Αρχική Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας στην Ευρωπαϊκή ΈνωσηΆρθρο 2 – ΑντικείμενοΣχόλιο του χρήστη ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΚΑΝΤΕΡΑΚΗ | 8 Σεπτεμβρίου 2023, 12:09
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΠΩΛ/ΤΩΝ ΥΠΑΙΘΡΙΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΚΡΑΤΩΝ ΜΕΛΩΝ Ε.Ε Γ΄ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 88 ΑΘΗΝΑ ΤΗΛ: 210/8211915- 6942840256 Email:omospondia.yp.em.ee@gmail.com ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΕΩΣ 1997 ΑΡ.ΠΡΩΤ. ΑΘ. 4028/97 Α.Φ.Μ. 999540096 ΠΡΟΣ : Τον κο: Υπουργό Εργασίας, και Κοινωνικής Ασφάλισης ΑΙΤΗΜΑ - ΥΠΟΜΝΗΜΑ- ΠΡΟΤΑΣΗ Ένταξη, των βραχυχρονίως απασχολουμένων υπαλλήλων από του επαγγελματίες πωλητές υπαιθρίου εμπορίου στην κατηγορία αμειβομένων με εργόσημο. Α) Εισαγωγή . ΑΙ. Ποιοι ήμαστε. Η «ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΠΩΛΗΤΩΝ ΥΠΑΙΘΡΙΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΚΡΑΤΩΝ ΜΕΛΩΝ Ε.Ε.» είναι το παλαιότερο δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα του κλάδου μας, η οποία έχει συσταθεί νόμιμα και καταχωρηθεί στα οικεία βιβλία αναγνωρισμένων Σωματείων με αύξ. αριθμό 597/1997 αποτελείται από εννέα (9 πολυάριθμα σωματεία επαγγελματιών υπαιθρίου εμπορίου από όλη την Ελλάδα και έχει αποδεδειγμένα ενεργή συνδικαλιστική δράση και συμμετοχή στη διαμόρφωση του νομικού πλαισίου λειτουργίας της άσκησης του υπαιθρίου εμπορίου, της νομιμότητας και προάσπισης των δικαιωμάτων του κλάδου και της πάταξης του παραεμπορίου. Σκοποί της ομοσπονδίας, σύμφωνα με το άρθρο 2 του καταστατικού, είναι: η διαφύλαξη, η μελέτη και η προάσπιση των κοινών οικονομικών, κοινωνικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών της. Στα πλαίσια της εξυπηρέτησης του κοινωνικού συνόλου, η ανάπτυξη πνεύματος αλληλεγγύης και αλληλοεξυπηρέτησης των μελών, προς αποφυγή του αθέμιτου ανταγωνισμού, στο επίπεδο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η κατοχύρωση του επαγγέλματος και η επίλυση των προβλημάτων που πλήττουν τον κλάδο. Σύμφωνα με το άρθρο 3 του καταστατικού της « η Ομοσπονδία μπορεί να απευθύνεται στις Δημόσιες Αρχές, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, στις Συνεταιριστικές Οργανώσεις, στους Αγροτικούς Συλλόγους, στις Συνδικαλιστικές Οργανώσεις, στους εκπροσώπους διαφόρων κοινωνικών ομάδων, στα αρμόδια Όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για κάθε ζήτημα που αφορά τα επαγγελματικά συμφέροντα των μελών για τη διαμόρφωση, τη λήψη και την εφαρμογή των αποφάσεων, που αφορούν τα κοινά επαγγελματικά, οικονομικά και κοινωνικά συμφέροντα των μελών και γενικότερα τα συμφέροντα του κοινωνικού συνόλου». Κατόπιν τούτου, η Ομοσπονδία έχει καθήκον και υποχρέωση να διαφυλάττει τα συμφέροντα του κλάδου των