1. Οι κανόνες που ακολουθούν ρυθμίζουν τους όρους και τις συνθήκες εκτέλεσης ποινικών αποφάσεων που αφορούν την έκτιση ποινών και μέτρων ασφαλείας κατά της ελευθερίας, τα ποινικά δικονομικά μέτρα κατά της ελευθερίας και τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης κατά της ελευθερίας, σύμφωνα με το Σύνταγμα, τις διεθνείς συμβάσεις, τους νόμους και τις κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότησή τους. Κατά την ερμηνεία τους λαμβάνονται υπόψη οι διεθνώς αποδεκτές αρχές που αφορούν τα ανθρώπινα δικαιώματα.
2. Κρατούμενοι θεωρούνται άτομα που εκτίουν ποινές κατά της ελευθερίας, οι υπόδικοι και όσοι κρατούνται κατά το άρθρο 15 του παρόντος, καθώς και οι υπό απέλαση διαμένοντες αλλοδαποί στα καταστήματα κράτησης (άρθρο 74 παρ. 4 του Ποινικού Κώδικα). H φύλαξη ακαταλόγιστων εγκλείστων (άρθρο 69 ΠΚ) και η εισαγωγή αλκοολικών και τοξικομανών σε θεραπευτικά καταστήματα (άρθρο 71 ΠΚ) διέπονται αναλογικά από τις κατά περίπτωση διατάξεις του παρόντος κώδικα, εκτός αν ορίζεται αλλιώς σε άλλο νόμο.
3. Όπου γίνεται λόγος για «μεταχείριση των κρατουμένων» νοείται η υπαγωγή τους στους κανόνες του παρόντος.
4. «Καταστήματα κράτησης» ή «φυλακές» χαρακτηρίζονται όσα ορίζονται στο Τρίτο Κεφάλαιο του παρόντος.
Αρχική «Σωφρονιστικός Κώδικας»Άρθρο 01 – Κανόνες εκτέλεσης δικαστικών αποφάσεων και έκτισης ποινών και μέτρων ασφαλείας κατά της ελευθερίας
Άρθρο 01 – Κανόνες εκτέλεσης δικαστικών αποφάσεων και έκτισης ποινών και μέτρων ασφαλείας κατά της ελευθερίας
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 01 – Κανόνες εκτέλεσης δικαστικών αποφάσεων και έκτισης ποινών και μέτρων ασφαλείας κατά της ελευθερίας
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 02 – Νομιμότητα στη μεταχείριση, δικαιώματα και υποχρεώσεις των κρατουμένων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 03 – Ισότητα στη μεταχείριση των κρατουμένων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 04 – Έννομη προστασία των κρατουμένων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 4A – Αίτηση για δίκαιη ικανοποίηση
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 05 – Συμμετοχή κρατουμένων στην καθημερινή λειτουργία των καταστημάτων κράτησης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 5A – Γενικός Γραμματέας Αντεγκληματικής Πολιτικής
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 06 – Κεντρικό Επιστημονικό Συμβούλιο Φυλακών
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 07 – Κεντρική Επιτροπή Μεταγωγών
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 08 – Συμβούλιο καταστήματος κράτησης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 09 – Συμβούλιο αδειών και πειθαρχικού ελέγχου
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 10 – Συμβούλιο εργασίας κρατουμένων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 10A – Συμπράττοντες φορείς σωφρονιστικής πολιτικήςΆρθρο 10A – Συμπράττοντες φορείς σωφρονιστικής πολιτικής
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 11 – Διάκριση και διαχωρισμός των κρατουμένων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 12 – Ειδικές ρυθμίσεις για κρατούμενους ανηλίκους και νεαρούς ενήλικες
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 13 – Ειδικές ρυθμίσεις για κρατούμενες γυναίκες και κρατούμενους γονείς
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 14 – Ειδικές ρυθμίσεις για υποδίκουςΆρθρο 14 – Ειδικές ρυθμίσεις για υποδίκους
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 15 – Ειδικές κατηγορίες κρατουμένωνΆρθρο 15 – Ειδικές κατηγορίες κρατουμένων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 16 – Τρόπος σύστασηςΆρθρο 16 – Τρόπος σύστασης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 17 – Διακρίσεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 18 – Κτιριακές εγκαταστάσεις
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 19 – Χώροι διαβίωσης των κρατουμένων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 20 – Εισαγωγή κρατουμένωνΆρθρο 20 – Εισαγωγή κρατουμένων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 21 – Διαδικασία της εισαγωγής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 22 – Ενημέρωση και τοποθέτηση του κρατουμένου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 23 – Υγιεινή και καθαριότητα
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 24 – Υγειονομικός έλεγχος
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 25 – Διατροφή
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 26 – Ενδυμασία και κλινοστρωμνή
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 27 – Ιατροφαρμακευτική περίθαλψη
