Αρχική Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις...ΕΝΟΤΗΤΑ Β ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΣχόλιο του χρήστη ΙΩΑΝΝΑ ΣΩΣΣΙΔΟΥ | 26 Νοεμβρίου 2023, 14:46
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
ΑΙΤΗΣΗ τέως Συμβολαιογράφων, συνταξιούχων του ΕΦΚΑ (Τομέα Ασφάλισης Νομικών), συνταξιοδοτηθέντων πριν τον Ν. 4387/2016 ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΞΙΟΤΙΜΟ ΥΠΟΥΡΓΟ κο ΑΔ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου πράγματι καλλιεργεί την ασφαλιστική συνείδηση και εμπεδώνει τα αισθήματα ασφάλειας και εμπιστοσύνης σε εργαζόμενους και συνταξιούχους. Όμως, υπάρχουν ελάχιστοι παλαιοί συνταξιούχοι του Τομέα Ασφάλισης Νομικών εις βάρος των οποίων εξακολουθεί να υφίσταται μία μεταχείριση άνιση και δυσμενής. Συγκεκριμένα, για τον επανυπολογισμό της κυρίας σύνταξης των συμβολαιογράφων που συνταξιοδοτήθηκαν πριν από τις 12-05-2016 (δηλαδή των παλαιών συνταξιούχων), δεν λαμβάνονται υπόψη οι ασφαλιστικές εισφορές που κατέβαλαν και ο συντελεστής αναπλήρωσης εφαρμόζεται επί της ήδη καταβαλλομένης σ’ αυτούς συντάξεως και όχι επί του μέσου μηνιαίου εισοδήματος που είχαν όταν εργάζονταν, δηλαδή επί της κυρίας συντάξεως και όχι επί του συντάξιμου μισθού, όπως ονομάζεται στους Νόμους το μέσο μηνιαίο εισόδημα. Γίνεται μνεία ότι η κυρια σύνταξη για 40 συντάξιμα χρόνια ισούται με 1.232,09 ευρω μικτά, πριν από μειώσεις. Το αποτέλεσμα είναι ότι προκύπτει μηδαμινό ανταποδοτικό μέρος σύνταξης και επομένως η κύρια σύνταξη δεν αναπληρώνει επαρκώς το εισόδημα που είχαν οι παλαιοί συνταξιούχοι συμβολαιογράφοι και δεν αντιστοιχεί στις εισφορές που απέδωσαν. Επομένως, δεν είναι «ανταποδοτικό» και δεν τους επιτρέπει αξιοπρεπή διαβίωση. Η άνιση και δυσμενής μεταχείριση δεν διορθώνεται από την προσωπική διαφορά, διότι λόγω αυτής δεν χορηγούνται αυξήσεις μέχρι οι αυξήσεις να εξισωθούν με την προσωπική διαφορά. Επισημαίνεται ότι: Κατά τον υπολογισμό της σύνταξής μας (των παλαιών συνταξιούχων συμ/φων που συνταξιοδοτήθηκαν πριν τις 12-05-2016), το ποσό των 1.232,09 ευρω λειτουργεί ως αμάχητο τεκμήριο ότι δήθεν όλοι είχαμε τον ίδιο συντάξιμο μισθό, δηλαδή το ίδιο εισόδημα όταν εργαζόμασταν, ενώ στην πραγματικότητα ο κάθε συμβολαιογράφος, ως ελεύθερος επαγγελματίας, είχε διαφορετικό εισόδημα από τους άλλους συμβολαιογράφους. Επιπλέον, για τους παλαιούς συμβολαιογράφους, το ποσό αυτό των 1.232,09 ευρω (μικτά πριν από μειώσεις) λειτουργεί και ως ανώτατο πλαφόν της κύριας σύνταξης. Επομένως, είτε κατέβαλλαν μέση μηνιαία εισφορά την ελάχιστη που απαιτούσε το Ταμείο (= 146,82 ευρώ το μήνα) είτε κατέβαλλαν μέση μηνιαία εισφορά 500 ευρώ ή 700 ευρώ ή 2.000 ευρώ κλπ, οι συμβολαιογράφοι, που συνταξιοδοτήθηκαν πριν τις 12-05-2016, λαμβάνουν ως ανώτατη κύρια σύνταξη για 40 χρόνια το ποσό των 1.232,09 ευρώ, ανεξάρτητα από τις εισφορές τους. Σε αντιδιαστολή, οι ασφαλισμένοι του ΕΤΑΑ - ΤΑΝ που συνταξιοδοτήθηκαν μετά τον Ν. 4387/12.5.2016 λαμβάνουν ανταποδοτικό μέρος σύνταξης ανάλογα με τις καταβληθείσες εισφορές τους, με προσαύξηση από τους κοινωνικούς πόρους και το πλαφόν της κύριας σύνταξης για τους συνταξιούχους μετά τον Ν. 4387/12.5.2016 ανερχόταν στο ποσό των 4.932 ευρώ και μάλιστα αυξήθηκε και ανήλθε στο ποσό των 5.119 ευρώ. Επισημαίνεται ότι για συνταξιούχους άλλων κλάδων, όπως π.