υπαιθρίων εμπόρων και να απευθύνεται σε κάθε αρμόδια αρχή για την δημιουργία και διασφάλιση των όρων και προϋποθέσεων της λειτουργίας κάθε υπαίθριας δραστηριότητας, για θρησκευτικούς, επετειακούς, εθιμοτυπικούς και εορταστικούς ή μη λόγους και συναφών επιτηδευμάτων. Η πολύχρονη εμπειρία μας έχει ουσιωδώς εμπλουτιστεί από την συνεργασία μας με τους αντίστοιχους κλάδους σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες στα πλαίσια της ανταλλαγής απόψεων, προτάσεων και συμμετοχής των μελών μας. Η Ομοσπονδία έχει έμπρακτα αποδείξει ότι περαιτέρω λειτουργεί ως θεματοφύλακας των όρων και προϋποθέσεων άσκησης του υπαιθρίου εμπορίου, της εγκαθίδρυσης πλαισίου νομιμότητας, ισονομίας και ισοτιμίας, της διασφάλισης της δημόσιας ασφάλειας στους χώρους λειτουργίας υπαιθρίων εμπορικών δραστηριοτήτων τόσο των συμμετεχόντων όσο και των συναλλασσομένων καταναλωτών, της πάταξης του παραεμπορίου, της προστασίας του περιβάλλοντος, της αναβάθμισης του υπαιθρίου εμπορίου και κυρίως των χώρων άσκησης αυτού. Α2. Ορισμός του επαγγελματία υπαίθριου πωλητή τον οποίο εκπροσωπούμε. Οι επαγγελματίες πωλητές υπαιθρίου εμπορίου — τους οποίους εκπροσωπούμε - είναι οι έμποροι — γνωστοί και ως μικροπωλητές που συμμετέχουν σε υπαίθριες αγορές παντός τύπου (θρησκευτικές, εθιμοτυπικές, παραδοσιακές, επετειακές εμποροπανηγύρεις χριστουγεννιάτικες και πασχαλινές αγορές, λοιπές οργανωμένες υπαίθριες αγορές) . Το νομικό πλαίσιο της άσκησης υπαιθρίων εμπορικών δραστηριοτήτων ρυθμίζεται από το ν. 4849/2021, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Η δραστηριότητά μας διαφέρει από αυτήν των κατόχων άδειας στάσιμου ή πλανόδιου εμπορίου (ομοειδείς κλάδοι άσκησης υπαιθρίου εμπορίου). Ειδικότερα : Μόνιμο είναι το στάσιμο εμπόριο που δεν αποτελεί πλανόδιο και ασκείται από μεμονωμένο πωλητή σε αυστηρά προκαθορισμένο από την αρμόδια αρχή, σημείο (πχ κουλουράς στην Πλατειά Συντάγματος κ.α) στον οποίο χορηγείται διοικητική άδεια. Πλανόδιο είναι το υπαίθριο εμπόριο που ασκείται από πωλητή που μετακινιέται διαρκώς (γυρολόγος) και παραμένει στάσιμος μόνο όσο διαρκεί η συναλλαγή με τον πελάτη και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να μείνει στάσιμος στο ίδιο το σημείο για παραπάνω από τρείς ώρες περίπου. Κάθε μορφής υπαίθρια αγορά εγκαθίσταται σε δημόσιους, ή μισθωμένους χώρους από το δημόσιο ή από τον δήμο,δημοτικούς, λιμενικούς και εκκλησιαστικούς χώρους. Η άσκηση της δραστηριότητάς μας δεν διαφέρει από την αντίστοιχη του στεγασμένου εμπορίου- πλην του χώρου. Με την έναρξη στην Δ.Ο.