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 28 – Ατομικό δελτίο υγείας και μητρώο ιατρικών εξετάσεων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 29 – Ιατρικές πράξειςΆρθρο 29 – Ιατρικές πράξεις
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 30 – Εισαγωγή ασθενών κρατουμένων σε θεραπευτικά καταστήματα κράτησης ή δημόσια νοσηλευτικά ιδρύματαΆρθρο 30 – Εισαγωγή ασθενών κρατουμένων σε θεραπευτικά καταστήματα κράτησης ή δημόσια νοσηλευτικά ιδρύματα
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 31 – Απεργία πείνας
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ ΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ – Άρθρο 32 – ΟργάνωσηΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ ΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ – Άρθρο 32 – Οργάνωση
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 33 – Εκπαίδευση και επαγγελματική κατάρτιση
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 34 – Πρόσβαση στο προαύλιο ή σε άλλο ανοικτό χώρο, σωματική άσκηση και άθληση
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 35 – Ενημέρωση
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 36 – Ψυχαγωγία – Ελεύθερος χρόνοςΆρθρο 36 – Ψυχαγωγία – Ελεύθερος χρόνος
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 37 – Άσκηση θρησκευτικών καθηκόντωνΆρθρο 37 – Άσκηση θρησκευτικών καθηκόντων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 38 – Καθορισμός εργασίας και απασχόλησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 39 – Οργάνωση εργασίας και απασχόλησης μέσα στο κατάστημα
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 40 – Οργάνωση εργασίας και απασχόλησης έξω από το κατάστημαΆρθρο 40 – Οργάνωση εργασίας και απασχόλησης έξω από το κατάστημα
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 41 – Αμοιβή εργασίας και απασχόλησηςΆρθρο 41 – Αμοιβή εργασίας και απασχόλησης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 42 – Ευθύνη κρατουμένων που εργάζονταιΆρθρο 42 – Ευθύνη κρατουμένων που εργάζονται
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 43 – Ατομικός Λογαριασμός Κρατουμένων (χρημάτιο)Άρθρο 43 – Ατομικός Λογαριασμός Κρατουμένων (χρημάτιο)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 44 – Προϋποθέσεις και διαδικασία
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 45 – Υποχρέωση ασφάλισης κατά κινδύνου ατυχήματοςΆρθρο 45 – Υποχρέωση ασφάλισης κατά κινδύνου ατυχήματος
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 46 – Παροχές σε είδοςΆρθρο 46 – Παροχές σε είδος
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 47 – Παροχές σε χρήμαΆρθρο 47 – Παροχές σε χρήμα
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 48 – Υπόχρεοι για την καταβολή εισφορώνΆρθρο 48 – Υπόχρεοι για την καταβολή εισφορών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 49 – Σκοπός και μέσα πραγμάτωσης της επικοινωνίαςΆρθρο 49 – Σκοπός και μέσα πραγμάτωσης της επικοινωνίας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 50 – Επισκέψεις
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 51 – Τηλεφωνική επικοινωνία, επικοινωνία με τηλεδιάσκεψη, τηλεγραφήματα και επιστολές
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 52 – Άδειες των κρατουμένων
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 53 – Τακτικές άδειες – Προϋποθέσεις
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 54 – Ειδικότερη διαδικασία χορήγησης τακτικών αδειών
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 55 – Έκτακτες άδειεςΆρθρο 55 – Έκτακτες άδειες
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 56 – Εκπαιδευτικές άδειες
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 57 – Ημιελεύθερη διαβίωση με ή χωρίς παροχή κοινωφελούς εργασίαςΆρθρο 57 – Ημιελεύθερη διαβίωση με ή χωρίς παροχή κοινωφελούς εργασίας
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 58 – Άδεια για ημιελεύθερη διαβίωση
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 59 – Ανάκληση άδειας για ημιελεύθερη διαβίωση
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 60 – Νέα άδεια για ημιελεύθερη διαβίωσηΆρθρο 60 – Νέα άδεια για ημιελεύθερη διαβίωση
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 61 – Τμηματική έκτιση της ποινήςΆρθρο 61 – Τμηματική έκτιση της ποινής
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 62 – Παροχή κοινωφελούς εργασίας σε καθεστώς ημιελεύθερης διαβίωσηςΆρθρο 62 – Παροχή κοινωφελούς εργασίας σε καθεστώς ημιελεύθερης διαβίωσης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 63 – Μέτρα τάξης, προστασίας και ασφάλειας
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 64 – Μέτρα πειθαρχίαςΆρθρο 64 – Μέτρα πειθαρχίας