χ. του ΙΚΑ – ΤΕΑΜ, ακόμη και εάν συνταξιοδοτήθηκαν πριν τον Νόμο (όπως και εμείς) ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΥΠΟΨΙΝ ΟΙ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΕΙΣΦΟΡΕΣ. Ειδικότερα, στην υπ’ αριθμ. Φ. 11321 / οικ.10772 / 382 / 9.3.2021 (ΦΕΚ Β΄ 1082/22.03.2021) Απόφαση του Υφυπουργού κου Π. Τσακλόγλου (Νέα αναπροσαρμογή κύριων συντάξεων - προστασία καταβαλλόμενων συντάξεων) το άρθρο 4 (περ 3) ορίζει ότι: Σε περίπτωση συνταξιούχων κατά την 12.05.2016 που εμπίπτουν στις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 30 και των παρ. 4 και 5 του άρθρου 94 και κατέβαλλαν υπό την ισχύ του προϊσχύοντος του ν. 4387/2016 νομοθετικού καθεστώτος εισφορές ανώτερες από τις προβλεπόμενες στο κοινό καθεστώς του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης από 01.10.2019 λαμβάνεται υπόψη η επιπλέον εισφορά, για το διάστημα που αυτή καταβαλλόταν, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 30 και στις παρ. 4 και 5 του άρθρου 94 του ν. 4387/2016. Αντίθετα για μας στην ίδια ως άνω Απόφαση το άρθρο 3 (περ 4) ορίζει ότι: Για τον Τομέα Ασφάλισης Νομικών του πρώην ΕΤΑΑ ως συντάξιμος μισθός ορίζεται το ποσό της ανώτατης προβλεπόμενης κύριας σύνταξης για 40 έτη ασφάλισης, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί την 31.05.2016, δηλαδή το ποσό των 1.232,09 €. Εκτός από τον ανωτέρω εσφαλμένο και αντισυνταγματικό επανυπολογισμό, παραλείπεται για μας τους παλαιούς συνταξιούχους συμβολαιογράφους η προσαύξηση του ανταποδοτικού μέρους της κύριας σύνταξής μας από τους κοινωνικούς πόρους, τους οποίους πόρους αποδίδαμε καθ’ όλη την διάρκεια του εργασιακού μας βίου, καθόσον οι πόροι αυτοί καταργήθηκαν το έτος 2016 (άρθρο 39 παρ11 Ν 4387 / 2016 ως ισχυει μετά το άρθρο 35 Ν 4670 / 2020). Σημειώνεται ότι οι κοινωνικοί πόροι ανέρχονταν σε ποσοστό 1,3% επι της αξίας της συμβάσεως και ότι στην ουσία οι πόροι αυτοί προέρχονται από την εργασία μας (των συμβολαιογράφων συνταξιούχων πριν τις 12-05-2016), καθόσον καταβάλλονταν όχι αδιακρίτως από όλους τους πολίτες, αλλά μόνο από όσους χρησιμοποιούσαν τις υπηρεσίες μας (ως οιονεί εργοδότες μας). Παρά το γεγονός αυτό, οι κοινωνικοί πόροι δεν προσαυξάνουν τις συντάξεις μας (των συμβολαιογραφων που συνταξιοδοτήθηκαν πριν την 13-5-2016), αλλά ενισχύουν τις συντάξεις των άλλων ασφαλισμένων, που συνταξιοδοτήθηκαν μετά την 12-5-2016, δηλαδή μετά την κατάργηση της είσπραξης πόρων αυτών. ΕΠΕΙΔΗ όπως γνωρίζετε και όπως προκύπτει από τις αντιδράσεις κατά του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, η συντριπτική πλειοψηφία των ελευθέρων επαγγελματιών του Τομέα Ασφάλισης Νομικών δεν δήλωνε μηνιαία εισοδήματα πάνω από το αναφερόμενο ποσό των 1.232,09 € και ελάχιστοι (και υπερήλικες) είμαστε εμείς που ζητούμε ανταποδοτικότητα και επομένως δεν πρόκειται να επιβαρυνθεί ούτε το Ταμείο