Υ θέτουμε παραχρήμα σε λειτουργία την ταμειακή μας μηχανή. Διατηρούμε βιβλία β' κατηγορίας και καταβάλουμε ΦΠΑ, φόρο εισοδήματος, κλπ. Αγοράζουμε επαγγελματικό αυτοκίνητο, προκειμένου να μεταφέρουμε τα εμπορεύματά μας. Εγγραφόμαστε στον ΕΦΚΑ (πρώην ΟΑΕΕ, πρώην ΤΕΒΕ) και καταβάλουμε, τις αναλογούσες εισφορές για όλο το έτος παρά το γεγονός ότι εργαζόμαστε εποχικά και περιστασιακά και μάλιστα για διάστημα λιγότερο από εκατόν πενήντα (150) ημέρες το χρόνο ήτοι πέντε (5) μήνες το χρόνο και πάραυτα καταβάλουμε εισφορές για όλο το έτος . Η εργασία και το μεροκάματό μας εξαρτάται από την Διοίκηση και κυρίως τους ΟΤΑ. Για την συμμετοχή μας σε κάθε μορφής υπαίθρια αγορά υποβάλουμε αίτηση με τα συνημμένα δικαιολογητικά στον αρμόδιο Δήμο, μετά από την ανακοίνωση της αντίστοιχης πρόσκλησης. Το αρμόδιο τμήμα του φορέα υλοποίησης της βραχυχρόνιας αγοράς, συγκεντρώνει τις αιτήσεις που πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις και ακολουθεί η διαδικασία της νομιμοποίησης. Κάθε φορέας υλοποίησης εκδίδει κανονιστική απόφαση με την οποία καθορίζονται οι όροι λειτουργίας της υπαίθριας αγοράς, ο αριθμός των θέσεων και η διάταξη αυτών, τα είδη που θα πωληθούν, ο χρόνος διάρκειας, ο χώρος και το τέλος κατάληψης κοινόχρηστου χώρου, η τοποθέτηση των πωλητών κ.ά. Ο επιλεχθείς προς συμμετοχή υπαίθριος έμπορος καταβάλει στο ταμείο της εκάστοτε αρχής το αντίστοιχο τέλος κατάληψης, χορηγείται σε αυτόν η αντίστοιχη προσωποπαγής έγκριση συμμετοχής και αναλαμβάνει τη προκαθορισμένη θέση του, στην οποία αναπτύσσει τα εμπορεύματα του. Σε πολλές περιπτώσεις το τέλος κατάληψης είναι ιδιαίτερα υψηλό (Δήμος Φιλαδέλφειας 480 ευρώ το τετράμετρο περίπτερο για τρεις (3) ημέρες, Δήμος Χαλκίδας 550 ευρώ το τρίμετρο περίπτερο για επτά (7) ημέρες, Δήμος Άρτας 820 ευρώ πλέον το ΦΠΑ το τετράμετρο περίπτερο για επτά (7) ημέρες, κλπ). Κατά τη λογική του μέσου συνετού ανθρώπου και τα διδάγματα της κοινής πείρας, τα καταστήματα της εκάστοτε τοπικής κοινωνίας δεν καταβάλλουν μηνιαίο μίσθωμα περισσότερο από το τέλος που καταβάλει ο υπαίθριος πωλητής για δυο (3), τρεις(2), πέντε (5) ή επτά (7) ημέρες συμμετοχής του στην αντίστοιχη υπαίθρια αγορά. οι περισσότεροι υπαίθριοι έμποροι καταλαμβάνουν περισσότερες της μιας θέσης, ανάλογα με τα είδη των εμπορευμάτων τους, ήτοι ο έμπορος με βιβλία αγοράζει τουλάχιστον (4) θέσεις, ο έμπορος με οικιακά ήδη τουλάχιστον (812) θέσεις κλπ Επιπλέον ο μικροπωλητής επιβαρύνεται και με τα επιμεριστικά έξοδα ηλεκτροδότησης, υδροδότησης, καθαριότητας, τοποθέτηση χημικών τουαλετών και ΑΜΕΑ, συνεργείου ασφάλειας (security) κ.α. Τα ανωτέρω αναφερόμενα, τα οποία αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα, καταρρίπτουν τους ισχυρισμούς « κάποιων» ότι δηλαδή οι υπαίθριοι έμποροι δεν έχουν λειτουργικά έξοδα σε αντίθεση με τους ασκούντες στεγασμένο εμπόριο!!!!!! Αξιοσημείωτο βέβαια, είναι το γεγονός ότι ο υπαίθριος έμπορος εργάζεται κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες και όχι μόνο. Επιπλέον δε, διατηρεί προσωπική εμπορική επιχείρηση και