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 65 – Αξιέπαινες πράξεις και επιβράβευση κρατουμένωνΆρθρο 65 – Αξιέπαινες πράξεις και επιβράβευση κρατουμένων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 66 – Πειθαρχικά παραπτώματα
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 67 – Πειθαρχικές ποινές
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 68 – Πειθαρχικά ΌργαναΆρθρο 68 – Πειθαρχικά Όργανα
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 69 – Πειθαρχική ΔιαδικασίαΆρθρο 69 – Πειθαρχική Διαδικασία
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 70 – Λόγοι μεταγωγής
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 71 – Μεταγωγή για λόγους προσωπικούς, οικογενειακούς, εργασίας και εκπαιδευτικούςΆρθρο 71 – Μεταγωγή για λόγους προσωπικούς, οικογενειακούς, εργασίας και εκπαιδευτικούς
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 72 – Μεταγωγή για λόγους υγείας ή σχετιζόμενους με την παρακολούθηση εγκεκριμένων θεραπευτικών προγραμμάτων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 73 – Μεταγωγή για λόγους δικονομικούς ή συναφείςΆρθρο 73 – Μεταγωγή για λόγους δικονομικούς ή συναφείς
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 74 – Μεταγωγή για λόγους σχετικούς με την εύρυθμη λειτουργία του καταστήματος κράτησης και τις συνθήκες διαβίωσης των κρατουμένων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 75 – Εκτέλεση της μεταγωγήςΆρθρο 75 – Εκτέλεση της μεταγωγής
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 75Α – Απόλυση υπό όροΆρθρο 75Α – Απόλυση υπό όρο
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 76 – Απόλυση καταδίκων, υποδίκων, χρεοφειλετών και λοιπών κατηγοριών κρατουμένωνΆρθρο 76 – Απόλυση καταδίκων, υποδίκων, χρεοφειλετών και λοιπών κατηγοριών κρατουμένων
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 77 – Διατυπώσεις για την απόλυσηΆρθρο 77 – Διατυπώσεις για την απόλυση
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 78 – Θάνατος κρατουμένουΆρθρο 78 – Θάνατος κρατουμένου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 79 – Μέριμνα της Πολιτείας πριν και μετά την απόλυση
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 80 – Μέριμνα της Πολιτείας για τους απολυομένους
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 81 – Διοικητική εποπτείαΆρθρο 81 – Διοικητική εποπτεία
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 82 – Δικαστική εποπτεία στα καταστήματα κράτησηςΆρθρο 82 – Δικαστική εποπτεία στα καταστήματα κράτησης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 83 – Αρμοδιότητες Δικαστικού Λειτουργού καταστήματος κράτησηςΆρθρο 83 – Αρμοδιότητες Δικαστικού Λειτουργού καταστήματος κράτησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 84 – Εποπτεία του Δικαστηρίου Έκτισης Ποινών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 84Α – Σώμα Επιθεώρησης και Ελέγχου των Καταστημάτων Κράτησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 85 – Έλεγχος από ανεξάρτητη αρχή
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 86 – Εθελοντική εργασία και κοινωνικός έλεγχος
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 86Α – Επιστημονική έρευνα, αξιολόγηση και ενημέρωση της ευρύτερης κοινωνίαςΆρθρο 86Α – Επιστημονική έρευνα, αξιολόγηση και ενημέρωση της ευρύτερης κοινωνίας
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 86Β – Οργάνωση του προσωπικού των καταστημάτων κράτησης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 87 – Εκπαίδευση και επιμόρφωση προσωπικού καταστημάτων κράτησης
- Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άρθρο 87Α – Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας και Κανονισμός Ασφάλειας καταστημάτων κράτησηςΆρθρο 87Α – Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας και Κανονισμός Ασφάλειας καταστημάτων κράτησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 88 – Μεταβατικές και τελικές διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο δεύτερο – Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
16 Οκτωβρίου 2017, 15:55
Ανοικτή σε Σχόλια έως
30 Οκτωβρίου 2017, 14:00
Σχετικό Υλικό
Σωφρονιστικός_ΚώδικαςΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
2 Σχόλια 144 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35461 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Οι ανωτέρω κατηγορίες ασθενών δεν πρέπει να εμπίπτουν στον παρόντα κώδικα, αλλά αποκλειστικά στα μέτρα που απαιτούνται για τη θεραπευτική αντιμετώπισή τους. Η παραβατικότητά τους οφείλει να εμπίπτει μόνο στο πλαίσιο κοινωνικής εργασίας στο μέτρο που η βελτίωση της υγείας τους το επιτρέπει.
