• Κατά την παρ. 1, «ο εργοδότης υποχρεούται να θέτει στη διάθεση των εργαζόμενων επαρκή και υγιεινό χώρο για λήψη τροφής και ανάπαυση». Αυτό δεν προβλέπεται από την Οδηγία, είναι γενικό και ασαφές και θα παραμείνει ανεφάρμοστο, τουλάχιστον από το 95% των επιχειρήσεων της χώρας (μικρές και μεσαίες), επί των οποίων επιρρίπτει ένα τεράστιο βάρος που θα οδηγήσει σε επιβολή κυρώσεων και προστίμων. Γι’ αυτούς τους λόγους προτείνεται να διαγραφεί η παρ. 1 του άρθρου 9 του Σ/Ν. Ερωτήματα: • Το ζήτημα της παράλληλης απασχόλησης, ρυθμίζεται και αναφέρεται για πρώτη φορά (δηλ. ένας εργαζόμενος να απασχολείται σε πολλούς εργοδότες). Σύμφωνα με το νέο εργασιακό νομοσχέδιο, θα υπάρχει πολλαπλή απασχόληση με 8ωρο + 4ωρο επιπλέον, με υποχρεωτική 11ωρη ανάπαυση. Πώς αυτό συνδυάζεται με τη δυνατότητα ο εργαζόμενος να εργάζεται σε 2 εργοδότες 13 ώρες; • Πώς επιτυγχάνεται η δυνατότητα εργασίας μέχρι 13 ώρες/ημέρα με το γεγονός ότι ο μέσος όρος απασχόλησης σε εβδομαδιαία βάση σε περίοδο 4 μηνών δεν μπορεί να ξεπερνά τις 48 ώρες, συμπεριλαμβανομένων των υπερωριών και της υπερεργασίας; • Πώς ο 2ος εργοδότης, θα μπορεί να έχει γνώση των συνολικών ωρών που έχει εργαστεί ο εργαζόμενος στον 1ο εργοδότη; • Αν ο 1ος εργοδότης, χρειαστεί τον εργαζόμενο να απασχοληθεί υπερωριακά, πώς αυτός, θα μπορέσει να ανταποκριθεί στον 2ο εργοδότη; • Για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο ο εργαζόμενος, να μεταφέρει εμπιστευτικά στοιχεία στο δεύτερο εργοδότη, θα υπάρχουν κάποιες ρήτρες απαγόρευσης για πολλαπλή απασχόληση σε ανταγωνιστική επιχείρηση; Προτάσεις: • Πρέπει να διασφαλιστεί με κάποιο τρόπο ότι ο 2ος εργοδότης θα είναι σε θέση να πληροφορείται το ωράριο απασχόλησης στον 1ο εργοδότη ώστε να διαμορφώσει κατάλληλο ωράριο στην παράλληλη απασχόληση για να μην παραβιάζει την εργατική νομοθεσία και βρεθεί αντιμέτωπος με κυρώσεις και πρόστιμα. • Λόγω της ιδιαιτερότητας ορισμένων κλάδων τροφίμων (κλάδος οινοποιίας), λόγω ταχείας φθοράς της πρώτης ύλης και των προϊόντων σχετικά με τα χρονικά όρια εργασίας προτείνουμε τα εξής: o Να είναι δυνατόν ο εργοδότης να απασχολεί νόμιμα τον εργαζόμενο περισσότερες ώρες την εβδομάδα και υπερωριακά, με αντίστοιχη καταβολή του νόμιμου χρηματικού αντίτιμου (τηρώντας την ελάχιστη ανάπαυση των 11 ωρών/24ωρο), και συγκεκριμένα πλέον των 150 ωρών ετησίως και μέχρι 450 ώρες. Άλλωστε ο σχετικός νόμος (άρθρο 58 του Ν.4808/2021) επιτρέπει επιπλέον ώρες υπερωριακής απασχόλησης, δηλαδή πλέον των 150 ωρών ετησίως, εφόσον αυτό ζητηθεί από το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Εργασίας (προσαύξηση έως 60%). Η ρύθμιση αυτή ωστόσο δεν εξυπηρετεί την απαραίτητη ευελιξία στην εργασία με σκοπό την κάλυψη των έκτακτων αναγκών που δικαιολογούν την υπερωριακή απασχόληση. o Επέκταση των νόμιμων υπερωριών από 3 σε 5 ώρες/ημέρα. Συνεπώς να δοθεί η δυνατότητα στον ένα εργοδότη να απασχολεί μέχρι 13 ώρες τον εργαζόμενο, δεδομένου ότι αναμένεται να ψηφιστεί, η δυνατότητα, ο εργαζόμενος να απασχολείται σε δύο εργοδότες με μέγιστη συνολική διάρκεια 13 ωρών/ημέρα. o Μεγαλύτερη ευελιξία σχετικά με τον τρόπο δήλωσης ή ακύρωσης των προγραμματισμένων υπερωριών, καθώς και των αλλαγών στην οργάνωση του χρόνου εργασίας που οφείλεται σε λόγους ανωτέρας βίας και άλλα έκτακτα περιστατικά ή σε επείγουσες ανάγκες. Να δηλώνονται απολογιστικά εντός 72 ωρών.