απασχολεί όλα τα μέλη της οικογένειας του, τα οποία, άλλως, μετά βεβαιότητας θα ήταν άνεργα. Η άσκηση της δραστηριότητας του υπαίθριου εμπορίου δεν επιδοτείται από κανένα πρόγραμμα, κανένα φορέα και για κανένα λόγο. Ο υπαίθριος έμπορος στηρίζεται αποκλειστικά στις δικές του δυνάμεις σε κάθε τομέα, όπως στην απασχόληση, εξοπλισμό, αγορά παγίων, αγορά εμπορευμάτων, δαπάνες μεταφοράς κλπ. Α3. Ο υπαίθριος έμπορος, κατά τα ανωτέρω, δραστηριοποιείται σε όλη την χώρα, εξαρτώμενος από την αποδοχή της εκάστοτε αιτήσεως του από τον αρμόδιο δήμο, στα διοικητικά όρια του οποίου διεξάγεται η υπαίθρια αγορά. Οι θέσεις (προκαθορισμένες από το Δήμο) τις οποίες καταλαμβάνει και αναπτύσσει τα εμπορεύματα του εξαρτώνται από τα είδη προς πώληση. Σημαντικός παράγοντας για την άσκηση της δραστηριότητας του υπαιθρίου εμπόρου είναι οι υπάλληλοι οι οποίοι πρέπει να προσληφθούν βραχυχρονίως δηλαδή η διάρκεια της απασχόλησής τους άπτεται και εξαρτάται από την διάρκεια λειτουργιάς της εκάστοτε υπαίθριας αγοράς. Είθισται, ο υπαίθριος έμπορος να προσλαμβάνει υπάλληλους από την τοπική κοινωνία στην οποία απευθύνεται. Ειδικότερα στις μεγάλες υπαίθριες αγορές της επαρχίας (Ιωάννινα, Λάρισα, Ναύπακτος, Σπάρτη, Ζάκυνθος, Χαλκίδα κλπ), ο υπαίθριος έμπορος φροντίζει να συμμετέχει κάθε χρόνο και με τον τρόπο αυτόν δημιουργεί κύκλο κοινωνικών, βιοτικών, εμπορικών, οικονομικών σχέσεων. Στο πλαίσιο των σχέσεων αυτών περιλαμβάνονται και οι υπαλληλικές συμβάσεις με τους εκάστοτε βραχυχρονίως εργαζόμενους. Β) Η πραγματικότητα σήμερα στην ΠΡΑΞΗ είναι : Ευνόητο είναι ότι ο υπαίθριος έμπορος καταφθάνει στον χώρο λειτουργίας της υπαίθριας αγοράς περίπου την προτεραία της ενάρξεώς της, προκειμένου να εγκατασταθεί στην θέση του. Στο σύντομο αυτό χρονικό διάστημα πρέπει να εξασφαλίσει τον ή τους υπάλληλους, οι οποίοι θα τον συνδράμουν με την εργασία τους στην άσκηση της δραστηριότητάς του. Εν συνεχεία, σε συνεργασία με τον λογιστή του, ο οποίος βρίσκεται σε διάφορο σημείο (συνήθως στο όρια της διοικητικής περιφέρειας στην οποία βρίσκεται η έδρα του πωλητή) συντάσσονται οι συμβάσεις βραχυχρόνιας εξαρτημένης απασχόλησης [από (2) μέχρι (8) ημέρες για τις εμποροπανηγύρεις, (15) ημέρες για τις πασχαλινές αγορές, (30) ημέρες για τις Χριστουγεννιάτικες αγορές και (1) ημέρα για τις Κυριακάτικες αγορές]. Το κείμενο — γνωστοποίηση ορών σύμβασης αποστέλλεται με κάθε μέσο στον υπαίθριο έμπορο ώστε να συνυπογραφεί από αυτόν και τον εργαζόμενο προκειμένου να ακολουθηθεί η διαδικασία της αναγγελίας. Η διαδικασία αυτή πρέπει να επαναληφθεί αντιστρόφως, αμέσως μετά την λήξη της υπαίθριας αγοράς και άρα της εργασιακής σχέσης. Γεγονός αδιαμφισβήτητο είναι ότι η διαδικασία αυτή είναι δύσκολη και προκαλεί ταλαιπωρία, υπό την πίεση μάλιστα του χρόνου πχ ο λογιστής είναι στην