Αρχική Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις...ΕΝΟΤΗΤΑ Β ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΣχόλιο του χρήστη Κωνσταντίνος | 29 Νοεμβρίου 2023, 18:14
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
Αξιότιμε κε Υπουργέ, Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, διατύπωσε την θέση ότι όλοι οι εργαζόμενοι που δεν διακόπτουν την απασχόλησή τους με τηνσυνταξιοδότηση θα πρέπει αυτοδικαίως (κατάθεση αίτηση για την απονομή σύνταξης) να μεταπίπτουν στο πρώτο μισθολογικό κλιμάκιο της εκπαιδευτικής τους βαθμίδας, δηλαδή, εκτός από την προβλεπόμενη περικοπή στην σύνταξη λόγω συνέχισης της εργασίας, να υφίστανται και περικοπή του μισθού τους, η οποία υπερβαίνει μεσοσταθμικά το 50% των μέχρι τότε λαμβανόμενων αποδοχών τους. H θέση αυτή συνεπάγεται περαιτέρω ότι οι όλοι οι φορείς οφείλουν να προβούν αναδρομικά για όλους τους εργαζομένους αυτής της κατηγορίας σε μισθολογική επανακατάταξη και αναζήτηση των αποδοχών που ελήφθησαν όλα αυτά τα χρόνια ως αχρεωστήτως καταβληθείσες, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των φορέων δεν είχε μέχρι σήμερα εφαρμόσει οποιαδήποτε μισθολογική επανακατάταξη. Όπως αντιλαμβάνεστε ενδεχόμενη εφαρμογή της θέσης αυτής του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους θα είναι και αδιέξοδη και άδικη. Χιλιάδες απασχολούμενοι συνταξιούχοι ανά την χώρα θα υποχρεωθούν να επιστρέψουν στην υπηρεσία τους αποδοχές ετών που αντιστοιχούν σε χιλιάδες ευρώ, για τις οποίες μάλιστα έχουν ήδη φορολογηθεί. Και όλοι αυτοί οι απασχολούμενοι συνταξιούχοι, αν γνώριζαν το σχετικό ζήτημα, προφανώς και δεν θα επέλεγαν ένα τέτοιο καθεστώς και είτε θα ανέβαλαν για απώτερο χρόνο την λήψη της σύνταξης είτε δεν θα συνέχιζαν την απασχόλησή τους μετά την απονομή της σύνταξης. Το πρόβλημα αυτό είναι γενικευμένο, καθώς με βάση την ενημέρωση που είχαμε, σχεδόν όλοι οι φορείς δεν προέβησαν σε μισθολογική επανακατάταξη των απασχολούμενων συνταξιούχων τους. Και αυτό διόλου τυχαία: Ούτε ο νόμος 4354/2015 περί ενιαίου μισθολογίου ούτε οι εφαρμοστικές αυτού εγκύκλιοι προέβλεπαν διαδικασία νέας επανακατάταξης - μισθολογικού υποβιβασμού σε περίπτωση συνταξιοδότησης εργαζομένου. Αν υπήρχε μια σαφής τέτοια ρύθμιση, προφανώς και θα είχε εφαρμοστεί από τους φορείς και δεν θα συναντούσαμε την παρούσα αυτή διάχυτη προβληματική κατάσταση. Κατά την άποψή μας η θέση του Γενικού Λογιστηρίου στηρίζεται σε εσφαλμένη προϋπόθεση, διότι παραγνωρίζεται το γεγονός ότι στον ν. 4354/2015 ορίζονται ευθέως οι περιπτώσεις, όπου επιτρέπεται η περικοπή των αποδοχών (άρθρο 25) αλλά και ότι ουδόλως προκύπτει από οποιαδήποτε διάταξη νόμου, πως η λήψη σύνταξης και η παράλληλη απασχόληση συνεπάγονται τη μείωση των τακτικών αποδοχών του εργαζομένου.