«1. Οι κανόνες που ακολουθούν ρυθμίζουν τους όρους και τις συνθήκες εκτέλεσης ποινικών αποφάσεων που αφορούν την έκτιση ποινών και μέτρων ασφαλείας κατά της ελευθερίας, τα ποινικά δικονομικά μέτρα κατά της ελευθερίας και τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης κατά της ελευθερίας, σύμφωνα με το Σύνταγμα, τις διεθνείς συμβάσεις, τους νόμους και τις κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότησή τους. Κατά την ερμηνεία τους λαμβάνονται υπόψη οι διεθνώς αποδεκτές αρχές που αφορούν τα ανθρώπινα δικαιώματα.»
Θα θέλαμε κατ’ αρχήν να τονίσουμε ότι οι διεθνώς αποδεκτές αρχές που αφορούν τα ανθρώπινα δικαιώματα θα πρέπει πρωτίστως να λαμβάνονται υπόψη κατά τη θέσπιση των νομικων κανόνων, και έπειτα κατά την ερμηνεία τους. Το ίδιο θα έπρεπε να συμβαίνει και με το σχετικό «ήπιο Δίκαιο».
Προτείνουμε να προστεθεί μετά το «κατ’ εξουσιοδότησή τους» η φράση: «και τους Ευρωπαϊκούς Σωφρονιστικούς Κανόνες»
Οι Ευρωπαϊκοί Σωφρονιστικοί Κανόνες είναι οι Συστάσεις της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης προς τα κράτη μέλη σχετικά με τις ελάχιστες προδιαγραφές που πρέπει να εφαρμόζονται στις φυλακές.
Τα κράτη μέλη ενθαρρύνονται να αντλήσουν απ’ ευθείας από αυτούς τους κανόνες στην κατάρτιση της νομοθεσίας τους και τις πολιτικές τους και να εξασφαλίσουν ευρεία διάδοσή τους στις δικαστικές Αρχές τους, καθώς και στο σωφρονιστικό προσωπικό και τους ίδιους τους κρατούμενους.
Οι ευρωπαϊκοί σωφρονιστικοί κανόνες του 1987 (Σύσταση Νο R 87 (3) εγκρίθηκαν από την Επιτροπή Υπουργών στις 12 Φεβρουαρίου 1987.
Σύσταση Νο R (2006) 2 για τους Ευρωπαϊκούς Σωφρονιστικούς Κανόνες
Στις 11 Ιανουαρίου 2006, η Επιτροπή των Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης υιοθέτησε μια νέα έκδοση των Ευρωπαϊκών Σωφρονιστικών Κανόνων, λαμβάνοντας υπόψη ότι η σύσταση R (87) 3 σχετικά με τους ευρωπαϊκούς σωφρονιστικούς κανόνες θα πρέπει να αναθεωρηθεί και να ενημερωθεί σε βάθος, προκειμένου να ληφθούν υπόψη οι εξελίξεις που είχαν σημειωθεί στον τομέα της ποινικής, πολιτικής, σωφρονιστικής πρακτικής καθώς και την εν γένει διαχείριση των φυλακών στην Ευρώπη, υποστηρίζοντας τα πρότυπα που περιέχονται στις συστάσεις της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης που αφορούν συγκεκριμένες πτυχές της πολιτικής και της πρακτικής των σωφρονιστικών ιδρυμάτων, και ειδικότερα την αριθ. R (89) 12 σχετικά με την εκπαίδευση στη φυλακή, Αριθ. R (97) 12 σχετικά με το προσωπικό που ασχολείται με την επιβολή κυρώσεων και μέτρων, αριθ. R (98) 7 σχετικά με τη δεοντολογία (2003), Rec 22 σχετικά με την υπό όρους απελευθέρωση (υφ’ όρον απόλυση) και Rec (2003) 23 σχετικά με τη διαχείριση από τις διοικήσεις των σωφρονιστικών ιδρυμάτων των βαρυποινιτών.