Αθήνα και ο υπαίθριος έμπορος δραστηριοποιείται σε υπαίθρια αγορά στην Παραμυθία ή την Ζάκυνθο καθώς επίσης επιβαρύνεται ο υπαίθριος έμπορος και με την αμοιβή του λογιστή κάθε φορά για αυτές τις ενέργειες. Εξ αυτού του λόγου άλλωστε παρατηρείται ότι εξακολουθεί να υφίσταται το φαινόμενο της αδήλωτης εργασίας, με τα γνωστά αποτελέσματα της εισφοροδιαφυγής. Γεγονός αδιαμφισβήτητο είναι επίσης ότι η πολιτεία μέχρι και σήμερα έχει πλήρως αδιαφορήσει για το ζήτημα αυτό, παρά το γεγονός ότι από το έτος 2010 έχουμε υποβάλει επανειλημμένως αίτημα για την ένταξη των βραχυχρονίως απασχολούμενων εργαζόμενων από εμάς, στην κατηγορία των αμειβομένων με εργόσημο. Με το νόμο 3863/10 αρ. 20,21,24 καθιερώθηκε για πρώτη φορά ο κύκλος των εργαζομένων που αμείβονται και ασφαλίζονται με την διαδικασία του εργόσημου και με τον νόμο 4387/2016 εντάχθηκε στον ΕΦΚΑ. Οι πλέον πρόσφατοι νόμοι ν.4554Ι2Ο18 και ο 4555/2018 διευρύνουν τον κύκλο προσώπων που αμείβονται και ασφαλίζονται με την διαδικασία του εργόσημου. Οι ειδικότερες αναγνωρισμένες νομοθετικά κατηγορίες αμειβομένων με εργόσημο σήμερα, παρουσιάζουν πρόδηλη συνάφεια με την κατηγορία των εργαζομένων οι οποίοι παρέχουν πρόσκαιρη εξαρτημένη εργασία σε υπαιθρίους πωλητές, αμειβόμενοι με την ημέρα ή την ώρα σε τακτά προκαθορισμένα διαστήματα, που ποικίλουν ανάλογα με την διάρκεια των υπαιθρίων αγορών, σε μια (1) , δυο (2), πέντε (5), οκτώ (8), δέκα πέντε (15) ή είκοσιτριάντα (30) ημέρες, το μέγιστον. Η ένταξη των βραχυχρονίως εργαζομένων σε υπαίθριες αγορές εκτός του ότι ουδεμία δυσλειτουργία δημοσίου συμφέροντος ή σκοπού του νόμου προκαλεί, θα συμβάλει τα μέγιστα στην πάταξη της εισφοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας και μετά βεβαιότητας θα αυξήσει τα δημόσια έσοδα. Επιπλέον, η τάχιστη, εύκολη και ακώλυτη διαδικασία έκδοσης και εξαργύρωσης του εργοσήμου μέσω ΕΛΤΑ και Τραπεζών καθώς και η άμεση παρακράτηση των εισφορών θα συμβάλει τα μέγιστα αφενός στην διευκόλυνση του υπαιθρίου εμπόρου ο οποίος λειτουργεί υπό την ασφυκτική πίεση του χρόνου που ορίζει η λειτουργία κάθε υπαίθριας αγοράς και αφετέρου θα εισφέρει ζεστό χρήμα στο Ταμείο Κοινωνικής ασφάλισης. ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΝΟΜΙΜΟΥΣ, ΒΑΣΙΜΟΥΣ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΙΤΟΥΜΕΘΑ όπως οι εργαζόμενοι τους οποίους απασχολούν οι υπαίθριοι έμποροι σε βραχυχρόνιες υπαίθριες αγορές να ενταχθούν στο σύστημα αμοιβής και ασφάλισης με εργόσημο στο ΙΚΑ, προς τούτο δε, απαιτείται να τροποποιηθούν οι σχετικές διατάξεις. Αθήνα, 8/9/2023 Για την ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΠΩΛΙΤΩΝ ΥΠΑΙΘΡΙΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΚΡΑΤΩΝ ΜΕΛΩΝ E.E. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ Παναγιώτης ΤΣΑΚΟΥΤΗΣ Αικατερίνη ΚΑΝΤ