ούτε ο Κρατικός Προϋπολογισμός ΕΠΕΙΔΗ το αίτημά μας να τύχουμε και εμείς ανταποδοτικότητα και συμμετοχή στους κοινωνικούς πόρους είναι εύλογο, δίκαιο και ηθικό ΕΠΕΙΔΗ, σύμφωνα με το Σύνταγμα και σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του Ν 4670 / 2020, πρέπει να εξαλειφθούν οι αδικίες του προγενέστερου νομοθετικού πλαισίου, οι οποίες προκαλούν έλλειμμα ανταποδοτικότητας στις κύριες συντάξεις και να επαναθεμελιωθεί η αρχή της εμπιστοσύνης προς τους κρατικούς θεσμούς στη βάση της ασφαλιστικής δικαιοσύνης, της ισονομίας και της ισότητας για τους συνταξιούχους που είναι οι αδικημένοι ΕΠΕΙΔΗ όλα όσα διακηρύσσει η αιτιολογική έκθεση, που παρατίθεται στο τέλος του παρόντος εγγράφου, είναι απολύτως αντίθετα με αυτό που συμβαίνει σε μας τους συμβολαιογράφους που συνταξιοδοτήθηκαμε πριν τις 12-05-2016 ΕΠΕΙΔΗ, ο σκοπός του Ν 4387/2016 καθώς και του Ν 4670 /2020 δεν είναι ούτε η ευνοϊκή μεταχείριση κάποιων ασφαλισμένων ούτε η δυσμενής κάποιων άλλων, αλλά είναι η ενιαία μεταχείριση των συνταξιούχων, ο υπολογισμός των συντάξεων με ενιαία κριτήρια και η ανταποδοτικότητα των εισφορών αυτή καθεαυτή Για την λύση του προβλήματος ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ – ΑΙΤΟΥΜΕΘΑ – ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο: «Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις..» Να προστεθεί διάταξη (ή να εκδοθεί Υπουργική Απόφαση) σύμφωνα με την οποία «Οπως ακριβώς οι συνταξιούχοι που συνταξιοδοτήθηκαν μετά τις 13-5-2016, οι συνταξιούχοι του Τομέα Ασφάλισης Νομικών του πρώην ΕΤΑΑ (δικηγόροι, συμβολαιογράφοι κ.α.) που συνταξιοδοτήθηκαν πριν τις 12-5-2016 να λαμβάνουν και αυτοί κύρια σύνταξη αποτελούμενη από: 1) εθνική σύνταξη, 2) ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης με βάση την μέση μηνιαία εισφορά τους δια 0,20 επί τα βελτιωμένα ποσοστά αναπλήρωσης του Ν. 4670 /2020 για τους έχοντες 30 και πλέον συντάξιμα έτη και 3) προσαύξηση από τους υφιστάμενους κοινωνικούς πόρους υπέρ των αντίστοιχων ταμείων, με αναγωγή κατά κεφαλή. Προϋπόθεση για την υπαγωγή στην παρούσα διάταξη είναι να υποβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι εντός αποκλειστικής προθεσμίας τεσσάρων (4) μηνών από την δημοσίευση σχετική αίτηση προς τον ΕΦΚΑ και δια της υποβολής της σχετικής αιτήσεως να αποδέχονται το ισχύον πλαφόν (4.608 ευρώ ή 5.119 ευρώ), παραιτούμενοι από οποιαδήποτε προσβολή του. Η αίτηση θα ικανοποιείται με νέο επανυπολογισμό της κύριας σύνταξης των αιτούντων που θα γίνεται σύμφωνα με τα ανωτέρω και η νέα σύνταξη που θα προκύψει θα καταβάλλεται από την αίτησή τους και μετά χωρίς αναδρομικότητα.» Το αίτημά μας είναι απόλυτα σύμφωνο με την αιτιολογική έκθεση του Ν. 4670 / 2020 (Νόμου κ. Βρούτση) η οποία διακηρύσσει μεταξύ άλλων και τα εξής: «[...] Με την παρούσα μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος δημιουργείται ένα νέο ασφαλιστικό σύστημα, το οποίο καταρχάς ευθυγραμμίζεται με τις συνταγματικές αρχές, αποκαθιστά τη δικαιοσύνη, ενισχύει τον ανταποδοτικό χαρακτήρα του συστήματος και ακυρώνει το δυσανάλογο οικονομικό βάρος που επιβλήθηκε σε ένα σημαντικό παραγωγικό και δημιουργικό κομμάτι της ελληνικής οικονομίας. Οι ρυθμίσεις συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός δικαιότερου συστήματος κοινωνικής ασφάλισης που αποκαθιστά την ενδογενεακή και διαγενεακή αλληλεγγύη, συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικονομίας, διότι απελευθερώνει τους ελεύθερους επαγγελματίες από ένα ασφυκτικό και δημευτικό σύστημα υπολογισμού εισφορών, ευθυγραμμίζεται με τις απαιτήσεις της σύγχρονης ψηφιακής εποχής, μέσω της ενοποίησης του συστήματος και της ψηφιοποίησης της διαδικασίας απονομής της σύνταξης, καλλιεργεί την ασφαλιστική συνείδηση αποκαθιστώντας την ανταποδοτικότητα και εμπεδώνει τα αισθήματα ασφάλειας και εμπιστοσύνης σε εργαζόμενους και συνταξιούχους. Το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας καθίσταται προσιτό σε όλους τους πολίτες χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, διασφαλίζει τους αδύναμους και αποκαθιστά την ασφαλιστική δικαιοσύνη σε όλους όσοι συνεισφέρουν με πολλά έτη εργασίας στο ασφαλιστικό σύστημα. Σε γενικές γραμμές, η προτεινόμενη ασφαλιστική μεταρρύθμιση συνεπάγεται ένα νέο ψηφιακό ασφαλιστικό σύστημα, στο οποίο τις βασικές συνιστώσες αποτελούν η ανταποδοτικότητα, η αλληλεγγύη και η κοινωνική δικαιοσύνη. [...] Το κατώτατο επίπεδο εισφορών κύριας σύνταξης καθορίζεται σε τέτοιο ύψος, ώστε η συνολική παροχή κύριας σύνταξης για σαράντα (40) έτη ασφάλισης, να διασφαλίζει επίπεδο αξιοπρεπούς διαβίωσης και επαρκούς ανταποδοτικότητας. [...] Η κύρια σύνταξη πρέπει να επιτρέπει αξιοπρεπή διαβίωση εξασφαλίζοντας τους όρους όχι μόνο της φυσικής υπόστασης, αλλά και της συμμετοχής στην κοινωνική ζωή της χώρας. [...] Περαιτέρω, καταργείται το προβλεπόμενο στα άρθρα 96 παρ. 4 του Ν. 4387/2016 και 6 της ακυρωθείσας υπουργικής απόφασης υπ' αρ. οικ. 25909 / 470 / 7.6.2016 (Β΄1605, διόρθωση σφάλματος Β΄1623) όριο του ποσού των 1.300 ευρώ για το άθροισμα της καταβαλλόμενης κύριας και επικουρικής συντάξεως [...] εξαλείφονται οι αδικίες του προγενέστερου νομοθετικού πλαισίου, οι οποίες προκάλεσαν έλλειμμα ανταποδοτικότητας στις κύριες συντάξεις ιδιαίτερα μετά από πολλά έτη ασφάλισης. Ως εκ τούτου, επαναθεμελιώνεται η αρχή της εμπιστοσύνης προς τους κρατικούς θεσμούς στη βάση της ασφαλιστικής δικαιοσύνης, της ισονομίας και της ισότητας για τους συνταξιούχους που, παρόλο που ασφαλίστηκαν για μεγάλο χρονικό διάστημα και κατέβαλλαν υψηλές εισφορές επί σειρά ετών, ήταν οι αδικημένοι του προηγούμενου νομοθετικού πλαισίου. [...] Περαιτέρω, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας προέβη σε σημαντικές αποσαφηνίσεις και επισημάνθηκαν τα εξής: [..] β. Η ασφαλιστική εισφορά δεν έχει τα χαρακτηριστικά φόρου[...] ως αναγκαίος όρος για την πρόσβαση στην ασφαλιστική κάλυψη συνιστά ανταποδοτική παροχή για την απόλαυση κοινωνικού δικαιώματος [...] δ. Η ασφαλιστική εισφορά δεν αποτελεί μόνο δημόσιο βάρος για την κάλυψη της δαπάνης της κοινωνικής ασφάλισης, αλλά και ανταποδοτική παροχή του ασφαλιζόμενου για την πρόσβαση σε ασφαλιστική κάλυψη κινδύνων.»