«Κατά την ερμηνεία τους λαμβάνονται υπόψη οι διεθνώς αποδεκτές αρχές που αφορούν τα ανθρώπινα δικαιώματα.»
Προτείνουμε να προστεθεί μετά το «ανθρώπινα δικαιώματα» η φράση: «και το ήπιο Δίκαιο σε επίπεδο Ε.Ε. που σχετίζεται με την κράτηση»
Ως προς την παρ.2 του προτεινόμενου νομοθετήματος: πρέπει να ληφθεί υπόψη ο κανόνας 10 των Ευρωπαϊκών Σωφρονιστικών Κανόνων.
Οι κανόνες ισχύουν όχι μόνο για κάθε άτομο που «κρατείται σε φυλακή» κατά την έννοια των κανόνων, αλλά και σε άτομα τα οποία, αν και στην πραγματικότητα δεν παραμένουν εντός της περιμέτρου της φυλακής, διοικητικά ανήκουν στον πληθυσμό της φυλακής αυτής.
Αυτό σημαίνει ότι τα άτομα που απολαμβάνουν άδειες εξόδου ή συμμετέχουν σε δραστηριότητες εκτός των φυσικών ορίων των φυλακών, για τους οποίους η διοίκηση της φυλακής εξακολουθεί να είναι επίσημα υπεύθυνη, πρέπει να αντιμετωπίζονται σύμφωνα με τους κανόνες.
Ο κανόνας αυτός καλύπτει καταστάσεις όπου (για παράδειγμα, λόγω υπερπληθυσμού των φυλακών) τα πρόσωπα που, σύμφωνα με αυτόν τον κανόνα, πρέπει να τοποθετούνται σε μια φυλακή (προσωρινά) βρίσκονται σε άλλες εγκαταστάσεις όπως αστυνομικά τμήματα ή άλλους χώρους από όπου αυτοί δεν μπορούν να αποχωρήσουν κατά βούληση. Είναι αυτονόητο ότι η φυλάκιση σε εγκαταστάσεις διάφορες από τις φυλακές θα πρέπει να αποτελεί έσχατο μέτρο, όσο το δυνατόν πιο σύντομο και ότι οι αρχές που είναι υπεύθυνες για αυτές τις εγκαταστάσεις θα πρέπει να κάνουν ό, τι είναι δυνατόν για να διαβιώνουν σύμφωνα με τα πρότυπα που καθορίζονται από αυτούς τους κανόνες και να προσφέρουν επαρκή αποζημίωση σε αντιστάθμισμα για τις ελλείψεις.
Επίσης, ως προς τη δυνατότητα να κρατούνται σε φυλακές οι «υπό απέλαση» αλλοδαποί, πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ο Κανόνας 10 των Ε.Σ.Κ., που αναγνωρίζει μεν ότι δίπλα σε προφυλακισμένους ή καταδίκους
μπορούν να κρατούνται σε φυλακές δυνάμει διατάξεων του εθνικού δικαίου και άλλες κατηγορίες κρατουμένων, όπως π.χ. μετανάστες προς απέλαση, τονίζοντας ότι τα πρόσωπα αυτά, αν κρατούνται σε φυλακές, πρέπει επίσης να αντιμετωπίζονται ως κρατούμενοι σύμφωνα με αυτούς τους κανόνες, αλλά που τονίζει εξίσου, πάντως, ότι μια φυλακή εξ ορισμού δεν είναι το κατάλληλο μέρος για να κρατηθεί κάποιος που δεν είναι ούτε ύποπτος ούτε καταδικασμένος για ποινικό αδίκημα. Κατά συνέπεια, οι κρατούμενοι μετανάστες προς απέλαση (κρατούμενοι για διοικητικούς λόγους) πρέπει να κρατούνται σε φυλακή μόνον σε εξαιρετικές περιπτώσεις, για παράδειγμα αν είναι αποδεδειγμένα βίαιοι.
Τέλος, θα πρέπει να ληφθεί δέσμη προστατευτικών για τους στερούμενους την ελευθερία της κίνησής τους (ως μορφή έκτισης ποινής) μέτρων που σχετίζονται με όσους αποφυλακίζονται με ηλεκτρονική επιτήρηση και υποβάλλονται σε περιορισμό κατ’ οίκον, είτε με τροποποίηση του Σ.Κ. είτε με τροποποίηση του υφιστάμενου ειδικού νομοθετικού πλαισίου.
Ελληνική Δράση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα – «Πλειάδες» (Μ.Κ.Ο.)