Αρχική Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας στην Ευρωπαϊκή ΈνωσηΜΕΡΟΣ Β’ – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση – Άρθρο 3 Σκοπός – Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογής – Απαγόρευση υποβάθμισης της προστασίας που παρέχεται στους εργαζόμενους– Αντικατάσταση άρθρου 69 Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (Άρθρα 1, 2 και 20 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152)Σχόλιο του χρήστη Γιώργος ΜΠΟΥΜΠΟΠΟΥΛΟΣ | 2 Σεπτεμβρίου 2023, 15:20
Το υπό σχολιασμό σε δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου, αποτελεί προσαρμογή της εσωτερικής νομοθεσίας στην οδηγία (ΕΕ) 2019/1152 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 δια της τροποποίησης/συμπλήρωσης διατάξεων του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου. Η πιο πάνω οδηγία έχει, κατά τα οριζόμενα σε αυτή, εφαρμογή και στη ναυτική εργασία. Ως γνωστό, η ναυτική εργασία διέπεται από ιδιαίτερες διατάξεις και, κυρίως, ως εποπτευόμενη από το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, διέπεται από ιδιαίτερους μηχανισμούς και φορείς ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων που την αφορούν και επιβολής κυρώσεων, σε περίπτωση παραβάσεων. Με τον τρόπο που επιλέχθηκε η προσαρμογή της εσωτερικής νομοθεσίας στη ναυτική εργασία (δηλ, με διατάξεις του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου) παραβλέπονται οι πιο πάνω ιδιαιτερότητες της ναυτικής εργασίας και, θεωρώ, αυτό δεν είναι πρόθεση της Κυβέρνησης αν ληφθεί υπόψη και το θλιβερό παρελθόν που επιχειρήθηκε εσφαλμένα απολύτως η διάλυση του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής. Ως παράδειγμα αναφέρω ότι σύμφωνα με το σχέδιο νόμου και ειδικότερα το άρθρο 15 αυτού, στον Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου προτίθεται άρθρο 74Α, το οποίο φέρεται να έχει εφαρμογή και στη ναυτική εργασία. Στην περίπτωση αυτή προβλέπεται εμπλοκή του «Επιθεωρητή Εργασιακών Σχέσεων» και παραβλέπει ( εσφαλμένα) την αρμοδιότητα των Λιμενικών Αρχών και της Διεύθυνσης Ναυτικής Εργασίας στα θέματα ναυτικής εργασίας, σύμφωνα με τον ισχύοντα οργανισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής. Η παραπάνω αναφορά είναι ένα μεμονωμένο μόνο παράδειγμα δεδομένου ότι το σύνολο του σχεδίου νόμου δια της ρύθμισης θεμάτων και ναυτικής εργασίας μέσω του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου, ουσιαστικά επαναλαμβάνει την πιο πάνω ανορθόδοξη και προβληματική εφαρμογή διατάξεων στη ναυτική εργασία και ιδιαίτερα όσον αφορά τον έλεγχο εφαρμογής και την παραπομπή σε κυρώσεις άλλων πλην αυτών του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου. Θέλω να πιστεύω ότι η προηγούμενη εμπειρία και θητεία του νυν Υπουργού Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης στο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής είναι εχέγγυο της κατανόησης του θέματος αλλά και της βούλησής του προς επίλυση σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής.