• Απομένουν και άλλα θέματα προς ρύθμιση, δηλαδή θέματα που δεν περιέχονται στις ρυθμίσεις του ν/σ 1. Υπερωριακή απασχόληση - Διεύρυνση εξαιρέσεων Ισχύουσα κατάσταση: Με υπουργική απόφαση καθορίστηκαν οι εργαζόμενοι, οι οποίοι δεν δικαιούνται αμοιβή για υπερωριακή απασχόληση με κριτήριο μισθού. Το ύψος του μισθού έχει καθοριστεί για τους εργαζόμενους που δεν έχουν θέση ευθύνης σε 6.240€ μηνιαίως (οκταπλάσιο του κατώτατου μισθού). Πρόταση: Προτείνεται ο μισθός πάνω από τον οποίο δεν θα δικαιούται ο εργαζόμενος αμοιβή για πρόσθετη απασχόληση ανεξάρτητα από τη θέση που κατέχει, να είναι της τάξης των 3.000€ ώστε να ανταποκρίνεται στα δεδομένα της αγοράς. Επίσης προτείνουμε, να εξαιρεθούν εργαζόμενοι με ρόλους όπως των πωλητών και όλων όσων αμείβονται με μισθό και προμήθειες ή bonus. Αιτιολόγηση: Το ύψος του μισθού, το οποίο έχει καθοριστεί δεν ανταποκρίνεται στα δεδομένα της αγοράς και συνεπάγεται προβλήματα στον τρόπο που λειτουργούν οι εταιρείες, οι οποίες αναζητούν ανθρώπινο δυναμικό με εστίαση στο αποτέλεσμα και όχι στο ωράριο. Το ποσό των 6.240€ μηνιαίως αποτελεί εξαιρετικά υψηλή αμοιβή για τις ελληνικές επιχειρήσεις, στις οποίες ακόμη και η διοίκηση της εταιρείας αμείβεται, σε πολλές περιπτώσεις, με χαμηλότερες αποδοχές από το προαναφερόμενο ποσό. Επίσης δεν νοείται η υπερωριακή αποζημίωση στους πωλητές και όλους όσους αμείβονται με μισθό και προμήθειες ή bonus δεδομένου ότι αυτοί εργάζονται με βάση εξατομικευμένους στόχους από την επίτευξη (ή και υπερεπίτευξη) των οποίων εξαρτάται άμεσα το ύψος των αποδοχών τους. 2. Πλαίσιο παροχών προς τους εργαζόμενους Άρση των ασφυκτικών περιορισμών στη χορήγηση των διατακτικών (π.χ. χορήγηση ανά ημέρα / μήνα). Ενιαία ρύθμιση για τα επαγγελματικά ταμεία και τα Ιδιωτικά Ομαδικά Συνταξιοδοτικά Προγράμματα Διεύρυνση της δράσης του Υπουργείου Εργασίας για τη δημιουργία χώρων φροντίδας βρεφών σε επιχειρήσεις με τη θέσπιση εναλλακτικών τρόπων ενίσχυσης των εργαζομένων στο θέμα αυτό (π.χ. παροχή voucher στις εργαζόμενες για εξαργύρωση σε υφιστάμενους παιδικούς σταθμούς). 3. Ευέλικτη προσέλευση 60 λεπτών πριν την έναρξη του δηλωμένου ωραρίου Σήμερα προβλέπεται η ευέλικτη προσέλευση (120 λεπτών) μετά την έναρξη του δηλωμένου ωραρίου. Προτείνεται η ευέλικτη προσέλευση να αφορά και στην είσοδο πριν το δηλωμένο ημερήσιο ωράριο (60 λεπτά πριν την έναρξη). Με αυτόν τον τρόπο, θα δίνεται στον εργαζόμενο η δυνατότητα να προσέρχεται πριν από το δηλωμένο ωράριο για την εξυπηρέτηση οικογενειακών αναγκών, συγκοινωνιακών απαιτήσεων είτε για να προφυλαχθεί από τα καιρικά φαινόμενα. Η ώρα προσέλευσης πριν την έναρξη του ευέλικτου ωραρίου να δεν θα λαμβάνεται υπόψη στο ωράριο εργασίας. 4. Κατηγορίες εργαζομένων που δεν εντάσσονται στην ψηφιακή κάρτα Ισχύουσα κατάσταση: Για τους εργαζόμενους που εργάζονται εκτός εγκατάστασης, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει η δυνατότητα να δηλώσεις ΟΧΙ στη δήλωση της Ψηφιακής Κάρτας. Πρόταση: Προτείνεται να υπάρχει η δυνατότητα, για τους εργαζομένους που δεν έχουν σταθερή παρουσία στο γραφείο, να μπορεί ο εργοδότης να δηλώνει ότι δεν θα γίνεται χρήση της ψηφιακής κάρτας, είτε μόνιμα ή για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα(δήλωση ΟΧΙ). Αιτιολόγηση: Στις εταιρίες Ψηφιακής Τεχνολογίας, όπως και σε άλλους παρεμφερείς σε αντικείμενο εργασίας κλάδους, απασχολούνται σε μεγάλο βαθμό εργαζόμενοι, οι οποίοι εργάζονται εκτός των εγκαταστάσεων της εταιρείας είτε όλη την ημέρα ή για τμήμα αυτής. Ενδεικτικές κατηγορίες τέτοιων εργαζομένων είναι οι τεχνικοί πεδίου, οι οποίοι εγκαθιστούν νέες συνδέσεις ή αποκαθιστούν βλάβες, με αποτέλεσμα καθ’ όλη τη διάρκεια του ωραρίου τους να βρίσκονται εκτός γραφείου, οι πωλητές επιχειρησιακών λύσεων ή/ και καταναλωτικών προϊόντων (B2B ή Door-2-Door), οι οποίοι επισκέπτονται πελάτες, οι επιθεωρητές πωλήσεων και οι εκπαιδευτές κατά τη διάρκεια της εργασίας ή της πρακτικής άσκησης (on the job training), οι οποίοι επισκέπτονται καταστήματα της εταιρίας, στους οποίους έχουν μεταβεί εργαζόμενοι της εταιρείας, κλπ. Επιπρόσθετα, εφαρμόζεται, σε πολλές περιπτώσεις, Πολιτική Τηλεργασίας, η οποία αφορά στο σύνολο των εργαζομένων, με αποτέλεσμα η πλειονότητα αυτών να εργάζονται μη σταθερές ημέρες την εβδομάδα (με βάση το αποτέλεσμα της εργασίας, το οποίο προαναφέρθηκε) και, φυσικά, απομακρυσμένα. Με την πρότασή μας, θα υπάρχει αντιστοιχία των καταγεγραμμένων εργαζομένων μιας εταιρίας με τους εργαζόμενους, οι οποίοι κάνουν χρήση της ψηφιακής κάρτας και, κατ’ αποτέλεσμα, θα είναι απόλυτα ξεκάθαρο και εύκολο να διασταυρωθεί σε περίπτωση ελέγχου από την Επιθεώρηση Εργασίας, ποιοι εργαζόμενοι κάνουν χρήση της ψηφιακής κάρτας και άρα αναμένεται η αποτύπωση των χτυπημάτων τους και ποιοι όχι, είτε λόγω της τηλεργασίας ή λόγω του ρόλου τους. 5. Βάρδιες που ξεκινούν στις 23:00 σε ημέρα άδειας ή ρεπό Ισχύουσα κατάσταση: Σήμερα το σύστημα δεν υποστηρίζει το πρόγραμμα βαρδιών με έναρξη βάρδιας στις 23:00 καθώς δεν τη βλέπει ως διαφορετική ημέρα. Πρόταση: Για τις περιπτώσεις όπου βάρδιες, οι οποίες έπονται ημέρας άδειας ή ρεπό, να δοθεί η δυνατότητα η βάρδια να ξεκινά στις 23:00 το βράδυ σε ημέρα άδειας ή ρεπό (και όχι στις 24:00, που θα έχει αλλάξει η ημέρα). Αιτιολόγηση: Η τροποποίηση αυτή προτείνεται γιατί το εν λόγω πρόγραμμα εργασίας διευκολύνει τους εργαζομένους, ειδικά στην περίπτωση μετακίνησής τους με ΜΜΜ και είναι και ο λόγος που Εταιρίες αποφάσισαν να προχωρήσουν στο παρελθόν σε αυτή την αλλαγή ανταποκρινόμενες στις ανάγκες των εργαζομένων. 6. Ορφανά χτυπήματα Ισχύουσα κατάσταση: Υπάρχει η περίπτωση ένας εργαζόμενος να μην χτυπήσει τη ψηφιακή κάρτα πχ κατά την έξοδο του από την εταιρεία (ορφανό χτύπημα). Σε αυτές τις περιπτώσεις, η νομοθεσία προβλέπει ότι λαμβάνεται υπόψη ότι είναι δηλωμένο στο σύστημα Εργάνη. Πρόταση & Αιτιολόγηση: Εφόσον η σχετική ευθύνη είναι στους εργοδότες, θα πρέπει να τους δοθούν εναλλακτικές λύσεις και διέξοδοι στην περίπτωση, όπου υπάρχουν εργαζόμενοι, οι οποίοι συνειδητά ή/ και χωρίς δόλο δεν χτυπούν την κάρτα τους, π.χ. κλείσιμο χρονοπαρουσίας μονομερώς από τον εργοδότη (forced clock-out). 7. Πρακτική άσκηση σπουδαστών / μαθητών Σύγχρονο και ενιαίο πλαίσιο πρακτικής άσκησης σπουδαστών/μαθητών: Το νομικό πλαίσιο εντός του οποίου παρέχεται η πρακτική άσκηση των σπουδαστών/μαθητών σήμερα είναι μη ευέλικτο, αποσπασματικό και διαφοροποιείται ανά φορέα εκπαίδευσης. Να δοθεί η απαραίτητη ευελιξία στις επιχειρήσεις να δέχονται επισκέψεις φοιτητών / μαθητών (job visits), ώστε να έρθουν σε επαφή με τις επιχειρήσεις, όχι απαραίτητα μέσω προγραμμάτων των πανεπιστημίων / φορέων εκπαίδευσης, αλλά και μεμονωμένα. Να υπάρξει αντίστοιχη νομοθετική κάλυψη για τα job visits.