μέχρι τώρα καταβληθεισών αποδοχών. Σας παραθέτουμε κάτωθι την σχετική πρόταση και ευελπιστούμε στην θετική παρέμβαση για την επίλυση αυτού του σημαντικού και εισέτι αρρύθμιστου ζητήματος. Είναι δε πλέον εντελώς ανεπιεικές και άδικο, εφόσον ήθελε θεωρηθεί ορθή η ως άνω ερμηνευτική άποψη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, όλοι αυτοί οι εργαζόμενοι να υποχρεωθούν σε καταβολή αχρεωστήτως καταβληθέντων αποδοχών λόγω αναδρομικής μισθολογικής επανακατάταξης - υποβιβασμού (οι οποίοι καλόπιστα εισέπρατταν τις αποδοχές τους όλα αυτά τα χρόνια και σε κάθε περίπτωση δεν είναι οι ίδιοι υπαίτιοι για την παράλειψη επανακατάταξης τους). Ομοίως είναι άδικο να τεθεί οποιοδήποτε ζήτημα καταλογισμού των σχετικών ποσών στους σχετικούς διατάκτες ή εκκαθαριστές μισθοδοσίας εξαιτίας της δυσκολίας στην ερμηνεία των σχετικών διατάξεων, όπως αυτή καταμαρτυρείται και από την σχεδόν καθολική παράλειψη εφαρμογής των σχετικών ρυθμίσεων. Προς τούτο προτείνεται άμεση νομοθετική παρέμβαση με σχετική τροπολογία - προσθήκη νέας παραγράφου στο άρθρο 11 του ν.4354/2015, η οποία για πρώτη φορά θα ρυθμίζει με σαφήνεια και ασφάλεια δικαίου το σχετικό ζήτημα: 5. α. Υπάλληλος που υποβάλλει αίτηση για την απονομή πλήρους ή μειωμένης σύνταξης γήρατος με συνέχιση της απασχόλησης αυτοδικαίως κατατάσσεται από την ημερομηνία υποβολής αυτής στο εισαγωγικό μισθολογικό κλιμάκιο της εκπαιδευτικής βαθμίδας, αφαιρουμένου όλου του αναγνωρισθέντος μέχρι τότε χρόνου προϋπηρεσίας του. β. Με την υποβολή στον οικείο ασφαλιστικό φορέα της σχετικής αίτησης συνταξιοδότησης με δήλωση συνέχισης της απασχόλησης, ο υπάλληλος υποχρεούται να δηλώσει τούτο και στην αρμόδια διεύθυνση προσωπικού του φορέα απασχόλησης του προκειμένου να εκδοθεί η οικεία διαπιστωτική πράξη επανακατάταξης. Ο οικείος ασφαλιστικός φορέας υποχρεούται να απέχει από την καταβολή οποιουδήποτε ποσού σύνταξης μέχρι την προσκόμιση αντιγράφου της διαπιστωτικής πράξης επανακατάταξης του εν λόγω συνταξιοδοτηθέντος υπαλλήλου. γ. Σε περίπτωση οριστικής απόρριψης από τον οικείο ασφαλιστικό φορέα της αίτησης συνταξιοδότησης, ο υπάλληλος επανακατατάσσεται αναδρομικά από την ημερομηνία υποβολής της αίτησής του στο μισθολογικό κλιμάκιο που αντιστοιχεί στο σύνολο του μέχρι τότε χρόνου προϋπηρεσίας του και καταβάλλονται αναδρομικά οι αντίστοιχες μισθολογικές αποδοχές. δ. Μισθολογικές αποδοχές συνταξιούχων εργαζόμενων, οι οποίες υπολογίστηκαν δυνάμει του συνολικού χρόνου προϋπηρεσίας τους και οι οποίες έχουν καταβληθεί μέχρι και την δημοσίευση του παρόντος δεν αναζητούνται ούτε καταλογίζονται.