρίς υπαιτιότητα του ληξιαρχικού οργάνου, η οποία αποκαθίσταται διά της διόρθωσης του φύλου. Διαφωνώ επίσης με την επάρκεια της οριστικότητας της σχετικής δικαστικής απόφασης: ενώ σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις όπου προσκομίζεται δικαστική απόφαση, επιβάλλεται το αμετάκλητό της, στην προκειμένη περίπτωση αρκεί και η οριστική απόφαση. Δεν καταλαβαίνω τι εξυπηρετεί η διαφοροποίηση; Βιαζόμαστε να επιφέρουμε τη διόρθωση του φύλου;
Σχετικά με τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που επέφερα παραπάνω, σας παραπέμπω στις οδηγίες της Κεντρικής Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής για την κατάρτιση των νομοσχεδίων, Εθνικό Τυπογραφείο 2009, σ. 2 και 7-8.
Παρόμοια, και η διάταξη του άρθρου 7 § 2 πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής:
«Στην παράγραφο 1 των άρθρων 1 και 2 του ν. 927/1979 (Α’ 139), όπως τα άρθρα 1 και 2 αντικαταστάθηκαν με τα άρθρα 1 και 2 του ν. 4285/2014 (Α’ 191), μετά τη λέξη «ταυτότητα» προστίθενται οι λέξεις «και τα χαρακτηριστικά του».
Επισημαίνω, ότι, όταν τροποποιείται ένας νόμος, τροποποιείται ο ίδιος αυτός νόμος, και όχι ο τυχόν άλλος νόμος που τον τροποποίησε. Δεν θα ήθελα να επεκταθώ σε κάτι τόσο στοιχειωδώς αυτονόητο, σας συστήνω απλά να συνεργαστείτε με τις νομικές υπηρεσίες.
Στη διάταξη του άρθρου 3 παρ. 1 του ν. 2776/1999 (ΦΕΚ Α’291 24.12.1999) «Σωφρονιστικός Κώδικας» που ορίζεται ότι : «1. Απαγορεύεται κάθε δυσμενής διακριτική μεταχείριση των κρατουμένων,ιδίως εκείνη που βασίζεται στη φυλή, το χρώμα, την εθνική ή κοινωνική καταγωγή, το θρήσκευμα, την περιουσία ή τις ιδεολογικές πεποιθήσεις.
2. Ειδική μεταχείριση των κρατουμένων επιφυλάσσεται, όταν
δικαιολογείται από τη νομική ή πραγματική κατάστασή τους, όπως υποδίκων
και καταδίκων, εγγάμων και αγάμων, ανηλίκων και ενηλίκων, γυναικών και
ανδρών, ατόμων με ειδικές ανάγκες ή για τις Θρησκευτικές ή άλλες
πεποιθήσεις, εφόσον γίνεται υπέρ του κρατουμένου και προς εξυπηρέτηση
των ειδικών αναγκών που απορρέουν από την κατάσταση στην οποία
ευρίσκεται»
προστίθεται στην παρ. 1 η έκφραση «ή στην ταυτότητα φύλου ή τα χαρακτηριστικά φύλου».
Στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου προστίθεται διάταξη που ορίζει : «Η διεύθυνση του σωφρονιστικού καταστήματος διασφαλίζει ότι η τοποθέτηση του κρατούμενου πραγματοποιείται με βάση την ταυτότητα φύλου του και όχι με βάση το βιολογικό του φύλο. Ιδιαίτερη μέριμνα δίδεται στην πρόσβαση των τρανς κρατουμένων στην ορμονική αγωγή και στη συμβουλευτική, ενώ η διεύθυνση του καταστήματος μεριμνά για τη μεταχείριση των τρανς κρατουμένων με βάση την ταυτότητα φύλου τους και όχι το βιολογικό τους φύλο, χωρίς να απαιτείται να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της διόρθωσης του καταχωρισμένου φύλου με δικαστική απόφαση».
Στη διάταξη του άρθρου 7 θα πρέπει να προστεθεί το εξής εδάφιο : Στην παρ. 3 του άρθρου 11 του ν. 3418/2005 (ΦΕΚ Α’ 287/28-11-2005) «Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας» («ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να καταβάλλεται κατά την ενημέρωση που αφορά σε ειδικές επεμβάσεις, όπως μεταμοσχεύσεις, μεθόδους ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, επεμβάσεις αλλαγής ή αποκαταστάσεως φύλου, αισθητικές ή κοσμητικές επεμβάσεις»), η έκφραση «αλλαγή φύλου» αντικαθίσταται από τον όρο «επιβεβαίωση φύλου».